Vsetín/Luhačovice – Ministerstvo dopravy při přípravě objednávky dálkových vlaků na příští rok zvažuje změnu dopravního konceptu u linek Ex 2 a R 18, které spojují Prahu, Pardubice a Olomouc s Valašskem a Slováckem. Vyplývá to z pracovního materiálu, který zveřejnilo Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konečný jízdní řád sice bude ještě ovlivněn řadou dalších činitelů (zejména jeho přesnou konstrukcí se zohledněním regionální a komerční dopravy), avšak základní principy zveřejněného dokumentu by měly být zachovány.
Konkrétní změnou na linkách Ex 2 Praha–Olomouc–Vsetín–Žilina a R 18 Praha–Olomouc–Přerov–Luhačovice je úprava zastávkové politiky. Zatímco dnes ve společném úseku z Prahy do Olomouce zastavuje linka Ex 2 v Kolíně, Pardubicích, České Třebové a Zábřehu na Moravě, linka R 18 obsluhuje navíc ještě Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Mohelnici a Červenku. Nově by linka Ex 2 měla obsluhovat právě stanice mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdežto R 18 si ponechá pouze zastavení z Prahy do České Třebové. Výsledkem je zkrácení cestovní doby u přímého spojení z Prahy do Přerova, a to z dnešních 3:12 na 2:45, pro Luhačovice je časová úspora podobná (dnes 4:42, výhledově 4:18).
Koncepční návrh JŘ linek Ex 2 a R 18
Praha–Olomouc–Valašsko/Slovácko
Valašsko/Slovácko–Olomouc–Praha
Obsahuje pouze vlaky objednávané MD ČR.
Další příležitostí pro luhačovickou linku je plánovaná elektrifikace tratí na Slovácku – ze Starého Města do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Díky ní by odpadla nutnost přepřahu lokomotivy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, což by spolu se zvýšením traťové rychlosti přineslo další zrychlení cesty do největších moravských lázní. Otázkou zůstává, zda by takové zkrácení cestovní doby bylo natolik velké, aby došlo i k úspoře v počtu nasazovaných souprav.
U linky Ex 2 sice kvůli zvýšení počtu zastavení dojde ke zpomalení spojení mezi Prahou a Olomoucí asi o 5 minut, avšak rychlé spojení na této trase zůstane zachováno prostřednictvím komerčních produktů Českých drah (linka Ex 1 Praha–Ostrava a Pendolino), RegioJetu a LEO Expressu.
Zdroj: CEDOP, Ministerstvo dopravy
a >Toto navržené považuji rozhodně za přínos. A je to i cesta jak přilákat více cestujících odstraněním přestupu a výrazným zrychlením.
Dovolím si nesouhlasit, elektrifikace trati do Luhačovic alespoň odstraní přepřah rychlíků, zatímco BuVel ani tohle nepřinesla :-)
Tady se někdo snaží urvat trati Budějice-Velenice čestný titul nejzbytečněji elektrifikované trati v Česku? :-)
Nevím na co budu "otravovat" lidi v EC do Žiliny zastavováním třeba v Července a Mohelnici.
Na druhou stranu by se zase tímto konceptem o to víc obhájilo zastavování v České Třebové (které je zase trnem v oku jiným).
Odhlížím od toho, že v kategoriích vlaků si tímto dělám jenom další guláš (jaký potom bude rozdíl mezi Rx a EC - kdyby teoreticky na těchto ramenech jezdili oba produkty). Ale toto je spíše věc vedlejší.
Pavel S.: Ano, například z Chocně do Mohelnice nově jen s přestupem. Myslím si, že na těchto relacích je frekvence stejně minimální, takže se to negativně dotkne minima lidí. Zvlášť ve srovnání s množstvím lidí, kteří takhle získají rychlejší spojení (což je, jak říká článek, hlavně Praha-Přerov a Praha-Luhačovice, ale třeba i Choceň-Olomouc).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.