..: GVD 2017: Označení rychlíkových linek čeká sjednocení :..

Schéma železničních linek na území Prahy a Středočeského kraje od prosince 2016, foto: ROPID Praha — Prosincová změna jízdního řádu přinese i jednu novinku na první pohled nepatrnou. Označení rychlíkových železničních linek by nově mělo být jednotné, neboť dojde ke sjednocení ministerského a krajského označení. Zatímco dnes například linku z Prahy do Rakovníka označuje Ministerstvo dopravy (MD) jako R24, cestující ji spíše budou znát pod označením R5, které používá Pražská integrovaná doprava. To se však změní. Právě linky objednávané Ministerstvem dopravy budou využívat pouze ministerské označení, jakékoliv jiné bude zrušeno. To se týká i kapesních jízdních řádů ČD, ve kterých dopravce zmíněnou rakovnickou linku dosud uváděl pod kódem D13. Co se ale stane s krajskými spěšnými vlaky? Nebudou cestující zmateni?

Ze všech dostupných podkladů vyplývá, že označení linek začínající písmeny „R“ nebo „Ex“ bude v rámci ČR jednotné. Zatímco ministerstvo bude nadále využívat čísla od 1 do 29, pro krajské „R“ linky je zatím připravena číselná série 38–69.

Linky objednávané Ministerstvem dopravy

Linky dálkové dopravy, stav k červenci 2016, foto: SŽDC Na ministerských linkách bude zachován dosavadní systém, jediná změna přichází v souvislosti se spuštěním nového provozního konceptu na IV. tranzitním železničním koridoru. Ze současné linky R7 budou vytvořeny linky dvě, a sice Ex7 Praha – České Budějovice (– Rakousko/Šumava) a R17 Praha – České Budějovice. Zatímco nově vzniklé expresní vlaky spojující Prahu s Lincem či Českým Krumlovem obsáhne linka Ex7, stávající rychlíky přejdou právě pod označení R17. Tento kód byl dříve využíván pro dnes již zrušené rychlíky Pardubice – Havlíčkův Brod – Jihlava.

Podobná změna nás čeká díky plánovanému zavedení expresních vlaků na III. tranzitním železničním koridoru do Plzně (pravděpodobně v červnu/prosinci 2018). Pod dnešní linkou R6 se skrývají de facto tři linky – chebská, klatovská a domažlická. Jak uvedl Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva, pro nové expresy (vedené v hodinovém taktu do Plzně a dále střídavě do Chebu a Mnichova, pozn. red.) je plánováno označení Ex6, zatímco klatovské rychlíky získají číslo R16. „Dosavadní linka R16 Plzeň – Most bude mít číslo R25,“ dodává Neřold. Opět obdobně jako v předchozím případě i zde dojde k využití dříve používaného kódu: pod číslem R25 dříve jezdily spěšné vlaky z Lužné u Rakovníka do Chomutova a Jirkova, dnes vedené v objednávce Středočeského a Ústeckého kraje.

Tabulka 1: Přehled označení železničních linek objednávaných Ministerstvem dopravy
LinkaTrasaZanikající označení
Ex1(Praha – Pardubice – Olomouc –) Ostrava – Polsko/Slovensko
Ex2Praha – Pardubice – Olomouc – Luhačovice/Zlín/Slovensko*
Ex3Německo – Ústí nad Labem – Praha – Pardubice – Brno – Rakousko/Slovensko
Ex4Rakousko/Slovensko – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – Polsko
R5Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
R6Praha – Plzeň – Cheb/Německo/Klatovy
Ex7Praha – České Budějovice (– Rakousko/Šumava)
R8Brno – Ostrava – BohumínIDS JMK R7, ODIS R7
R9Praha – Havlíčkův Brod – Brno/JihlavaIDS JMK R3
R10Praha – Hradec Králové – Trutnov
R11Brno – Jihlava – České Budějovice – PlzeňIDS JMK R4
R12Brno – Olomouc (– Jeseník/Šumperk)IDS JMK R7
R13Brno – Břeclav – Otrokovice – OlomoucIDS JMK R5
R14Pardubice – Liberec
R15Ústí nad Labem – Liberec
R16Plzeň – Žatec – Chomutov – Most
R17Praha – České Budějovice
R18Praha – Pardubice – Česká Třebová – Olomouc – Vsetín/Luhačovice/Veselí nad Moravou*
R19Praha – Pardubice – Česká Třebová – BrnoIDS JMK R2
R20Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – DěčínPID R4
R21Praha – Mladá Boleslav – Turnov – TanvaldPID R3
R22Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk
R23Kolín – Ústí nad LabemPID R32
R24Praha – RakovníkPID R5
R26Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice
R27Ostrava – Opava – Krnov – OlomoucODIS R10
N28Praha – Olomouc – Polsko/Slovensko; Německo – Praha – Brno – Slovensko
R29Cheb – Pomezí nad Ohří – Německo

*) od začátku platnosti JŘ 2017 linka Ex2 pouze směr Slovensko, linka R18 směr Luhačovice/Zlín/Veselí nad Moravou

„Rychlíkové“ linky regionálních objednatelů

Označení rychlíkových linek v IDS JMK od prosince 2016, foto: KORDIS JMK Jsou-li dnes v rámci integrovaných dopravních systémů nějak označeny rychlíkové či spěšné linky, je to zpravidla písmenem R a pořadovým číslem. Toto číslo většinou udává směr, kterým je linka vedena z daného krajského města. Dochází však k dvojitému označení jedné linky ministerským a krajským systémem, přičemž tato čísla se liší – viz příklad rakovnické linky v úvodním odstavci (R24 vs. R5). Další nevýhodou je nejednoznačnost takového označení: zatímco v Pražské integrované dopravě směřuje linka R5 z Prahy na Kladno a dále do Rakovníka, v IDS JMK byste se na takové lince svezli z Brna přes Břeclav do Hodonína, o ministerské lince tohoto označení z Prahy přes Ústí nad Labem do Chebu nemluvě.

Nově budou pro označování platit tato pravidla: Pokud je linka součástí objednávky Ministerstva dopravy (viz číselník výše), ponese pouze ministerské označení. Podle vyjádření MD bude označení krajských „spěšných“ linek sestávat z písmene R a čísla, které se vybere dle následujícího klíče:

Krajů, které pro své spěšné vlaky označení R nepoužívají, se změna číslování nedotkne. Například v Ústeckém kraji tak nadále bude jezdit linka spěšných vlaků U51 z Ústí nad Labem do Chomutova, Liberecký kraj pro linku Liberec – Drážďany potvrdil označení RE 2.

Tabulka 2: Přehled nového označení linek objednávaných kraji
Číslo linkyIDSTrasa
NovéPůvodní
R43R3PIDPraha – Všetaty – Mělník / Mladá Boleslav
R44R4PIDPraha – Kralupy nad Vltavou
R45R5PIDPraha – Kladno – Kladno-Ostrovec / Rakovník
R56R6IDS JMKBrno – Kyjov – Veselí nad Moravou
R1 (GVD 2017)
R61 (od GVD 2018)
R1ODISOpava – Ostrava – Havířov – Český Těšín

Spěšné vlaky Brno – Hodonín zvláštní označení nedostanou, neboť jsou součástí objednávky Ministerstva dopravy na lince R13 (a Jihomoravský kraj za ně ministerstvu následně platí). K situaci v Moravskoslezském kraji nám pak poskytl vyjádření Tomáš Witoszek z Koordinátora ODIS: „S Ministerstvem dopravy bylo dohodnuto, že linka ODIS R1 zahrnující spěšné vlaky mezi Opavou a Českým Těšínem ponese toto označení i v příštím GVD. (…) Od následujícího GVD 2017/2018 bude označena jako R61.“

Zamyšlení nad pojmem linka

Jednotná trasa bez větvení, shodná zastavovací politika, nasazované soupravy – tak nějak by asi vypadala definice pojmu linka. Drobné odchylky, např. jedno zastavení navíc u vlaku v okrajové části dne, lze tolerovat. Bohužel odlišností je v rámci ministerského systému až příliš. Na zamyšlení jsou třeba tyto:

  • Ex1 – de facto různé linky Praha – Polsko (a navíc Varšava vs. Krakov), Praha – Žilina, Ostrava – Banská Bystrica,
  • Ex3 – až na výjimky je nutné mezi „německou“ a „maďarsko-rakouskou“ větví přestoupit v Praze, přitom se dle MD jedná o jednu linku,
  • Ex3 – v Břeclavi se větví na Budapešť a Vídeň, zastavovací politika Kolín vs. Česká Třebová, soupravy z klasických vozů vs. railjet,
  • R6 – tři různé větve za Plzní: Klatovy + Domažlice (a dále Mnichov) + Cheb, odlišná zastavovací politika mezi Prahou a Plzní (Zdice vs. Kařez vs. nic).

Dosud ministerské označení linek na veřejnost pronikalo jen výjimečně. Sjednocení systému označování však pravděpodobně souvisí s jeho rozšiřováním mezi cestující. Začne-li se objevovat v jízdních řádech, na odjezdových tabulích, v nádražních hlášeních či elektronických informačních systémech vlaků, měl by být co možná nejvíce přehledný a pro cestující smysluplný.

Zdroje: Ministerstvo dopravy, ROPID, KORDIS JMK, KODIS


RaPa Poslat mail autorovi | 4.11.2016 (11:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
24.11.2016 (17:21)  
pro SYN:

Nikdo Te nebude tlouct, ani hubovat. Resení je jen u "ouredlníku" - zmerit, zpocitat a správne rozhodnou s dostatecnou casovou rezervou. A toto rozhodnutí potom publikovat, zverejnit v JR i na cedulích na nástupisti. Urcite to jde - jen chtít.
Registrierter Benutzer SYN 
24.11.2016 (10:08)  
Tak i když riskuju že mě někdo utluče berlami, přestupní časy je rozumné počítat na průměrného případně většinového (nějaký kvantil) cestujícího, přecejen když to budeme počítat na nejpomalejšího, bude velká většina cestujících docela dlouho zbytečně čekat, a hrozí riziko že se na hromadnou dopravu vyp..ou, na což v konečném důsledku doplatí i ti invalidní cestující (pojede toho mnohem míň).
Spíš by bylo fajn kdyby se podařilo aby spoje (aspoň na hlavních směrech) mohly jezdit v rozumném taktu, takže byste místo 15ti minut měl/a k dispozici něco jako 35 minut... potom absolutně v klidu...
MHD to byl doufám vtip, doba na přestup srovnatelná až vyšší než frekvence spojů?? To neukazuje na příliš rozumný/informovaný způsob uvažování...
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
18.11.2016 (5:24)  
pro mamka mamka:

Mám obdobný problém - ZTP. Ale urcite to neovlivní autor clánku. Stále jasneji vidim jedinou cestu: Ministerstvo Dopravy by melo najít odvahu, konecne si "doslápnout" na zpracovatele Jízdního rádu. Pod staronovým heslem: "Kdo chce, hledá zpusoby, kdo nechce, hledá duvody".
17.11.2016 (7:28)  
Zajímalo by mne, proč mezi přestupy není alespoň 15 minut rezerva. Jsem plně invalidní s průkazem ZTP a když je interval pouze 2 minuty, tak nemám nárok přestup stihnout. Není to jen u vlaků, je to i u autobusů, MHD nevyjímaje. Copak se s možnostmi že cestují i osoby se zdravotním omezením nepočítá ?
09.11.2016 (10:01)  
bartik09 : Jo, tak tam se ta tramvaj do dvouminutového okna vešla. Nicméně já osobně bych jel o 15 minut později přes Most, což je 2x levnější a mám tam větší rezervu než 2 minuty.
09.11.2016 (8:02)  
babilon: Odkud, kam, kdy, s kterou volbou jízdních řádů?
Usti n. L. - Rakovnik, dnes v 7:30, Vlaky + Autobusy + MHD (všechna).
Registrierter Benutzer Leinad 
08.11.2016 (22:31)  
A jakáže bude výhoda pro cestujícího, když přestane platit "S3/R3 maj stejnou trasu Praha - Všetaty - Mladá Boleslav, S3 sou couráky, R3 rychlíky"
S4/R4 Praha-Kralupy-Ustí.
Registrierter Benutzer Stokl. 
08.11.2016 (16:46)  
Takže jsem pochopil správně, že v MS kraji bude pro cestování z Ostravy do Opavy naprostý bordel pro normální lidi?. Dnes z Ostravy do Opavy jezdí linky S1 (osobáky), R1 (spěšné vlaky, zastavují ve Štítině a v Háji) a R10 (rychlíky z Krnova a dále...) a ty nezastavují nikde. Lidi se dle mého názoru naučili, že S je osobák, který jim zastaví všude, atd.
Přijde mi naprosto logické, že v rámci tratě jsou všechny linky číslované stejně (někdo to myslím tady už navrhl) tj zde S1, R1 a R10. Místo toho zde bude 2018 S1 (pokud se nepřejměnuje) a R27 a R61. Myslím, že krajský systém číslování ODIS v tomto pro člověka dával celkem logiku i s ohledm na to, že čsla 1 a 10 josu hezky zapamatovatelná. Jinak pro někoho kdo by namítal, že toto je jinanná změna v ODIS tak asi má pravdu bo u linky R7 ze které se stane R8 to nějak zásadně asi nebude moc vadit, bo tam nějaký proklad s linkou S7 (která vede úplně někam jinam) není.
08.11.2016 (14:50)  
M 474 003: Těžko říct jak tohle řešit nejlépe, vhodný kompromis (dokud se tedy koncept na trati do Plzně nezmění) je asi nechat to všechno jako R6 - cestujícímu co vystupuje nejdále v Plzni to stačí, cestující do Domažlic asi tuší že každou hodinu tam (přímý) spoj nemá, takže asi nepřijde na nádraží v Praze a nenasedne na první R6 co pojede...
babilon: To nepopírám, reagoval jsem předtím na předchozí příspěvek Šepliho, že vždycky prý stačilo číslo vlaku.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
08.11.2016 (12:22)  
pro Pavel Smídek:

rekl bych velmi opilý koumák.. :-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko