..: Na trať mezi Křižany a Rynolticemi se vrátí vlaky, ne však všechy :..

Poškozená trať u Křižan, foto: Jindřich Berounský Liberec — Úsek trati 086 mezi stanicemi Liberec a Jablonné v Podještědí tuto neděli, 1. června, po téměř roce bez provozu opět přivítá pravidelnou osobní dopravu. Jako první na trať vyjedou rychlíky, které spojují Liberec s Českou Lípou, Děčínem a Ústím nad Labem, a které objednává Ministerstvo dopravy. Naopak na osobní vlaky objednávané krajem si zde ještě delší dobu počkáme, minimálně do konce roku budou nadále nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Jejich další osud bude pak záviset na rozhodnutí Libereckého kraje, který se podobně jako další kraje potýká s omezeným rozpočtem a proto zřejmě uvažuje o trvalé náhradě těchto zastávkových vlaků autobusy. Neoficiálně se mluví v tomto ohledu o plánu společného konceptu zrychlených vlaků v režii kraje a Ministerstva dopravy.

Trať byla nejvíce poškozena mezi nádražími Křižany a Rynoltice. Právě stanice Rynoltice byla v nedávné době vyhlášena jako vítězná v soutěži Nejkrásnější nádraží ČR, ačkoliv zde v té době nejezdily žádné vlaky. V dotčeném úseku bude nyní na několik týdnů zavedena pomalá jízda, při které se ověří stabilita opraveného místa. Následně bude moci být zahájen provoz plnou traťovou rychlostí. Dlouhou výluku Správa železniční dopravní cesty využila také k dalším dílčím opravám tratě ve zbylém úseku. Další výluka je podle neoficiálních informací naplánována na podzim, což je však vzhledem k současnému dlouhému zastavení provozu poněkud zarážející.

Zajímavá je i podoba autobusové linky, která osobní vlaky dosud nahrazuje. Ta je vedena ve standardním režimu veřejné linkové dopravy (nikoliv jako NAD) a v Liberci z legislativních důvodů nezastavuje u vlakového nádraží, ale až na vzdálenějším nádraží autobusovém, což komplikuje přestup cestujících na případné další návazné vlaky. Odborové sdružení železničářů na svém webu také již v zimě uvedlo, že nabídku na zajištění a provozování autobusové dopravy dostaly nejprve samotné České dráhy, nicméně s podmínkou, že musí snížit cenu oproti běžné částce na vlakový kilometr. Náklady na provoz autobusu jsou totiž výrazně nižší. K dohodě však nakonec nedošlo a tak linku provozuje dopravce ČSAD Liberec s cenou 31,50 Kč za kilometr. V autobusech však platí vybrané jízdní doklady ČD a v Jablonném v Podještědí je zajištěn přestup na vlaky ve směru Česká Lípa.

Vyjádření Libereckého kraje k celé situaci a budoucímu provozu osobních vlaků se nám bohužel doposud nepodařilo získat.

Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, OSŽ


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 29.5.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (gp) 
29.05.2014 (14:09)  
Ona s tím SŽDC nemůže nic moc dělat, trať v CHKO se dá maximálně obnovit do původního stavu, který je postavený na tehdejší srážky a absorpční schopnost lesů. Ačkoliv transverzálka do Lužických hor a Středohoří patří, z hlediska krajinného rázu (který má CHKO chránit) je nežádoucí jakákoli úprava, vyžadující víc, než krumpáč, lopatu a zednickou lžíci.
29.05.2014 (13:55)  
Starouš: Naprostý souhlas. Myslím, že pokud by ČD třeba nasadily cenu 40 - 50 Kč, tak by to krajem prošlo, ale že nechtějí autobusy za 90 korun, to chápu...
29.05.2014 (13:45)  
Asi to na tomto webu nebude moc populární názor, ale Kraj se zachoval velmi správně, když našel jiného dopravce poté, co si ČD myslely, že budou za autobus dostávat stejně peněz jako za vlak.
29.05.2014 (13:37)  
Spousta jiných tratí je na tom podobně. Některé jsou bez pravidelné dopravy proto, že mimo sezónu jezdilo málo lidí, některé kvůli odlehlosti nádraží a některé jsou zavřeny kvůli situaci s přírodními živly. To a samé trať Šumperk-Kouty nad Desnou, kdyby nevznikla ŽD, tak tam za celý rok neprojede ani kolo. Na druhou stranu na některých tratích se provozuje nákladní doprava a konají se zde nostalgické jízdy např. Kojetín–Tovačov. A některé tratě byli zrušeny jen na rok nebo dva např. Heřmanův Městec–Prachovice. A na některé tratě se zapomnělo a i když by tam lidi měli dopravu blízko, autobus vás dopraví rychleji, protože zdejší traťová rychlost nepřesahuje 60km/h např. Chrudim město–Heřmanův Městec. Na trati je totiž návěst stůj, jen proto, že na 300 metrech trati je odplavený štěrk. Logika SŽDC mi přijde nesrozumitelná a nechápu, proč se podporuje a zlepšuje provoz na koridoru a ne na tratích, kde by to bylo potřeba.
29.05.2014 (13:29)  
Pane Papeži !
Máte pravdu, ale jenom na půl. Jde o to, že u nás není koncepce dopravní obslužnosti, jak osobní tak nákladní. Je pravda, že na mnoha místech nejsou železniční zastávky v obci. Dám Vám dva příklady:
Letovice-při projekci stavby II. koridoru se vůbec nevzala v úvahu ta věc, že kousek od středu města vede železnice, ale zastávka i stanice jsou od sebe vzdáleny 2a1/2 km a obě mimo město, ale optimální by bylo vybudovat zastávku Letovice-město - 300 metrů od náměstí.
Na tomto případě je vidět, jaké máme odborníky v oblasti dopravní obsužnosti osob.
Druhým příkladem (dobrý) je Smržovka.
Tam zastavuje vlak hned 3x.
A nezapomínejme na nákladní dopravu. Při zanedbávání železniční dopravní cesty až do stavu zhroucení se na mnoha místech zacpou silnice nákladními auty a postupně i silniční síť se může dostat do neúnosného stavebního stavu, mosty, krajnice náspy a podobně.
Proto je třeba o oba způsoby dopravy pečovat a nenechávat dojít jejich technický stav na pokraj katastrofy.
A nyní to nejdůležitější: je třeba hledat symbiozu mezi silniční dopravou a železniční a nemyslet pouze jen v místních podmínkách.
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
29.05.2014 (13:27)  
Já myslím a dokonce jsem to i někde četl, že na opravu trati u Křižan se z nějakého důvodu čekalo a nebyl to důvod "jentak" nebo kvůli financím.
A ještě dotaz k článku. Za ten rok jsem jel tento úsek několikrát a pokaždý to přijíždělo i odjíždělo od nádražní budovy v Liberci i v Jablonném v Podještědí. To se nějak změnilo? :)
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
29.05.2014 (12:26)  
M 474 003 zastavování jinde než je potřeba
Zastavování v obcích namísto na odlehlých nádražích je problém? Lidé si na autobusy v obcích zvykli a nyní požadují ponechání autobusů namísto osobních vlaků. Pokud dojde k obnově Os, kraj počítá alespoň s částečným zachováním busů přes obce.
29.05.2014 (12:01)  
wen: Problém ale je, že následné opravy trvají hrozně dlouho. Někde se třeba půl roku čekalo jen kvůli administrativě a různým zákonným omezením, to je prostě špatně. Trať se měla opravit co nejdříve, ne po roce. A na trati u Plaňan to bylo podobné, místní, co tam bydleli, se hrozně divili, co tam trvá tak dlouho, když tam žádní dělníci třeba několik týdnů nepracovali.
29.05.2014 (11:57)  
V místech kde hrozí záplavy a podemletí trati musí být provedena taková opatření, aby provoz neovlivnil stav vody. To musí být ve spolupráci všech složek, správce vodního toku, správce okolních silnic, majitelé okolních pozemků, okresy, kraje, stát. Tady se všechno opravuje jenom napůl, a tajně se doufá, že už nenastanou podmínky k obnovení ztrátové kolejové dopravy.

Tady se to těžko vysvětluje, ale o tom, co a jak bude kde jezdit, rozhodují lidé, kteří jezdí 300m autem na návštěvu do jiné části obce, ti nikdy nepochopí, že někdo jede dobrovolně hromadnou dopravou a pak to takhle všechno vypadá, "náhradní doprava" na které neplatí původní tarif, zastavování jinde než je potřeba, nenavazování na další spoje a podobné vymyšlenosti s cílem dostat lidi do aut.
registrovaný uživatel wen 
29.05.2014 (10:15)  
Karel Farkač: S těmihle extrémními jevy toho SŽDC moc neudělá, můře se starat o trať, ale ne o koryto řeky nebo obecně o stav krajiny.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko