Berlín — Strojvůdci německého dopravce Deutsche Bahn (DB) opět pod taktovkou odborového svazu GDL stávkují. Této stávky se účastní především strojvůdci nákladních vlaků, avšak své připojení ke stávce oznámila také část strojvedoucích divize osobní dopravy (jak regionální, tak dálkové), což má za následek velmi výrazné omezení železniční dopravy v celém Německu. To trvá od dnešní druhé hodiny ranní až do nedělní deváté hodiny ranní. Stávka má navíc poměrně silný vliv i na dopravu v okolních zemích. Protest si klade za cíl snížit pracovní dobu strojvůdců z 39 hodin o jednu hodinu na 38 hodin týdně, zvýšení mezd o pět procent a omezení přesčasů. Důvodem stávky je však kromě tohoto požadavku také spor o samotné postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz totiž požaduje také zastupování personálu jídelních a ubytovacích vozů, za které doposud jednal výhradně odborový svaz EVG.
Doposud nejdelší stávka DB
Jedná se o doposud největší stávku zaměstnanců na německé železnici, která je silně kritizována velkým množstvím německých politiků, podle kterých způsobuje nepřiměřené škody německé ekonomice. Stávka je kritizována také samotnými cestujícími, kterým je částečně znemožněno cestovat například do práce či za vzděláním. Podle průzkumu společnosti YouGov nesouhlasí s postojem strojvůdců celých 64 procent Němců. Velkou neznámou také zůstává, zda-li se termín ukončení stávky dodrží a stávka bude v neděli ráno skutečně ukončena. Podle některých prvotních oznámení měl být sice protest ukončen ještě před víkendem, avšak podle těch posledních bude provoz plně obnoven až následující týden. Odborový svaz GDL se s DB pře již od loňského léta a na podzim uspořádal už šest stávek.
Omezení provozu v ČR
Stávka bude mít malý vliv i na provoz na síti SŽDC. Díky znovuzprovoznění úseku Sebnitz - Dolní Poustevna a obsazení těchto vlaků českým personálem se stávka nebude týkat vlaků jedoucích z Rumburka přes Dolní Poustevnu, Sebnitz a Bad Schandau do Děčína. Stejně tak se stávce vyhnou také vlaky z Prahy do Mnichova a regionální vlaky z Chebu do Marktredwitz či Plavna, které jsou na německé síti zajišťovny soukromými dopravci. Tato stávka tedy bude mít vliv hlavně na dálkové vlaky EuroCity, spojující Budapešť, Bratislavu, Brno a Prahu s Drážďany, Berlínem a Hamburkem. Ty budou po železnici vedeny pouze do stanice Dresden Hbf, kde budou cestující informováni o pokračování přepravy dále dle instrukcí DB. Poněkud hůře dopadly spěšné vlaky z Chebu do Norimberka, které jsou odřeknuty bez náhrady. Na závěr tak zbývá doufat, že u některé ze stran dojde k ústupku a k těmto drastickým omezením dopravy již docházet nebude.
Ze současné situace těží zejména provozovatelé konkurenčních druhů dopravy, zejména té autobusové. Český dopravce Student Agency již oznámil posílení linky Praha - Berlín o další autobusy, aby mohl přepravit více cestujících i z odřeknutých vlakových spojů. Kroky německých odborářů hlasitě vítají také německé autobusové společnosti, jelikož stávka jim přivádí nové klienty a řádově vyšší tržby.
Chary: It's time to go back to school :D
Ergebnisse der wiederholten Streiken? Ich selbst habe ein Auto gekauft, obwohl ich ein echter Bahnfreund bin (und konstruiere gerade die neue Züge für die streikende DB Regio). Manche unter meinen Kollegen haben auch Autos gekauft - ist das der gewünschte Ziel der GDL-Streiken? Ich denke gar nicht - wenn es länger so geht, müssen die Lokführer später um ihre Stellen kämpfen...
Ein Fahrdienstleiter verdient mindestens eine Gehaltsgruppe weniger. Aber die Lokführer streiken und die Fahrdienstleiter nicht.
gerecht = fair
Tommy, bitte, schreib in Deutsch. Es ist besser und leichter für uns es übersetzen. Deiner google English übersetzung kann unlesbar sein. Entschuldig mein Deutsch, es ist lang seit Schule :-)
That's all right.
Train drivers in Germany earn even much more than other railwaymen have an equally great responsibility. Therefore, it is just when there is a strike for it.
Die Lokführer in Deutschland verdienen schon wesentlich mehr als andere Eisenbahner die eine genau so große Verantwortung haben. Deshalb ist es gerecht wenn dafür gestreikt wird.
The members of the supervisory board of German railways and the boards of directors have doubled the salary and the small employees should not even receive 5 percent? Is this raked?
Tommy, in my mention demagogy shouldn't be an argument how to accept strike where the key point is nothing about salaries... This is a fight for "how to beat the bigger workers-union party and takeover power into other hands" only.
The members of the supervisory board of German railways and the boards of directors have doubled the salary and the small employees should not even receive 5 percent? Is this raked?
Tady si prostě jeden idiot leští své ego. GDL už z podstaty věci, že fírů bude vždy méně než ostatního obslužného personálu (EVG), nemá právo žádat to, co jim nepřísluší. Doufejme, že po 1.7.2015 již bude klid.
Svazu GDL (přesněji komunistovi Weselskému) však jde hlavně o posílení postavení GDL v rámci DB - pro vedení DB je významnější hlas odborového svazu EVG, který je početnější. Ve spolkovém parlamentu čeká na schválení zákon, který má upravit postavení odborových svazů; od začátku jeho platnosti (1.7.) bude rozhodující právě hlas nejpočetnějšího svazu (v tomto případě EVG), ostatní budou mít smůlu. Vedení DB zcela logicky odmítá tarifní pluralitu, tzn. platové podmínky nastavované podle toho, který odborový svaz zastupuje daného zaměstnance.
Podle mne bude DB tak jako tak prohrávající - stávky v nákladní dopravě nahrají zakázky soukromníkům, stávky v osobní dopravě zase přihrají klientelu autobusovým a leteckým dopravcům.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.