..: Moderní přístroje u ČD: smartphony ano, čtečky pro strojvůdce ne :..

UNIPAJ, foto: izdoprava.czPraha (aktualizováno 13. 7. 16.00) – České dráhy se před nedávnou dobou rozhodly jít s dobou a postupně ohlásily nákup chytrých telefonů pro vlakové čety, elektronických čteček pro strojvedoucí i nových jízdenkových automatů do významných stanic. K realizaci se zatím však dostaly pouze nové mobily. Projekt elektronických čteček, který měl nahradit stohy papírů, které nyní strojvedoucí musí mít u sebe, zkrachoval kvůli nezájmu dodavatelů, jízdenkové automaty nakonec nechtějí samotné České dráhy.

Ihned po ohlášení nákupu elektronických čteček pro strojvedoucí se podle informací ŽelPage v některých depech objevila mezi částí strojvedoucích atmosféra nejistoty a nevole, kdy se tito zaměstnanci k nové technice stavěli negativně a s obavami. Objevovala se například jednotlivá tvrzení, že by s sebou na stanovišti stejně papírové dokumenty a předpisy museli vozit pro případ nefunkčnosti moderní techniky. Ačkoliv existovaly samozřejmě i kladné názory, nakonec České dráhy tyto problémy se svými zaměstnanci řešit nemusí – do vypsaného výběrového řízení se nepřihlásil žádný zájemce a bylo tak nutné ho zrušit. „V současné době se zvažuje další postup a parametry zařízení pro případné nové výběrové řízení,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

DB automat na jízdenky, foto: CSPSV Otázka jízdenkových automatů vyvolala u zaměstnanců dopravce zejména obavy z propouštění pokladních. V desítkách českých stanic totiž část z nich měly vystřídat chytré jízdenkové automaty, takové, jaké známe například z Německa. Ačkoliv se zatím neplánovalo plošné rušení pokladen zejména kvůli starším občanům a zachování všech služeb pro cestující, České dráhy nyní tyto plány přehodnotily a automaty nakupovat v dohledné době nebudou. V provozu tak zůstává pouze několik starších typů strojů, které umožňují pouze platbu In-kartou, mincemi, v nejlepším případě pak výjimečně platební kartou. Připomeňme, že například u Deutsche Bahn umí již léta staré automaty vydat vnitrostátní i mezinárodní jízdenky, rezervace nebo i lůžkové a lehátkové lístky. Navíc si na nich cestující mohou zdarma vytisknout požadovaný jízdní řád a najít další informace o spojení. Platba je běžně možná jak bankovkami a mincemi, tak mezinárodními platebními kartami.

U Českých drah jsou nyní největší novinkou v oblasti jízdenkových automatů přístroje MOPAJ, které jsou instalovány v nových vlacích převážně se samoobslužným způsobem odbavení. Tyto automaty jsou sice významným pokrokem oproti předchozím používaným přístrojům, nicméně ani ty stále nepodporují jiné typy platby kromě mincí a elektronické peněženky ČD. Instalovány jsou ve větší míře například v Libereckém kraji.

Naopak velmi pozitivní změnou je plošné vybavování vlakových čet chytrými telefony Sony Xperia L C2105, které nahrazují již dosluhující zastaralé přístroje. Tyto mobily by měly předejít situacím, kdy jsou cestující informováni lépe a dříve z internetu než vlakové čety. V telefonech je zatím k dispozici zejména aplikace Můj vlak, která ukáže aktuální trasu vlaku, časy příjezdů a odjezdů ze stanic včetně případného připočítaného zpoždění, mimořádnosti na trati a další informace. Pro vlakový doprovod v Jihomoravském kraji je zde navíc aplikace Revizor IDS JMK, pomocí které mohou být zkontrolovány jízdní doklady tohoto integrovaného dopravního systému. Další funkce se podle vyjádření ČD připravují. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský dále zmiňuje například služební email, dynamický telefonní seznam, Mapy.cz nebo mobilní web ČD či rady první pomoci.

Mobilní telefon pro vlakové čety včetně koženého obalu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageAplikace Můj vlak ve smartphonu, foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Nákup telefonů by měl vyřešit dosavadní problémy s informováním vlakových čet zejména o mimořádnostech. Ačkoliv jsou k síti připojeny i stávající zařízení POP, tyto se aktualizují pouze přibližně po čtvrthodině, takže informace v nich nemusejí být zcela aktuální. Zejména u starších typů těchto přenosných pokladen jsou navíc s připojením k internetu občas problémy, a proto chce dopravce některé věci převést právě do chytrých telefonů. Otázkou tak zůstává hlavně to, jak se s novinkou sžijí někteří starší průvodčí a vlakvedoucí, kteří nejsou tolik zvyklí na moderní techniku.

Pro vlakové čety to navíc není jediná změna. V současné době probíhá postupný nákup přenosných pokladen nové generace od společnosti CASIO. Ačkoliv vzhled je vůči starším typům podobný, radikální změnou prošlo místo pro přikládání a kontrolu čipových karet, které je přemístěno ze spodní části na přední čelo přístroje. Nová barevná tlačítka na zařízení jsou zatím nefunkční a další novinky zařízení zatím neumí.

Telefonní číslo můžete využít i pro bezplatný informační servis, foto: Aleš Petrovský / České dráhy Naopak trochu krokem zpět v této oblasti měla být původně při nákupu Jízdenky na léto v eshopu Českých drah nemožnost se prokázat ve vlaku pouze In-kartou, kterou zákazník při nákupu vyplňuje. Ačkoliv tato varianta existuje již řadu měsíců u všech ostatních vnitrostátních jízdních dokladů a cestující nemusí jízdenky tisknout či si psát kód transakce, u letní síťové jízdenky neměla být podle prvotních informací tato příjemná alternativa pro cestující podle vyjádření mluvčího ČD Petra Pošty zpřístupněna. Lidé by si tak museli jízdenku zřejmě vytisknout na papír formátu A4, případně vždy otevřít notebook s jízdenkou v elektronické podobě nebo nadiktovat kód transakce. Nakonec však České dráhy v tomto ohledu svůj postup podle aktuálních zpráv přehodnotily a jízdenku pouze In-kartou prokazovat lze.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.7.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
11.07.2014 (23:02)  
Josef Nos: Klidně mohlo jít o poruchu kartové čtečky. :) Taky jsem zažil. Nicméně platí to, co tu vykopíroval Michal - většinu nabídek lze zaplatit i jinými běžnými kartami. Já si Bayernticket kupoval MC kartou pro změnu ve Freilassingu někdy v prosinci 2011.
registrovaný uživatel suri 
11.07.2014 (22:48)  
V Německu s kartou VISA ani MasterCard nemáte jistotu, že zaplatíte - EC Karte znamená Electronic Cash a je to v Německu národní, absolutně nejrozšířenější systém debetních karet (Debitkartensystem der Deutschen Kreditwirtschaft) a prakticky všechny německé banky vydávají platební karty jako EC Karty a většinou zároveň jsou jako Maestro karty. Proto není v Německu žádný problém s platbou na platebních terminálech prostřednictvím karty Maestro vydané českou bankou, ale už může být problém s českými kartami které jsou jen VISA nebo jen Mastercard. Prostě řada Německých obchodníků akceptuje jen německý EC Karte, protože Němec prakticky jinou platební kartu nemá. Akceptovat další systémy (Visa, MasterCard) by toho německého obchodníka něco stálo na polatcích, tak si vždy počítá, jestli se mu to vyplatí - např. v pohraničí, kde hodně nakupují Češi už to mnohde zjistili, ale jinde nebo u některých obchodních řetězců si zas spočítali, že se jim to nevyplatí.
11.07.2014 (20:51)  
To rpet - Oko vidí, oko není blbec - když tak píšu že to platí tam a tam a ne v celé NSR když má osobní zkušenost je jiná, třeba v Salzburgu v říjnu 2013 jsem Bayerncard musel koupit v automatu OBB - ten od DB co stál vedle VISA kartu neuměl, prostě ji nebral - a včil mudrujte :), rakouskej ji uměl a kartu bral. To jsou tvrdá fakta. Třeba se polepšili :). Ono to s VISA kartou bylo vůbec ještě nedávno v BRD napováženou, leckde ji neakceptovali včetně bankomatů.
11.07.2014 (18:50)  
Josef Petrák: Máš pravdu, tvrdí to vlastně i DB na svém webu:

Bezahlen können Sie mit Münzen, Banknoten und EC- Karte. Die aller meisten Angebote auch mit Kreditkarte.

Tudíž mezinárodní kreditní kartou (např. VISA) lze zaplatit většinu jízdenek, právě mimo např. jízdenek dopravních svazů a podobně.
11.07.2014 (18:28)  
potvrzuji, že papírová jízdenka na léto je u In-karty kravina. Možná to tak ale je u ISICu
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.07.2014 (18:01)  
no, zdá se, že Josef Nos má ještě méně ověřené informace, než ten jím vysmívaný Blesk ;)
11.07.2014 (17:44)  
Josef Nos: On je rozdíl kupovat DB jízdenky a jízdenky tarifních svazů nebo nedejbože MHD. :) Třeba VBB měl kartové platby zablokované, ale ten stejný automat bral stejnou kartu při pořízení jízdenky DB.
11.07.2014 (14:42)  
Já tedy Visou od mBank platil i v menších stanicích typu Gronau(Westf) či Bad Bentheim (letošní červen). Samozřejmě i na síti DB Netz existují stanice bez automatů, to určitě, ale minimálně na hlavních tratích jsou všude. Odpadá tím dohadování ve vlacích - nástup je povolen u podstatné části regionálních vlaků jen s platnou jízdenkou, kdo nemá jízdenku, je černý pasažér. U nás třeba na tratích 221 či 091, kde je množství neobsazených zastávek, má stále cestující slušnou šanci legálně jet načerno, protože průvodčí nestíhá.
11.07.2014 (14:36)  
Možná v Berlíně :)
11.07.2014 (13:41)  
Platba Visou v DB automate bola mozna uz minimalne 3 roky dozadu.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko