Berlin — Čtyři roky čekání, spekulací a vášnivých konspiračních debat jsou u konce. RegioJet, společně s výrobcem Astra Vagoane Călători a interiérovým studiem Clagi-Coplass, představil na berlínském InnoTransu první ze slibovaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy řady Bmpz 20-90 pro rychlost 200 km/h. Žlutý vagon sice parkuje na celkem nenápadném místě, mezi vystavenými exponáty ale velmi zásadně vystupuje z řady – a mezi těmi několika málo klasickými vozy zde nemá konkurenta. I přes klasickou konfiguraci 2+2 cílí komfortem spíše o třídu výše, což podtrhují i sedadla Grammer ICE 3000, známá z 1. třídy railjetů ČD. K veškerým standardním funkcím ale navíc nová řada jako první v Česku (i v širším regionu) nabídne systém individuální palubní zábavy a další drobné vychytávky.
První místo bez boje
Osobní preference se samozřejmě mohou lišit, ale co do výbavy bude řada Bmpz pro cestující znamenat stejný šok, jako nasazení rakouských jedniček před třemi lety. Je to vozidlo zcela jiné úrovně, než na jakou je český cestující ve druhé třídě zvyklý. Uspořádání s 80 místy je sice velmi podobné třeba modernizacím řady Bdmpee od ČD, kvalitou materiálů, zpracováním a použitými díly ale cílí na úplně jinou úroveň. Vedle kožených sedadel od Grammeru, totožných s 1. třídou railjetu nebo jednotek ICE, doplňují interiér třeba zavazadlové police vyvedené v kombinaci nerezové oceli a skla. Osvětlení je řešeno pomocí LED, každé sedadlo má k dispozici čtecí lampičku nad hlavou.
Všechny sedačky v uspořádání "za sebou" mají k dispozici dotykovou LCD obrazovku s nabídkou zábavně-informačního systému, včetně dvou samostatných audio výstupů a USB portu pro nabíjení drobné elektroniky. Ve spodní části zobrazovací jednotky je navíc umístěna další LED lampička s teplým bílým světlem a měnitelnou intenzitou, jež osvětluje plochu stolku, aniž by rušila okolí. Uprostřed mezi dvojicí sedadel se nachází dvě elektrické zásuvky 230 V. Všechna sedadla jsou polohovatelná.
Vůz je z výroby vybaven systémem elektronických rezervací, který ovšem u povinně místenkových spojů Regiojetu postrádá smysl. Jeho přítomnost je dána požadavkem na kompatibilitu s dalšími dopravci, a v praxi zatím nebude využíván. Naopak informace o jízdě bude cestujícím podávat řada velkých LCD obrazovek nad středovou uličkou. Na margo obrazovek jeden postřeh: tento vůz je snad prvním v Česku, který nabízí opravdu účinné rolety proti slunci. Vlastnost, kterou dosud nabízely spíše jen vagony polské provenience, je kritická pro každého, kdo během slunečného dne chce pracovat na počítači nebo sledovat film. U většiny dopravců, včetně rakouských vozů Regiojetu, byly ovšem dosud možnosti zatemnění velmi omezené. Nástupní prostory i buňky WC opět nesou rukopis designéra Patrika Kotase a jejich provedení s decentním LED osvětlením je rovněž ve své kategorii výjimečné.
Na InnoTransu se postupně střídají vlajkové produkty všech českých dopravců. I letos jen několik kolejí od Regiojetu stojí část (přesněji dvě sedminy) railjetu ČD. Je bez debaty, že Viaggio Comfort v modré je velice solidním zástupcem dálkové dopravy 21. století. Přímé porovnání se žlutou konkurencí ale snese asi až jeho 1. třída, a i tam bude přímý souboj velmi tvrdý. Řada Bmpz RJ má jednoznačně navrch designem i výbavou, modrá souprava zase nabízí o něco víc osobního prostoru, a to samozřejmě zejména v 1. třídě, kde celkovému dojmu prospívá menší počet instalovaných sedadel. Vzájemně se na na železnici zatím neutkají, neboť žluté velkoprostory poputují přednostně na linku na linku Praha - Žilina - Košice. Pokud se ale podíváme na osobní vozy, které v současnosti nakupuje Železničná spoločnosť Slovensko (navíc za výrazně vyšší cenu), pak budí nová Astra opravdový respekt.

Kdyby takový vagon ukázaly ČD, LE nebo Arriva tak by se zde takovým oslavným ódám jistě netěšil.
To je možná ten důvod proč ČD, LE nebo Arriva takový vagón nevystavují.
Dovolím si připomenou že CD railjet je vlak na 230 km/h s tlakotěsnou skříní, včetně přechodů, s podvozky SF400….
A to je možná taky zásadní chyba! Kdyby cestující věděli, že ČD RAILJET je vlak na 230 km/h, má tlakotěsnou skříň, včetně přechodů, s podvozky SF400, jistě by se jenom hrnuli! To přece musí každého potěšit. Škoda že to není uvedeno v jízdním řádu. Je to špatná práce mluvčích a PR!
poměrně reálné spekulace o tom, že to není novostavba ale kompletní přestavba něčeho jiného
je možné upřesnit, jaký to má vliv na cestujícího?
Každý z dopravců cílí na trošku jinou cílovou skupinu…
Který z dopravců na jakou cílovou skupinu?
… ve vlaku se dívám ve dne z okna a v noci pochrupávám. A pomatuji doby kdy si cestující v kupé (světe div se) povídali!
Ale co když se v kupé sejde pochrupávající cestující s ukecanými?
… natáhnout se na měkkou modře přetaženou lavici v Béčku a odpočinout si…
A to všechno s jízdenkou pro jednu osobu anebo pro 4?
A když už jsme u Labe, vylézt si na chodbičku a dívat se ven…
No jo, a co když nejsme u Labe? A v prosinci se stmívá kolem 16 hodin a rozednívá kolem 8 hod.
Desítky milionů za studentské jízdné ročně jen za Ostravu je nic? Nechtěl by mi ten daňovej poplatník taky přihodit pár nicmilionů?
Správně, na ty miliony za studenty by měl mít každý, kdo vozí studenty, nárok i vy!!! Jakto, že je nedostáváte? ČD dostaly 60 mil. Kč a RJ 32 mil. Kč!
Jančura je schopný provozovatel autobusové dopravy…
Z čeho tak usuzujete?
Přijde mi zvrácené obdivovat někoho, jak válcuje konkurenci, ale zatím pouze na dluh.
Komu prosím dluží?
…kdyby stejné police byly nainstalovány v nějakém modrém vagonu, tak si ve článku přečteme samé objektivní žvásty o nepraktičnosti a nevkusnosti.
V jakém modrém vagonu byly tyto policie nainstalovány?
Jinak ale kdyby CD chtely, tak jeste pred pendoliny mohly nabizet vlaky s jizdni dobou, ktera by za pendoliny nijak vyrazne nezaostavala.
Pamatuji doby, když Pendolínu zamrzaly CD romy, některé náhradní soupravy stihly z Prahy do Ostravy přijet téměř načas
pokud je firma svým pánem a vybírá si podle svého bez vypisování VŘ a dalších úředních obstrukcí, které celý proces prodražují…
Naprostá pravda: výběrová řízení s předem jasnými výherci anebo s losováním se zbytečně protahují a prodražují (výhercům) a jsou naprosto zbytečná. Proto taky téměř 60 % veřejných zakázek je bez výběrového řízení. Uspořené peníze by mohli výherci použít jinak
Omlouvám se za diskusi mimo téma.
Tady je trochu problem s definici ve chvili, kdy jde o kontingent dalsich slevovych jizdenek, takze treba prvni jizdenka stoji jinak, nez ta dalsi - pak teoreticky muze nastat situace, ze na stejna sedadla stejne tridy stoji jizdenky jinou sumu, ale take, ze na ruzne tridy stoji stejne ... je to pak jina trida?
Ale sam to vnimam tak, ze pokud se u zlutych cenove odlisuji jednotlive varianty skupin sedacek, je to proste jina kategorie, kdyz uz ne oficialne trida. V principu je fuk, jak to nazveme.
Modry eshop samozrejme studentske jizdne zna. Musite si nejdriv navolit vek 15-26 let.
To sice jo, ale zadna sleva mi nenaskakuje. Nabizi mi to vzdy plne jizdne.
Nechtěl by mi ten daňovej poplatník taky přihodit pár nicmilionů?
Ale jo, je to velmi jednoduché: založte si dopravní firmu, stát vám nařídí, jakou MUSÍTE dávat slevu studentům, a pak vám ji milostivě kompenzuje. No a já vás pak napadnu, že požíráte státní dotace.
Lesan
natáhnout na měkkou modře přetaženou lavici v Béčku a odpočinout si
A co si takhle, zabíraje 4 místa, i zakoupit 4 jízdenky? To se vám nechce?
Rodney:
A s tím, že dluhy po ČD platí stát? To berete všeci kde?
No stát samozřejmě nemůže říct "Tady zatáhnu za ČD sekeru", ale může jim třeba nabídnout za 12 mld výhodný odkup toho, co jim při transformaci "vnutil" i přes jejich "zoufalý odpor", načež "se zjistilo", že se bez toho ČD obejdou.
fazik
Protože tam do půlnoci pouštějí přitroublé filmy, která každý již několikrát viděl.
No, pro mne (když jsem jednou podobným busem musel jet) to mělo ten "přínos", že jsem ty přihlouplé filmy konečně dokoukal do konce, protože pokud jsem předtím nebyl zavřený na jednom místě, tak jsem nejpozději po půl hodině odešel / přepnul / vypnul :-)))
DenSha
privacy filtry, od určitého úhlu pohledu potom obrazovka zčerná.
Kolegové (Němci) to mají normálně na noťasech. Když jsem po tom pátral, tak jsem málem spadl ze židle - nabízí to třeba firma 3M za "lidové" asi 3000 Kč kus (blééééé)
Jo, jinak zítra ten vůz taky obhlédnu a sdělím své dojmy.
Snad počasí vydrží... nějak se zatahuje a courat po ploše v dešti, nic moc.
Prokazat nemuzu ani ze neexistuje buh...
Vy snad muzete prokazat ze by si KAZDE z tech mist rezervoval nekdo jiny? (Treba ve vlaku, ktery ani neni 100% vyprodan - tj. drtiva vetsina vsech vlaku.)
služby jsou úplně stejný, liší se jen sedadlo
To plati minimalne od rychliku niz u CD taky.
Nepojedou vůbec? Víte vůbec, kde ta studenská průkazka platí?
Misto toho, aby jeli domu kazdy vikend pojedou jen jednou za 14 dni - napriklad. Moznost ze pojedou autem jste asi prehledl.
ad definice tridy:
Predstavoval bych si ji asi takto:
Pokud pri stejnem casu a zpusobu nakupu jizdenky, pri stejnem datu a casu odjezdu vlaku, pri stejne nastupni a vystupni stanici a pri stejnych jizdnich vyhodach a vernostnich programech stoji ruzna mista ruznou castku, pak se jedna o ruzne vozove tridy.
Sim: modry eshop totiz studentske jizdne nezna
Modry eshop samozrejme studentske jizdne zna. Musite si nejdriv navolit vek 15-26 let.
No dobře, ale co odlišuje jedničku a dvojku? Kupé a sedačka, nebo služby?
Podle mě služby. Opravte mě, jestli se pletu, u ČD jedničkou nejezdím, ale nemám dojem, že by tam často bývaly nějak obecně lepší sedačky než ve dvojce. Za to donáška na místo a snad i tisk (?) tam je...
U RJ jsou služby všude stejný, takže má logiku, že je to jedna třída. Kdybyste chtěl operovat cenama, že student musí vždy zvolit nejlevnější možnost, jak by se to řešilo u Lea při jejich proměnlivým tarifu?
Jaký třídy? Vždyť Jančura mám jen jednu třídu - služby jsou úplně stejný, liší se jen sedadlo...
Není to nesmysl, nemůžete prokázat, že by si ta místa nerezervoval někdo jiný, než studenti.
Nepojedou vůbec? Víte vůbec, kde ta studenská průkazka platí? Jen na trase do školy, takže si na ní těžko udělají výlet někam jinam. Jako by podle Vás někdo nešel studovat, kdyby nebyla kartička na slevy jízdného, nebo kdyby neplatila u RJ?
Tohle je totalni nesmysl. Kdyby ho stát nedonutil prodat X jízdenek se slevou, tak nekteri ti studenti pojedou treba autem, pripadne nepojedou vubec. Otazkou je, kolik by takovych studentu bylo. Jiste by to ale nebyl zanedbatelny pocet.
Navic Jancura s tim dost vyjebava tim zpusobem, ze si fakticky nechava proplacet i slevy na studenty ve vyssich tridach. To je ale chybou MD, ze si to necha libit, a CD, ze to nedelaji taky.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
