..: Domluví se 854 s 812? Buďte u toho! :..

Cyklohráček na trase, foto: Ondřej Kubala Praha/Zlonice – Unikátní test kompatibility motorového vozu řady 854 a prototypové soupravy 812 + 912, která se stala základem pro masivní přestavbu 810 na regionovy, připravily České dráhy na přelomový víkend mezi říjnem a listopadem na trati 121 Hostivice – Podlešín. Půjde o veřejné jízdy, kterých se může zúčastnit každý. Motorový vůz 854 se tak objeví na trati, kde nikdy nejezdil, a ani v budoucnu jezdit nejspíš nebude. Vyrazí v čele mimořádné jízdy cyklohráčku do Železničního muzea Zlonice i na dalších spojích.

Esmeralda a Kasandra na trati 121

Esmeralda a Kasandra, jak se už léta přezdívá prototypové soupravě 812 + 912 pro její atypický zelený nátěr, mají neobvyklou historii. Jde o prototypy, ze kterých vyšly budoucí regionovy, a v provozu to neměly nikdy jednoduché. Svou pouť železničním světem zahájily na moravských tratích, kde začala jezdit nejdříve samotná 812 s přípojnými vozy 010. Teprve později k ní přibyl i řídicí vůz 912. Často brázdily tratě v okolí Valašského Meziříčí, krátký kousek života prožily v Klatovech a nakonec nadobro skončily v Rakovníku. Řada z vás si je bude pamatovat z tratí na Kladensku, kde jezdily chvíli i s fazolí 021 uprostřed. Teprve potom vznikla ucelená zelená souprava 812 + 011 + 912, která jezdí dodnes. Potýkala se ale s řadou provozních problémů, prototyp se v provozu objevoval méně a méně, až dojezdil na trati 174 kolem Křivoklátu. Nakonec ho rakovničtí pro častou poruchovost odstavili v lounském depu a nechali svému osudu. V roce 2013 přišel za Českými drahami ROPID, který chtěl z původních cyklovlaků Praha – Noutonice – Slaný udělat vlak pro děti. Cílem organizátora bylo přilákat do těchto spojů, které objednává v celé trase hlavní město, další cestující. Volba padla právě na odstavenou soupravu Esmeraldy a Kasandry. Depo Libeň ji dalo technicky dohromady, ROPID vymyslel přestavbu pro děti, a vznikl projekt Cyklohráček, který jezdí už druhým rokem. Vlak, který se zdál být provozně už odepsaný, získal nový účel. Začal vozit děti na výlety.

Proč zrovna 812 a 854

Na sobotu 31. října je připraveno ukončení letošní sezony cyklohráčku i slavnostní zavírání sezony muzea ve Zlonicích. Sobotní odpolední cyklohráček Os 9782 Praha – Slaný pojede mimořádně až do Zlonic a obě akce se propojí. Večerní Cyklohráček 9783 tak pojede do Prahy přímo ze Zlonic.

Akce má v Praze relativně značnou propagaci, a proto je třeba kmenovou soupravu cyklohráčku na základě požadavku ROPID posílit. Vzhledem ke kopcovitosti tratě 121 a padajícímu listí už není možné za cyklohráček přidat vůz 010 bez dalšího hnacího vozidla, jako se to běžně dělalo v létě při akcích na Okoři. Jediná hnaná náprava 812 na motorový vůz se třemi vagony by byla v podzimním počasí adhezní smrtí. Proto se v těchto situacích přidává ještě lokomotiva 714, která se umí s 812 domluvit do té míry, že stačí jeden strojvedoucí. Ještě lepší řešení je ale místo 714 s 010 nasazení motorového vozu řady 854 – má stejný výkon, ale je výrazně lehčí a provozně úspornější. Vzhledem k výlukám v okolí Mladé Boleslavi jsou navíc vozy řady 854 aktuálně v Praze dostupné. Proto se ČD a ROPID domluvily na tomto testu.

První verze Lokelu na 812 i 854: Mohl by jít i push-pull

Teorie říká: 854 i 812 s 912 jsou vybaveny stejnou verzí elektronického řídicího systému Lokel a přes UIC kabel by spolu měla obě vozidla být schopná pracovat v systému vícečlenného řízení, rozdělovat si mezi sebou správně výkon a spolupracovat. Teoreticky by mohl takto sestavený vlak fungovat jako push-pull souprava bez nutnosti objíždění. V praxi ale nikdo nikdy jejich spojení nezkoušel a je otázkou, co to udělá v reálu. Vícečlenné řízení se na pražských 854 využívá jen velmi výjimečně, natož aby se spojovaly s vozidlem jiné řady. V případě potřeby posily pro cyklohráček jde ale o provozně velmi efektivní řešení – jeden strojvedoucí, dostatečná kapacita míst navíc, dostatečný výkon a nižší hmotnost i spotřeba proti 714 s 010.

Kdy přesně bude nasazena 854 na trať 121

Až do Zlonic pojede v sobotu 31. 10. 2015 mimořádně odpolední Os 9782 s odjezdem z Prahy Masarykova nádraží ve 13.18, kvůli kterému je také posila potřeba. Vzhledem k testování se ale 854 objeví už i na ranním páru cyklohráčků z Prahy do Slaného a pokud vše půjde dobře, odjezdí i všechny spoje v neděli 1. listopadu. To ale není možné dopředu garantovat. Pokud byste tedy chtěli za 854 na trať 121 vyrazit, vyberte si raději sobotu.

Polepování cyklohráčku, foto: Ondřej Kubala Cyklohráček, foto: Ondřej Kubala Muzeum Zlonice, foto: Tomáš Čech 

Novinky ve Zlonicích

Zajímavá bude i návštěva zlonického muzea, kde se od letošního léta hodně změnilo. Letos v září dostala hlavní budova novou střechu a byla dokončena expozice železniční vlečky s pěti nákladními vozy z let 1897–1925. V říjnu se zásadně rozšířila expozice zabezpečovací techniky doplněním návěstidel od roku 1960 do současnosti. Zajímavostí je i příprava prostoru za muzeem, kde si zájemci už dnes mohou po dohodě vysadit stromek pro štěstí.

Jak si cyklohráček vede?

V železničních kruzích se o samotném cyklohráčku často diskutuje. Jedni ho považují za úplnou hloupost, jiným přijde vlak pro děti jako prima nápad. Jak si tedy stojí z pohledu čísel? Právě končící sezona je již druhou. Loni svezl 10 809 cestujících a přepravil 1 169 jízdních kol, čímž počet cestujících na této trase skoro zdvojnásobil. Letos je o cyklohráček zájem ještě trochu větší a počet cestujících k 18. říjnu překročil 12,5 tisíce. Pokud tedy šlo o to, aby se na trať 121 vrátili o víkendu lidé, byl tento projekt trefou do černého.

autor: Ondřej Kubala


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.10.2015 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
29.10.2015 (22:55)  
Nebo taky zde. V odkazu je mimo jiné i zmínka o tarifu/ceně. V Cyklohráčku v celé jeho trase platí tarif ČD a v části co je na území PIDu i tarif PID. http://www.cd.cz/zazitky/kam-na-vylet/1397-svezte-se-cyklohrackem-do-zeleznicniho-muzea-ve-zlonicich
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.10.2015 (22:44)  
Děkuju,
je ta Esmeralda a Kasandra nějak extra odlišná od Regionovy? Že by se takových sólo vozů udělalo víc, přece jsou stále potřeba 810 a 809, tak aspoň pár Esmerald, by se určitě hodilo.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
29.10.2015 (21:13)  
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.10.2015 (20:37)  
Tak to asi pojedu a platí tam také jízdní doklady PID?
29.10.2015 (20:05)  
Co pojede jako posila do Zlonic pokud náhodou spojení Hydry (854) a Cyklohráčku (812) nevíde?
registrovaný uživatel BigDye 
29.10.2015 (17:08)  
Pěkně napsaný text (bez ironie) - je vidět, že autor umí psát "reklamní texty".
Jinak k té komunikaci - to si to v depu předem nevyzkoušeli? Čekal bych, že ano a teprve na základě zkoušky bylo rozhodnuto.
29.10.2015 (10:30)  
Honza: Hydra bude celou sobotu, pojede na obou párech Cyklohráčků. Tedy 9780, 9781, 9782, 9783. Ráno čistě test a pomoc na listí, odpoledne posila na akci ve Zlonicích. Pokud bude vše OK, zůstane i v neděli na posledních čtyřech spojích sezony.

Bůh ví, jaký by byl její osud, kdyby z ní nebyl dětský vlak. Stála dva roky v Lounech a asi by stála i dál. Existovaly úvahy o její regionovizaci, ale jestli byly někdy dál než na papíře a v excelové tabulce, to nevím.
29.10.2015 (8:56)  
Ondřej K: Dík, takhle to dává smysl.
Co se týče komunikace s 854, tak jsem dost skeptický.
Protokol na 812 je bůh ví jaký, možná podobný 814 (ale asi vzájemně nekompatibilní, dost bych pochybval, že všechny změny v protokolu, vzešlé z provozu 814, byly zpětně provedeny i na 812).
854 umí komunikovat po NVL (ale že dalo práce jí to naučit...), nicméně když na lince najde jenom 954 (a žádnou 054), tak přechází na nějaký jiný protokol, o jehož univerzálnosti umět řídit "neznámé" vozidlo (812) dost pochybuju.
Jo, to NVL je jiná. Když najdete "neznámé vozidlo", tak ho řídit lze, ale zpětná hlášení z něj jsou velice omezená (zhruba na úrovni "dvojčlenu" mašin ČKD :-))
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.10.2015 (0:38)  
A jinak teda v 17:13 na Os 9783 pojede ze Slaného Esmeralda už bez Hydry?
registrovaný uživatel Honza  mail  
29.10.2015 (0:19)  
Nejsem rád, že Esmeraldu a její 2 další vozy takhle zpitovořili těma nálepkama a uvnitř tím hracím koutkem, ale než aby přestala jezdit, tak radši tohle. Navíc takhle má člověk jistotu, kde a kdy to pojede. Je to celkem hezký motorák, měl by určitě zůstat zachovaný.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko