..: SŽDC otevřela u Prahy šest nových zastávek :..

814 v zastávce Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageHostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.

Zastávky jsou shodně vybavené prefabrikovaným betonovým přístřeškem v úpravě, která by měla minimalizovat možnost poničení, což jim však ubírá na estetickém dojmu. Suma 6,2 milionu také pravděpodobně nestačila na vybavení všech zastávek cyklostojany, které jsou pouze na třech z pěti zastávek, na zajištění košů na tříděný odpad či na informační systém, který bude dle slov SŽDC instalován až v průběhu příštího roku a to na těchto malých zastávkách jen ve zvukové podobě. Důvodem současné absence audiosystému je podle správce infrastruktury chybějící informační centrum, do kterého by bylo možné systém napojit. V oblasti informování cestujících má mezery také dopravce České dráhy. Ten totiž zatím „nenaučil“ palubní informační systém jména nových zastávek, takže se cestující na lince S65 dozví pouze názvy ostatních stanic a nikoliv těch nově vybudovaných. Zavádějící je také pokyn informačního systému k obsluze tlačítka Zastávka na znamení i ve stanicích typu Praha-Zličín a Hostivice, kde vlak vždy s jistotou zastavuje.

Celkový pohled na zastávku Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageCelkový pohled na zastávku Jinočany, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVlak linky S65 čeká na svůj pravidelný odjezd v Rudné u Prahy, foto: Michal Jaroš - ŽelPageOznámení ve stanici Praha-Smíchov, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Jednoduchá není situace ani v otázce tarifního odbavení cestujících na lince S65. Ve vlacích je zaveden specifický způsob odbavení cestujících, nicméně vozidla nejsou vybavena prodejním automatem jízdenek a z vlastního zjištění oproti předpokladům řada cestujících nedisponuje předplatními kupony Pražské integrované dopravy. Proto musí tyto cestující odbavovat strojvedoucí, nicméně to závisí na jeho časových možnostech v rámci grafikonu i samotném přístupu k celé věci. Setkat se tak můžete jak se strojvedoucími, kteří ve výchozí stanici projdou celý vůz a cestující kompletně zkontrolují, tak s jinými, kteří toto zřejmě neberou za svoji starost. U ranních vlaků, které jsou navíc kromě motorového vozu posíleny ještě o vlečný vůz řady BDtax, je problém odbavování ještě o to složitější. I přes zmíněné nedostatky si však zatím organizátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, stejně jako České dráhy, provoz linky a obsazenost velmi pochvalují. Další provoz má být vyhodnocen na základě probíhajícího sčítání, které provádějí v úseku Praha-Zličín - Rudná u Prahy přímo pracovníci společnosti ROPID.

Bubeneč a Podbaba

451 v zastávce Praha-Podbaba, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mimo výše zmíněný soubor pěti zastávek byla dne 29. srpna otevřena také zastávka Praha-Podbaba, která nahradila dosavadní zastavování na nádraží Praha-Bubeneč, a dala tak vzniknout novému terminálu, který umožňuje přestup mezi vlakem, tramvají a autobusem. Zastávka vznikla v rámci stavby Optimalizace trati Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice za téměř 30 milionů korun. Jedná se o zastávku se dvěma bočními nástupišti na dvoukolejné trati, z nichž je v současnosti v provozu jedno (vlaky zde zastavují obousměrně), druhé bude dobudováno během letošního prosince.

Další chystané zastávky

Přestup na metro od vlaků ze směru Vrané nad Vltavou umožní nová zastávka Praha-Kačerov, která by měla být dostavěna do konce tohoto roku za zhruba 17 milionů korun. Zastávka by se mohla stát součástí nové sítě tangenciálních linek, které mají za úkol spojit okrajové části Prahy, doplnit síť MHD a zahustit intervaly. V plánu jsou první tři tangenciální linky, a to Praha-Radotín – Praha-Smíchov – Praha-Vršovice – Praha-Vysočany, Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha-Holešovice, Praha-Vysočany – Praha-Malešice – Praha-Hostivař a právě linka Praha-Radotín – Praha-Kačerov – Praha-Běchovice.

Dalšími chystanými zastávkami jsou Praha-Zahradní Město, Praha-Eden a zastávka v Praze-Běchovicích, posunutá blíže k centru obce než stávající nádraží. Ve stádiu úvah je zastávka v Rajské zahradě či na pražském Výstavišti. Pokud se podíváme do okolí Prahy, zde získá druhou zastávku v nejbližší době i zmiňovaná obec Chýně.

Zdroje: ROPID, České dráhy, SŽDC


Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 17.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
18.09.2014 (22:15)  
Karel Kovářík: Ale byla. A proč "bohužel"? Naštěstí máme v tomto svobodu a každý může jezdit, čím uzná za vhodné. Do tohoto by neměl nikdo kecat.
registrovaný uživatel Keprt 
18.09.2014 (21:42)  
Hm, ja bydlim v satelitu, ale SUV tu prakticky nikdo nemá,zato VHD nás jezdí spousta,i když pochopitelne ne všichni. Asi není dobre všechny soudit podle nějakých předsudků a klišé.
registrovaný uživatel Kakov 
18.09.2014 (20:04)  
Dale Cooper: předmětem příspěvku nebyla kritika SUV, ale hlavně, že tahle sorta lidí moc často jezdit VHD nebude, což je (bohužel) pravda
18.09.2014 (18:10)  
Možná 4 majitelé SUV v republice jezdí vlakem, a to jenom proto, aby ztrpčovali život ostatním cestujícím, zbytek by se z jízdy sockou osypal. Kdykoli potkám na silnici SUV, tak je problém, SUV a cyklisti to je kapitola sama pro sebe, ale to nepatří k debatě o zastávkách. Už vidím rodinného příslušníka kde mají SUV, jak jezdí po 18tých narozeninách sockou. Jedině že by takhle: Píše africký student studující v ČR tatínkovi: Všichni jezdí do školy autobuem, jenom já jezdím autem. Tatínek odepisuje: Nedělej ostudu a kup si taky autobus.
18.09.2014 (17:56)  
M 474 003 Co si to ti lidé dovolují, že? Mít SUV a nejezdit MHD. Takoví by se měli poslat někam na 20 let těžit uran, nejméně.
Z těchto "satelitů" ale nedojíždí jen "manažeři", ale i třeba studenti. A i když někdo třeba má SUV (ó hrůzo, jakýť to prohřešek), tak třeba i jezdí vlakem. Je to divné, ale je to tak a takoví lidé existují.
18.09.2014 (17:23)  
To jsou právě oni, v garáži jim stojí SUV a možná ne jeden, a pokud nemají socku, tak nejvíce řvou. Ale stejně s ní nejezdí. Tohle bylo v Sadské, podnikatelské baroko, a nejvíce řvali, že nemají přímé spojení s Prahou, tak jim ho ČD na 2 roky udělali, za cenu provozních komplikací při spojování a rozpojování. Naštěstí ČD dostaly vyjímečně rozum, což v jiných případech nebývá.

Tyhle zastávky, to bude asi částečně Ráthovo dílo, dozvuky jeho vlivu, je to takové, aby se ČD a ROPID zviditelnil a zase to moc nestálo. Jaký to bude mít význam po počátečním nadšení se teprve uvidí.

Na západ od Prahy je potřeba vyřešit dvojkolejku do Kladna, ať už přes letiště nebo bez letiště, možná zatím bez elektrifikace, ale nejpozději včera.
18.09.2014 (13:34)  
Martin Špád: Mě naopak překvapila ta Sadová, protože je to na okraji vilové čtvrti, kde jsem při procházce neviděl jet nic menšího než SUV. Je pravda, že směr přímo na Prahu udělá hodně a sympatická je poloha na cyklostezce. U Chýně a U hřbitova jsem zájem celkem očekával, obě zastávky jsou prakticky v sídlišti.

Rudná zastávka mi přijde dost atraktivní pro centrum obce (od vlaku na náměstí 0,5 km místo 1,5 km), čekal jsem větší využití. Je pravda, že autobusových zastávek je v obci spousta a některé víkendové vlaky čekají 12 minut v Rudné (stanici), to už na tu zastávku dojdu mezitím pěšky.

Souhlasím že Jinočany jsou asi nejméně využité, ale neřekl bych že zastávka zeje prázdnotou, jel jsem párkrát v různé dny a časy a většinou se stavělo, někdy i pro větší grupy. Jezdím ze Zbuzan a ráno vidím že v Jinočanech vlak většinou zastavuje, i když nevím pro kolik lidí. Vlaky jsou plnější, ale ne o moc. Doufám, že časem bude k zastávce Jinočany dostavěn chodník (těch 200 metrů po frekventované neosvětlené silnici není příjemných). Jinočany mají "bohužel" celkem slušnou obsluhu autobusy a dobrou dostupnost autem, z dolního konce obce se stejně nadále chodí na vlak do Zbuzan. Sice se mluvilo o tom, že u vlaku bude stavět bus a budou tam přípoje, což myslím že by bylo organizačně dost složité a moc by to asi nepomohlo, nenapadají mě příliš smysluplné relace s přestupem zde.
18.09.2014 (12:36)  
Nové zastávky mají rozdílnou využitelnost.
Nejlepší je Sadová, tam zastávka vysloveně chyběla (přímý směr na Prahu). Slušná je i U hřbitova (i díky nákupnímu centru), akorát vhodnější by bylo nazvat ji Hostivice-Litovice a někdejší staničku tohoto jména zcela zrušit pro nadbytečnost.
Rudná u Prahy je fajn, ale až příliš blízko stanice - v běžné docházkové vzdálenosti. Lidem se však dnes moc nechce chodit (k jejich velké škodě, ale je to fakt), a proto zastávka Jinočany obvykle zeje prázdnotou. U Chýně mě překvapila nezanedbatelná frekvence, protože pro dolní Chýni se již nehodí a v horní Chýni zas tolik lidí nežije. Každopádně zastávka se zde hodí i pro jiné účely než dojíždění do Prahy (tam asi naprostá většina lidí jede busem na Zličín).
18.09.2014 (0:47)  
To je fakt. Soutěžit někoho nového, to by nešlo. :) Zase jsem pokazil vtip.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
18.09.2014 (0:36)  
Tak já nechtěl tak vokatě, přeci jen, kdyby, tak velmi velmi pravděpodobně by to bylo v režii ČD a ti maj trošku jiný parametry než "poctivá".
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko