..: Moderní přístroje u ČD: smartphony ano, čtečky pro strojvůdce ne :..

UNIPAJ, foto: izdoprava.czPraha (aktualizováno 13. 7. 16.00) – České dráhy se před nedávnou dobou rozhodly jít s dobou a postupně ohlásily nákup chytrých telefonů pro vlakové čety, elektronických čteček pro strojvedoucí i nových jízdenkových automatů do významných stanic. K realizaci se zatím však dostaly pouze nové mobily. Projekt elektronických čteček, který měl nahradit stohy papírů, které nyní strojvedoucí musí mít u sebe, zkrachoval kvůli nezájmu dodavatelů, jízdenkové automaty nakonec nechtějí samotné České dráhy.

Ihned po ohlášení nákupu elektronických čteček pro strojvedoucí se podle informací ŽelPage v některých depech objevila mezi částí strojvedoucích atmosféra nejistoty a nevole, kdy se tito zaměstnanci k nové technice stavěli negativně a s obavami. Objevovala se například jednotlivá tvrzení, že by s sebou na stanovišti stejně papírové dokumenty a předpisy museli vozit pro případ nefunkčnosti moderní techniky. Ačkoliv existovaly samozřejmě i kladné názory, nakonec České dráhy tyto problémy se svými zaměstnanci řešit nemusí – do vypsaného výběrového řízení se nepřihlásil žádný zájemce a bylo tak nutné ho zrušit. „V současné době se zvažuje další postup a parametry zařízení pro případné nové výběrové řízení,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

DB automat na jízdenky, foto: CSPSV Otázka jízdenkových automatů vyvolala u zaměstnanců dopravce zejména obavy z propouštění pokladních. V desítkách českých stanic totiž část z nich měly vystřídat chytré jízdenkové automaty, takové, jaké známe například z Německa. Ačkoliv se zatím neplánovalo plošné rušení pokladen zejména kvůli starším občanům a zachování všech služeb pro cestující, České dráhy nyní tyto plány přehodnotily a automaty nakupovat v dohledné době nebudou. V provozu tak zůstává pouze několik starších typů strojů, které umožňují pouze platbu In-kartou, mincemi, v nejlepším případě pak výjimečně platební kartou. Připomeňme, že například u Deutsche Bahn umí již léta staré automaty vydat vnitrostátní i mezinárodní jízdenky, rezervace nebo i lůžkové a lehátkové lístky. Navíc si na nich cestující mohou zdarma vytisknout požadovaný jízdní řád a najít další informace o spojení. Platba je běžně možná jak bankovkami a mincemi, tak mezinárodními platebními kartami.

U Českých drah jsou nyní největší novinkou v oblasti jízdenkových automatů přístroje MOPAJ, které jsou instalovány v nových vlacích převážně se samoobslužným způsobem odbavení. Tyto automaty jsou sice významným pokrokem oproti předchozím používaným přístrojům, nicméně ani ty stále nepodporují jiné typy platby kromě mincí a elektronické peněženky ČD. Instalovány jsou ve větší míře například v Libereckém kraji.

Naopak velmi pozitivní změnou je plošné vybavování vlakových čet chytrými telefony Sony Xperia L C2105, které nahrazují již dosluhující zastaralé přístroje. Tyto mobily by měly předejít situacím, kdy jsou cestující informováni lépe a dříve z internetu než vlakové čety. V telefonech je zatím k dispozici zejména aplikace Můj vlak, která ukáže aktuální trasu vlaku, časy příjezdů a odjezdů ze stanic včetně případného připočítaného zpoždění, mimořádnosti na trati a další informace. Pro vlakový doprovod v Jihomoravském kraji je zde navíc aplikace Revizor IDS JMK, pomocí které mohou být zkontrolovány jízdní doklady tohoto integrovaného dopravního systému. Další funkce se podle vyjádření ČD připravují. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dále zmiňuje například služební email, dynamický telefonní seznam, Mapy.cz nebo mobilní web ČD či rady první pomoci.

Mobilní telefon pro vlakové čety včetně koženého obalu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Nákup telefonů by měl vyřešit dosavadní problémy s informováním vlakových čet zejména o mimořádnostech. Ačkoliv jsou k síti připojeny i stávající zařízení POP, tyto se aktualizují pouze přibližně po čtvrthodině, takže informace v nich nemusejí být zcela aktuální. Zejména u starších typů těchto přenosných pokladen jsou navíc s připojením k internetu občas problémy, a proto chce dopravce některé věci převést právě do chytrých telefonů. Otázkou tak zůstává hlavně to, jak se s novinkou sžijí někteří starší průvodčí a vlakvedoucí, kteří nejsou tolik zvyklí na moderní techniku.

Pro vlakové čety to navíc není jediná změna. V současné době probíhá postupný nákup přenosných pokladen nové generace od společnosti CASIO. Ačkoliv vzhled je vůči starším typům podobný, radikální změnou prošlo místo pro přikládání a kontrolu čipových karet, které je přemístěno ze spodní části na přední čelo přístroje. Nová barevná tlačítka na zařízení jsou zatím nefunkční a další novinky zařízení zatím neumí.

Telefonní číslo můžete využít i pro bezplatný informační servis, foto: Aleš Petrovský / České dráhy Naopak trochu krokem zpět v této oblasti měla být původně při nákupu Jízdenky na léto v eshopu Českých drah nemožnost se prokázat ve vlaku pouze In-kartou, kterou zákazník při nákupu vyplňuje. Ačkoliv tato varianta existuje již řadu měsíců u všech ostatních vnitrostátních jízdních dokladů a cestující nemusí jízdenky tisknout či si psát kód transakce, u letní síťové jízdenky neměla být podle prvotních informací tato příjemná alternativa pro cestující podle vyjádření mluvčího ČD Petra Pošty zpřístupněna. Lidé by si tak museli jízdenku zřejmě vytisknout na papír formátu A4, případně vždy otevřít notebook s jízdenkou v elektronické podobě nebo nadiktovat kód transakce. Nakonec však České dráhy v tomto ohledu svůj postup podle aktuálních zpráv přehodnotily a jízdenku pouze In-kartou prokazovat lze.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.7.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
14.07.2014 (11:41)  
arj > eshopove listky jdou reklamovat standardni cestou => do ctvrt roku by se na uctu mely peníze objevit.
14.07.2014 (11:19)  
duplo, předpokládám, že si to podle telefonátu na linku pomoci zvládnou vyhodnotit sami. Navíc to prý nebyl první podobný telefonát. Já už jim nikam psát nebudu, protože jsem to zkoušel když jsem jim psal ohledně toho, jak zlepšit komfort registrovaných účastníků eshopu, ale nedostalo se mi žádné odpovědi. Tak nevím, jestli můj mail někam ztratili nebo šel rovnou do koše... každopádně na výzvu eshopu, která se objeví po každém nákupu jízdenky "napište nám a pomozte nám zlepšit eshop" už tak nějak rezignuji, i když pár tipů by se jistě našlo.
Čímž nechci eshop nijak shazovat - je to pořád velmi kvalitní a dobře fungující produkt, možná na ČD i ten nejlepší.
registrovaný uživatel duplo 
14.07.2014 (11:12)  
Starouš: Aha. Já rezervoval kolo z Prahy, bez přesedání.
Nezbývá než tohle poslat na nějaké produktové centrum ČD.
14.07.2014 (11:02)  
duplo, problém nastane, pokud jsou mezi vlaky, kterými chci jet i nějaké takové, které rezervaci místa pro kolo neumožňují (ale přepravu kola bez rezervace ano). Pak mi systém nenabídne rezervaci místa pro kolo ani v těch ostatních, které rezervace podporují. Resp. je to ještě trochu složitější a pro mě nepochopitelnější. Eshopu "vadí" jenom některé vlaky, které neumožňují rezervace (a nepřišel jsem na klíč, podle kterého to rozhoduje), protože třeba z HK do Pardubic nepotřebuji vlak s možností rezervace a přesto mi eshop nabídne rezervaci v následujících vlacích, ale stejně vypadající symbol kola u vlaku z Lipové lázně do Velké Kraše mi eshopové rezervace kol u zbytku vlaků zablokuje... pro mě nepochopitelné. No nakonec jsem si řekl - máš kolo, tak si kup jízdenku jenom tam, kam ti ji prodají a zbytek dojeď na kole. Akorát děti asi budou trochu prskat.
registrovaný uživatel duplo 
14.07.2014 (10:44)  
Starouš: kde je problém? e-shop ti přímo sám nabízí možnost, ve 2. kroku, zda chceš jízdenku s rezervací kola....
Upřímně. Kolo jsem rezervoval pouze 2x. Ale nikdy nebyl problém.
registrovaný uživatel arj 
14.07.2014 (10:37)  
duplo: UNIPAJ jsou přežité a budoucnost je v P O U Ž I T E L N É M e-shopu

Zatímco ti blbí prodejci automobilních pohonných hmot nabízejí svým zákazníkům možnost zaplatit penězi (u mnoha českých pump nejen Kč, ale i eury) i kartou (českou i zahraniční). Platí se u nich v okamžiku využití služby, kdežto u dráhy se platí e-shopem předem ...
mimochodem dotaz: jak dostanu z e-shopu peníze zpátky, pokud se rozhodnu jízdu zrušit z důvodu na straně dráhy (viz kolaps na trati Praha-Kolín minulý pátek)?
14.07.2014 (10:30)  
duplo, souhlasím, že většinou je eshop opravdu dobrý, ale v některých případech bych o jeho použitelnosti s úspěchem pochyboval. Například nákup jízdenky + jízdenky s místenkou pro kolo jsem po několika pokusech a asi hodině zkoumání, vzdal. Skončilo to telefonátem na infolinku, kde potvrdili, že ne všechno, co by měl eshop umět, opravdu umí, a že tedy nějaké kombinace prostě nelze koupit a je potřeba to udělat "jinak" pomocí "malé finty".
registrovaný uživatel duplo 
14.07.2014 (10:18)  
Abych byl upřímný. Divím se, že někdo u ČD pochopil, že UNIPAJ jsou přežité a budoucnost je v P O U Ž I T E L N É M e-shopu (ten ČD mají).
Respektive žasnu nad tím, že si na již přežilých nových UNIPAJ za desítky milionů někdo nenamastil kapsu.
registrovaný uživatel gissi 
14.07.2014 (10:09)  
Ještě doplnění ke kreditním kartám:
Naposledy jsem platil kartou ECMC jízdenky v automatu DB v Chemnitz 1. července a v Leipzig Hbf. 2. července t. r.
Pokud si dobře pamatuji, tak VISA kartou někdy okolo poloviny loňského prosince v Nürnberg Hbf.
14.07.2014 (9:35)  
Dle mého názoru mluvka vypustil informace rok staré a nyní to "žehlí" Jízdenky kupované přes eshop fungují na In teprve od prosince 2013, tak to ještě nestihl zaregistrovat :/
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko