..: FOTO: Twindexx Vario DB - ten, kdo má nahradit ícéčka :..

Bombardier Twindexx Vario pro DB – nástupce klasických IC vozů na InnoTrans 2014, foto: Juraj KováčBerlín — Klasiky jsou mrtvé, řekly si Německé dráhy. Co zbývá z kdysi všudypřítomné řady Bimz? Dnes jezdí na lowcostových spojích Berlín – Hamburk a běžné RIC vagony už mají své dny rovněž sečteny. V roce 2010 Deutsche Bahn rozhodly, že vrstvu dálkové dopravy, která nezapadá do vysokorychlostní sítě ICE, převede na netrakční jednotky, konceptuálně podobné rakouským railjetům. V situaci, kdy původně plánované vlaky ICx nebyly dostupné včas, nakonec Německé dráhy v lednu 2011 podepsaly kontrakt na 27 vratných souprav, složených z lokomotivy Bombardier TRAXX P160 AC2 a netrakčních patrových souprav TWINDEXX Vario. A právě tyto jednotky mají na berlínském InnoTransu premiéru.

Příměstské InterCity

Jak už bylo zmíněno, dálkový Twindexx je od počátku tak trochu provizorium – nahrazuje jiné zamýšlené vozidlo, které ale dosud reálně není k dispozici, a tak žádná ze stran neviděla důvod projekt zbytečně prodražovat dalším vývojem a úpravami. Pohled na finální jednotku je tak poněkud překvapivý: nebýt typického IC nátěru Deutsche Bahn, vlastně by se na pohled ničím nelišila od sesterského modelu pro DB Regio, který už dnes obsluhuje třeba linku z Berlína do Frankfurtu nad Odrou. Odlišnosti a specifika tady samozřejmě jsou – třeba v podobě dalších zavazadlových polic nebo jiného provedení sedadel – ve své podstatě se ale pořád díváme na upravenou příměstskou jednotku. A na mnoha místech je to znát.

Netrakční jednotka Bombardier Twindexx Vario pro DB Fernverkehr, foto: Juraj Kováč Vedle sebe: představy o dálkové dopravě u DB (Twindexx) a FS-TI (Frecciarossa), foto: Juraj Kováč V mnoha ohledech se Twindexx klasickým vozům podobá, v máločem je ale předčí, foto: Juraj Kováč Interiér dálkového Twindexxu víceméně odpovídá regionální verzi, jen s drobnými úpravami, foto: Juraj Kováč Určení pro dálkové trasy naznačují spíše detaily, jako třeba zavazadlové police, foto: Juraj Kováč

Není časté, aby cestující ve vozidle dálkové dopravy narazil na tolik nestandardně umístěných sedadel. Nesourodé skupiny, proluky, chybějící místa… nic z toho by člověk v rychlíkovém vozidle nečekal; a přesto se klidně může stát, že několikasetkilometrovou cestu absolvuje otočen o 90 stupňů ke směru jízdy. Bezbariérový nástup, široké dveře, místo pro kola i vstřícnost k vozíčkářům jsou nepochybně obrovskou výhodou oproti stárnoucím klasickým UIC vozům. Tyto výhody jsou ale vykoupeny spoustou podivností pro cestující. Ale možná jen opravdu začíná platit, že cokoliv mimo vysokorychlostní dálkovky je jen „lepší S-Bahn“, a podle toho budou vypadat i příslušná vozidla.

Hezké, byť kompromisní

Odhlédněme teď od tradiční debaty „patráky nepatří do dálkové trasy“ a podívejme se na konkrétní charakteristiky bílého Twindexxu. Prvně, DB ve většině případů nahradí vratnou soupravu další vratnou soupravou, jen tato bude ucelená a v zásadě standardizovaná. K takovému modelu ostatně časem dospěli Španělé (Alaris, Alvia…) i Rakušané (cityjet), a nakonec výhledově se touto cestou někde chtějí ubrat i České dráhy. Co se ale stane, když klasické InterCity nahradí takto kompromisní vozidlo třeba na trase Drážďany – Frankfurt/M.? Celou mnohahodinovou cestu v klasickém IC dnes už patrně v celé trase absolvuje málokdo; zkusit si to ale na sklápěcí sedačce u schodů, to si už asi rozmyslí úplně každý.

Netypické uspořádání interiéru jednotky Twindexx Vario DB, foto: Juraj Kováč Spodní podlaží řídicího vozu Twindexx je překvapivě strohé co do sezení, foto: Juraj Kováč I horní podlaží Twindexxu dokáže překvapit několika prvky…, foto: Juraj Kováč Někdy sedadlo záhadně chybí, nebo jen nevyšlo místo podélně…, foto: Juraj Kováč Jindy se extra místo uplatní alespoň pro zavazadla, foto: Juraj Kováč Rodinný oddíl v řídicím voze Twindexxu je oddělen skleněnou přepážkou, foto: Juraj Kováč 

Nic z toho samozřejmě neznamená, že by Twindexxy nedokázaly klasické vozy v provozu nahradit. Na generační obměnu je nejvyšší čas a samotná síť klasických InterCity vlaků je v Německu dlouhodobě spíše na ústupu, ruku v ruce s modernizací a zrychlováním celé sítě. Mezikrok před příchodem ICx ale nebude bez ústupků, které mohou pocítit jak cestující, tak i provoz. Soupravy třeba nepočítají s možností palubního občerstvení, snad vyjma samoobslužných automatů, zatímco maximální rychlost vlaku je omezena na 160 km/h v porovnání se současnými 200 km/h, pokud to zrovna infrastruktura dovoluje. Bude zajímavé sledovat, jak Twindexxy do dosud relativně konzervativní dálkové dopravy u našich západních sousedů zapadnou.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.9.2014 (1:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
25.09.2014 (10:02)  
Antony: Jen bych připomenul, že 6 souprav klonů elefantů ze Škodovky má být dodáno do Němec....
25.09.2014 (8:06)  
Nejvíc se mě líbí Bombardier Twindexx Vario pro DB - nástupce klasických IC vozu na InnoTrans 2014, Vypadá dobře
25.09.2014 (6:02)  
NIcKON: Patra pro regio to tak mají, aby byla jasně oddělena první a druhá třída v tom samém voze. Zde tyto mezistěny chybí, nebot první třída je jeden celý kompletní vůz. Že jde o vůz první třídy, je vyznačeno na dveřích a na podlaze v nástupních prostorech.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
24.09.2014 (22:43)  
NIcKON: Pravda, na obrázku je oddíl pro rodinu, ale jednička je řešená úplně stejně, aspoň podle toho, co jsem viděl v patrech DB Regio.
registrovaný uživatel Busman 
24.09.2014 (22:07)  
Jiří Bajer: na DB Netz je širší profil? Souvisí to nějak s tím, že se Škodovka ještě nezmohla s městským slonem na vypouklá okna v patře?

Jináč bych řekl, že ten rodinný oddíl by byl lepší ve spodní části, neboť kočárek je třeba mít na blízku.
24.09.2014 (21:49)  
Takže pomalý ale jistý konec souprav :-/
24.09.2014 (21:39)  
Busman: ČD by se možná i přidaly, jenže to patro má v horní části problém s obrysem, takže buď na výjimku nebo za draho překopat :-( To samo by měla 471 na síti DB, ale v jiných oblastech. Bohužel, jinak by to mohlo jezdit Praha - Dresden ;-)

NIcKon: Ta patra na drážďanske S1 jsou prakticky to samé, akorát pro DB Regio. K té průchozí jedničce: Pokud máte na mysli poslední fotku, tak jde o omyl autora. Ten malý oddíl je určen pro rodiny (na typáku je označen jako Familienabteil) a obsahuje celkem osm míst druhé třídy plus prostor pro odložení zavazadel/dětí. Jak jsem již zmínil ve svém prvním komentáři, jednička byla jaksi opomenuta (divil bych se, kdyby nebyla otevřena pro tisk, ale možné je všechno).
registrovaný uživatel Busman 
24.09.2014 (19:54)  
Mi to příjde v pohodě, na české rychlíky naprosto ideální, s kočárky a koly žádný problém, žádné zvedání do výšky. Když nakupují DB, mají se ČD přidat, čímž se kusová cena sníží, jako u Railjetů. Jinak tedy 27 jednotek se v Německu ztratí, to je jen na pár linií.

Nutno také podotknout, že z pohledu DB je linie Prag - Berlin naprosto podřadná, když zde budou pět svou labutí píseň klasické soupravy v podání ČD a ex-ÖBB...
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
24.09.2014 (17:32)  
Ta skoro stejná patra DB Regio obsluhují i levý břeh Labe v Elbtalu ze Schöny do Drážďan, čili z Prahy dosažitelná za nějaké dvě hodiny vlakem. Opravdu uvnitř vypadají skoro stejně, sedět v nich cca hodinu je tak akorát. Největší vypečenost je asi ta oboustranně průchozí jednička, která je na jedné fotce taky vidět.
24.09.2014 (15:09)  
Jiří Bajer: Problém je v tom, že v Německu se takové "zastávkové rychlíky" prakticky nevyskytují. A pokud už ano, tak jich je opravdu málo, většinou jsou takové vlaky vedeny v kategorii RE.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko