Berlín — Společnost Bombardier Transportation podepsala smlouvu na dodávku 62 elektrických lokomotiv TRAXX AC pro Izraelské železnice (ISR). Hodnota této zakázky činí 230 milionů eur, součástí smlouvy je i opce na dalších 32 strojů. Nové lokomotivy s maximální rychlostí 160 km/h budou dodávány od konce roku 2017, přičemž se stanou prvními izraelskými elektrickými lokomotivami. Celá šestisetkilometrová železniční síť má totiž elektrizaci teprve před sebou. První tratí s elektrickým provozem se má stát rychlodráha mezi Tel Avivem a Jeruzalémem, vedená přes letiště Ben Gurion. Pravidelný provoz na této čtyřicetikilometrové trase má být zahájen v březnu roku 2018. Následovat budou další stávající i nově budované tratě, například z Haify ke hranicím s Jordánskem.
Nejedná se však o první dodávku Bombardieru do Izraele. ISR již provozuje celkem 369 patrových vozů vyrobených v Görlitz a dodaných v letech 2001–2014 v několika sériích. Nové TRAXXy mají v čele těchto sedmivozových vratných souprav nahradit dieselové lokomotivy, od čehož si dopravce slibuje zejména vyšší zrychlení souprav, a tedy i zkrácení jízdních dob. Zvláštností těchto vratných souprav je jejich energetická nezávislost na hnacím vozidle. Za stanovištěm strojvedoucího v řídicím voze se nacházejí dvě dieselgenerátorová soustrojí, která vlak zásobují elektrickou energií, vozy ovšem nemají vlastní pohon. Každé z těchto soustrojí je tvořeno šestiválcovým motorem CAT a třífázovým alternátorem, výkon jedné této elektrocentrály činí 275 kW. Toto řešení klade značné nároky na prostor – pro cestující je určena pouze polovina řídícího vozu, zbytek tvoří strojovna. Otázkou zůstává, zda po zahájení elektrického provozu budou napájecí zdroje z řídících vozů odstraněny a jejich kapacitu tak bude možné zvýšit.
Zdroje: finanztreff.de, Wikipedia, poznatky autora

1 2 | Zpráv na stránku: |
Stara trať, jestli jsem je pochopil tam správně, tak zůstane jen v tom useku u Tel Avivu do nějakého sídla, které je odhadem v polovině. Úsek z toho posledního sídla do Jeruzalema je dlouhý (A navíc právě ten, který mě fascinoval vzhledem), a pro účely dopravy absolutně na nic v porovnání s novou trati. Nemůžu tvrdit, že to je na tuty, to je informace stara 3 roky
Jiří Bajer: na webu ISR jsou tendry, ale o úpravě patráků ve smyslu odstranění dieselagregátu tam toho zrovna moc není. Je tam zajímavá zmínka o tunelech, příprava na ně je součástí úprav. Jinde se dá zase vygůglit, že úpravu pater přiklepli Bombardieru i s těma mašinama.
A jezdí s tím někdo? Já jsem měl letos touhu se aspoň jednu cestu svézt ... poslední vlak z TLV do Jeruzaléma někdy v poledne (zatímco moje letadlo přilétalo někdy kolem 15 hod), zpět první spoj z Jeruzaléma v poledne (a doporučený check-in na letadlo ve 13 hod).
Navíc se mi nepovedlo ani prohlédnout si nádraží v Jeruzalému, protože někde daleko od města a civilizace. Takže jediný železniční zážitek byla večeře v bývalém hlavním nádraží, dnes zábavním a společenském centru s pár historickými fotkami.
Offtopic
R.U.R.:
V Rusku mají mašinu ze které se kouří, jako když někdo topí v přidušeném kotli, a to samé dělají i vozy za ní, protože každý má svojé nezávislé uhelné topení ;-)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
