Vsetín/Luhačovice – Ministerstvo dopravy při přípravě objednávky dálkových vlaků na příští rok zvažuje změnu dopravního konceptu u linek Ex 2 a R 18, které spojují Prahu, Pardubice a Olomouc s Valašskem a Slováckem. Vyplývá to z pracovního materiálu, který zveřejnilo Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konečný jízdní řád sice bude ještě ovlivněn řadou dalších činitelů (zejména jeho přesnou konstrukcí se zohledněním regionální a komerční dopravy), avšak základní principy zveřejněného dokumentu by měly být zachovány.
Konkrétní změnou na linkách Ex 2 Praha–Olomouc–Vsetín–Žilina a R 18 Praha–Olomouc–Přerov–Luhačovice je úprava zastávkové politiky. Zatímco dnes ve společném úseku z Prahy do Olomouce zastavuje linka Ex 2 v Kolíně, Pardubicích, České Třebové a Zábřehu na Moravě, linka R 18 obsluhuje navíc ještě Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Mohelnici a Červenku. Nově by linka Ex 2 měla obsluhovat právě stanice mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdežto R 18 si ponechá pouze zastavení z Prahy do České Třebové. Výsledkem je zkrácení cestovní doby u přímého spojení z Prahy do Přerova, a to z dnešních 3:12 na 2:45, pro Luhačovice je časová úspora podobná (dnes 4:42, výhledově 4:18).
Koncepční návrh JŘ linek Ex 2 a R 18
Praha–Olomouc–Valašsko/Slovácko
Valašsko/Slovácko–Olomouc–Praha
Obsahuje pouze vlaky objednávané MD ČR.
Další příležitostí pro luhačovickou linku je plánovaná elektrifikace tratí na Slovácku – ze Starého Města do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Díky ní by odpadla nutnost přepřahu lokomotivy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, což by spolu se zvýšením traťové rychlosti přineslo další zrychlení cesty do největších moravských lázní. Otázkou zůstává, zda by takové zkrácení cestovní doby bylo natolik velké, aby došlo i k úspoře v počtu nasazovaných souprav.
U linky Ex 2 sice kvůli zvýšení počtu zastavení dojde ke zpomalení spojení mezi Prahou a Olomoucí asi o 5 minut, avšak rychlé spojení na této trase zůstane zachováno prostřednictvím komerčních produktů Českých drah (linka Ex 1 Praha–Ostrava a Pendolino), RegioJetu a LEO Expressu.
Zdroj: CEDOP, Ministerstvo dopravy
a >EC: Praha hl.n. - Praha Libeň - Pardubice - Olomouc - Ostrava Svinov - Ostrava hl.n. (dále možno větvení směr Polsko a Slovensko)
Ex: Praha hl.n. - Praha Libeň - Kolín - Pardubice - Česká Třebová - Zábřeh n. M. - Olomouc hl.n. -
a dále střídavě směr Přerov - Hulín - Otrokovice - Staré Město - Uh. Hradiště - Uh. Brod - Luhačovice
nebo Hranice n. M. - Val. Meziříčí - Vsetín - Púchov - Žilina.
Obsluhu ostatních zastávek mezi Prahou a Č. Třebovou by obstarala linka R do Brna taktéž v hodinovém taktu. V Mohelnici a Července by zastavovaly rychlíky Šumperk - Brno a mezi Přerovem a Ostravou rychlíky Bohumín - Brno.
Jak ovšem označíte Ex, který pásmuje? Třeba ta Ex2 přes Horní Lideč, která do Třebové jede jako Ex a pak už spíš jako R. Nebo R Praha - Ústí - Cheb, který do Ústí jede jako Ex (právem si pak Lovosice stěžují, že jeden R staví a druhý R nestaví). Co potom budoucí expresy do Linze, které zastaví v Táboře, v Budějicích, ve Velešíně, v Kaplici a v Rybníce. "Inflace" kategorie vlaku je nepěkná věc, ale v některých případech nejde o inflaci, ale třeba o změnu počtu vrstev obsluhy na trati nebo o ekonomickou nutnost. Zastupování Ex/R, R/Sp,... není vždy špatné.
V.
V.
Trochu mi to připomíná jeden díl Simpsonů, kdy Bart Simpson jede Hvězdým Expresem za santou: Vítejte ve Hvězdném Expresu se zastávkami na .... a teď průvodce vyjmenuje 10 názvů typu Horn Dolní. Bart na to: "No, tomu fakt řikám expres".
Stavění vlaku EuroCity v obci typu Mohelnice je mimo, nemám nic proti Mohelnici, ale EuroCity není od regionální obsluhy. Pokud někdo na MD bydlí v téhle oblasti, ať to třeba přejmenuje, ale jako zákazník chci jet vlakem z Prahy do Ostravy tak, aby nestavěl každých 15 minut v nějakém úseku.
SC: Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava (nadstandardní prémiová vrstva)
EC: Praha - Kolín - Pardubice - Čestká Třebová - Olomouc - Ostrava (města nad 50 tisíc a významné uzly - u Kolína a zejména u České Třebové váhám, rozhodně si ale podle mě část EC zaslouží)
IC: osobně považuji za vnitrostátní obdobu EC na prosto stejné hierarchické úrovni
Ex: Praha - Kolín - Pardubice - Česká Třebová - Zábřeh n. M. - Olomouc - Hranice n. M. - Ostrava (města nad 20 tisíc a významné uzly).
Problém je v tom, že Praha - Ostrava v podstatě EC jsou co do zastavování totéž co Ex.
Ještě menší stanice bych ponechal úsekovým rychlíkům jako Praha - ČT - Brno apod. Mě osobně nové stanice EC - Mohelnice, Červenka, Lipník bijí do očí, kromě degradace kategorie je navíc nežádoucí úseková frekvence. Otázkou však je, jak to lépe řešit, podle mě je tento kompromisní stav, kdy se luhačovické rychlíky výrazně urychlí, EC zůstanou stále celkem rychlá a obslouží se i menší stanice, momentálně nejlepší možný. A možná bych po zrychlení rychlíků do Luhačovic uvažoval o změně kategorie na Ex.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.