Bratislava — Nečekaný výsledek má nátlak dopravce RegioJet na svého slovenského konkurenta. Měsíce čelí státem vlastněná ZSSK kritice, že provozuje vlaky InterCity se ztrátou křížově financovanou z jiných zdrojů a jako dominant trhu nelegálně konkuruje cenou. Radim Jančura lobboval také u slovenského ministra dopravy Jána Počiatka, aby jako zástupce vlastníka konkurenční službu ukončil.
Zatímco 23. listopadu ZSSK v tiskovém prohlášení odmítala veškerá nařčení z cenové války i křížového financování s tím, že hospodaření kontroluje každoročně auditor a vlaky jsou ziskové, 4. prosince vydává prohlášení opačné. ZSSK InterCity tržbami pokrývají pouze provozní náklady, generují celoročně účetní ztrátu a představenstvo rozhodlo o ukončení tohoto dlouholetého produktu k 18. lednu 2016. Oficiálním důvodem se tak stává skutečnost, že ZSSK nadále nemůže dotovat tyto ztrátové vlaky z jiných aktivit. Vozy i personál budou po ukončení služby využity na zkvalitnění jiných vlaků. Na trase Bratislava–Žilina–Košice stále zůstanou státem objednané rychlíky provozované ZSSK, jež tyto města spojují v dvouhodinovém intervalu.
RegioJet na tuto zprávu zareagoval oznámením, že nachystá provoz až třináctivozových souprav, aby poskytl stejnou sedadlovou kapacitu, jakou nabízejí konkurenti v současnosti. O navýšení počtu spojů tak, aby vznikl atraktivnější interval vlaků mezi oběma městy, se však RegioJet nezmiňuje. Český dopravce tak v krátké době potřebuje masivně navýšit počet vozů ve své flotile – kromě třináctivozových souprav na Slovensku totiž stejnou kapacitu slibuje pro příští rok na trase Praha–Ostrava a chystá také nové spoje do Otrokovic. V plánech z léta 2015 se objevuje i linka Praha–Olomouc–Vsetín. Ústup ze slovenského trhu by tuto potřebu částečně uspokojil.
Zdroj: ZSSK 23. 11., ZSSK 4. 12., RegioJet
SC Pendolino - dobré hlavní jídlo, služby minibaru nic moc, výhoda poměrně velkého pohodlí v Tichém oddíle
RJ - jedině Relax (cenově to jde, je tam volněji a větší šance na klid), oběd nanic, ale pokud ho nechci, tak je naopak občerstvení nejlepší
LE - jídlo dobré, přijde mi ale jako nejhlučnější
Podtrženo sečteno: můžu-li si vybrat ze tří cenově srovnatelných (rozdíl do 20% ceny) v poledne kdy se chci najíst, beru Pendolino, LE v poledne do Ostravy nejede a RJ je pro oběd nevhodný. Pokud bych nemusel obědvat, beru Relax v RJ kvůli čaji, kafi a nějakému zákusku (jo, jsem socka kterou dopravce utáhne na tvarohový koláč za pár korun).
Cesta z Ostravy: pokud nemusím kvůli časové poloze jet posledním LE, tak Pendolino - člověk je utahanej a nechce být v RJ rušený častými zastávkami a dotazy jestli ještě něco nechci já nebo soused. Případně LE.
A vůbec by RJ udělal dobře, kdyby jeden vagon byl bez obsluhy v mezistaničních úsecích, takový Tichý vůz namísto jednoho Tichého oddílu.
No ale co, člověk si už vymýšlí detaily, kde jsou ty doby kdy za cestu do Ostravy a zpět s vodou zdarma a jídlem za 250 korun šlo zaplatit za lístek skoro tisíc korun.
Těším se že konečně půjde snad někdy mít kreditovou jízdenku ČD a možnost flexibilně rušit koupený lístek. To hodně ubírá Pendolinu, zrušení lístku je tak drahá sranda, že si člověk jeho nákup sakra rozmyslí když to kupuje tři dny dopředu a může se stát, že bude muset jet o vlak pozdejc.
Ja to delam bezne. Ostatne tu moznost jet kdy chci povazuju za jednu z nejvetsich vyhod CD oproti konkurenci...
zirecek: Myslím, že by bylo lepší věcně argumentovat, než psát takovéto výkřiky.
Nevim jestli jsou horsi takovéto výkřiky nebo věcné argumenty uplne off-topic na tema obsazenost pendolina v Olomouci, cestovani do Plzne, neobvykle vysoka uroda spaget v Italii apod.
Takze minimalne pro tyhle cestujici je to koncept stejny. Pro ostatni byt nemusi, proto nepisu o stejnem, ale srovnatelnem.
Ten koncept není srovnatelný. Jízdenky ČD můžete použít v jiném vlaku nebo vrátit, což u zbylých dvou nejde.
To tam je celou dobu, nebo to je nejaka novinka? Pri tehle ceste me to tam uz ani nenapadlo hledat, ale pri nektere z minulych jsem to v pruvodci marne hledal.
Nechic > vim, jak to myslite s temi mistenkami - u modrych sice taky nevite, kam si mistenku kupujete, ale nic vam nebrani si sednout jinam, tedy pokud bude kam. Tohle ovsem neni vlastnost dopravce, ale povinne mistenkoveho vlaku, ktery provozuji vsichni tri dopravci na lince Praha - Ostrava.
Jinak s tim minibarem, zapominate na to, ze ten tam neni kvuli lidem, ale jako nutne zlo. Narozdil od zlutych nebo cernych je modry minibar postaven na principu, ze si musi vydelat nejen na sebe, ale jeste na najem v modrovlaku. Uroven je neni definovana "aby to pro lidi bylo zajimavy a meli o veci z minibaru zajem", ale jako "aby tam ten minibar byl a my si mohlo odskrtnout polozku minibar v seznamu pozadavku na vlak". Tomu odpovida i to, ze minibar v modrovlacich zpravidla funguje jen mezi nekterymi zastavkami, protoze ve zbytku cesty uz je v jinem vlaku.
A zaroven to znamena, ze koncept minibaru v modrovlaku, kde nema zadne zazemi, ani nemuze byt postaven jinak, nez na odrazujicich cenach a celkovem pristupu - pokud by cena a uroven obzerstveni v minibaru byla nastavena stejne, jako v beznem obchode, lidi by se vykaslali na zasobovani se pred cestou a spolehali by na minibar => ten by neprojel ani jeden vagon a byl by prazdny. Takze, jakakoliv jina podpora minibaru, nez "mame minibar", je pro modre kontraproduktivni => absence nabidkoveho listku dostupneho jeste pred prijezdem minibaru neni pro marketingove oddeleni CD chyba, ale ucel. Bohuzel pro nas, cestujici ...
M, Josef Petrák > pozor, nezamenovat rychlost obsluhy s tim, jestli je to najednou nebo po castech - i pokud jedu z Plzne se obcas stane, ze si me nekdo zacne vsimat az nekde u Horovic ... a ze by bylo o co stat, no ja nevim, ale ta dvoji kontrola jizdenek je dost otravna. Zvlast v porovnani s tim, ze u zlutych ani cernych se srovnatelnym konceptem neni vubec.
1. Toto jsem nikdy nezažil.
2. V RJ (aspoň teda v těch mých jízdách) se kafe zdarma a placené občerstvení objednává vždy současně (ano, voda a případně džus/kafe z Prahy/Ostravy, jde v předstihu)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.