..: Od nového jízdního řádu po Polsku rychleji :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

EU44 Husarz, foto: Matouš Danielka Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.

Cíl z Varšavy z Vratislavi z Gdaňsku z Poznaně z Katovic z Krakova
2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora
Białystok 2:19 41 min
Bílsko-Bělá 3:20 45 min 0:50 14 min
Bydhošť 2:59 25 min
Gdaňsk 2:39 19 min 5:09 58 min 2:40 30 min 5:21 25 min
Gliwice 2:47 25 min 0:25 4 min
Jelení Hora 5:53 151 min
Katovice 2:30 9 min
Kielce 2:38 34 min
Krakov 2:18 10 min 4:56 45 min 1:51 1 min
Lodž 1:07 16 min 3:33 19 min
Olsztyn 2:29 13 min
Ostrów Wlkp. 3:27 42 min
Poznaň 2:25 2 min 1:59 26 min 2:40 30 min 4:56 45 min
Řešov 4:21 68 min 2:00 68 min
Štětín 4:54 15 min 4:42 25 min
Varšava 3:28 13 min 2:39 19 min 2:25 2 min 2:20 9 min 2:18 10 min
Vratislav 3:28 11 min 5:09 58 min 1:59 26 min 2:03 17 min
Zakopane 3:11 22 min

Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?

Zdroj: Kurier Kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , RaPa Poslat mail autorovi | 28.11.2015 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Jízdní řád

Ďalšie z regiónu Polsko


  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ JiP 
04.12.2015 (0:03)  
rail_man: zijete ve svete bludu.

1) to ze jezdi kamiony po silnici me jiny duvod nez kapacitu trati. Tradicni firmy s vlekckami povetsinou zkrachovaly a nove " vyrobni haly" stoji cilene kolem dalnic. Odsud nemuzete ocekavat ani jedinou tunu nakladu prevedenou ze silnic na zeleznice, na nadrazi prekladat vam dnes uz nikdo jezdit nebude. Podivejte se napr. na nove postaveny Amazon. Myslite ze zacne neco vozit vlakem? Leda jednim a to navoz kontejneru z ciny, pak uz vse po sinici.
POmer zeleznice_silnice se v podstate ustalil, muze se posouvat o procenta tim ci onim smerem, ale stav je zakonzervovan diky logistice samotne. Zeleznice totiz svuj cas zaspala a nema dostatek (skoro zadne) moderni terminaly, kde by mohla naklad do vlaku dostat.

2) Jestli neco pritahlo zakazniky na zeleznici, tak to neni cetnost spoju ale zasadni narust kvality sluzeb diky soukromnikum. Ono vam sice na Ostravu jede vlak kazdych 20 minut, ale chyba ve vasi predstave je, ze cestujici muze vsechny pouzit. Kdyz pojede napr Leo za ty vase supr ceny, tak musi udelat nakum v predprodeji na internetu a i kdyby odjizdeli vlaky po 5 minutach, pro nej plati hodinovy souprav LE !!! Stejne hodinovy interval pro Regiojet, jehoz soupravy rostou a rostou. Takze kde jste vycaroval ten 15 minutovy interval na Brno? V nasich podminkach interval v dalkove doprave hodina mimo spicku, 30 minut ve spicce evidentne zcela staci.

To ze maji vlaky ruznou rychlost je jenom to, ze NEJSOU penize na nove a rychle, nevidim jediny fyzikalni problem, proc by R nemohly po koridoru jezdit 160, coz se koneckoncu uz letos zmeni jak u R diky interpanterum a napr. Regiojet bude porizovat dalsich 8 vectronu. Takze tento efekt se postupne maze s OMEZENYMI zdroji na nakup vozoveho park.

Vubec nebudu kometovat to, ze kdyz si pujdete stoupnout napr. ve stredu na hl.n. v Praze, tak vetsina dalkovych vlaku jezdi skoro prazdna. Mate spicku v patek po obede v nedeli vecer, ale jinak i regiojet zkracuje soupravy az na 1/3 nedelni delky a presto je spousta mist prazdnych.
03.12.2015 (22:58)  
Nechic: no to to je trochu divná úvaha. RJ teda nemá přípoje a naplní soupravu o 10 vozech. Rychlíky CD na Brno typu Punkva a spol zastavují prakticky ve všech stanicích, kde mají ty údajné přípoje (jak píšeš) a obsazenost je mizerná. A to tu obsazenost mnoha spojů znatelně vylepšují režijkáři neboli zaměstnanci ČD.....
registrovaný užívateľ Nechic  mail  
03.12.2015 (20:09)  
Martin99: Byly by na to, že místo LE+Pendolina by stačilo vyjet jednou soupravou ae místo RJ+ČDIC druhou soupravou. To co se děje teď, že vlaky jedou za sebou jak metro je k ničemu. Blokuje to dopravní cestu, soukromníci ani nemají přípoje a v případě mimořádnosti vzniká mišmaš. Ale je to řešení jen části problémů, i tak by se musely některé spoje s ohledem na přípoje přidat a těch několik vrstev na trati Praha - Česká Třebová jezdit musí i tak. Jen nevím jak moc tomu VRT pomůže. Odvede Pendolina, Railjety, maďarská EC a to je asi všechno. ČD EC musí zůstat, mají přípoje snad všude, rychlíky jakbysmet, soukromníci? To je otázka, na VRT nemají vozidla a na koridoru je i tak dost potenciálních zákazníků, takže s přesunem všech soukromníků si nejsem úplně jistý.
03.12.2015 (19:22)  
Rail-man: V 9.12 vám vadí, že protiargumentují a za hodinu je kritizujete, že neargumentují a stáčejí diskuzi jinam....

JiP: A na co by takové soupravy byly, když dnes většina těch rádoby rychlíků o 5 vozech, je po většinu úseku obsazena z 20% ?
03.12.2015 (17:26)  
waszyn:
za 20 let už tady žádné B a lokomotivy od škodovky zřejmě nebudou, protože se do té doby rozsypou. Nějaké vlaky se tedy budou muset tak jako tak koupit. Na pomalejší vrsty vám k pendolinům stačí 10, 12 ICx za cenu stejnou jako Railjet. Na rychlou vrstvu stačí 10 Velar.
registrovaný užívateľ waszyn 
03.12.2015 (16:52)  
rail_man:
na tu hypotetickou VRT vedouci vedle D1 a s prislusnymi sklonovymi pomery prehodis z prvniho koridoru jake vlaky? Predpokladam, ze na uplne vsechny spoje na ten 10 minutovy interval se nebudou nakupovat velara od siemensu... Nebudou ty obstarozni skodovacke lokomotivy tahnouci stopadesatou rekonstrukci becek funici do 40 promile tu VRT brzdit uplne stejne jako ted ty koridory brzdi osobaky?
Mame koridory pro pendolina a SEDM pendolin, mam obavy ze VRT by dopadlo zcela analogicky, jak pisu vyse....
03.12.2015 (16:23)  
JiP: hmmm, hezká myšlenka, která ale bohužel nic moc neřeší.
Máme tady 3 základní směry - na severní Moravu přes Hranice, střední Moravu přes Přerov a na Brno. To vám dá onen 10ti-15 minutový interval do ČT. Mezi to potřebujete narvat ideálně 30ti minutové intervaly příměstských vlaků. K tomu máte nějaké osobáky jedoucí po koridoru (např. Pardubice-ČT), ale také osobáky, které z něj odbočují (např. ČT-Lanškroun). Soukromí dopravci dělají trošku guláš v jízdních řádech, nicméně jezdí více méně tam, kde by jinak jel spoj ČD, takže na kapacitu to zas tak katastrofálni vliv nemá (nicméně souhlasím s vámi, že Švýcarský model by byl lepší). Do toho pak musíte nějak vlepit nákladní vlaky, které se vám taky větví stejně jako osobní a navíc ve směru Lichkov.
Problém totiž není v kapacitě souprav jako takových, ale v počtu vlaků, které chcete po dvoukolejné trati protáhnout. Každá vrstva navíc jede různou rychlostí, což neuvěřitelně komplikuje provoz. Pak stačí sebemenší výluka a stojí vám půlka vlaků na koridoru.

Nějaký prostor pro optimalizace asi je - dělení jednotek, jezdit na ETCS, ale nic moc navíc z toho nevyškrábnete.

Tak co s tím? Praha a Brno by rády zavedly 15 minutový interval ve směru Kolín, Benešov, Blansko. Nákladní dopravci by rádi jezdili i jindy, než v noci a něco by chtělo i udělat s tou kolonou kamionu na D1.

Ze 4-5 bodů jste zatím nevyřešil ani jeden.
registrovaný užívateľ JiP 
03.12.2015 (14:01)  
rail_man:

A toto se vyrabelo ve skodovce pro Ukrajinu

https://www.youtube.com/watch?v=ygFFhHC1xjA

V pripade potreby muzete spojit dve sourpavy dohoromady s tim ze kazda muze mit jeste o jeden vagon vice coz dava kapacitu cca 1300 mist. Na trati to zabare co se tyce kapacity stejne mista jako souprava leoexpressu s 240 sedadly.
registrovaný užívateľ JiP 
03.12.2015 (13:25)  
rail_man: A abyste nemel pocit, ze snad podobne soupravy v nasich podminkach nejsou mozne, tak zde mate i cesky priklad.

https://www.youtube.com/watch?v=U-vcwbtXKJw


Vzhledem k delce nastupist dokonce souprava mohla by i o 2 vozy jeste delsi, ted si predtstavte ze cela mohla byt dvoupratrova a cele toto dilo vam na trati zabere identickou kapacitu, jako souprava leoexpressu. Dovede si predstavit kdyby na vsech IC, EC a R a Regiojetech a Leoxpressech vyjely takove soupravy? Takze rezerva kapacity na koridorech je a je stale doslova obri ! Jenom je skoda, ze ty koridory nejsou tak rychle, jak byt mohly a jak jsem si to pral a ocekaval.
registrovaný užívateľ waszyn 
03.12.2015 (12:20)  
rail_man:
Kolin-Frankfurt
Flixbus 9€ cca 2:20
ICE 71€ cca 1:00
Opravdu zde analogie je.
Kolik lidi bude ochotno za usetrenou max.hodinu mezi Prahou a Brnem zaplatit 6x tolik?
  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko