Praha/Zlonice – Unikátní test kompatibility motorového vozu řady 854 a prototypové soupravy 812 + 912, která se stala základem pro masivní přestavbu 810 na regionovy, připravily České dráhy na přelomový víkend mezi říjnem a listopadem na trati 121 Hostivice – Podlešín. Půjde o veřejné jízdy, kterých se může zúčastnit každý. Motorový vůz 854 se tak objeví na trati, kde nikdy nejezdil, a ani v budoucnu jezdit nejspíš nebude. Vyrazí v čele mimořádné jízdy cyklohráčku do Železničního muzea Zlonice i na dalších spojích.
Esmeralda a Kasandra na trati 121
Esmeralda a Kasandra, jak se už léta přezdívá prototypové soupravě 812 + 912 pro její atypický zelený nátěr, mají neobvyklou historii. Jde o prototypy, ze kterých vyšly budoucí regionovy, a v provozu to neměly nikdy jednoduché. Svou pouť železničním světem zahájily na moravských tratích, kde začala jezdit nejdříve samotná 812 s přípojnými vozy 010. Teprve později k ní přibyl i řídicí vůz 912. Často brázdily tratě v okolí Valašského Meziříčí, krátký kousek života prožily v Klatovech a nakonec nadobro skončily v Rakovníku. Řada z vás si je bude pamatovat z tratí na Kladensku, kde jezdily chvíli i s fazolí 021 uprostřed. Teprve potom vznikla ucelená zelená souprava 812 + 011 + 912, která jezdí dodnes. Potýkala se ale s řadou provozních problémů, prototyp se v provozu objevoval méně a méně, až dojezdil na trati 174 kolem Křivoklátu. Nakonec ho rakovničtí pro častou poruchovost odstavili v lounském depu a nechali svému osudu. V roce 2013 přišel za Českými drahami ROPID, který chtěl z původních cyklovlaků Praha – Noutonice – Slaný udělat vlak pro děti. Cílem organizátora bylo přilákat do těchto spojů, které objednává v celé trase hlavní město, další cestující. Volba padla právě na odstavenou soupravu Esmeraldy a Kasandry. Depo Libeň ji dalo technicky dohromady, ROPID vymyslel přestavbu pro děti, a vznikl projekt Cyklohráček, který jezdí už druhým rokem. Vlak, který se zdál být provozně už odepsaný, získal nový účel. Začal vozit děti na výlety.
Proč zrovna 812 a 854
Na sobotu 31. října je připraveno ukončení letošní sezony cyklohráčku i slavnostní zavírání sezony muzea ve Zlonicích. Sobotní odpolední cyklohráček Os 9782 Praha – Slaný pojede mimořádně až do Zlonic a obě akce se propojí. Večerní Cyklohráček 9783 tak pojede do Prahy přímo ze Zlonic.
Akce má v Praze relativně značnou propagaci, a proto je třeba kmenovou soupravu cyklohráčku na základě požadavku ROPID posílit. Vzhledem ke kopcovitosti tratě 121 a padajícímu listí už není možné za cyklohráček přidat vůz 010 bez dalšího hnacího vozidla, jako se to běžně dělalo v létě při akcích na Okoři. Jediná hnaná náprava 812 na motorový vůz se třemi vagony by byla v podzimním počasí adhezní smrtí. Proto se v těchto situacích přidává ještě lokomotiva 714, která se umí s 812 domluvit do té míry, že stačí jeden strojvedoucí. Ještě lepší řešení je ale místo 714 s 010 nasazení motorového vozu řady 854 – má stejný výkon, ale je výrazně lehčí a provozně úspornější. Vzhledem k výlukám v okolí Mladé Boleslavi jsou navíc vozy řady 854 aktuálně v Praze dostupné. Proto se ČD a ROPID domluvily na tomto testu.
První verze Lokelu na 812 i 854: Mohl by jít i push-pull
Teorie říká: 854 i 812 s 912 jsou vybaveny stejnou verzí elektronického řídicího systému Lokel a přes UIC kabel by spolu měla obě vozidla být schopná pracovat v systému vícečlenného řízení, rozdělovat si mezi sebou správně výkon a spolupracovat. Teoreticky by mohl takto sestavený vlak fungovat jako push-pull souprava bez nutnosti objíždění. V praxi ale nikdo nikdy jejich spojení nezkoušel a je otázkou, co to udělá v reálu. Vícečlenné řízení se na pražských 854 využívá jen velmi výjimečně, natož aby se spojovaly s vozidlem jiné řady. V případě potřeby posily pro cyklohráček jde ale o provozně velmi efektivní řešení – jeden strojvedoucí, dostatečná kapacita míst navíc, dostatečný výkon a nižší hmotnost i spotřeba proti 714 s 010.
Kdy přesně bude nasazena 854 na trať 121
Až do Zlonic pojede v sobotu 31. 10. 2015 mimořádně odpolední Os 9782 s odjezdem z Prahy Masarykova nádraží ve 13.18, kvůli kterému je také posila potřeba. Vzhledem k testování se ale 854 objeví už i na ranním páru cyklohráčků z Prahy do Slaného a pokud vše půjde dobře, odjezdí i všechny spoje v neděli 1. listopadu. To ale není možné dopředu garantovat. Pokud byste tedy chtěli za 854 na trať 121 vyrazit, vyberte si raději sobotu.
Novinky ve Zlonicích
Zajímavá bude i návštěva zlonického muzea, kde se od letošního léta hodně změnilo. Letos v září dostala hlavní budova novou střechu a byla dokončena expozice železniční vlečky s pěti nákladními vozy z let 1897–1925. V říjnu se zásadně rozšířila expozice zabezpečovací techniky doplněním návěstidel od roku 1960 do současnosti. Zajímavostí je i příprava prostoru za muzeem, kde si zájemci už dnes mohou po dohodě vysadit stromek pro štěstí.
Jak si cyklohráček vede?
V železničních kruzích se o samotném cyklohráčku často diskutuje. Jedni ho považují za úplnou hloupost, jiným přijde vlak pro děti jako prima nápad. Jak si tedy stojí z pohledu čísel? Právě končící sezona je již druhou. Loni svezl 10 809 cestujících a přepravil 1 169 jízdních kol, čímž počet cestujících na této trase skoro zdvojnásobil. Letos je o cyklohráček zájem ještě trochu větší a počet cestujících k 18. říjnu překročil 12,5 tisíce. Pokud tedy šlo o to, aby se na trať 121 vrátili o víkendu lidé, byl tento projekt trefou do černého.
autor: Ondřej Kubala
Ze 854 jsou po uprave na obousmernou komunikaci to je pro me novinka. A v provozu jsem to poravdu jeste nikdy nevidel.
Bakiy - je možný, že to byly ještě 853 už se mě to po těch letech může plést.
853 na kabel 100% nee.
853 na kabel 100% ano. Měly dvojité otáčkoměry, dvojí indikaci směrů atd. Na kabel se v 70. a 80. létech běžně jezdilo. Vozy Bam/Bnp/053 samozřejmě měly mezivozové propojky řízení (kulaté), naopak neměly centrální zavírání dveří ani centrální dobíjení - to oboje mají až 054.
Prototyp 854 (Edita) vyjel 1996 nebo 1997 a druha (Evita) je o rok mladsi, navic z rady 852. Vsechny ostatni jsou mladsi. Tedy bylo-li to pred vice nez 20. lety, tak to byla rada 853 a to je trochu "jina liga". 853 na kabel 100% nee. Zde kabel pouze kvuli ovladani dveri a dobijeni vozu (podobne jako Baafxy).
Byla-li na tom rychliku rada 854 (tedy tech 20 a vice let stahneme na 15 a mene) tak tez nemam problem s tim, ze cela souprava byla propojena kabelem, ale tez jen a pouze kvuli dverim a dobijeni.
Tedy ten zadni strojvedouci tam v obou pripadech nebyl "pro okrasu", ale normalne tlacil jako na postrku.
Navic vozy 053... I vozy prosly rekonstrukci. Vznikla z nich rada 054 a 057 (a 042 a mozna jeste nejake dalsi). 053 neumi pres sebe prenaset "ridici" povely...
Ve Zlonicích stále další a další Karosy přiváželi lidi, že i tak si pomalo nebylo kam sednout.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.