..: Aktuálně: Stávka strojvůdců v Německu omezuje provoz na železnici :..

DB Potsdamer Platz Berlín — Strojvůdci německého dopravce Deutsche Bahn (DB) opět pod taktovkou odborového svazu GDL stávkují. Této stávky se účastní především strojvůdci nákladních vlaků, avšak své připojení ke stávce oznámila také část strojvedoucích divize osobní dopravy (jak regionální, tak dálkové), což má za následek velmi výrazné omezení železniční dopravy v celém Německu. To trvá od dnešní druhé hodiny ranní až do nedělní deváté hodiny ranní. Stávka má navíc poměrně silný vliv i na dopravu v okolních zemích. Protest si klade za cíl snížit pracovní dobu strojvůdců z 39 hodin o jednu hodinu na 38 hodin týdně, zvýšení mezd o pět procent a omezení přesčasů. Důvodem stávky je však kromě tohoto požadavku také spor o samotné postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz totiž požaduje také zastupování personálu jídelních a ubytovacích vozů, za které doposud jednal výhradně odborový svaz EVG.

Doposud nejdelší stávka DB

DBJedná se o doposud největší stávku zaměstnanců na německé železnici, která je silně kritizována velkým množstvím německých politiků, podle kterých způsobuje nepřiměřené škody německé ekonomice. Stávka je kritizována také samotnými cestujícími, kterým je částečně znemožněno cestovat například do práce či za vzděláním. Podle průzkumu společnosti YouGov nesouhlasí s postojem strojvůdců celých 64 procent Němců. Velkou neznámou také zůstává, zda-li se termín ukončení stávky dodrží a stávka bude v neděli ráno skutečně ukončena. Podle některých prvotních oznámení měl být sice protest ukončen ještě před víkendem, avšak podle těch posledních bude provoz plně obnoven až následující týden. Odborový svaz GDL se s DB pře již od loňského léta a na podzim uspořádal už šest stávek.

Omezení provozu v ČR

612 DB Stávka bude mít malý vliv i na provoz na síti SŽDC. Díky znovuzprovoznění úseku Sebnitz - Dolní Poustevna a obsazení těchto vlaků českým personálem se stávka nebude týkat vlaků jedoucích z Rumburka přes Dolní Poustevnu, Sebnitz a Bad Schandau do Děčína. Stejně tak se stávce vyhnou také vlaky z Prahy do Mnichova a regionální vlaky z Chebu do Marktredwitz či Plavna, které jsou na německé síti zajišťovny soukromými dopravci. Tato stávka tedy bude mít vliv hlavně na dálkové vlaky EuroCity, spojující Budapešť, Bratislavu, Brno a Prahu s Drážďany, Berlínem a Hamburkem. Ty budou po železnici vedeny pouze do stanice Dresden Hbf, kde budou cestující informováni o pokračování přepravy dále dle instrukcí DB. Poněkud hůře dopadly spěšné vlaky z Chebu do Norimberka, které jsou odřeknuty bez náhrady. Na závěr tak zbývá doufat, že u některé ze stran dojde k ústupku a k těmto drastickým omezením dopravy již docházet nebude.

Ze současné situace těží zejména provozovatelé konkurenčních druhů dopravy, zejména té autobusové. Český dopravce Student Agency již oznámil posílení linky Praha - Berlín o další autobusy, aby mohl přepravit více cestujících i z odřeknutých vlakových spojů. Kroky německých odborářů hlasitě vítají také německé autobusové společnosti, jelikož stávka jim přivádí nové klienty a řádově vyšší tržby.

Zdroje: E15, iDNES.cz


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.5.2015 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
06.05.2015 (21:20)  
Tommy, please can you writte in both languages? Seriously my german language is wors like my health status...

Chary: It's time to go back to school :D
06.05.2015 (20:52)  
Wenn deutsch, dann deutsch :-) Was ich darüber denke? Alle Arten Gewerkschaft kann ich mit einem Wort nennen, das mit "Sch" beginnt und mit "eisse" endet. Wenn der Arbeitgeber von jemandem beschädigt wird, dann von den geschissenen Gewerkschaften (gilt generell, nicht nur für Eisenbahn). Die Angestellten können doch immer ihre Stellen wechseln, wenn sie nicht zufrieden sind (warum gehen die unzufriedene Lokführer einfach weg? Dann hätte die Bahn ein kurwa Problem ;) ). Mit 24/7/365-Einsatz muss man halt rechnen, wenn man zur Lokführerausbildung geht - da gibt es keine Ausnahmen, die Stahlräder rollen immer.

Ergebnisse der wiederholten Streiken? Ich selbst habe ein Auto gekauft, obwohl ich ein echter Bahnfreund bin (und konstruiere gerade die neue Züge für die streikende DB Regio). Manche unter meinen Kollegen haben auch Autos gekauft - ist das der gewünschte Ziel der GDL-Streiken? Ich denke gar nicht - wenn es länger so geht, müssen die Lokführer später um ihre Stellen kämpfen...
registrovaný uživatel Tommy  mail  
06.05.2015 (20:26)  
In Deutschland verdienen die Lokführer schon mehr Geld als andere Eisenbahner mit genau so viel Verantwortung.
Ein Fahrdienstleiter verdient mindestens eine Gehaltsgruppe weniger. Aber die Lokführer streiken und die Fahrdienstleiter nicht.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
06.05.2015 (16:58)  
raked = gebeugt, geneight (?)

gerecht = fair

Tommy, bitte, schreib in Deutsch. Es ist besser und leichter für uns es übersetzen. Deiner google English übersetzung kann unlesbar sein. Entschuldig mein Deutsch, es ist lang seit Schule :-)
registrovaný uživatel Tommy  mail  
06.05.2015 (15:28)  
As Dispatchers you will at least one content group paid a few, as a train driver.
registrovaný uživatel Tommy  mail  
06.05.2015 (15:25)  
@rpet:
That's all right.
Train drivers in Germany earn even much more than other railwaymen have an equally great responsibility. Therefore, it is just when there is a strike for it.
Die Lokführer in Deutschland verdienen schon wesentlich mehr als andere Eisenbahner die eine genau so große Verantwortung haben. Deshalb ist es gerecht wenn dafür gestreikt wird.
registrovaný uživatel rpet  mail  
06.05.2015 (11:40)  
@ Tommy:
The members of the supervisory board of German railways and the boards of directors have doubled the salary and the small employees should not even receive 5 percent? Is this raked?

Tommy, in my mention demagogy shouldn't be an argument how to accept strike where the key point is nothing about salaries... This is a fight for "how to beat the bigger workers-union party and takeover power into other hands" only.
registrovaný uživatel Tommy  mail  
06.05.2015 (11:12)  
Die Mitglieder vom Aufsichtsrat der Deutschen Bahn und die Vorstände haben sich das Gehalt verdoppelt und die kleinen Mitarbeiter sollen nicht einmal 5 Prozent erhalten ? Ist das gerecht ?
The members of the supervisory board of German railways and the boards of directors have doubled the salary and the small employees should not even receive 5 percent? Is this raked?
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
06.05.2015 (10:13)  
Přesně jak píše Jiří Bajer, vůbec to není o pracovních podmínkách. Ty už jsou dnes dojednány velmi slušné. Když jsem se ptal německých kolegů, tak říkali, že to také nechápou. Co by za to dal běžný Němec, kdyby mu někdo zvedl plat o 4,7% a navíc mu jednorázově vyplatil 1000 EUR.

Tady si prostě jeden idiot leští své ego. GDL už z podstaty věci, že fírů bude vždy méně než ostatního obslužného personálu (EVG), nemá právo žádat to, co jim nepřísluší. Doufejme, že po 1.7.2015 již bude klid.
06.05.2015 (7:22)  
Podmínky strojvedoucích u DB prý nejsou nic moc - fírové po dvaceti letech praxe berou nějakých 1800 EUR netto, ovšem toto říkají zástupci GDL (= nutno brát s rezervou). Strojvedoucích je v Německu málo, z toho pramení obrovské počty přesčasových hodin u těch stávajících. Toto chce GDL změnit.

Svazu GDL (přesněji komunistovi Weselskému) však jde hlavně o posílení postavení GDL v rámci DB - pro vedení DB je významnější hlas odborového svazu EVG, který je početnější. Ve spolkovém parlamentu čeká na schválení zákon, který má upravit postavení odborových svazů; od začátku jeho platnosti (1.7.) bude rozhodující právě hlas nejpočetnějšího svazu (v tomto případě EVG), ostatní budou mít smůlu. Vedení DB zcela logicky odmítá tarifní pluralitu, tzn. platové podmínky nastavované podle toho, který odborový svaz zastupuje daného zaměstnance.

Podle mne bude DB tak jako tak prohrávající - stávky v nákladní dopravě nahrají zakázky soukromníkům, stávky v osobní dopravě zase přihrají klientelu autobusovým a leteckým dopravcům.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko