..: SŽDC otevřela u Prahy šest nových zastávek :..

814 v zastávce Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageHostivice — Jízdou zvláštního vlaku bylo slavnostně na počátku září otevřeno pět nových zastávek v okolí hlavního města. Pro mnoho obyvatel Hostivice, Chýně, Rudné a Jinočan to znamená možnost rychlejšího a pohodlnějšího spojení s Prahou než doposud. Všechny nově vzniklé zastávky (Hostivice-Sadová, Hostivice-U hřbitova, Chýně, Rudná zastávka a Jinočany) jsou integrovány v systému Pražské integrované dopravy a jsou obsluhovány vlaky linek S6 a S65, jejichž jízdní řády v této souvislosti doznaly mnoha změn. U linky S6 (Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun) byl časově změněn celý jízdní řád kvůli možnosti zajistit potřebné vzájemné přestupy s linkou S65 ve stanici Rudná u Prahy. Mínusem však je zhoršení přestupových vazeb na linku S7 na pražském smíchovském nádraží. U linky S65 pak budou prakticky všechny spoje dnes končící v Hostivici pokračovat až do stanice Rudná u Prahy. Celková cena výstavby nástupišť, přístřešků, přístupových cest a dalšího inventáře dosáhla 31 milionů korun, což znamená průměrně 6,2 milionu korun za jednu zastávku.

Zastávky jsou shodně vybavené prefabrikovaným betonovým přístřeškem v úpravě, která by měla minimalizovat možnost poničení, což jim však ubírá na estetickém dojmu. Suma 6,2 milionu také pravděpodobně nestačila na vybavení všech zastávek cyklostojany, které jsou pouze na třech z pěti zastávek, na zajištění košů na tříděný odpad či na informační systém, který bude dle slov SŽDC instalován až v průběhu příštího roku a to na těchto malých zastávkách jen ve zvukové podobě. Důvodem současné absence audiosystému je podle správce infrastruktury chybějící informační centrum, do kterého by bylo možné systém napojit. V oblasti informování cestujících má mezery také dopravce České dráhy. Ten totiž zatím „nenaučil“ palubní informační systém jména nových zastávek, takže se cestující na lince S65 dozví pouze názvy ostatních stanic a nikoliv těch nově vybudovaných. Zavádějící je také pokyn informačního systému k obsluze tlačítka Zastávka na znamení i ve stanicích typu Praha-Zličín a Hostivice, kde vlak vždy s jistotou zastavuje.

Celkový pohled na zastávku Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPageCelkový pohled na zastávku Jinočany, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVlak linky S65 čeká na svůj pravidelný odjezd v Rudné u Prahy, foto: Michal Jaroš - ŽelPageOznámení ve stanici Praha-Smíchov, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Jednoduchá není situace ani v otázce tarifního odbavení cestujících na lince S65. Ve vlacích je zaveden specifický způsob odbavení cestujících, nicméně vozidla nejsou vybavena prodejním automatem jízdenek a z vlastního zjištění oproti předpokladům řada cestujících nedisponuje předplatními kupony Pražské integrované dopravy. Proto musí tyto cestující odbavovat strojvedoucí, nicméně to závisí na jeho časových možnostech v rámci grafikonu i samotném přístupu k celé věci. Setkat se tak můžete jak se strojvedoucími, kteří ve výchozí stanici projdou celý vůz a cestující kompletně zkontrolují, tak s jinými, kteří toto zřejmě neberou za svoji starost. U ranních vlaků, které jsou navíc kromě motorového vozu posíleny ještě o vlečný vůz řady BDtax, je problém odbavování ještě o to složitější. I přes zmíněné nedostatky si však zatím organizátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, stejně jako České dráhy, provoz linky a obsazenost velmi pochvalují. Další provoz má být vyhodnocen na základě probíhajícího sčítání, které provádějí v úseku Praha-Zličín - Rudná u Prahy přímo pracovníci společnosti ROPID.

Bubeneč a Podbaba

451 v zastávce Praha-Podbaba, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mimo výše zmíněný soubor pěti zastávek byla dne 29. srpna otevřena také zastávka Praha-Podbaba, která nahradila dosavadní zastavování na nádraží Praha-Bubeneč, a dala tak vzniknout novému terminálu, který umožňuje přestup mezi vlakem, tramvají a autobusem. Zastávka vznikla v rámci stavby Optimalizace trati Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice za téměř 30 milionů korun. Jedná se o zastávku se dvěma bočními nástupišti na dvoukolejné trati, z nichž je v současnosti v provozu jedno (vlaky zde zastavují obousměrně), druhé bude dobudováno během letošního prosince.

Další chystané zastávky

Přestup na metro od vlaků ze směru Vrané nad Vltavou umožní nová zastávka Praha-Kačerov, která by měla být dostavěna do konce tohoto roku za zhruba 17 milionů korun. Zastávka by se mohla stát součástí nové sítě tangenciálních linek, které mají za úkol spojit okrajové části Prahy, doplnit síť MHD a zahustit intervaly. V plánu jsou první tři tangenciální linky, a to Praha-Radotín – Praha-Smíchov – Praha-Vršovice – Praha-Vysočany, Praha-Hostivař – Praha-Libeň – Praha-Holešovice, Praha-Vysočany – Praha-Malešice – Praha-Hostivař a právě linka Praha-Radotín – Praha-Kačerov – Praha-Běchovice.

Dalšími chystanými zastávkami jsou Praha-Zahradní Město, Praha-Eden a zastávka v Praze-Běchovicích, posunutá blíže k centru obce než stávající nádraží. Ve stádiu úvah je zastávka v Rajské zahradě či na pražském Výstavišti. Pokud se podíváme do okolí Prahy, zde získá druhou zastávku v nejbližší době i zmiňovaná obec Chýně.

Zdroje: ROPID, České dráhy, SŽDC


Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 17.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
18.09.2014 (0:07)  
Chary: Kéž by. Viděl jsi, co jezdí z Masaryčky do Čakovic, ne? :) A pan ředitel ještě tvrdí, že požadavky na nízkopodlažnost, klimu, infosystém, atd. zbytečně vše prodražují a nejsou potřeba pro cestující.
registrovaný uživatel Honza  mail  
17.09.2014 (23:40)  
Michal Jaroš: tak měli na to cca týden aby to dodělali, tak snad jo. Každopádně to byly zastávky Chýně a U Hřbitova, ostatní nevím.
registrovaný uživatel Bóřa 
17.09.2014 (20:46)  
Kapacita trati je asi problém. Minimálně u některých nejvytíženějších tratí, tj. Hl.n. - Smíchov - Beroun, Masaryčka - Libeň - Kolín a Masaryčka - Podbaba - Kralupy. Už několikrát jsem slyšel / četl, že (hlavně ty první dvě) tratě jsou vyloženě na hraně kapacity. A to se nezlepší, dokud nebude minimálně nějaká výměna zabezpečovacího systému umožňujícího hustší provoz nebo staveby typu tunel Praha - Beroun pro dálkovou dopravu, čehož se asi nikdo z nás nedožije.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
17.09.2014 (20:30)  
K čemu je linka, kde pojede nějaký normální vlak v intervalu 1 hodina? Radši tam poslat 4x do hodiny klidně i ten šukafon.

Pokud by to mělo být součástí mhd jakože ropid, tak by to asi mělo nějakej požadavek na nízkopodlažnost, čili regína, a nevím, jestli jich je takovej přetlak. Na druhou stranu zaručená nízkopodlažnost by určitě byla plusem při rozhodování, dnes jsem pomáhal jedný babičce s taškou do vysokýho autobusu...

místo dvou spřažených Elefantů v intervalu 30 minut nasadit raději po 15 minutách soupravy samostatné

Je na to dostatečná kapacita tratí? A kterých tratí (ramen) by se to týkalo?
registrovaný uživatel Bóřa 
17.09.2014 (19:23)  
CART: Přesně tak to je. Aby cestující začali běžně využívat vlaky i v rámci Prahy (nemluvím o cestujících dojíždějících z měst a vesnic vně Prahy), je třeba kromě kvalitních informací i zhustit takty tak, aby cestující nemusel nejdřív hledat, "kdy mu to jede". Tím, že cestující přijde na nádraží a bude vědět, že nebude čekat déle než řekněme 15 minut, začne linky S vnímat jako "metro", tj. součást systému MHD v Praze a ne jako "vlak", tj. cosi, co do toho systému nepatří. Proto to chce například místo dvou spřažených Elefantů v intervalu 30 minut nasadit raději po 15 minutách soupravy samostatné. Jsem přesvědčen o tom, že by se takto přitáhlo ještě více cestujících. To samé platí i o okrajových tangenciálních linek. K čemu je linka, kde pojede nějaký normální vlak v intervalu 1 hodina? Radši tam poslat 4x do hodiny klidně i ten šukafon.
registrovaný uživatel Honza  mail  
17.09.2014 (17:40)  
Michal Jaroš: Já tam byl 1.7. a bylo to v podstatě hotové. Dodělávalo se zábradlí, instalovaly se návěstidla konců perónu, chyběly lampy a možná další drobnosti. Každopádně jezdit se dalo a nastupovat také.
17.09.2014 (16:21)  
Technický dotaz k lince Praha-Radotín – Praha-Kačerov – Praha-Běchovice:

Kudy to bude jezdit ? Nástupiště zast. Praha - Kačerov bude totiž jen u koleje Krč - Vršovice os. n., takže s úvratí přes to přetížené nádraží v Nuslích ? Navíc když je GVD nakreslen na křižování S8/80 ve Vršovicích a to nemluvím o jedné koleji v úseku odb. Tunel - Krč - Vršovice os./seř. nádraží, vše krásně s telefonikou a nákladní dopravou, o trvalé jízdě do vedlejšího směru a úrovňových nástupištích v Krči nemluvě. Takže tuto trasu vidím asi tak reálně jako vlakotromvaj a s blížící volbami si opakuji své oblíbené: slibem nezarmoutíš !!!

Kdyby raději pracovali na prodloužení S 6 do Vršovic...
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
17.09.2014 (16:03)  
musí to jezdit v takovém intervalu, aby cestující nemusel přizpůsobovat svou cestu konkrétnímu spoji, ale aby šel na zastávku a "ono něco pojede".

Což bohužel neplatí i pro běžnou MHD, obzvláště časech horších než špička a lokalitách horších než uplné centrum. Když někdo jede z práce domů, tak mu to je relativně jedno, si postojí a "už aby byl doma", ale naopak když někdo jede do města, tak jsou místa, kde to rozhodně nejezdí jak metro a musí se plánovat spoj v souladu s dochozí vzdáleností, protože není nic lepšího než přijít na zastávku minutu po odjezdu a pak čekat dalších dvacet na další spoj, že.

Zkuste si najít kupř. spoj Jiviny - Anděl kolem 14 h. Když mi to ujede před nosem, tak je tam interval 26 minut. Ano, je to konec světa, ale takových konců světa je po Praze docela dost a ani nemusí být vyloženě v polích.
17.09.2014 (15:46)  
Jenom se divím, že současně s otevřením zastávky Hostivice - U hřbitova nebylo zrušeno zastavování v Litovicích. Tam je to daleko odevšad.
registrovaný uživatel Keprt 
17.09.2014 (15:40)  
tangety smysl mají.. musí to jezdit v takovém intervalu, aby cestující nemusel přizpůsobovat svou cestu konkrétnímu spoji

V tomto nejsme ve sporu. Ale je potřeba, aby ten počet cestujících odpovídal vlaku, tedy aspoň 30+. Současná pražské poměry - kapacita infrastruktury (náklady, dálkovka) a poloha (některých) stanic - vyžadují pro rozumné zavedení tangent jisté investice. A já bych prostě byl rád, aby se energie, snahy a prachy napřely nejprve na řešení radiálních železničních linek (kde je stále co zlepšovat po všech stránkách - infra, vozidla - konkrétní tratě snad netřeba jemnovat) a teprve po dosažení uspokojivého stavu zde se věnovat železničním tangentám.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko