..: Domluví se 854 s 812? Buďte u toho! :..

Cyklohráček na trase, foto: Ondřej Kubala Praha/Zlonice – Unikátní test kompatibility motorového vozu řady 854 a prototypové soupravy 812 + 912, která se stala základem pro masivní přestavbu 810 na regionovy, připravily České dráhy na přelomový víkend mezi říjnem a listopadem na trati 121 Hostivice – Podlešín. Půjde o veřejné jízdy, kterých se může zúčastnit každý. Motorový vůz 854 se tak objeví na trati, kde nikdy nejezdil, a ani v budoucnu jezdit nejspíš nebude. Vyrazí v čele mimořádné jízdy cyklohráčku do Železničního muzea Zlonice i na dalších spojích.

Esmeralda a Kasandra na trati 121

Esmeralda a Kasandra, jak se už léta přezdívá prototypové soupravě 812 + 912 pro její atypický zelený nátěr, mají neobvyklou historii. Jde o prototypy, ze kterých vyšly budoucí regionovy, a v provozu to neměly nikdy jednoduché. Svou pouť železničním světem zahájily na moravských tratích, kde začala jezdit nejdříve samotná 812 s přípojnými vozy 010. Teprve později k ní přibyl i řídicí vůz 912. Často brázdily tratě v okolí Valašského Meziříčí, krátký kousek života prožily v Klatovech a nakonec nadobro skončily v Rakovníku. Řada z vás si je bude pamatovat z tratí na Kladensku, kde jezdily chvíli i s fazolí 021 uprostřed. Teprve potom vznikla ucelená zelená souprava 812 + 011 + 912, která jezdí dodnes. Potýkala se ale s řadou provozních problémů, prototyp se v provozu objevoval méně a méně, až dojezdil na trati 174 kolem Křivoklátu. Nakonec ho rakovničtí pro častou poruchovost odstavili v lounském depu a nechali svému osudu. V roce 2013 přišel za Českými drahami ROPID, který chtěl z původních cyklovlaků Praha – Noutonice – Slaný udělat vlak pro děti. Cílem organizátora bylo přilákat do těchto spojů, které objednává v celé trase hlavní město, další cestující. Volba padla právě na odstavenou soupravu Esmeraldy a Kasandry. Depo Libeň ji dalo technicky dohromady, ROPID vymyslel přestavbu pro děti, a vznikl projekt Cyklohráček, který jezdí už druhým rokem. Vlak, který se zdál být provozně už odepsaný, získal nový účel. Začal vozit děti na výlety.

Proč zrovna 812 a 854

Na sobotu 31. října je připraveno ukončení letošní sezony cyklohráčku i slavnostní zavírání sezony muzea ve Zlonicích. Sobotní odpolední cyklohráček Os 9782 Praha – Slaný pojede mimořádně až do Zlonic a obě akce se propojí. Večerní Cyklohráček 9783 tak pojede do Prahy přímo ze Zlonic.

Akce má v Praze relativně značnou propagaci, a proto je třeba kmenovou soupravu cyklohráčku na základě požadavku ROPID posílit. Vzhledem ke kopcovitosti tratě 121 a padajícímu listí už není možné za cyklohráček přidat vůz 010 bez dalšího hnacího vozidla, jako se to běžně dělalo v létě při akcích na Okoři. Jediná hnaná náprava 812 na motorový vůz se třemi vagony by byla v podzimním počasí adhezní smrtí. Proto se v těchto situacích přidává ještě lokomotiva 714, která se umí s 812 domluvit do té míry, že stačí jeden strojvedoucí. Ještě lepší řešení je ale místo 714 s 010 nasazení motorového vozu řady 854 – má stejný výkon, ale je výrazně lehčí a provozně úspornější. Vzhledem k výlukám v okolí Mladé Boleslavi jsou navíc vozy řady 854 aktuálně v Praze dostupné. Proto se ČD a ROPID domluvily na tomto testu.

První verze Lokelu na 812 i 854: Mohl by jít i push-pull

Teorie říká: 854 i 812 s 912 jsou vybaveny stejnou verzí elektronického řídicího systému Lokel a přes UIC kabel by spolu měla obě vozidla být schopná pracovat v systému vícečlenného řízení, rozdělovat si mezi sebou správně výkon a spolupracovat. Teoreticky by mohl takto sestavený vlak fungovat jako push-pull souprava bez nutnosti objíždění. V praxi ale nikdo nikdy jejich spojení nezkoušel a je otázkou, co to udělá v reálu. Vícečlenné řízení se na pražských 854 využívá jen velmi výjimečně, natož aby se spojovaly s vozidlem jiné řady. V případě potřeby posily pro cyklohráček jde ale o provozně velmi efektivní řešení – jeden strojvedoucí, dostatečná kapacita míst navíc, dostatečný výkon a nižší hmotnost i spotřeba proti 714 s 010.

Kdy přesně bude nasazena 854 na trať 121

Až do Zlonic pojede v sobotu 31. 10. 2015 mimořádně odpolední Os 9782 s odjezdem z Prahy Masarykova nádraží ve 13.18, kvůli kterému je také posila potřeba. Vzhledem k testování se ale 854 objeví už i na ranním páru cyklohráčků z Prahy do Slaného a pokud vše půjde dobře, odjezdí i všechny spoje v neděli 1. listopadu. To ale není možné dopředu garantovat. Pokud byste tedy chtěli za 854 na trať 121 vyrazit, vyberte si raději sobotu.

Polepování cyklohráčku, foto: Ondřej Kubala Cyklohráček, foto: Ondřej Kubala Muzeum Zlonice, foto: Tomáš Čech 

Novinky ve Zlonicích

Zajímavá bude i návštěva zlonického muzea, kde se od letošního léta hodně změnilo. Letos v září dostala hlavní budova novou střechu a byla dokončena expozice železniční vlečky s pěti nákladními vozy z let 1897–1925. V říjnu se zásadně rozšířila expozice zabezpečovací techniky doplněním návěstidel od roku 1960 do současnosti. Zajímavostí je i příprava prostoru za muzeem, kde si zájemci už dnes mohou po dohodě vysadit stromek pro štěstí.

Jak si cyklohráček vede?

V železničních kruzích se o samotném cyklohráčku často diskutuje. Jedni ho považují za úplnou hloupost, jiným přijde vlak pro děti jako prima nápad. Jak si tedy stojí z pohledu čísel? Právě končící sezona je již druhou. Loni svezl 10 809 cestujících a přepravil 1 169 jízdních kol, čímž počet cestujících na této trase skoro zdvojnásobil. Letos je o cyklohráček zájem ještě trochu větší a počet cestujících k 18. říjnu překročil 12,5 tisíce. Pokud tedy šlo o to, aby se na trať 121 vrátili o víkendu lidé, byl tento projekt trefou do černého.

autor: Ondřej Kubala


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 28.10.2015 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
31.10.2015 (11:09)  
Rudolf Vávra: K pokusu o komunikaci bohužel ani nedošlo, bo se večer ukázalo, že chybí správný kabel se právnou redukcí :) Inu, i to je zkušenost.
31.10.2015 (9:43)  
Připadá mi, že komunikace se nezdařila. :) Na 9780 Esmeralda na volnoběh, táhne 854.031.
registrovaný uživatel Kakov 
30.10.2015 (22:14)  
Rodny: 814/914 má mezi sebou taky šroubovku

platí to prosím i u posledních RN? Před pár lety jsem četl v magazínu Škodovák, že se u nově dodávaných (rekonstruovaných) RN udělá pevné spojení, v reakci na samovolné rozpojování RN. Tak by mě zajímalo, jestli je to pravda nebo jen PR.
registrovaný uživatel Sim 
30.10.2015 (21:41)  
Rodny > vsak prave, rozdily oproti soucasne verzi by byly minimalni, aspon co se mechanicke stranky tyka. Jak moc velky zasah by to byl do ostatnich systemu moc posoudit nedokazu, ale protoze to je v principu ridicak uz ted, taky v tom nevidim nijak velkej zadrhel.
registrovaný uživatel Honza  mail  
30.10.2015 (20:28)  
Doufám že mi uznají lístek přes Kralupy a Kladno, jsem pokladní řekl, že to chci přes Zákolany a ona je to Zákolany zastávka :-) Lístek je ale o 14 Kč dražší, než by byl přímo, tak snad nebudou mít problém.
30.10.2015 (18:13)  
Sim: No 814/914 má mezi sebou taky šroubovku a hadice, nikoliv nějakou tuhou spojku alá 471 :)
registrovaný uživatel Sim 
30.10.2015 (7:26)  
Honza > ridici stanoviste je jedna vec, toaleta druha. Vypustenim obojiho podstatne naroste prostor vyuzitelny pro cestujici.
Souhlasim s tim, ze jsou u nas relace, kde nasazeni dvoudilne reginy je plytvani prostorem. Ale jak uz uvadi Martin, znizkopodlaznit motorovy vuz v podstate nejde (aspon pokud se bavime v nejake rozumne ekonomicke relaci), takze predelavat solo 810 ma zasadni nedostatek pro cestujici (samosebou, pokud prekousnem podvozky a s nimi spojene chodove vlastnosti).
Na stranu druhou si myslim, ze by melo smysl predelat jeste par sukovleku na nizkopodlazni ridicaky, ale v univerzalnim provedeni - aby to misto pevneho spojeni s motorem melo klasickou sroubovku a prechodove mechy. Pokud by se to domluvilo s 842/843 (prip. 854), zabili by modri dve mouchy jednou ranou - ziskali by vratnou nizkopodlazni soupravu, kde dnes jezdi typicky 842+053/054, kam se leze po zebriku a pri obratu se musi objizdet.
registrovaný uživatel Honza  mail  
30.10.2015 (0:08)  
Ano, já tomu cyklohráčku taky říkám tak, jak někdo kdysi v seriálu Ulice udělal přepsáním jednoho písmenka z Království hraček Lahůdky Stárek xD

Já měl pocit, že Projekt Regionova vznikl tak, že od začátku byla snaha udělat dvoudílné průchodné jednotky, ale tohle posloužilo jako prototyp.
29.10.2015 (23:21)  
BigDye: Ještě to opravdu spojené nebylo. Děkuji za pochvalu, to potěšilo.

Honza: Tarif PID platí až do Slaného a je možné jet i na jízdenku PID pro jednotlivou jízdu. Za Slaný, kam cyklohráček běžně nejezdí, je potřeba jízdenka dle tarifu ČD. Více Esmerald? To byste chlapy v depu moc nepotěšil, myslím, že jedna jim opravdu stačí :) Je to něco mezi - ani 810 ani 814, takže je s údržbou dost starostí. Když o vlaku mluví v provozu, tak "h" ve slově "cyklohráček" nahrazují nezřídka úplně jiným písmenkem :)

Ondřej Fejfar: Když to spolu nebude mluvit, čapne 854 celý Cyklohráček a bude se k němu chovat jako k jakýmkoliv jiným vozům, které táhne za sebou.
29.10.2015 (23:15)  
Honza: Stručně z historie: Esmeralda byl takový pokus, jak z havarovaného motoráku udělat znovu pojízdné vozidlo, které by bylo lepší než před havárií. Kasandra vznikla z vyhořelého vozu a byl to pokus jak dostat na regionálky bezbariérové vozidlo. 810 se na totální přestavbu pro bezbarierovost nehodí. Nejde snížit podlaha a doplňovat plošiny by bylo drahé a složité. No a protože jezdily spolu a někomu u ČD se to zalíbilo, vznikla myšlenka udělat více takových rekonstrukcí. A vznikl taky nápad vyrábět to jako jednu soupravu, protože 010 byl stejně nadbytek. Tím spojením se ušetřily náklady na zbytečnou kabinu u motoráku a bylo tím i více místa pro sedící. Taky se zjednodušila obsluha průvodčímu - souprava se stala průchozí, narozdíl od soupravy Esmeraldy a Kasandry.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko