Liberec — Úsek trati 086 mezi stanicemi Liberec a Jablonné v Podještědí tuto neděli, 1. června, po téměř roce bez provozu opět přivítá pravidelnou osobní dopravu. Jako první na trať vyjedou rychlíky, které spojují Liberec s Českou Lípou, Děčínem a Ústím nad Labem, a které objednává Ministerstvo dopravy. Naopak na osobní vlaky objednávané krajem si zde ještě delší dobu počkáme, minimálně do konce roku budou nadále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Jejich další osud bude pak záviset na rozhodnutí Libereckého kraje, který se podobně jako další kraje potýká s omezeným rozpočtem a proto zřejmě uvažuje o trvalé náhradě těchto zastávkových vlaků autobusy. Neoficiálně se mluví v tomto ohledu o plánu společného konceptu zrychlených vlaků v režii kraje a Ministerstva dopravy.
Trať byla nejvíce poškozena mezi nádražími Křižany a Rynoltice. Právě stanice Rynoltice byla v nedávné době vyhlášena jako vítězná v soutěži Nejkrásnější nádraží ČR, ačkoliv zde v té době nejezdily žádné vlaky. V dotčeném úseku bude nyní na několik týdnů zavedena pomalá jízda, při které se ověří stabilita opraveného místa. Následně bude moci být zahájen provoz plnou traťovou rychlostí. Dlouhou výluku Správa železniční dopravní cesty využila také k dalším dílčím opravám tratě ve zbylém úseku. Další výluka je podle neoficiálních informací naplánována na podzim, což je však vzhledem k současnému dlouhému zastavení provozu poněkud zarážející.
Zajímavá je i podoba autobusové linky, která osobní vlaky dosud nahrazuje. Ta je vedena ve standardním režimu veřejné linkové dopravy (nikoliv jako NAD) a v Liberci z legislativních důvodů nezastavuje u vlakového nádraží, ale až na vzdálenějším nádraží autobusovém, což komplikuje přestup cestujících na případné další návazné vlaky. Odborové sdružení železničářů na svém webu také již v zimě uvedlo, že nabídku na zajištění a provozování autobusové dopravy dostaly nejprve samotné České dráhy, nicméně s podmínkou, že musí snížit cenu oproti běžné částce na vlakový kilometr. Náklady na provoz autobusu jsou totiž výrazně nižší. K dohodě však nakonec nedošlo a tak linku provozuje dopravce ČSAD Liberec s cenou 31,50 Kč za kilometr. V autobusech však platí vybrané jízdní doklady ČD a v Jablonném v Podještědí je zajištěn přestup na vlaky ve směru Česká Lípa.
Vyjádření Libereckého kraje k celé situaci a budoucímu provozu osobních vlaků se nám bohužel doposud nepodařilo získat.
Máte pravdu, ale jenom na půl. Jde o to, že u nás není koncepce dopravní obslužnosti, jak osobní tak nákladní. Je pravda, že na mnoha místech nejsou železniční zastávky v obci. Dám Vám dva příklady:
Letovice-při projekci stavby II. koridoru se vůbec nevzala v úvahu ta věc, že kousek od středu města vede železnice, ale zastávka i stanice jsou od sebe vzdáleny 2a1/2 km a obě mimo město, ale optimální by bylo vybudovat zastávku Letovice-město - 300 metrů od náměstí.
Na tomto případě je vidět, jaké máme odborníky v oblasti dopravní obsužnosti osob.
Druhým příkladem (dobrý) je Smržovka.
Tam zastavuje vlak hned 3x.
A nezapomínejme na nákladní dopravu. Při zanedbávání železniční dopravní cesty až do stavu zhroucení se na mnoha místech zacpou silnice nákladními auty a postupně i silniční síť se může dostat do neúnosného stavebního stavu, mosty, krajnice náspy a podobně.
Proto je třeba o oba způsoby dopravy pečovat a nenechávat dojít jejich technický stav na pokraj katastrofy.
A nyní to nejdůležitější: je třeba hledat symbiozu mezi silniční dopravou a železniční a nemyslet pouze jen v místních podmínkách.
A ještě dotaz k článku. Za ten rok jsem jel tento úsek několikrát a pokaždý to přijíždělo i odjíždělo od nádražní budovy v Liberci i v Jablonném v Podještědí. To se nějak změnilo? :)
Zastavování v obcích namísto na odlehlých nádražích je problém? Lidé si na autobusy v obcích zvykli a nyní požadují ponechání autobusů namísto osobních vlaků. Pokud dojde k obnově Os, kraj počítá alespoň s částečným zachováním busů přes obce.
Tady se to těžko vysvětluje, ale o tom, co a jak bude kde jezdit, rozhodují lidé, kteří jezdí 300m autem na návštěvu do jiné části obce, ti nikdy nepochopí, že někdo jede dobrovolně hromadnou dopravou a pak to takhle všechno vypadá, "náhradní doprava" na které neplatí původní tarif, zastavování jinde než je potřeba, nenavazování na další spoje a podobné vymyšlenosti s cílem dostat lidi do aut.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.