Berlín — Strojvůdci německého dopravce Deutsche Bahn (DB) opět pod taktovkou odborového svazu GDL stávkují. Této stávky se účastní především strojvůdci nákladních vlaků, avšak své připojení ke stávce oznámila také část strojvedoucích divize osobní dopravy (jak regionální, tak dálkové), což má za následek velmi výrazné omezení železniční dopravy v celém Německu. To trvá od dnešní druhé hodiny ranní až do nedělní deváté hodiny ranní. Stávka má navíc poměrně silný vliv i na dopravu v okolních zemích. Protest si klade za cíl snížit pracovní dobu strojvůdců z 39 hodin o jednu hodinu na 38 hodin týdně, zvýšení mezd o pět procent a omezení přesčasů. Důvodem stávky je však kromě tohoto požadavku také spor o samotné postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz totiž požaduje také zastupování personálu jídelních a ubytovacích vozů, za které doposud jednal výhradně odborový svaz EVG.
Doposud nejdelší stávka DB
Jedná se o doposud největší stávku zaměstnanců na německé železnici, která je silně kritizována velkým množstvím německých politiků, podle kterých způsobuje nepřiměřené škody německé ekonomice. Stávka je kritizována také samotnými cestujícími, kterým je částečně znemožněno cestovat například do práce či za vzděláním. Podle průzkumu společnosti YouGov nesouhlasí s postojem strojvůdců celých 64 procent Němců. Velkou neznámou také zůstává, zda-li se termín ukončení stávky dodrží a stávka bude v neděli ráno skutečně ukončena. Podle některých prvotních oznámení měl být sice protest ukončen ještě před víkendem, avšak podle těch posledních bude provoz plně obnoven až následující týden. Odborový svaz GDL se s DB pře již od loňského léta a na podzim uspořádal už šest stávek.
Omezení provozu v ČR
Stávka bude mít malý vliv i na provoz na síti SŽDC. Díky znovuzprovoznění úseku Sebnitz - Dolní Poustevna a obsazení těchto vlaků českým personálem se stávka nebude týkat vlaků jedoucích z Rumburka přes Dolní Poustevnu, Sebnitz a Bad Schandau do Děčína. Stejně tak se stávce vyhnou také vlaky z Prahy do Mnichova a regionální vlaky z Chebu do Marktredwitz či Plavna, které jsou na německé síti zajišťovny soukromými dopravci. Tato stávka tedy bude mít vliv hlavně na dálkové vlaky EuroCity, spojující Budapešť, Bratislavu, Brno a Prahu s Drážďany, Berlínem a Hamburkem. Ty budou po železnici vedeny pouze do stanice Dresden Hbf, kde budou cestující informováni o pokračování přepravy dále dle instrukcí DB. Poněkud hůře dopadly spěšné vlaky z Chebu do Norimberka, které jsou odřeknuty bez náhrady. Na závěr tak zbývá doufat, že u některé ze stran dojde k ústupku a k těmto drastickým omezením dopravy již docházet nebude.
Ze současné situace těží zejména provozovatelé konkurenčních druhů dopravy, zejména té autobusové. Český dopravce Student Agency již oznámil posílení linky Praha - Berlín o další autobusy, aby mohl přepravit více cestujících i z odřeknutých vlakových spojů. Kroky německých odborářů hlasitě vítají také německé autobusové společnosti, jelikož stávka jim přivádí nové klienty a řádově vyšší tržby.
Zajímavé by bylo porovnat pracovní podmínky německých a českých strojvůdců (a třeba i italských, rakouských, švýcarských... podle toho co kdo ví), abychom si mohli udělat představu, jestli si ti němci "mají na co stěžovat"...
to vůbec není třeba zjišťovat - DB jim navrhla smírný kompromis navýšení platů o 4,7% (odbory požadovaly 5%...). Při vědomí tohoto faktu je jasné, že "podmínky zaměstnanců" je to poslední, o co v tomto případě jde. A hezky je to popsáno v dnešní iDnes.
jak podotkl jeden z diskutujících dole - Thatcherovou na ně.
Ještě štěstí, že jde vrátit jízdenka a můžu svou cestu posunout na pondělí. Řešit až večer Drážďanech, jestli se do Berlína vůbec dostanu, by asi fakt nebylo moc fajn.
A díky za info!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.