Vsetín/Luhačovice – Ministerstvo dopravy při přípravě objednávky dálkových vlaků na příští rok zvažuje změnu dopravního konceptu u linek Ex 2 a R 18, které spojují Prahu, Pardubice a Olomouc s Valašskem a Slováckem. Vyplývá to z pracovního materiálu, který zveřejnilo Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konečný jízdní řád sice bude ještě ovlivněn řadou dalších činitelů (zejména jeho přesnou konstrukcí se zohledněním regionální a komerční dopravy), avšak základní principy zveřejněného dokumentu by měly být zachovány.
Konkrétní změnou na linkách Ex 2 Praha–Olomouc–Vsetín–Žilina a R 18 Praha–Olomouc–Přerov–Luhačovice je úprava zastávkové politiky. Zatímco dnes ve společném úseku z Prahy do Olomouce zastavuje linka Ex 2 v Kolíně, Pardubicích, České Třebové a Zábřehu na Moravě, linka R 18 obsluhuje navíc ještě Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Mohelnici a Červenku. Nově by linka Ex 2 měla obsluhovat právě stanice mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdežto R 18 si ponechá pouze zastavení z Prahy do České Třebové. Výsledkem je zkrácení cestovní doby u přímého spojení z Prahy do Přerova, a to z dnešních 3:12 na 2:45, pro Luhačovice je časová úspora podobná (dnes 4:42, výhledově 4:18).
Koncepční návrh JŘ linek Ex 2 a R 18
Praha–Olomouc–Valašsko/Slovácko
Valašsko/Slovácko–Olomouc–Praha
Obsahuje pouze vlaky objednávané MD ČR.
Další příležitostí pro luhačovickou linku je plánovaná elektrifikace tratí na Slovácku – ze Starého Města do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Díky ní by odpadla nutnost přepřahu lokomotivy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, což by spolu se zvýšením traťové rychlosti přineslo další zrychlení cesty do největších moravských lázní. Otázkou zůstává, zda by takové zkrácení cestovní doby bylo natolik velké, aby došlo i k úspoře v počtu nasazovaných souprav.
U linky Ex 2 sice kvůli zvýšení počtu zastavení dojde ke zpomalení spojení mezi Prahou a Olomoucí asi o 5 minut, avšak rychlé spojení na této trase zůstane zachováno prostřednictvím komerčních produktů Českých drah (linka Ex 1 Praha–Ostrava a Pendolino), RegioJetu a LEO Expressu.
Zdroj: CEDOP, Ministerstvo dopravy
a >Ať se snažím sebevíc, tak žádné zázračné zrychlení u těch "zrychlených rychlíků" nevidím, protože stejných nebo kratších jízdních dob se dosahuje už dnes s přestupem v Olomouci. Dále pro cestující dnešního Zlínského expresu a Šohaje zastavování v Ústí, Chocni a Přelouči taky nebude nic extra příjemného a bude to vnímáno jako určitá degradace, i když výsledné zpomalení nebude zas tak významné. Nemůžu si pomoct, ale tento navrhovaný kočkopes není výhodný.
Samozřejmě netvrdím, že by měly vlaky "přes Valachy nonstop" nějaký smysl, jen koriguji vztah mezi četností zastavení/velikostí obsloužených měst a kategorií vlaku, pokud by měl být úsek Olomouc - Žilina pro ni chápán jako "definiční".
Stejně tak se mýlíte, že "zrychlené rychlíky" nepřinesou zrychlení. Konkrétně ráno do Prahy a večer z Prahy dost značné (a na Přerov a dále zase přes den). Tím nechci jistě tvrdit, že každý jeden cestující nebo každá jedna skupina cestujících na tom jedině vydělá, ovšem, to by šlo zajistit jen prostým přidáním dalších vlaků. Ale odsuzovat to jako "v globálu zhoršení" je opravdu mimo.
Prosím?
Já tedy v dikusi diskutuji a nemačkám nějaká tlačítka, navíc taková, jejichž význam není mnoha diskutujícím jasný.
Narážel jsem na to, že to je taky taková "česká specialitka"
A nezapomeňte mi dát mínus
Takže jediná možnost opravdu je, že to byla nějaká domácí lidová tvořivost.
Jediná možnost je, že to byla nějaká lidová tvořivost místních, a ne oficiální vývěska SŽDC.
Zkusím ještě pohledat, možná někde bude archív vývěsek.
Elektrizace: bavili jsme se původně o "nejzbytečnější elektrizaci". Dle mého názoru, elektrizace Vojtanova v době své realizace zbytečná nebyla. Že tam dnes je frekvence na malej motorák je sice smutné, ale rozhodně nezadává důvod ani k deelektrizaci (což zatím nikdo nepožaduje), ani k vození vzduchu v soupravě 242 + 2 Bt jen proto, abych ty dráty "nějak" využil, ale ani k nákupu pár kusů "elektrošukafonů pro 40 lidí" (za stejným účelem). Prostě ten motorák je tam dnes nejefektivnější.
Až doběhne doba technického života elektrizační infrastruktury, pak bude zřejmě odstraněna a již neobnovena.
To, jestli fíra má či nemá ponožky, je zcela irelevantní.
bylo to loni, žlutý (bílý) SŽDC papír Příjezdy Odjezdy
nepamatuji se, jestli se na displeji zobrazovala i vlakategorie
FrLázně - Tršnice:
Jaká deelektrizace? Jsme přece v západní Evropě (aspoň geograficky!)! Když už, tak s motorákem pod dráty a nejlépe, když má fíra ponožky v sandálech (mimochodem, to neni blbost; ponožka chytí pot, čili člověk s ponožkami v sandálech nemá plesnivé boty a tolik nesmrdí, navíc je to pohodlnější)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.