Warszawa — K nepříliš vítanému kroku se uchýlil železniční dopravce Przewozy Regionalne. V rámci úspor budou k 1. září letošního roku zrušeny téměř všechny komerčně provozované dálkové vlaky tohoto dopravce, dnes jezdící pod kategorií IR (interREGIO), RE (REGIOekspress) a IRb (interREGIObus). Jedná se o vlaky IR na trasách Warszawa - Poznań - Szczecin, Bielsko-Biała/Katowice - Wrocław, Jelenia Góra - Olsztyn, Częstochowa - Zakopane a Warszawa - Hajnówka. V případě vlaků RE se jedná o zrušení několika párů mezistátních vlaků Poznań - Frankfurt/Oder a ohledně autobusů IRb jde o spoje v relacích Katowice - Rzeszów a v sezóně také Katowice - Zakopane a Katowice - Ustrzyki Górne.
V provozu tak zůstanou pouze vlaky provozované v závazku, tedy několik párů vlaků Łódź - Warszawa a zpět a dva páry mezistátních vlaků, směřujících z příhraničí do běloruského Grodna. Důvody rušení těchto vlaků jsou, jak již bylo zmíněno, především úspory. Mezi další důvody patří například neefektivita provozu a též nedostatek provozuschopných vozů vhodných na tyto vlaky. Vlaky IR jsou provozovány od roku 2009 a ačkoliv byla jejich síť postupně rozšiřována, v posledních letech byl provoz postupně utlumován a přetrvávajícímu torzu tohoto systému, čítajícímu zhruba 20 párů vlaků, byl již delší dobu předpovídán konec. Prodej jízdenek na tyto vlaky tak skončí 1. srpna a 31. dne téhož měsíce vyjedou dva páry vlaků RE a několik párů autobusů IRb pod vlajkou Przewozów Regionalnych naposled, zbývající desítka vlaků IR bude od 1. září pravděpodobně provozována dopravcem PKP Intercity v kategorii TLK.
Zdroj: Przewozy Regionalne
To nádraží Fabryczna bylo vloni ve stavbě a celá ta hlavní západo-východní ulice rozkopána, včetně tramvají i přechodů pro chodce (takže z hotelu jsem na zastávku NAD viděl, ale bylo jednodušší dojít na úplně jinou zastávku)
V Lodži jsou/byla dvě velká nádraží - na západ od centra Kaliska, na východ Fabryczna (odtud jezdily vlaky směr Varšava). Ta byla před pár lety uzavřena (bylo to velmi rázovité nádraží) a byla zahájena stavba ambiciozního tunelu pod městem, spojujícího západní a východní tratě (stávající spojení je okruhem kolem města). Fabryczna se přesune pod zem a zřejmě vznikne i nějaká nácestná zastávka blíže centru. Celá Lodž je poměrně rozlehlá a zákaznický úspěch této nové "podměstské železnice", resp. železničního spojení Lodže se světem, závisí do značné míry na tamní MHD. Tak, jak jsem Lodž poznal, je důležitější spojení pro "lodžany cestující ven", než pro světoobčany toužící navštívit Lodž, tudíž přikládám větší význam plošné obsluze města, než "centrálnosti" budoucího hlavního nádraží (přestavěná Fabryczna).
Jinak upřesňuji - zatímco těch 130 km vzdálenosti ukazuje vyhledávač i pro spojení Letiště WAW - Lodž, ty 2 hodiny jízdy vlakem jsou jen z Lodže Gl. (14:28) na W-Zachodna (16:23), v praxi zpožděno na odjezdu i příjezdu, ale vlak byl téměř úplně plný. Veškerá dálková VHD v Lodži končí/začíná na hlavní žst (daleko od centra), takže z tohoto hlediska není nikdo zvýhodněn, jen autem se dá zajet "před barák". A pro propagátory železnice na letiště - ten mnou použitý spoj byl obsazen tak 3-4 cestujícími v každém voze = další důkaz toho skvělého potenciálu.
Ale jestli čtu a chápu článek správně, tak budou zrušeny téměř všechny komerčně provozované dálkové vlaky tohoto dopravce. Takže tyhle vlaky platí jen a pouze cestující = ten obrovský potenciál :(
A jinak bych vyjádřil i určitou pochybnost o spoustě moderních tratí na vyšší rychlosti i dnes už poměrně moderním vozovém parku. Vloni na podzim jsem jel - a podle jízdenky koukám, že právě nějakým povinně místenkovým rychlíkem P.R. - z Lodže (300 tis. obyvatel) na letiště Varšava: rychlost nevalná (130 km za 2 hodiny), vagony naprosto standardní, cena byla o něco nižší než přímý busík letiště - Lodž, zato "odbavení" byl zážitek - paní pokladní se dlouho snažila zkombinovat výdej jízdenky a výdej místenky a pak ještě déle hledala jak mne odbavit až na letiště, aby nakonec konstatovala, že na W-Zachodna si budu muset koupit lístek MHD.
Takže spíš souhlasím s Nechicem, že polské železnice charakterizuje nekoncepčnost a bordel, který vede k nezájmu veřejnosti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.