Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.
Aktuální zpravodajství
14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.
V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.
3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.
19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.
Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).
České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.
17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.
České dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.
13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.
Situaci nadále monitorujeme.

v případě námrazy se poslala elektrická lokomotiva, přední sběrač nahoře a odpojen, na strhávání námrazy, zadní sběrač potom na trakci.
Toto se už nedělá? Předpis zrušen? Jsou k tomu nějaké technické či jen administrativní důvody?
Ja zas odhaduju, ze dneska by zas nenastal takovej zmatek kvuli hromadce zmrzlyho uhli... No ale beze srandy - myslim, ze to nejde dost dobre srovnavat.
Jasně, doprava měla dost nepravidelností, ale osobní fungovala celkem spolehlivě. Úplný kolaps nenastal. Za totáče stálo téměř všechno za pendrek, ale odhaduju, že takovejhle zmatek kvůli dvěma dnům namrzlýho trolejovýho vedení by nenastal.
Jak to tehdy vypadalo je letmo zmíněno zde:
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/historie/zima-1979-uhelne-prazdniny-a-tv-az-od-20-30-hodin_154488.html#.VIYh4snOXwE
http://www.vcelna.cz/kronika/dil_6/6148.htm
http://cs.wikipedia.org/wiki/Uheln%C3%A9_pr%C3%A1zdniny_1979
post edit: Za komunismu samozřejmě fungovalo vše nejen na dráze mnohem lépe, všechno řídili kompetentní pracovníci
To se samozřejmě paušálně říct nedá, ale v té době dráha fungovala jako "polovojenská" organizace. Tedy s jasně rozdělenými pravomocemi a povinnostmi a centrální řízení kupodivu nebylo v mnoha ohledech na škodu. Takže počátkem podzimu přišel obsáhlý befél náčelníkům stanic, dep, traťovek a dalších provozních jednotek, co mají nachystat na zimu. Málokdo se na to vybodnul, protože za nesplnění mohl přijít sice o malý, ale přeci jenom nějaký prémie a když se šáhne lidem na prachy, tak je to nejlepší "donucovací" a motivační prostředek.
Nevím jestli jsi tehdejší dobu zažil na vlastní kůži ve věku, kdy jsi mohl něco vnímat. Není dobrý soudit všechno jen černobíle.
Mě vždycky jen strašně rozčilovalo, že cestou na Moravu většinou už u České Třebové došly v jídelním voze langusty a člověk se pak musel spokojit s obyčejným biftekem. Jo a jednou mi cestou do Budějovic podali špatně vychlazené šampaňské. Takže já bych tu idylu zase tak nepřeceňoval, své mouchy to mělo.....
To není dobrý ani jako vtip.
Jojo, dinasaurus CD to posral. A moderni a svezi LE pro jistotu nejezdila dva dny vubec.
A také neustále udržoval své klienty v naději, že "za 20 minut už pojede"?
Nebo rozhlásil "Je náledí, tak se nejezdí". A každej hned věděl, na čom je.
Dokazeme se z toho poucit, nebo ne? Jak by to vypadalo, kdyby rekneme zitra rosnicky zacaly predpovidat, ze od stredy bude zase vse namrzat?
Ja se obavam, ze by to bylo, bohuzel, podobne nebo horsi - aspon takovy to na mne dela dojem. Misto toho, aby se verejne reklo "tohle a tohle jsme podcenili, tohle slo udelat lepe, tohle se nam zase povedlo vyresit lepe, nez jsme cekali" a na zaklade chyb se zacalo aspon hledat nejake pouzitelne reseni, mi to prijde, ze se chyby zametaji pod koberec.
Jenze v prvni rade jde o to, priznat si, ze chyba nastala. Pak je mozne zjistovat, co se stalo a jake byly moznosti a co se s tim dalo delat v danou chvili. A na zaklade toho pripravit soupis opatreni pro budouci podobnou situaci...
... a misto toho to vypada, ze nahore se profackujou a hned potom poplacaj po ramenou, jako by k zadnemu vypraveni vlaku na nesjizdnou kolej (s nasledkem uviznuti), odmitnuti dostupnych dieselu (s nasledkem zasahu hasicu), selhani informacnich systemu (s nasledkem komplikaci pro cestujici) nebo zamitnuti pozadavku na plne vraceni jizdneho pri zruseni cesty (s nasledkem vice cestujicich v uvizlych vlacich) ani nedoslo.
Myslím si, že jeden dispečer, například přerovský či olomoucký určině neřeší stovky vlaků, ale jen svůj obvod. Nebo jeden dispečer řeší celou síť ? To by se zbláznil !
Sám jsem to zažil a po pár hodinách stání Přerově s LE jsme si říkali "no první odtáhnou motorovýma loko vlaky ČD a až pak nás" a nakonec jsme jeli o půlnoci první, přičemž LE nevlastní žádnou motor.loko...
Zpřávy o tom, kdy dipečer odmítá motorové loko, jsou asi pravdivé. Výmluvy, že strojvedoucí moto loko nejsou na osobní dopravu školeni, jsou jen výmluvy. Je tam přeci strojvedoucí druhý z el. mašiny. Tím by předpisy byly dodrženy. Ale když se nechce, nebo se to fláká jako moloch, tak to dopadne, jak to dopadlo. Lidé se ptali, jaktože LE jede, že ČD nesehnalo ani jednu motorovou loko ? Dispečer je asi zaměstnanec SŽDC, takže je mu asi jedno, co se děje s cestujícími v uvízlých vlacích. Ale nemělo by to být jedno dopravcům.
Sledoval jsem situaci na grapp a šlo zpočátku jen o to v okolí Přerova či Olomouce stáhnout některé rychlíky či vlaky do větších stanic a zajistit cestující, aby netrpěli zimou a nenocovali ve vlaku. Nejednalo se o stovky vlaků, ale v jednotlivých regionech zhruba desítky včetně Regiojetu a LE.
Souhlasím s Lukášem Hradeckým - mohli zavěst dopravu motorovými loko v taktu třeba co 2 hodiny a lidi nemuseli nocovat ve vlacích.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
