Bern — Švýcarský výrobce kolejových vozidel Stadler Rail uspěl v tendru tamějšího majoritního dopravce SBB na dodávku 29 elektrických jednotek pro rychlost do 250 km/h. Pro firmu to tak bude první dodávka souprav pro rychlost převyšující dvousetkilometrovou hranici. Konkrétně půjde o vícesystémové 11článkové jednotky s Jakobsovými podvozky a s maximální rychlostí 249 km/h. Tyto vlaky mají být nasazeny nejen ve Švýcarsku, ale budou také zajíždět podle slov dopravce i do Rakouska a Německa. Celková cena zakázky je necelá jedna miliarda švýcarských franků (asi 22,5 miliardy korun).
Soutěž na dodávku nových vlaků vyhlásily SBB v květnu roku 2012, kdy rozhodujícími kritériem byla ze 40 % cena, která zahrnovala nejen náklady na pořízení vlaků, ale také náklady na údržbu, cenu trakční energie a poplatky za dopravní cestu po dobu 25 let. Druhým nejdůležitějším kritériem s váhou 25 % byla inovativnost nových vlaků v 9 různých podkategoriích jako koncepce projektu, bezpečnost, komunikace a podobně. S 20% váhou pak byla posuzována technologická stránka nabízených souprav a 15% váhu měl harmonogram homologací. Generální ředitel SBB Andreas Meyer k tomu dodal: „Rozhodnutí bylo jasné: Stadler Rail nejlépe splňoval zadávací kritéria a nabídl nám velmi přátelský vlak pro naše zákazníky.“
Definitivní konec Cisalpin ETR 470

Nové soupravy nabídnou v provozu kapacitu přes 800 míst, což převyšuje o zhruba 40 % kapacitu stávajících vlaků ETR 470 Cisalpino, které mají nahradit. O vyřazení těchto souprav se spekulovalo již před zhruba 4 lety. Nyní je tak osud těchto vlaků definitivně zpečetěn. Nové jednotky od Stadleru pak nabídnou nově nejen tiché, rodinné a business zóny, ale také místa pro přístup k internetu pomocí Wi-Fi, nízkopodlažní nástup nebo novou koncepci WC. V každé soupravě budou dvě WC pro imobilní cestující, ale také oddělená WC zvlášť pro muže a ženy, což je v evropském kontextu zřejmě unikátem.
Zdroj: SBB

Předpokládám, že interiér vlaku nebude pouze v uspořádání pro odvoz dělníků do fabriky, ale na úrovni tohoto století a samozřejmě když nový tunel a náhrada letadel, tak taky trochu nové vlaky. Tím i cena může být vyšší. Cena za sedadlo vychází dost vysoko - jako u naší 680, ale jestli je v tom celoživotní servis nebo ne, to jsem už v rychlosti na webu nezjistil.
Navíc porovnání s korunou je ošemetné. Ta je navázána na Euro a jak víme před pár lety došlo k výraznému skoku mezi Eurem a Frankem.
9ti dílná a s kapacitou 473 míst
Pokud vim, nase pendolina zkratit nejdou, protoze v kazdem voze je neco, co je potreba. To ovsem nemusi nutne platit pro ty cisalpina.
spolehlivost No vyrozumnel sem, ze jsou poruchova. Ovsem nikdo nerekl jak moc a co konkretne je poruchove. Treba by to slo vymenit, nebo to neni na nasich tratich vubec potreba.
Ohledně Německa - tam jsou myslím karty už rozdané. Zanedlouho tam začnou jezdit ČD deset let s reko Bmz a pak je Němci navždy vykopnou se svejma ICx, jestli všechno dobře půjde a nebo se dá poslední repete. Čili pro ČD už teď tak trochu nemá smysl koupit cokoli nového právě pro tuhle trasu, déle než 10-20 let by to tam nebylo ani kdyby jim to dodali ještě teď.
Takže jediné použití které bych si uměl představit (bez velice rozsáhlé rekonstrukce nejspíš zahrnující domotání trafa a zkrácení na poloviční kousky) by bylo Praha - Berlín/Hamburk, jenže to by se to muselo líbit Němci (o čemž pochybuju, rychlost a kapacita by sice měla být pro tu linku OK, ale spolehlivost a "špatné jméno" by asi byl dost problém)...
To co píšete je logické. Není žádný důvod si myslet, že česká realita (nebo spíš plány) se tomu bude podobat. :-D
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
