..: Železniční spojení Kyjeva a Varšavy slaví úspěch :..

UZ WLABm_Praha, foto: Adam Vanting Varšava — Vyhodnocení spolupráce polských a ukrajinských železnic došlo k velmi „překvapivému“ zjištění – po snížení cen za jízdenku s rezervací v relaci Varšava – Kyjev – Varšava pod úroveň cen za letenku začal ještě dramatičtěji růst počet cestujících, který je ve zmiňované relaci oproti srpnu již dvojnásobný. Přeprava nočním vlakem v této relaci je zjevně nejatraktivnější, ačkoliv není tak levná, jak konkurenční autobusy a zároveň není tak rychlá, jako doprava letecká. Ačkoliv se píše rok 2017 a stále zajímavá noční doprava je pod silným nátlakem ekonomicky uvažujících evropských železnic stále více a více omezována, v relaci Polsko – Ukrajina se zřejmě bude naopak posilovat.

Zatímco dříve…

Dnes opouští rychlík 67 každodenně Varšavu v 16.01 a do Kyjeva dojíždí ráno následujícího dne v 8.35. V opačném směru odjíždí z Kyjeva v 16.52 a do Varšavy přijíždí následující ráno v 8.29. Kromě dvou párů denních spojů IC+ Kyjev – Lvov – Przemysl a jednoho páru spojů TLK Kovel – Chelm jde o jediné čtyři dálkové mezinárodní spoje z/na Ukrajinu. Pro zajímavost, v jízdním řádu 2000/2001 byl výčet nočních spojů Polsko – Ukrajina následující: Rychlík Kashtan z Kyjeva (7.45) do Berlína (7.05), kromě kmenové soupravy, skládající se z vozů Oděsy, Charkova, Simferopolu a Lvova vezl také jeden kupelnyj a jeden jídelní vůz pouze do Varšavy (22.54), v opačném směru jel v časech Berlin-Lichtenberg (21.42) – Warszawa Wschódnia (6.19-6.59) – Kiev Pass. (6.46), kvůli delším pobytům na hranicích a časovém posunu tak jel opačný spoj mnohem déle, přičemž v obou směrech vezl přímý lůžkový vůz v trase Štětín – Poznaň – Varšava – Kyjev. Samotnou Varšavu a Kyjev i tehdy spojoval „Kiev Express“, který měl v některých dnech až dvacet vozů. Denně byl veden i zajímavý spoj Černovci – Lvov – Przemysl – Lvov V Černovci, který jel do Przemyslu přes den, avšak v opačném směru přes noc, složený pravidelně z osmi vozů. Střídavě obden pak byl veden spoj Varšava – Lublin – Przemysl – Lvov – Oděsa a zpět, který vezl přímé vozy do Kišiněva, resp. z Gdynie a Krakova. Posledním dálkovým spojem pak byl noční rychlík Wrocław – Kyjev, s velmi zajímavým přímým vozem Krakov – Kyjev – Astana. Dodnes přežilo pouze torzo této rozsáhlé sítě nočních vlaků, zastupované spoji Varšava – Kyjev a Wrocław – Lvov, avšak denní spoje Przemysl – Kyjev naopak pozdvihují úroveň cestování vlakem na Ukrajinu mnohem výše, než byla ve zmíněném jízdním řádu 2000/2001.

Je to vůbec ještě možné?

Zatímco velká část diskutujících na diskuzním fóru K-Report je přesvědčena, že noční doprava je ztrátová zbytečnost a měla by se zrušit, noční spojení z Ukrajiny na západ má stále své pravidelné cestující a jako komfortní alternativa denního spoje IC+ Kyjev – Przemysl bývá mnohdy ještě plnější. Zatímco do 2. září se cena jízdenky na tuto relaci v lůžkovém voze ukrajinských železnic pohybovala na částce 2441 hřiven, resp. 340 polských zlotých, po poklesu cen od 3. září vychází jízda jedním směrem včetně lůžkového příplatku na 1340 hřiven, resp. 190 polských zlotých, případně „evropsky uznávaných“ 49 EUR. Pro srovnání ceny jednosměrných letenek (jen přímé lety, doba letu 90 minut) z Kyjeva do Varšavy s odletem v týdnu od 2. do 8. října 2017: maďarský Wizz Air nabízí letenky v rozpětí od 1 208 po 1 575 Kč, ukrajinská letecká společnost Ukraine nyní nabízí lety za ceny od 1 770 do 2 642 Kč a s polským LOTem můžete letět za ceny od 2 597 po 6 263 Kč. Chcete-li to vzít s mezipřistáním, tak s Air Baltic s přestupem v Rize zaplatíte 106 eur, s Air France s přestupem v Paříži zaplatíte 179 eur, což je méně, než při cestě s ČSA a přestupem v Praze, kdy byste zaplatili 194 eur.

Trocha statistiky

Dvojnásobný růst počtu přepravených cestujících je pozitivním odrazem postupného navyšování spojů z Ukrajiny do Polska, kterých v uplynulém období přibylo jako hub po dešti. Za vším stojí zrušení vízové povinnosti pro Ukrajince, avšak v tomto případě jde především o snížení cen jízdenky – zatímco v období od ledna do srpna byla průměrná obsazenost nočního spoje „Kiev Express“ 37 %, od začátku září, kdy začala platit zmíněná akviziční jízdenka, se průměrná obsazenost spoje pohybuje na 77 %. Nejvíce cestujících využilo tento spoj 5. září, kdy byl vlak v trase Kyjev – Varšava obsazen z 94 %.

A co bude dál?

Spoj „Kiev Express“ v současné době tvoří celkem tři osobní vozy ukrajinských železnic typu WLABm, které oproti fotografiím v odkaze prošly ještě jednou modernizací a dnes tak cestujícím nabízí obvyklý komfort spacích vozů v rámci Evropy – klimatizaci, zásuvky 230 V a především důkladné zabezpečení vstupních dveří do oddílu. V plánu je zvýšit počet vozů v soupravě z tří na pět, avšak tato informace je protichůdná s tou, která koluje po diskuzních fórech, a to nedostatečný počet zmíněných lůžkových vozů pro zachování současného rozsahu mezinárodního provozu. Zda se najdou peníze na revize odstavených lůžkových vozů pro posílení stoupajícího zájmu o přepravu, však jasné doposud stále není.

Zdroje: Rynek Kolejowy, archiv autora


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 19.9.2017 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Ukrajina


Registrierter Benutzer Komín  mail  
19.09.2017 (19:43)  
Končí? :(
19.09.2017 (17:42)  
Je možná škoda, že provoz lůžkového vozu do Prahy končí právě v době, kdy se zavedla Včasná jízdenka na Ukrajinu.
Registrierter Benutzer Keprt 
19.09.2017 (9:57)  
Přeprava nočním vlakem v této relaci je zjevně nejatraktivnější, ačkoliv není tak levná, jak konkurenční autobusy a zároveň není tak rychlá, jako doprava letecká.

Bulvár?? Jaký je modal split podél trasy Kyjev-Varšava? Letadla jsem v náhodný den v říjnu našel 4. Autobusy nehledám, na kolony aut a maršrutek mezi PL/UA vzpomínám - je to dnes jinak? Všichni berou útokem ty tři vagony nočního vlaku, když je nejatraktivnější?
19.09.2017 (11:23)  


Omlouvám se, nejspíše jsem text špatně formuloval. Maršrutek jezdí stále dost, autobusů taky, letadel taky nelétá málo, ale zatímco autobusy a maršrutkami se jezdí především díky ceně (a cesta autobusem přes noc se rozhodně za atraktivní považovat nedá), letadlo popravdě nejatraktivnější bude, vlak je tedy spíše mnohem atraktivnější oproti autobusu.

Podle třetího odstavce pak můžete usoudit, že tři vagóny nočního vlaku jsou skutečně brány útokem.

Asi jsem moc zaujatý železnicí. :o)

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko