..: SŽDC otevřela u Prahy šest nových zastávek :..

814 v zastávce Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageHostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.

Zastávky jsou shodně vybavené prefabrikovaným betonovým přístřeškem v úpravě, která by měla minimalizovat možnost poničení, což jim však ubírá na estetickém dojmu. Suma 6,2 milionu také pravděpodobně nestačila na vybavení všech zastávek cyklostojany, které jsou pouze na třech z pěti zastávek, na zajištění košů na tříděný odpad či na informační systém, který bude dle slov SŽDC instalován až v průběhu příštího roku a to na těchto malých zastávkách jen ve zvukové podobě. Důvodem současné absence audiosystému je podle správce infrastruktury chybějící informační centrum, do kterého by bylo možné systém napojit. V oblasti informování cestujících má mezery také dopravce České dráhy. Ten totiž zatím „nenaučil“ palubní informační systém jména nových zastávek, takže se cestující na lince S65 dozví pouze názvy ostatních stanic a nikoliv těch nově vybudovaných. Zavádějící je také pokyn informačního systému k obsluze tlačítka Zastávka na znamení i ve stanicích typu Praha-Zličín a Hostivice, kde vlak vždy s jistotou zastavuje.

Celkový pohled na zastávku Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageCelkový pohled na zastávku Jinočany, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVlak linky S65 čeká na svůj pravidelný odjezd v Rudné u Prahy, foto: Michal Jaroš - ŽelPageOznámení ve stanici Praha-Smíchov, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Jednoduchá není situace ani v otázce tarifního odbavení cestujících na lince S65. Ve vlacích je zaveden specifický způsob odbavení cestujících, nicméně vozidla nejsou vybavena prodejním automatem jízdenek a z vlastního zjištění oproti předpokladům řada cestujících nedisponuje předplatními kupony Pražské integrované dopravy. Proto musí tyto cestující odbavovat strojvedoucí, nicméně to závisí na jeho časových možnostech v rámci grafikonu i samotném přístupu k celé věci. Setkat se tak můžete jak se strojvedoucími, kteří ve výchozí stanici projdou celý vůz a cestující kompletně zkontrolují, tak s jinými, kteří toto zřejmě neberou za svoji starost. U ranních vlaků, které jsou navíc kromě motorového vozu posíleny ještě o vlečný vůz řady BDtax, je problém odbavování ještě o to složitější. I přes zmíněné nedostatky si však zatím organizátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, stejně jako České dráhy, provoz linky a obsazenost velmi pochvalují. Další provoz má být vyhodnocen na základě probíhajícího sčítání, které provádějí v úseku Praha-Zličín - Rudná u Prahy přímo pracovníci společnosti ROPID.

Bubeneč a Podbaba

451 v zastávce Praha-Podbaba, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mimo výše zmíněný soubor pěti zastávek byla dne 29. srpna otevřena také zastávka Praha-Podbaba, která nahradila dosavadní zastavování na nádraží Praha-Bubeneč, a dala tak vzniknout novému terminálu, který umožňuje přestup mezi vlakem, tramvají a autobusem. Zastávka vznikla v rámci stavby Optimalizace trati Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice za téměř 30 milionů korun. Jedná se o zastávku se dvěma bočními nástupišti na dvoukolejné trati, z nichž je v současnosti v provozu jedno (vlaky zde zastavují obousměrně), druhé bude dobudováno během letošního prosince.

Další chystané zastávky

Přestup na metro od vlaků ze směru Vrané nad Vltavou umožní nová zastávka Praha-Kačerov, která by měla být dostavěna do konce tohoto roku za zhruba 17 milionů korun. Zastávka by se mohla stát součástí nové sítě tangenciálních linek, které mají za úkol spojit okrajové části Prahy, doplnit síť MHD a zahustit intervaly. V plánu jsou první tři tangenciální linky, a to Praha-Radotín – Praha-Smíchov – Praha-Vršovice – Praha-Vysočany, Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha-Holešovice, Praha-Vysočany – Praha-Malešice – Praha-Hostivař a právě linka Praha-Radotín – Praha-Kačerov – Praha-Běchovice.

Dalšími chystanými zastávkami jsou Praha-Zahradní Město, Praha-Eden a zastávka v Praze-Běchovicích, posunutá blíže k centru obce než stávající nádraží. Ve stádiu úvah je zastávka v Rajské zahradě či na pražském Výstavišti. Pokud se podíváme do okolí Prahy, zde získá druhou zastávku v nejbližší době i zmiňovaná obec Chýně.

Zdroje: ROPID, České dráhy, SŽDC


Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 17.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel CART 
17.09.2014 (15:20)  
KEPRT - tangety smysl mají, ale ne jednou za hodinu a navíc jen 810, do toho nikdo opravdu davy lidí nenaláká. Což se samozřejmě týká obecně vlaků v rámci MHD.
Cestující se o nich musí nejdřív dozvědět (spousta lidí pořád neví, že se dá po Praze jezdit vlakem), a musí to jezdit v takovém intervalu, aby cestující nemusel přizpůsobovat svou cestu konkrétnímu spoji, ale aby šel na zastávku a "ono něco pojede".
17.09.2014 (13:15)  
Keprt: Tangenty obecně určitý smysl mají, ale v případě spojení Radotín - Běchovice přes "nic" jsem také skeptický. Pomůže tomu asi ten Kačerov, podél metra C je od Vyšehradu po Chodov téměř souvislá kancelářská zástavba, a spojení od Vraného i Radotína dnes není nic moc. Autobusové tangenciální spoje jsou žádané, ale bohužel se s nimi často zároveň řeší místní obsluha, takže jsou pomalé a nespolehlivé. Když se náhodou zavede tangenciální linka, která se tomuto vymyká, tj. je rychlá, dopravní podnik se nestačí divit a pak zkracuje intervaly, nasazuje kloubové busy...

Frantisek: Je to tak, před pár lety si to ve směru do Prahy těsně ujíždělo, ale teď do konce srpna byly ty přípoje akorát, bez úprku z nástupiště 3A na 2. Vlaky S7 se tam úplně přesně nepotkávají (to bylo také před pár lety), potom by tam S6 musela stát aspoň 10-11 minut, což se bohužel s křižováním v Řeporyjích neslučuje.

Honza: Nevím co přesně je "zkušební otevření", ale v červnu myslím ještě nebylo ani kopnuto, a teprve na konci srpna se v zastávce Rudná pokládala dlažba a zapojovalo osvětlení. Ve druhé polovině července byla celá trať 173 (S6) vyloučená asi 10 dní, hádám že se to také využilo pro zastávky.
registrovaný uživatel Pazzy 
17.09.2014 (12:58)  
Konečně! Je to pěkný projekt a Hostivice jsou asi nejlepší, možnost, kde dělat takové projekty. Nakonec je jen škoda, že tam není ta "rychlodráha" s připojením na letiště.
Líbí se mi dobré přestupy (většinou jen v danou dobu vytíženém směru). Škoda jen, že tam nemají přímý vlak na Zličín k metru.
Jen v souvislosti s touto výstavbou vůbec nechápu ROPID a jejich hurá PR akce s vlakotramvají....
registrovaný uživatel Keprt 
17.09.2014 (11:25)  
František: jako bývalý pražák, nyní do Prahy denně dojíždějící (přes Podbabu) si troufám říct, že ty v článku zmiňované železniční tangnety jsou nesmysl. Železnice jako, po metru, nejkapacitnější městský dopravní prostředek, se musí soustředit na hlavní směry a to prostě ve městě velikosti Prahy nejsou navržené tangenty. Železniční tangenty netvoří ani RER v 10x větší pařížské aglomeraci. Na to jsou (v Praze) tramvaje a autobusy. Jistě by se našlo pár jednotlivců, kterým by se hodilo jet ze Senohrab do Holešovic nez přestupu, ale... to není práce pro vlak. Naopak třeba ta realizace uzlu Podbaba je zdařilá, takto má vypdat smysluplná investiční akce.

nerovnoměrně během dne vytěžovaným radiálám

Toto už taky není tak úplná pravda. Už nejsme v 80. letech, kdy cestovat v pracovní den v sedle bylo podzřelé, protože absence na pracovišti. Dneska je běžné vidět v PD lidi provozovat dříve čistě "víkendové" aktivity, cestovat "do města" i jindy než ráno atd.
registrovaný uživatel Honza  mail  
17.09.2014 (11:18)  
Pokud vím, tak ty zastávky (kromě Podbaby) byly zkušebně otevřené už tuším 9. července.
registrovaný uživatel M 
17.09.2014 (11:06)  
Pred X lety jsem psal, ze se ma udelat zastavka u Edenu. Byl jsem ale hlupak, co tomu nerozumi, protoze tam neni misto.
Tak snad...
17.09.2014 (11:03)  
Keprt: Pokud ty tangenty výrazněji uleví centru, pak by jim měla být věnována stejná pozornost jako nerovnoměrně během dne vytěžovaným radiálám, jistě nikoli výrazně větší. To je problém i bezradnosti s vedením D severně od Pankráce. Pro další zahušťování centra přitom není jediný racionální důvod, ani urbanistický, ani dopravní.
17.09.2014 (10:59)  
Tomáš Kraus: No já pamatuji přípoje pouze ve směru Praha - Rudná, zpět už nepřípoje (někdy se zběsilým úprkem lidí přes koleje, aby jim to stejně ujelo - tedy nic moc, aby s tím člověk počítal). Kdo by využil opačný směr, to je hypotetická otázka, když to nešlo, nicméně nevidím důvod, proč by to nemohlo být v nabídce, když už tam S6 končí a začíná a S7 se tam potkávají z a do obou směrů. Vzhledem k horšímu spojení po Středočeském kraji bych to viděl jako významnější pomoc, byť možná pro méně lidí, než přípoj do města, kam jede i metro, a který by byl stejně zachován (nešlo by o výběr buď a nebo, a o to jde). Nicméně dokud je omezené křižování na S6, není to na pořadu dne. Integrace rychlíků by byla vhodná tak jako tak. Ostatní bylo řečeno.
registrovaný uživatel Keprt 
17.09.2014 (9:09)  
Doufám, že se pozornost ROPIDu a SŽDC neupne k uměle a nákladně budovaným tangentám, ale primárně se budou rozvíjet radiální linky, které stále ještě mají kam růst.
17.09.2014 (9:00)  
Frantisek: Přestupní vazby na Smíchově byly asi nejlepší možné, vzhledem k taktu S7 a možnostech křižování na S6. V tom hlavním směru (Praha hl.n. - Rudná a zpět) byl přípoj vždy, a to celkem spolehlivý. (Někdy se tedy stalo, že vlak od Úval se na hl.n. zasekal a pak S6 ujela, ale v opačném směru mi to ujelo v tomto roce jen jednou, a to v poledne a během nějakých výluk.) Přesto tyto přípoje využívalo stěží 10 % cestujících vlaku S6. Proto nevím, kdo by měl teprve zájem o přípoje opačným směrem (Rudná - Řevnice a zpět), kde to těsně nevycházelo, ale ve špičkách pracovního dne jezdí S7 po 10 resp. 15 minutách, takže se to dalo. Současný stav je v tomto ohledu samozřejmě horší, ale vzhledem k možnostem infrastruktury a vozidel (zapojení do stávajícího konceptu na S5 a S65) se z toho myslím vytřískalo maximum. Určitě by pomohlo zaintegrovat rychlíky mezi hl.n. a Smíchovem do PID, na ně vycházejí někdy přípoje a nikomu snad neublíží, když těmito vlaky v tomto úseku pojede 10-20 lidí navíc.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko