..: FOTO: RegioJet v Berlíně ukázal, jak má vypadat 2. třída :..

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet velkoprostor, foto: Josef Petrák Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.

První místo bez boje

Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.

Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.

Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet čtyřsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet dvojsedačka, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet obsazenost WC, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: Astra Bmpz RegioJet exteriér, foto: Josef Petrák

Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.

Bmpz RJ: Uspořádání 2+2, celkem 80 míst, vše polohovatelné, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz dopravce RegioJet - systém individuální zábavy, zásuvky, nabíjecí USB port a dvě lampičky, foto: Juraj Kováč Vůz Bmpz RJ - prostor pro nohy je srovnatelný s pendolinem ČD, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Vůz je stavěn pro rychlost 200 km/h s podvozky Fiat, foto: Juraj Kováč

Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Palubní portál ve voze Bmpz RJ, řešení dodává společnost Molpir, foto: Juraj Kováč Čtecí lampičky se aktivují dotykem, rolety konečně blokují větší část světla z exteriéru, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Na spodní straně AVoD obrazovky je další praktická lampička, intenzitu lze regulovat, foto: Juraj Kováč Bmpz RJ: Buňka WC je bez oken, ale prostorná a stylově nasvícena modrými LED, foto: Juraj Kováč 

Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.9.2014 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   
21.10.2014 (15:17)  
No ulička se dá řešit ještě jiným způsobem - použitím kratších vozů než jsou "emkové". Kratší vozy (24,5 m) jsou o nějakých cca 6 cm širší. (Pravda, potom zase klesne kapacita vozu, nebo prostor pro cestující, ale ...)

Popis vozu je v aktuálním Žel. magazínu a jsou tam popsáni i úpravy, které vozy v sériové podobě dostanou. Přiznám se, že jsem si ani já nevšiml, že nožní opěrky jsou jen u sedadel u uličky (pod okny je na to příliš široký topný kanál) a aby si byli všichni rovni, tak mají být odstraněny i ty u sedadel v uličce.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
15.10.2014 (12:17)  
Proč tak komplikovaně? Vždyť třeba na letušky jsou zvláštní požadavky na tělesnou stavbu (logicky), takže i na vlakušky lze mít zvláštní požadavky, třeba konstituci S, ideálně XS (30-32).
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
15.10.2014 (12:11)  
registrovaný uživatel topič Poslat autorovi vzkaz mail
Děkujeme
08.10.2014 (12:56)
Topič: Veškeré debaty o úzké uličce jsou jenom mlácením prázdné slámy. Radim Jančura si s tím poradí. Již nyní se proslýchá, že zahájil masívní náborovou kampaň mezi občany vietnamské národnosti na místa stewardů(ek). Já jsem nikdy vysokého ani prostorově výraznějšího Vietnamce neviděl, takže se uličkami obratně protáhnou a cestující budou spokojeni.....
Stačí? Stačí tenhle názor? :)
registrovaný uživatel JB 
13.10.2014 (8:23)  
Ta reportáž na aktualne je pozoruhodná celá, ani nemělo smysl z ní vyjímat to jedno tvrzení.
12.10.2014 (19:46)  
Početl jsem si moc hezký článek. Akorát se mi nezdá první věta:
Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce.
Skutečně jsou čtyři roky spekulací a čtyři roky vášnivých konspiračních debat u konce?

Přečetl jsem si také:
http://zpravy.aktualne.cz/domaci/regiojet-predstavil-svuj-prvni-novy-vagon/r~fed441a04d3f11e4975f0025900fea04/
Po několika letech provozování vyřazených vagónů rakouských drah… namísto oblíbených vozů Ampz pro 64 cestujících
Z toho mi nějak vyplynulo, že kdyby jiný dopravce místo svých klasických vozů provozoval vyřazené vagóny rakouských drah, tedy oblíbené vozy Ampz pro 64 cestujících, tak by na tom byl stejně špatně jako ten RJ. Je to tak?
registrovaný uživatel Sim 
11.10.2014 (22:12)  
Starouš, Bachman, Dusanh, Jackub, M > panove, samosebou souhlasim. Nicmene, on s vami souhlasi i Karel, ackoliv si to mozna nechcete pripustit (resp. je tu i par dalsich, ze kterych mam tento pocit).
To, ze KK preferuje modre, je zalozeno na nekolika jeho zkusenostech, jeho pozadavkum a potrebam to proste vyhovuje nejlepe. A nemam duvod predpokladat, ze dotaz na sirku ulicky byl minen nejak rypave - pocitam, ze se mu pri pohledu na sminky zdala ulicka nezvykle uzka (me taky) a proste se na to zeeptal. Jenze se tu bohuzel naslo spousta tech, kteri nechteji svet videt barevne a kazdeho si hnedka musi zaskatulkovat do sveho cernobileho videni sveta. A misto vecne diskuse tu mame hned osocovani z kydani spiny a hledani problemu.

Ja mel shodou okolnosti pred nejakou dobou prakticky ten samy problem - potreboval jsem poslat samotnou maminu s miminem v hadraplanu pres republiku a vbiral jsem nejvhodnejsi spoj (svete div se, ono se to ukazalo jako problem, ktery ma jen jedno spravne reseni - Leosova tramvaj). Potreboval jsem zjistit sirku ulicky v pendolinu a v Bbdgmee236 ... i zeptal jsem se na kacku. A bylo to to samy jako tady s Karlem, jenze v (blede) modrym. Pokud se pamatuju spravne, vecne dokazali diskutovat pouze dva lide, ostatni v lepsim pripade rypali, v horsim me rovnou posilali do zadele :-( A nasli se dokonce i taci, kteri zacali objahovat takovou modrogumnost, jako ze se u toho Bbdgmee236 neda diky uzke ulicce dostat s hadraplanem do prostoru urcenem pro rodice s deckama ... s tim, ze sem preci kreten, kdyz se chci dostat s kocarem nekam, kam preci nikdo nepotrebuje se cpat.

Takze, panove, prosim jednak trochu tolerance, ale hlavne mene rypani a skatulkovani. Je to presne o tom, ze tu mame konecne po delsi dobe zase jeden krasny vagon, ktery snad bude slouzit svemu ucelu podstatne lepe, nez paskvil s oznacenim Bbdgmee236, ktery s podobnou slavou pred nejakou dobou predstavili modri.
11.10.2014 (16:58)  
Páči sa mi, že ste tu práve spomínali možnosť si vybrať, s akým dopravcom chcete cestovať. Môžete byť radi, že v ČR máte takúto možnosť aspoň na jednej hlavnej trati. Spomeňte si, ako sa vďaka konkurencii zlepšil pomer poskytované služby/cena...

Práve teraz som sa vrátil domov, bol som sa previesť na prvej ceste IC 1003 RJ na Slovensku aspoň krátky úsek (57 km). Za cenu lístka ZSSK na vlak typu R v tomto úseku som v RJ dostal (resp. si dokúpil) miestenku v klimatizovanom vozni, 0,33 l vodu, caffelatte, dort (koláčik), horúcu čokoládu a časopisy, pričom stewardka prišla 4x v priebehu 45 min. cesty (prakticky jedinou chybičkou krásy bolo, že na Slovensku nefungovalo wifi- aspoň teda v mojom vozni).
Mimochodom, na moje prekvapenie bolo toto IC celkom slušne obsadené a videl som viac ako 10 fotografov v staniciach a pri trati. A pri ceste domov som použil vlak kategórie R ZSSK.

Môj záver: od ZSSK som dostal trochu viac, ako som očakával (sedel som sám v kupé v čistom klimatizovanom Bmeer, ale s klepajúcim kolesom), čiže podľa mňa známka 3 (dobré). S prihliadnutím na mimoriadnu čistotu môjho kupé (isto v ňom nesedelo predtým veľa ludí), prázdne kupé a to, že vlak nemeškal (prekvapivo, nakoľko túto trasu jazdím každý pracovný deň) som ochotný dať známku 2-.
V IC RJ som sedel v ABmz, na ktorom bolo trochu vidieť, že už niečo zažilo a má za sebou viac ako 5 hod. cestu, ale vďaka poskytnutým službám to bolo podľa mňa na známku 1- (takmer výborné). Vlastne dostal som to, čo som čakal, lebo necestoval som s RJ prvýkrát.

U mňa je teda víťaz RJ. Lenže toto je moje hodnotenie, niekomu sa nemusí páčiť, niekto iný preferuje niečo iné. Niekto ma rád široké uličky vo vozni, niekto koženky s nádychom histórie a patinou, niekto sa cíti najlepšie v upravenej regionálnej elektrickej jednotke, iný v italskom/talianskom "Kyvadielku" a niekto v povestnej rakúskej dvojke. Takže nech "obľubujete" akéhokoľvek dopravcu, buďme radi, že si môžeme vybrať. A ak RJ/LE prinúti zlepšovať svoje služby monopolného dopravcu (prípadne aj opačne), bude tu len na prospech všetkých cestujúcich.
11.10.2014 (11:59)  
Karle Kováříku, já myslím, že v té vaší poslední větě je vlastně shrnuto vše a velmi výstižně. Ten, kdo se někde spálil nebo mu není dopravce po chuti, může jet s jiným. Takže je vlastně dobře, že tu máme konkurenci a myslím, že nejlépe rozhodnou ty tisíce denně přepravených lidí mezi Prahou a Ostravou, které si budou vybírat ze tří společností. Oni lidé, ač se to místní komunitě nemusí líbit, nejsou úplně blbí a dovedou si vybrat (ať už podle rychlosti, ceny nebo třeba služeb). No a my se pak můžeme nezávisle podívat třeba na počet prodaných jízdenek nebo třeba na počet vypravených vagónů, což se asi bude zjišťovat lépe, abychom si udělali pohled na úspěšnost jednotlivých dopravců ;-)
registrovaný uživatel Kakov 
11.10.2014 (8:53)  
Dusanh:
možná by stálo z to se na to podívat i z druhé stránky, někomu sice rozšlapal bábovičku, ale někomu ji pro změnu zase uplácal. Ono, aby Jancura ultraz vyskakovali ze židle, hned jak se naznačí, že na díle velkého guru Jančury může být sebemenší chybička, také moc nesvědčí o jejich normálnosti.

očekával bych, že jako fandové železnice si můžeme své názory říct na rovinu a pokud jsou v rozporu, tak si v klidu říct své pro a proti, já zase potkal lidi, kteří se u Jančury párkrát pěkně spálili, ale ty na palubě žlutého vlaku nepotkáte.....
registrovaný uživatel Dusanh 
11.10.2014 (0:24)  
Jo milý Jackube, to je prostě tak. Jančura spoustě lidem rozšlapal jejich šotobábovičky a jedinou správnou pravdu o tom, kdo smí vozit lidi, a za to holt bude pykat do skonání železnice...
Stejně se musím smát, když vidím, kolik energie investují někteří jedinci (tady, na Káčku, příp. i jinde) aby našli COKOLIV, co vyznívá negativně. Co na tom, že provoz RJ nás doteď nestál ani korunu (zrovna diskuse o proplácení studentského jízdného je typickým příkladem zaslepenosti antijančurovců), špína se musí najít stůj co stůj.
Nedá se svítit, přehrada se jednou protrhla a už nikdy nebude možné tvrdit ono okřídlené: ".. nemá zkušenosti, nemá vozidla, nemá lidi, nemá toto, nemá tamto, nebude mít, neumí, nedokáže..."
Má, bude mít, umí, dokáže. Navzdory všem, kteří ho proklínají za to, že jim zničil jejich šotosen. Lze vozit lidi kvalitně (sám s ním jezdím pravidelně 2x týdně), načas, v příjemném prostředí, za konkurenceschopnou cenu (= současnou cenu navýšenou o částku nutnou k překonání prodělku, i tak to vychází líp, jak ČD v r. 2010. Od r. 2008 pravidelně jezdím Pha-Ova, tak vím, o čem mluvím).
A že je to egocentrik, který občas plácá nesmysly? No a co? Jeho stewardky jsou fešné, káva dobrá, cheescake chutný, já jsem spokojen. A všichni co s ním jezdí, evidentně taky. Už několikrát jsem na palubě RJ zabředl do diskuse se zahraničními turisty. Všichni byli spokojeni, holt asi nikdo z nich nechápal, že právě vyzobali rozinky ;-)
  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko