..: AKTUÁLNĚ: Kalamitní stav na síti SŽDC :..

Námraza na troleji v Praze hl.n., foto: Aleš Petrovský Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.

Aktuální zpravodajství

14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.

V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.

3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.

19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.

Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).

České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.

17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.

Mapa kompenzace, foto: České dráhyČeské dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.

13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.

R 773 Švihov tažený lokomotivou brejlovec je připraven k odjezdu z Plzně do Prahy, foto: Aleš PetrovskýRanní zpožděný rychlík z Brna do Prahy vedený brejlovcem řady 754, foto: Matouš DanielkaZpožděný vlak EC 73 Smetana tvořený jednotkou railjet s přípřeží lok. ř. 742 přijíždí do Pardubic., foto: Matouš DanielkaEC 378 Slovenská strela, s "muzejním" čmelákem v čele, přijíždí do Pardubic., foto: Matouš DanielkaVlak s lokomotivou řady 731, foto: Matouš DanielkaRychlík z Brna s lokomotivou řady 742 v čele, foto: Matouš DanielkaZpožděný EC 174 Jan Jesenius s lokomotivou řady 742, foto: Matouš DanielkaVlak s lokomotivou řady 742, foto: Matouš DanielkaNámraza na trolejovém vedení, foto: Matouš DanielkaNámraza, den druhý. IC 540 Hutník se 75 minutami zpoždění a strojem 754.028 v čele odjíždí z Pardubic. Elektrický provoz začíná být postupně obnovován., foto: Matouš Danielka

Situaci nadále monitorujeme.


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 25      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel arj 
07.12.2014 (23:32)  
Prastravak: jak se řeší situace ledovky na jiných železnicích?

Třeba takhle: http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_8426000/8426423.stm

Pro ne-angličtináře stručný obsah: Je nám líto, že jsme vám zkazili vánoce, ale za zamrzlé dráty může mráz a vítr. :)

Já jsem něco podobného zažil před 10 lety v Belgii - od noci padal sníh, asi 10 busů popadalo do škarpy, takže asi v 8 hod. vyhlásila ředitelka DeLijnu (vlámský dopravní podnik) "absolutní stop", federální ministr vnitra vyzval občany, aby nevyjížděli autem, vlaky chytaly zpoždění v řádu jednotlivých hodin. Sníh přestal padat v 10 a v poledne už bylo po kalamitě (ovšem v práci půlka lidí, školy zavřené).
07.12.2014 (23:04)  
Mám tedy pocit, že už tady bylo napsáno skoro vše, ale srovnání ČD a LE je fakt úplně mimo. Je skutečně drobný rozdíl v tom, když musí dispečer řešit 3 nebo 5 někde uvízlých souprav a když jich někdo musí řešit stovky.
Byl jsem v létě v prvním vlaku, který zůstal stát před sesuvem u Mladé Boleslavi a reakce ČD byla blesková, náhradní autobus přijel za necelou hodinku, informovanost taky velmi dobrá. Přičemž počet vlaků tímto sesuvem dotčených byl jistě podstatně vyšší, než počet vlaků LE dotčených námrazou.
Na druhou stranu každá krize podobných rozměrů je vždy příležitostí se poučit a hledat systémové změny, které by dopady podobných nepředvídatelných situací ještě zmírnily. Pro mě je jen otázka do jaké hloubky má vůbec smysl se tím zabývat, protože to, co se stalo minulý týden, s vysokou pravděpodobností zase dlouho nenastane. Jestli prostě není rozumnější přijmout skutečnost, že holt jednou za čas nějaká část infrastruktury přestane fungovat a připustit si, že prostě není možné předvídat vše a raději to řešit operativně s tím, že budou existovat jen obecné krizové postupy.
Jistěže se teď kdekdo bude prsit tím, jak rozhodně a rázně hledá opatření, ale podle mě je to stejně smysluplné, jako kupovat v Evropě miliony balení Tamiflu v okamžiku, kdy v Hong Kongu chcípla dvě kuřata na chřipku.
07.12.2014 (20:46)  
dohlib

možná by pomohlo, kdyby existoval nějaký krizový plán.

možná by bylo dobré v případě celostátní katastrofy, kterou někteří zdejší přispěvatelé od piva vidí jako drobnou poruchu a jakoukoli kreativitu zabíjí termíny jako odborníci ...

změnit grafikon na krizový, kde se obsluhují vlaky strategické - meziměstské povahy a operační (dírové) jim vypomáhají.

Zatímco 854 se štosovaly před Střelicemi, mohly pendlovat mezi Ostravou, Brnem a Prahou se zastávkami v každé větší přestupní stanici (Hranice, Přerov, Olomouc, Kojetín, Česká Třebová, Parubice ...) ve dvouhodinovém taktu mezi důležitými městy. 854 je jich 50 ks
Na mezidńárodní expresy by mohli čekat rekonstruovaní Brejlovci a pomalinku 90tkou je dotáhnout na další hraniční point.

Na přestupních pointech 842 nebo Regioznova.

Bylo by to lepší, než ta hrůza co byla.
registrovaný uživatel M 
07.12.2014 (16:58)  
1.Psal jsem o tech dalsich dvou dnech
2.Kdyz budu muset na ulici za den vyzebrat desetikorunu, tak se mi to asi povede. Kdyz budu muset vyzebrat deset tisic, tak asi ne. Urcite ne, pokud maximum, ktere ten den lide chteji dat zebrakum je deset korun...
registrovaný uživatel dohlib 
07.12.2014 (11:33)  
:M
06.12.2014 (6:28)
Jojo, dinasaurus CD to posral. A moderni a svezi LE pro jistotu nejezdila dva dny vubec.

Asi jste nečetl můj příspěvek ze dne 4.12. 1:50, kdy v Přerově (a i okolí) stály 2 soupravy Leo Express plus několik souprav ČD. Hádejte, kdo se postaral o cestující, zajistil motorové loko a odvoz zpět do Ostravy, potažmo bus do Prahy, kdy po kolejích to nešlo (ucpaná trať, namrzlé troleje a s motorovou loko do Prahy to bylo nerealizovatelné). Dokonce Leo do Ostravy s motor loko bral cestující i personál ČD ! A že pak nejezdil. Jezdil. Zajistil náhradní přepravu busy, když to po kolejích elektricky nešlo (ze souprav z 1.12 bylo třeba odstranit led a provést kontrolu a údržbu po nestadartní situaci). Za dobu stání v Přerově nejenže bylo teplo, občerstvení, WC a i informovanost palubním rozhlasem. A vy si tu hlásáte něco o dinosaurech. Viděl jsem na vlastní oči ty prosebné a vděčné pohledy lidí, které jsme pak svezli za molocha, který šrotuje loko a pak je nemá a nepostará se o své cestující ! Včetně odstavenoých souprav v Drahotuších, Lipníku, Hranicích, Suchdole aj. Ty stály, a žádná motorová loko ani Váš dinosaurus jim nepomohl. Tak si tu hlásejte svá "mo(u)dra" dál a příště se účastěte jízdy s ČD. Nechají Vás stát do rána a Vy se budete z okna koukat jak Leo jede, sice pomalu s motorovými loko do 70-80 km/h, ale jede...

Zatímco moloch loko motorové odmítal, a hledal výmluvy či důvody, jak to nejde, Leo se snažil udělat v dané situaci pro cestující (a nejen své) maximum, a i když loko nemá, tak je sehnal !
06.12.2014 (8:48)  
a jak se řeší situace ledovky na jiných železnicích?
06.12.2014 (7:31)  
JiP: Tak jste se nam zde typicky po cesku slovne vyzvracel a nenechal nitku suchou. Predpokladam, ze jste si k tomu dal i pivo, aby byl zazitek jeste lepsi. K veci: Mate konkretni vytky k tem vsem obecnym odsuzujicim vecem, kde michate vse mozne dohromady? Po precteni Vaseho prispevku clovek nabyde dojmu, ze zeleznicni doprava v CR vlastne nemuze ani existovat...
registrovaný uživatel M 
06.12.2014 (6:28)  
Jojo, dinasaurus CD to posral. A moderni a svezi LE pro jistotu nejezdila dva dny vubec.
registrovaný uživatel JiP 
06.12.2014 (6:02)  
Souhlasil bych jednoznacne s tim, ze CD a SZDC jsou dva vedle sebe existujici molochy a pokud neco selhalo, tak predevsim komunikace mezi nimi navzajem. A neni to pripad jenom teto ledovky. V podstate kazda zavaznejsi udalost na trati znamena pro cestujici chaos predevsim z duvodu totalniho nedostatku informaci kdy typycky argument je, ze od SZDC nemame zadne informace, nic vam nemuzeme rict. CD jsou z meho pohledu moloch, ale cas ukazuje, ze SZDC je moloch jeste kamennejsi nez CD, kde se ledy diky konkurecni zacaly alespon trochu hybat. SZDC jsou v podstate stat ve state, kdy veskere spolecnosti museji akceptovat jejich totalne vyderacske poplatky, dostavaji za to zanedbanou infrastrukturu, kdy i koridory nam vyradi z provozu kazda vetsi letni bourka kvuli popadanym stromum. A nedovolate se niceho. Jsem presvedcen ze pokud by existovala jina paralelni zeleznicni sit, koleje szdc by ze dne na den zely prazdnotou a zmizely v prachu dejin. Tahle kalamita nebyla o nedostatku lokomotic, ale o totalni nepripravenosti a komunikacnim praveku mezi dvema zkonstanetelymi dinosaury
registrovaný uživatel Honza  mail  
05.12.2014 (22:22)  
Ještě bych se zaměřil na to elektrické rozmrazování, které se údajně dříve dělalo. Nedokážu si totiž představit, jak obrovský proud a tím i výkon se musí do smyčky pouštět, aby odtál ten trolejový drát, když ten představuje v podstatě jen čtvrtinu celkového průřezu (nosné lano + 1 - 3 zesilovací vodiče) a ještě když je trolejový drát s tím vším ostatním propojený po několika metrech přes vyvazovací lanka a další propojky, tak proč by se ten proud cpal zrovna tou trolejí, když tam má tolik možnostím jak jí obejít?
  1 2 3 4 5 6 ... 25      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko