Praha — V noci ze soboty 24. na neděli 25. října končí letní čas a hodinové ručičky se ve 3.00 hod. posunou o hodinu zpět. Tato změna ovlivní i dálkové noční vlaky projíždějící územím České republiky. Nabízíme vám souhrnný přehled dotčených vlaků, a to i na území Slovenska. České dráhy doporučují všem cestujícím, kteří se přes noc chystají cestovat, aby si aktuální odjezdy vlaků ověřili na lince kontaktního centra ČD, další možností je využít aplikaci pro mobilní telefony Můj vlak. Cestující využívající noční vlaky na Slovensku se pak mohou informovat v kontaktním centru ZSSK.
Vlaky Českých drah
- R 406 Chopin v trase Vídeň – Varšava: vlak ve stanici Bohumín a odjede ve 03:18 hod. SEČ.
- R 407 Chopin v trase Varšava – Vídeň: vlak vyčká ve stanici Bohumín a odjede ve 02:14 hod. SEČ.
- R 443 Bohemia v trase Praha – Humenné: vlak vyčká ve stanici Ostrava-Svinov a odjede ve 02:46 hod. SEČ.
- EN 444 Slovakia v trase Košice – Praha: vlak vyčká ve stanici Bohumín a odjede ve 02:10 hod. SEČ.
- EN 445 Slovakia v trase Praha – Košice: vlak vyčká ve stanici Bohumín a odjede ve 02:37 hod. SEČ.
- EN 476 Metropol v trase Budapešť – Berlín pojede z důvodu výluky v úseku Brno hl.n. – Kolín odklonem přes Havlíčkův Brod. Vlak vyčká ve stanici Kolín na náhradní autobusovou dopravu ze stanice Pardubice hl.n. Po přestupu cestujících z náhradní dopravy může spoj v úseku Kolín – Praha hl.n. pokračovat s náskokem. Případné vyčkání vlaku na přechod SEČ bude zajištěno až ve stanici Praha hl.n.
- EN 477 Metropol v trase Berlín – Budapešť: vlak vyčká ve stanici Brno hl.n. a odjede ve 03:15 hod. SEČ
- R 442 Bohemia v trase Humenné – Praha: vlak vyčká ve stanici Čadca a odjede ve 02:09 hod. SEČ.
- EN 456 Phoenix v trase Praha – Berlín s přímými vozy do Oberhausenu a Curychu: změna času na SEČ proběhne u přímých vozů Praha – Oberhausen v úseku Berlin Hbf – Bielefeld, u přímých vozů Praha – Zürich v úseku Halle Hbf – Frankfurt (M) Süd.
- EN 457 Phoenix v trase Oberhausen – Praha: změna času na SEČ proběhne u přímých vozů Oberhausen – Praha v úseku Bielefeld – Berlin Hbf.
- EN 459 Canopus v trase Curych – Praha: změna času na SEČ proběhne v úseku Frankfurt (M) Süd – Halle Hbf.
LEO Express
Změna času se bude týkat i spoje číslo 1350 dopravce LEO Express. Tento spoj na trase Košice – Praha odjede z Košic ve 23:14 SELČ, přijede do Žiliny, kde vyčká hodinu do odjezdu v čase 02:30 SEČ.
Slovensko
Na Slovensku budou ovlivněny dva vnitrostátní noční vlaky:- R 1614 Zemplín v trase Humenné – Bratislava: vlak vyčká ve stanici Ružomberok a odjede ve 02:13 SEČ.
- R 615 Zemplín v trase Bratislava – Humenné: vlak vyčká ve stanici Žilina odjede ve 02:32 SEČ.
Zdroj: České dráhy, Železničná spoločnosť Slovensko, LEO Express
je časově posunuto, o jednu o dvě hodiny. Logicky, protože pro soukromníka je rozhodující pracovní výkon. A ten je při pozdějších začátcích pracovní doby logicky vyšší.
Ale to už jsem se dostal trochu OT. Abych to shrnul - já osobně bych z důvodu dnes již velmi nutné nadnárodní koordinace v celé EU zavedl celoročně platný UTC (jako to má dnes v Evropě tuším jediný Island) s tím, že případné přizpůsobení se zeměpisnému časovému pásmu by se v jednotlivých oblastech řešilo posunutím pracovní doby (státních institucí). V ČR by se nic posouvat nemuselo, protože při celoročním zavedení UTC, by stávající začátky pracovní doby byly vhodné a odpovídající. Jen by potom soukromé firmy místo v 10 hodin posunuly začátek pracovní doby na přijatelných třeba 8:00.
Tak v tomto Vám fandím!!!!!
V určitém věku stmívání po třetí hodině odpoledne je vskutku deprimující (a zejména období od změny času na zimní do okamžiku, kdy se začíná prodlužovat den).
Jezdím často na sever. Jejich "polární noc" na nich opravdu nechává stopy (včetně alkoholismu) a například děti mají "školu v přírodě" měsíc na kanárských ostrovech, aby se jim zmírnila deprese.
Tedy pokud zrušit, pak ponechat letní čas. Naštěstí podle EU se zručení změny času nechystá a pekař Pecka a jeho následovníci je místní folklór
Osobně na změně neshledávám něco, proč by se měla rušit. Je to vymyšlené celkem dobře. Nač by se v létě rozednívalo v půl třetí a naopak v zimě v devět. Aspoň je to takhle nějak podobně.
Přechod na normální bez problému.
Ale podívejte se do přírody (anebo na hodně malé děti): přirozené je vstávat podle sluníčka, prů*er nastal v okamžiku, kdy někdo vymyslel hodiny a někdo druhej pak to, že se bude dělat od X:00, ať je sluníčko vysoko nad hlavou anebo ještě ani nevyšlo. TOHLE je proti přírodě, a LČ je jen malým přiblížením k přírodnímu "normálu".
A teď do mě! :-)
PS: před 2 lety sem byl v době nejvčasnějšího západu slunce (okolo 13.12.) v Madridu. Sluníčko zapadalo skoro v 18.00 (fantastické!), ale ráno v půl deváté ještě tma :-(.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/SpringFwd-FallBack.jpg/1024px-SpringFwd-FallBack.jpg
Změna času dnes v komplikovaném světě postrádá jakýkoli smysl. Tady nejde jen o pár jedinců, kteří cestují železnicí. Tady jde o celou společnost. Vliv změny času na železnici je jen špičkou pověstného ledovce. Na světě denně probíhá tísice kongresů, tiskových konferencí, mítingů a jiných formálních či neformálních setkání. Každá země má jiné zákony, někde letní čas je, někde není; v některých zemích je zavedený letní čas v jednom regionu, ale v druhém už ne. A to ještě nemluvím, že si každá země nastavuje, kdy přesně se čas mění. Což v praxi znamená jen komplikace.
A to ještě nehledě na to, že podle blogu rescuetime (software zaměřený na sledování času a zvýšení produktivity) ztrácí USA během prvního pondělí po změně na letní čas 480 miliard dolarů (zdroj na požádání dodám). Hodně lidí na změnu času trpí fyzicky i psychicky. Nešetří to vůbec energii. Argumentů pro ponechání letního času je málo.
Možná mohl letní čas fungovat pár desítek let po jeho zavedení, ale v dnešním světě nemá co dělat, protože komplikuje už i tak dost komplikovanou společnost. Je to pouhý přežitek minulosti, který je třeba vymýtit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.