..: Od nového jízdního řádu po Polsku rychleji :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.

EU44 Husarz, foto: Matouš Danielka Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.

Cíl z Varšavy z Vratislavi z Gdaňsku z Poznaně z Katovic z Krakova
2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora 2016 Úspora
Białystok 2:19 41 min
Bílsko-Bělá 3:20 45 min 0:50 14 min
Bydhošť 2:59 25 min
Gdaňsk 2:39 19 min 5:09 58 min 2:40 30 min 5:21 25 min
Gliwice 2:47 25 min 0:25 4 min
Jelení Hora 5:53 151 min
Katovice 2:30 9 min
Kielce 2:38 34 min
Krakov 2:18 10 min 4:56 45 min 1:51 1 min
Lodž 1:07 16 min 3:33 19 min
Olsztyn 2:29 13 min
Ostrów Wlkp. 3:27 42 min
Poznaň 2:25 2 min 1:59 26 min 2:40 30 min 4:56 45 min
Řešov 4:21 68 min 2:00 68 min
Štětín 4:54 15 min 4:42 25 min
Varšava 3:28 13 min 2:39 19 min 2:25 2 min 2:20 9 min 2:18 10 min
Vratislav 3:28 11 min 5:09 58 min 1:59 26 min 2:03 17 min
Zakopane 3:11 22 min

Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?

Zdroj: Kurier Kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , RaPa Poslat mail autorovi | 28.11.2015 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   
28.11.2015 (14:52)  
Jízdní doba na 80 km dlouhém úseku z Katowic do Krakova je velmi luxusní :D
registrovaný uživatel JiP 
28.11.2015 (13:27)  
Zirecek: Souhlasim, ze polaci maji takovy svuj "polsky" zpusob k poradku obecne. To ale nic nemeni na tom, ze udrzovani rozsahle zeleznicni site nas stoji ohromne penize, efektivita v osobni doprave je bidna a podstatne casti lokalnich trati diky jejich parametrum nefunguje ani zadna nakladni doprava. Zeleznice je vyhodna v okamziku, kdy prepravuje velke mnozstvi nakladu (cestujicich), nejlepe na dlouhou vzdalenost. To je presny opak toho co je v osobni doprave realizovano na lokalnich tratich-maly objem, kratka vzdalenost a jeste navic pomalu a na separovane infrastrukture. Tady proste bude mit vzdy autobus predevsim cenou a dostupnosti pro zakazniky navrch. Pokud bychom se zbavili toho dogmatu udrzovani lokalek (nerikam ze nutne vsech!), tak by zbyl balik penez, ktery byse dal dal vyuzit na to, ze muzete stavet prelozky, tunely a z Prahy do Brna bychom jeli treba v case pod dve hodiny. Neni to o tom, ze bych byl proti lokalkam, ale je proste potreba si priznat, na co mame a nemam penize. Takto s vypetim vsech sil drzime cely ten zeleznicni kolos tak nejak na pul v komatu na pul pri zivote a v podstate skoro nikde nefunguje, neplni a nedela to, co by pro spolecnost delat mohl.
28.11.2015 (13:09)  
JiP: Český způsob spatřuji především v chronické podobě si na vše neustále, dokola stěžovat a hanit. Myslím si, že Vaše shrnutí české dálkové dopravy do 2-3 vět není ideální.
Mně polský přístup vůbec nesedí, dle mne je to odlišná mentalita. Co jsem měl možnost zažít, vidět, číst o polské dopravě, o tramvajích, tak si troufnu tvrdit, že jsme na tom lépe v celkovém pojetí rekonstrukce - údržby - organizace, přestože máme do ideálu daleko.
registrovaný uživatel JiP 
28.11.2015 (11:19)  
Prestoze polska zeleznice ma z naseho pohledu sve chyby, tak si myslim ze v mnohem je polsky pristup mnohem racionalnejsi nez nas. My sice muzeme jet vlakem do kazde Horni Dolni Lhoty po lokalkach, ktere ekonomicky vychazeji neskutecne draho a kde je mnohdy jizda na kole rychlejsi alternativou a soucasne kdyz chci jet mezi nasimi nejvetsimi mesty a regiony tak az na nekolik vybranych vyjimek je pohodlnejsi a rychlejsi cesta autobusem-viz Praha-Brno. Nas cesky pristup jde v podstate uplne proti tomu, kde ktery typ dopravy ma sve prednosti.
28.11.2015 (9:19)  
Na jízdní dobu z Jeleniej Góry do Warszawy, potažmo z Wroclawia do Warszawy, má největší vliv tzv. Proteza Koniecpolska, díky které bylo možné pustit Pendolino mimo obvyklé trasy přes Katowice nebo Poznań. Tak se získala (již dříve - se zahájením provozu Pendolin) hodina a půl, zbytek úspory je dán modernizací z Wrocławia do Opole a do Jeleniej Góry a určitě i zkrácením pobytů ve stanicích a redukci jejich počtu na trase.

Více zde: https://pl.wikipedia.org/wiki/Proteza_koniecpolska
  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko