V rámci oživení fotogalerie vypouštíme první vlaštovku – pilotní díl seriálu, jehož účelem bude návrat k těm snímkům z uplynulého týdne, jež se vybranému autorovi zdály nejzajímavější. Formu budeme ladit za pochodu, může se měnit forma, počet fotek i periodicita (jednou či dvakrát týdně).
Viděno mýma očima, uplynulé dva týdny ve fotogalerii nijak nevybočovaly ze zavedeného standardu, přesto zde nacházím několik snímků, jež jsou mi něčím milejší, než ty ostatní. Vybral jsem tři, které vám připomenu, a vysvětlím, čím zaujaly právě mě.
Ušopleskova „Potkávačka za fialové záře“ mě nadchla už na jeho Flickru. Říkal jsem si, co by to asi udělalo s návštěvníky ŽelPage, respektive zda by se opět podařilo rozproudit nějakou diskusi (neboť ta v posledních letech uvadá). Představa nejspíš dolehla až k autorovi a vy jste se tak mohli potěšit pohledem na tuto ryze technicistní, téměř dokonale souměrnou fotku. Oceňuji, že nebyly provedeny zbytečné retuše vybavení stanice, které dojem nijak nekazí, ale naopak vhodně narušuje jinak až filigránskou čistotu snímku. Ušopleskovi doporučuji, aby fotku v plném rozlišení poslal jednak Ing. arch. Pavlu Sýsovi, zodpovědnému za ztvárnění zastávky Nemocnice Motol, jednak za úplatu nabídl dopravnímu podniku.
Ve Stráži nad Ohří jsem nikdy nebyl, ale po zhlédnutí Ondrovy fotky mám minimálně jeden důvod to napravit. Tenhle záběr prostě chci taky. Ačkoli mi vyobrazené výtvarné provedení nátěru esa přijde naprosto zoufalé, vše ostatní na snímku funguje jako redukční činidlo – příjemně zelené plochy, pocit „tepla“ z naskládaného dřeva, velice pěkná budova stanice v pozadí (i s apartním přístřeškem). To vše obaleno atmosférou příjemného léta. Jeden rázem zapomene na tenhle pokus o reklamní nátěr. Dojem nijak nekazí ani ne zcela dokonalý úhel nasvícení, stín na budově spolu s tím, zanechaným soupravou na kolejích, vytváří dojem plasticity. Bravo, Ondro!
Jsem velmi rád, že správci časem dospěli (tento stav už pár let trvá!) a nestaví se odmítavě ani ke snímkům, jež bourají jednu tradici a staví novou – a samozřejmě by to nebylo možné bez souběžně probíhajícího tvůrčího vývoje autorů a technických možností fotoaparátů. Michalovy „Poslední hodiny“ jsou příjemnou náladovkou, u kterých mě vždy začnou svrbět krovky a dostanu cestovatelskou horečku, aniž bych vůbec někam jel. Dobře zvládnutá je práce v editoru, kdy ani jedna plocha není ze stínu vytažena příliš tvrdě, ale přesto rozeznáte detaily, které chcete vidět. Postupné rozkrývání plánů je zábavnou kratochvílí, přejezdového kříže si možná nevšimnete hned a na cementárnu (stavbu, tyčící se nad stromy v levé části fotky) jsem vlastně přišel až dnes.


1 2 | Zpráv na stránku: |
Kdysi jsem měl rozdělaný článek s výběrem železničních fotek od lidí, co jinak s dráhou (ani fotograficky) nemají nic společného. S krátkým povídáním o autorovi a o fotkách.
Něco takového by bylo super.
Měl jsem tam třeba tyhle fotky:
http://www.kamilaberndorffova.cz/gallery/indie/2009/v-indickem-vlaku/#prettyPhoto a http://www.kamilaberndorffova.cz/gallery/indie/2013/ahmedabad/#prettyPhoto
Prozatím je nastaven dvoutýdenní cyklus pro výběr a naší snahou je pak výběr "někoho" zveřejnit co nejdříve. Z vlastní redakční práce vím, že získat mnohdy souhlas s publikováním zahraničních fotek je problém. Jen málo z oslovených raegovalo v minulosti na můj dotaz rychle. Reakce po dvou měsících od dotazu je sice hezká, ale neaktuální. Někteří se neozvali vůbec. A jiný extrém byl, když autor za zveřejnění fotky na ŽP požadoval 400 USD.
Jak svůj výběr a text jednotliví autoři pojmou bude na nich. Pokud v textu udělají propojení na fotky z jiných webů, tak to bude v pořádku, autorský zákon nebude porušen.
Ještě prozradím, že výběr pro příští období připravuje Trainmaniak.
Navíc jsem moc potěšenej, že je u vzniku moje fotka.
Ještě si dovolím napsat, že fotka vznikla opravdu super náhodou. Příjezd rychlíku už se blížil, v okolí žádné kloudné místo, kde by byl vlak nasvícený, v nouzi jsem dojel do stanice a snažil se improvizovat dole od kolejí. Pořád mi na tom něco nesedělo a v tom už byl vlak slyšet za obloukem. V zoufalosti jsem se rozběhl do kopce a vydrápal se k nějakému lomu/staveništi, kde jsem nakonec objevil tenhle průhled a během asi pěti vteřin se objevil rychlík :-).
Jen mě napadá – co vždy pro porovnání přidat i 1 fotku odjinud? Třeba z railpictures.net?
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
