..: AKTUÁLNĚ: Kalamitní stav na síti SŽDC :..

Námraza na troleji v Praze hl.n., foto: Aleš Petrovský Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.

Aktuální zpravodajství

14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.

V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.

3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.

19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.

Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).

České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.

17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.

Mapa kompenzace, foto: České dráhyČeské dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.

13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.

R 773 Švihov tažený lokomotivou brejlovec je připraven k odjezdu z Plzně do Prahy, foto: Aleš PetrovskýRanní zpožděný rychlík z Brna do Prahy vedený brejlovcem řady 754, foto: Matouš DanielkaZpožděný vlak EC 73 Smetana tvořený jednotkou railjet s přípřeží lok. ř. 742 přijíždí do Pardubic., foto: Matouš DanielkaEC 378 Slovenská strela, s "muzejním" čmelákem v čele, přijíždí do Pardubic., foto: Matouš DanielkaVlak s lokomotivou řady 731, foto: Matouš DanielkaRychlík z Brna s lokomotivou řady 742 v čele, foto: Matouš DanielkaZpožděný EC 174 Jan Jesenius s lokomotivou řady 742, foto: Matouš DanielkaVlak s lokomotivou řady 742, foto: Matouš DanielkaNámraza na trolejovém vedení, foto: Matouš DanielkaNámraza, den druhý. IC 540 Hutník se 75 minutami zpoždění a strojem 754.028 v čele odjíždí z Pardubic. Elektrický provoz začíná být postupně obnovován., foto: Matouš Danielka

Situaci nadále monitorujeme.


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 25      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.12.2014 (7:52)  
Když teda srovnávat zamrzlý uhlí a namrzlý troleje... táta (celej život fíra, nejprv páry, pak elektriky) mi říkal, že minimálně za jeho dob platilo, že

v případě námrazy se poslala elektrická lokomotiva, přední sběrač nahoře a odpojen, na strhávání námrazy, zadní sběrač potom na trakci.

Toto se už nedělá? Předpis zrušen? Jsou k tomu nějaké technické či jen administrativní důvody?
09.12.2014 (1:20)  
topič: odhaduju, že takovejhle zmatek kvůli dvěma dnům namrzlýho trolejovýho vedení by nenastal
Ja zas odhaduju, ze dneska by zas nenastal takovej zmatek kvuli hromadce zmrzlyho uhli... No ale beze srandy - myslim, ze to nejde dost dobre srovnavat.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
08.12.2014 (23:55)  
Tomáš R.: Rozhodně nejsem příznivcem minulého režimu a neměl jsem o něm žádné iluze, ale jednu věc bych zmínil. Zažil jsem kalamitu na počátku roku 1979, kdy ze Silvestra 1978 na Nový rok 1979 spadla teplota o 25-30 st. a napadl sníh, kterého v dalších dnech připadlo ještě mnohem víc. Školy měly třítýdenní uhelné prázdniny a já jsem tak mohl "hákovat" na dráze, takže si ještě pamatuji, jak to fungovalo. V té době ještě byl v českolipském depu slušný počet štokrů a několik dalších parních mašin, včetně mnoha dieslových a motoráků. Kupodivu se s tím, že by mohlo v zimě mrznout a padat sníh, tak trochu počítalo a dráha na to bývala slušně připravena. Kromě zimních opatření pro lokomotivy (koksáky pro ohřev napaječů, kompresorů atd., protáčení motorových lokomotiv a motoráků během odstavení v depu), se posílilo komandování dispozičních čet a topírenských čet, posílil se stav předtápěčů a dalších provozních zaměstnanců. Personál stanic a traťovky vymetal a rozmrazoval výhybky, topil v koksákách postavených u výhybek a vodních jeřábů, odhrabával perony a cesty kolem staničních budov, sypal je popelem, škvárou nebo pískem. Taky "kancelářský" dostali vercajk do ruky a makali venku na mraze. Vystavovaly se z depa mašiny (nejčastěji pára) na předtápění osobních souprav ve stanici. Prostě se lidi ze všech sil snažili zajistit fungováni dopravy. On v tom byl jistý pud sebezáchovy, protože se samozřejmě zhoršilo zásobování, mlíko se dovezlo do krámu zmrzlý, chleba byl mrazem celej ztuhlej po cestě z pekárny trvající někdy i několik hodin, u řezníka byly prázdný háky, brambory ve sklepě zmrzly a byly sladký, v prodejně zeleniny byly akorát regály se zbytky hlíny, lahvový pivo se nevozilo, protože po cestě by lahve popraskaly a plno dalších legrácek jsme si užili.
Jasně, doprava měla dost nepravidelností, ale osobní fungovala celkem spolehlivě. Úplný kolaps nenastal. Za totáče stálo téměř všechno za pendrek, ale odhaduju, že takovejhle zmatek kvůli dvěma dnům namrzlýho trolejovýho vedení by nenastal.
Jak to tehdy vypadalo je letmo zmíněno zde:
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/historie/zima-1979-uhelne-prazdniny-a-tv-az-od-20-30-hodin_154488.html#.VIYh4snOXwE
http://www.vcelna.cz/kronika/dil_6/6148.htm
http://cs.wikipedia.org/wiki/Uheln%C3%A9_pr%C3%A1zdniny_1979

post edit: Za komunismu samozřejmě fungovalo vše nejen na dráze mnohem lépe, všechno řídili kompetentní pracovníci
To se samozřejmě paušálně říct nedá, ale v té době dráha fungovala jako "polovojenská" organizace. Tedy s jasně rozdělenými pravomocemi a povinnostmi a centrální řízení kupodivu nebylo v mnoha ohledech na škodu. Takže počátkem podzimu přišel obsáhlý befél náčelníkům stanic, dep, traťovek a dalších provozních jednotek, co mají nachystat na zimu. Málokdo se na to vybodnul, protože za nesplnění mohl přijít sice o malý, ale přeci jenom nějaký prémie a když se šáhne lidem na prachy, tak je to nejlepší "donucovací" a motivační prostředek.
Nevím jestli jsi tehdejší dobu zažil na vlastní kůži ve věku, kdy jsi mohl něco vnímat. Není dobrý soudit všechno jen černobíle.
08.12.2014 (22:40)  
Jo, tohle je skutečně věcná a odpovídající analýza. Za komunismu samozřejmě fungovalo vše nejen na dráze mnohem lépe, všechno řídili kompetentní pracovníci, peníze byly na všechno, železnice vzkvétala, infrastruktura se radikálním tempem rozvíjela, byť i jen mírně omšelá vozidla se průběžně měnila za nová, podstatně modernější a když napadl sníh, tak stál u každé výhybky okamžitě pionýr se smetáčkem a nikdy tak nevznikla žádná mimořádnost. Problémem bylo snad jen časté zarezávání kolonky pro zpoždění na Pragotronech, protože se v podstatě vůbec nepoužívaly. Nikdy nikdo neukradl ani korunu či jakýkoli hmotný majetek. Celé to bylo nesmírně efektivní, k cestujícím přátelské a takové radostné.
Mě vždycky jen strašně rozčilovalo, že cestou na Moravu většinou už u České Třebové došly v jídelním voze langusty a člověk se pak musel spokojit s obyčejným biftekem. Jo a jednou mi cestou do Budějovic podali špatně vychlazené šampaňské. Takže já bych tu idylu zase tak nepřeceňoval, své mouchy to mělo.....
08.12.2014 (20:36)  
Sim: To jsi napsal dobře...jen s tím rozdílem že ti debilové nahoře se ani neprofackujou, jen si poplácají po ramenou, jak jsou dobří...a jede se dál. Faktem je, že ta námraza byla místy extrémní...ale to není omluva. Pamatuju mnohem horší extrémy. Jenže co chceš po firmě, kde se 2x za rok vymění generální ředitel (ta funkce je mimochodem naprosto zbytečná a její zrušení by přineslo nemalý užitek)...dřív než si stačí přepychově zařídit kancl a vyházet podřízený, je sám vyhozenej "na dlažbu" se zlatým padákem 10 mega a za dveřma už čeká ve frontě další takovej nýmand. Jezdí nám tu 4 Railjety...z toho se asi všichni posereme...ale málokdo už ví, že zbytek dráhy je dočista unter Hund...počítá se každá koruna....či lépe řečeno CHYBÍ každá koruna (rozuměj v provozu). Ptáš se jak je to možný? Nevím...asi se moc krade. Doporučoval bych, aby čas od času tihleti vyžírkové zvedli svoje tučný zadky z koženejch fotelů a šli se podívat, jak vypadá NORMÁLNÍ provoz...ne jenom se vyfotit někde u Pendolina nebo u Railjetu a pak se jít někam nažrat a nachlastat. Máme nový vozidla...polovina z nich nejezdí, stojí...servismani přijedou a řeknou: sorry, tahle součastka není naše věc, tohle dodává jiná firma. Tak my jedem, nashle. Je tohle normální? To jsem trochu odbočil...ale všechno souvisí se vším. Máme jediný štěstí, že planeta se (momentálně) otepluje a že už nejsou zimy, jaká byla např. v r.1969/70...protože to bychom tady během pár dní všichni pochcípali. Neboť díky "úsporám" už krom Nábřeží nikde nikdo není...a kdo by pak vymetal ty zavátý výhybky? Počítač?
registrovaný uživatel M 
08.12.2014 (15:52)  
AL: No, mozna bys mel aspirovat na celostatniho vyhlasovace na nadrazich a podavani informaci. Ten soucasnej je zjevne kreten, kterymu to urcite ani tyden po problemu nedoslo
registrovaný uživatel M 
08.12.2014 (15:50)  
Sim - scenar mame. Okamzite, jak neco namrzne, tak se rusi doprava Brno-Miroslav a Brno-Trebic a vagony se posilaji do Prahy a Vidne. Co by sis jako predstavoval? Neco na zpusob meziministerske konference a mesicni medialni masaze na tema utoky na strednich skolach a zabezpeceni skol?
08.12.2014 (13:15)  
M: ale mozna by strojvudci mohli dostat nejake tyce nebo hrabla (konkretne neco na zpusob smetacku, kteryma se cisti cary na tenisovem kurtu) a za jizdy se proste vykloni z okna a budou to osmrdlavat. Modernejsi stroje by pak mohli mit na oknech uchytky, aby to strojvudce nemusel drzet v ruce.
To není dobrý ani jako vtip.

Jojo, dinasaurus CD to posral. A moderni a svezi LE pro jistotu nejezdila dva dny vubec.
A také neustále udržoval své klienty v naději, že "za 20 minut už pojede"?
Nebo rozhlásil "Je náledí, tak se nejezdí". A každej hned věděl, na čom je.
registrovaný uživatel Sim 
08.12.2014 (10:35)  
Mame tyden po spusteni namrazove kalamity ... co se zmenilo?
Dokazeme se z toho poucit, nebo ne? Jak by to vypadalo, kdyby rekneme zitra rosnicky zacaly predpovidat, ze od stredy bude zase vse namrzat?
Ja se obavam, ze by to bylo, bohuzel, podobne nebo horsi - aspon takovy to na mne dela dojem. Misto toho, aby se verejne reklo "tohle a tohle jsme podcenili, tohle slo udelat lepe, tohle se nam zase povedlo vyresit lepe, nez jsme cekali" a na zaklade chyb se zacalo aspon hledat nejake pouzitelne reseni, mi to prijde, ze se chyby zametaji pod koberec.
Jenze v prvni rade jde o to, priznat si, ze chyba nastala. Pak je mozne zjistovat, co se stalo a jake byly moznosti a co se s tim dalo delat v danou chvili. A na zaklade toho pripravit soupis opatreni pro budouci podobnou situaci...
... a misto toho to vypada, ze nahore se profackujou a hned potom poplacaj po ramenou, jako by k zadnemu vypraveni vlaku na nesjizdnou kolej (s nasledkem uviznuti), odmitnuti dostupnych dieselu (s nasledkem zasahu hasicu), selhani informacnich systemu (s nasledkem komplikaci pro cestujici) nebo zamitnuti pozadavku na plne vraceni jizdneho pri zruseni cesty (s nasledkem vice cestujicich v uvizlych vlacich) ani nedoslo.
registrovaný uživatel dohlib 
08.12.2014 (1:30)  
: Tomáš R Nesouhlasím-
Myslím si, že jeden dispečer, například přerovský či olomoucký určině neřeší stovky vlaků, ale jen svůj obvod. Nebo jeden dispečer řeší celou síť ? To by se zbláznil !

Sám jsem to zažil a po pár hodinách stání Přerově s LE jsme si říkali "no první odtáhnou motorovýma loko vlaky ČD a až pak nás" a nakonec jsme jeli o půlnoci první, přičemž LE nevlastní žádnou motor.loko...

Zpřávy o tom, kdy dipečer odmítá motorové loko, jsou asi pravdivé. Výmluvy, že strojvedoucí moto loko nejsou na osobní dopravu školeni, jsou jen výmluvy. Je tam přeci strojvedoucí druhý z el. mašiny. Tím by předpisy byly dodrženy. Ale když se nechce, nebo se to fláká jako moloch, tak to dopadne, jak to dopadlo. Lidé se ptali, jaktože LE jede, že ČD nesehnalo ani jednu motorovou loko ? Dispečer je asi zaměstnanec SŽDC, takže je mu asi jedno, co se děje s cestujícími v uvízlých vlacích. Ale nemělo by to být jedno dopravcům.

Sledoval jsem situaci na grapp a šlo zpočátku jen o to v okolí Přerova či Olomouce stáhnout některé rychlíky či vlaky do větších stanic a zajistit cestující, aby netrpěli zimou a nenocovali ve vlaku. Nejednalo se o stovky vlaků, ale v jednotlivých regionech zhruba desítky včetně Regiojetu a LE.

Souhlasím s Lukášem Hradeckým - mohli zavěst dopravu motorovými loko v taktu třeba co 2 hodiny a lidi nemuseli nocovat ve vlacích.
  1 2 3 4 5 ... 25      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko