..: Moderní přístroje u ČD: smartphony ano, čtečky pro strojvůdce ne :..

UNIPAJ, foto: izdoprava.czPraha (aktualizováno 13. 7. 16.00) – České dráhy se před nedávnou dobou rozhodly jít s dobou a postupně ohlásily nákup chytrých telefonů pro vlakové čety, elektronických čteček pro strojvedoucí i nových jízdenkových automatů do významných stanic. K realizaci se zatím však dostaly pouze nové mobily. Projekt elektronických čteček, který měl nahradit stohy papírů, které nyní strojvedoucí musí mít u sebe, zkrachoval kvůli nezájmu dodavatelů, jízdenkové automaty nakonec nechtějí samotné České dráhy.

Ihned po ohlášení nákupu elektronických čteček pro strojvedoucí se podle informací ŽelPage v některých depech objevila mezi částí strojvedoucích atmosféra nejistoty a nevole, kdy se tito zaměstnanci k nové technice stavěli negativně a s obavami. Objevovala se například jednotlivá tvrzení, že by s sebou na stanovišti stejně papírové dokumenty a předpisy museli vozit pro případ nefunkčnosti moderní techniky. Ačkoliv existovaly samozřejmě i kladné názory, nakonec České dráhy tyto problémy se svými zaměstnanci řešit nemusí – do vypsaného výběrového řízení se nepřihlásil žádný zájemce a bylo tak nutné ho zrušit. „V současné době se zvažuje další postup a parametry zařízení pro případné nové výběrové řízení,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

DB automat na jízdenky, foto: CSPSV Otázka jízdenkových automatů vyvolala u zaměstnanců dopravce zejména obavy z propouštění pokladních. V desítkách českých stanic totiž část z nich měly vystřídat chytré jízdenkové automaty, takové, jaké známe například z Německa. Ačkoliv se zatím neplánovalo plošné rušení pokladen zejména kvůli starším občanům a zachování všech služeb pro cestující, České dráhy nyní tyto plány přehodnotily a automaty nakupovat v dohledné době nebudou. V provozu tak zůstává pouze několik starších typů strojů, které umožňují pouze platbu In-kartou, mincemi, v nejlepším případě pak výjimečně platební kartou. Připomeňme, že například u Deutsche Bahn umí již léta staré automaty vydat vnitrostátní i mezinárodní jízdenky, rezervace nebo i lůžkové a lehátkové lístky. Navíc si na nich cestující mohou zdarma vytisknout požadovaný jízdní řád a najít další informace o spojení. Platba je běžně možná jak bankovkami a mincemi, tak mezinárodními platebními kartami.

U Českých drah jsou nyní největší novinkou v oblasti jízdenkových automatů přístroje MOPAJ, které jsou instalovány v nových vlacích převážně se samoobslužným způsobem odbavení. Tyto automaty jsou sice významným pokrokem oproti předchozím používaným přístrojům, nicméně ani ty stále nepodporují jiné typy platby kromě mincí a elektronické peněženky ČD. Instalovány jsou ve větší míře například v Libereckém kraji.

Naopak velmi pozitivní změnou je plošné vybavování vlakových čet chytrými telefony Sony Xperia L C2105, které nahrazují již dosluhující zastaralé přístroje. Tyto mobily by měly předejít situacím, kdy jsou cestující informováni lépe a dříve z internetu než vlakové čety. V telefonech je zatím k dispozici zejména aplikace Můj vlak, která ukáže aktuální trasu vlaku, časy příjezdů a odjezdů ze stanic včetně případného připočítaného zpoždění, mimořádnosti na trati a další informace. Pro vlakový doprovod v Jihomoravském kraji je zde navíc aplikace Revizor IDS JMK, pomocí které mohou být zkontrolovány jízdní doklady tohoto integrovaného dopravního systému. Další funkce se podle vyjádření ČD připravují. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dále zmiňuje například služební email, dynamický telefonní seznam, Mapy.cz nebo mobilní web ČD či rady první pomoci.

Mobilní telefon pro vlakové čety včetně koženého obalu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Nákup telefonů by měl vyřešit dosavadní problémy s informováním vlakových čet zejména o mimořádnostech. Ačkoliv jsou k síti připojeny i stávající zařízení POP, tyto se aktualizují pouze přibližně po čtvrthodině, takže informace v nich nemusejí být zcela aktuální. Zejména u starších typů těchto přenosných pokladen jsou navíc s připojením k internetu občas problémy, a proto chce dopravce některé věci převést právě do chytrých telefonů. Otázkou tak zůstává hlavně to, jak se s novinkou sžijí někteří starší průvodčí a vlakvedoucí, kteří nejsou tolik zvyklí na moderní techniku.

Pro vlakové čety to navíc není jediná změna. V současné době probíhá postupný nákup přenosných pokladen nové generace od společnosti CASIO. Ačkoliv vzhled je vůči starším typům podobný, radikální změnou prošlo místo pro přikládání a kontrolu čipových karet, které je přemístěno ze spodní části na přední čelo přístroje. Nová barevná tlačítka na zařízení jsou zatím nefunkční a další novinky zařízení zatím neumí.

Telefonní číslo můžete využít i pro bezplatný informační servis, foto: Aleš Petrovský / České dráhy Naopak trochu krokem zpět v této oblasti měla být původně při nákupu Jízdenky na léto v eshopu Českých drah nemožnost se prokázat ve vlaku pouze In-kartou, kterou zákazník při nákupu vyplňuje. Ačkoliv tato varianta existuje již řadu měsíců u všech ostatních vnitrostátních jízdních dokladů a cestující nemusí jízdenky tisknout či si psát kód transakce, u letní síťové jízdenky neměla být podle prvotních informací tato příjemná alternativa pro cestující podle vyjádření mluvčího ČD Petra Pošty zpřístupněna. Lidé by si tak museli jízdenku zřejmě vytisknout na papír formátu A4, případně vždy otevřít notebook s jízdenkou v elektronické podobě nebo nadiktovat kód transakce. Nakonec však České dráhy v tomto ohledu svůj postup podle aktuálních zpráv přehodnotily a jízdenku pouze In-kartou prokazovat lze.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.7.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel E699 
17.07.2014 (20:06)  
Sim: Neřikejte mi, že někdo je tak neschopný a nedokáže načíst In-kartu a otevřít na ni eTiket, který to přímo nabídne nebo nevim jak to popsat.

Jakej útok..? Až budu útočit tak bych řekl něco o šotoušcích ať si jde onanovat nad brejlákama a neleze do práce, o který nejspíš ví jen, že se bouchá razítkem na jízdenku...
registrovaný uživatel Sim 
17.07.2014 (13:18)  
Trutnovák > proc takovyto utok? Je fakt, ze mezi pruvodcimi jsou lidi jak sikovni a vstricni, tak i uplna telata znalostmi i vychovanim. Proc si nepripustit, ze to mohla byt chyba lidskeho faktoru?
registrovaný uživatel E699 
17.07.2014 (13:05)  
Flexaretista: Zobrazuje se to úplně stejně jako ostatní eTikety a tvrdit o nějaký vlakový četě, že to neumí je moc silný slovo. Taky nemusela být POPka aktualizovaná a neukázalo se to.
17.07.2014 (10:23)  
ad jízdenka na léto, tímto se omlouvám, neb české dráhy - stále nová dobrosružství. Včera jsem si koupil novou a obě na ni absolvované cesty jsem musel ukazovat papír (trať 220), protože se jim na in-kartě prý nezobrazuje.

vysvětlení dle mne
A) vlakové čety pro danou trať byly nedostatečně proškoleny a nevědí, kde se to zobrazuje
B) nákup jízdenky na léto přes pokladny nedokáže zapsat tuto jízdenku na in-kartu (první jsem myslím kupovat přes e-shop)

kloním se k verzi B.
16.07.2014 (17:02)  
Josef Petrák - minulý rok jsem takový pokus dělal. Bohužel snaha marná. Movitější klientela nesmí jezdit vlakem s kolem, rezervaci lze provést pouze do 2. třídy
15.07.2014 (23:17)  
Vyjádření ČD k In-kartě a jízdence na léto:


Podle prvotních informací možnost kontroly Jízdenky na léto načtením z In Karty fungovat neměla. Podařilo se nám ale upravit systém tak, aby kontrola Jízdenky na léto u průvodčích pomocí In Karty probíhala podobně jako u ostatních vnitrostátních eTiketů. V tuto chvíli se tak cestující s Jízdenkou na léto opravdu můžou prokázat jen In Kartou, ke které byla jízdenka vydána.
registrovaný uživatel Honza  mail  
15.07.2014 (22:43)  
Já si poslední dobou zvyknul UNIPAJ celkem používat. Je tam určité procento slevy. Na cesty do Prahy, když vím které dny pojedu, nakoupím si několik jízdenek dopředu a pak nemusím furt otravovat průvodčího a omýlat furt jak a co chci a je to docela rychlý a přehledný.

A taky nemusím stát v Praze (kor na hlavním) v nekonečné frontě, u automatu většinou nikdo není).
15.07.2014 (5:21)  
Ne. Já eshop používám, abych cestoval nejlevněji a ne nejpohodlněji :-D
14.07.2014 (20:04)  
Starouš, duplo: A už jsou zkoušeli rezervaci kola a jízdenku do 1. třídy zároveň? :)
14.07.2014 (15:19)  
E-shop a jeho chyby se tu už řešily. Problém nastává i pokud máte na in-kartě doplatek do jedničky a chcete si přes net zakoupit jízdenku+místenku do pendolina. Jízdenku samozřejmě koupíte do druhé ale místenku musíte opět do druhé takže pak jenom spoléhat na to, kde bude v jedničce volno, abyste si tam mohli sednout. Průvodčí o těchto věcech ví a celkem to tolerují. Nebo aspoň takový byl stav ještě minulý rok. Je možné, že od té doby se to změnilo.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko