..: Jízdní řád ČD 2015: Tarif a služby :..

Vzhled nového jízdního řádu ČD 2015, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha - V neděli 14. prosince vstoupí v platnost nový grafikon železniční dopravy. Tak jako každoročně, i letos se změna jízdního řádu nese i ve znamení novinek v oblasti tarifu a návazných služeb. U Českých drah je těchto novinek letos možná poněkud více než obvykle, přičemž tou nejvýznamnější z nich je pravděpodobně zavedení nového věrnostního programu ČD Body, který zákaznickou politiku největšího českého železničního dopravce přibližuje společnostem leteckým nebo i svému soukromému konkurentovi, společnosti LEO Express. Z tarifních změn cestující čeká zejména zlevnění velké řady Včasných jízdenek do Evropy či zavedení zcela nových cenových nabídek. V neposlední řadě však čekají zákazníky ČD i změny o poznání nepříjemnější, jako například povinné pořizování „nulových“ jízdenek pro děti do 6 let nebo takřka povinné ohlašování cesty předem pro skupiny nad 5 osob. Spíše kosmetickou změnou je pak už plošné jednoprocentní zdražení kilometrického jízdného.

ČD Body - na eShopu bez slevy, ale s výhodami

České dráhy slibovaly nový věrnostní program již v době, kdy na konci léta rušily dosavadní tříprocentní slevu při nákupu na svém eshopu. Nyní představily konkrétní detaily. Za každých 10 korun utracených v elektronickém obchodě ČD obdrží zákazník jeden bod, přičemž tyto body cestující dostane například i při samoobslužném zakoupení In-karty. Naopak u mezinárodních jízdenek dostane cestující paušálně 5 nebo 10 bodů podle toho, zdali se jedná o jízdenku do 50 kilometrů, či na další trasy. Body bude možné proměnit v bonusy, které budou mít podobu výrazných slev na jízdné či vstupné do vybraných železničně orientovaných muzeí či jiných míst s dopravní či drážní tematikou. Za 50 bodů tak člověk získá vstupenku do Království železnic za 30 korun, za 100 bodů například voucher na 90% slevu do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Za 500 bodů už bude k mání Skupinová víkendová jízdenka za 65 korun a za 1500 bodů pak namátkou libovolná zpáteční jízdenka v 1. třídě v síti ČD rovněž s 90% slevou. Body za nákupy budou zákazníkům připsány při jakémkoliv registrovaném nákupu v eshopu ČD, v mobilním eshopu nebo i v aplikaci Můj vlak.

Kritici však poukazují zejména na to, že v bonusovém programu nebudou nijak zvýhodněni stálí zákazníci s In-kartou, jelikož systém výhod bude vázán pouze na uživatelský profil na eshopu Českých drah.

Návazné služby - ČD Parking i ČD Car

ČD Taxi, foto: České dráhy, a.s.Na již delší dobu zavedené návazné služby ČD Taxi či Airport Express České dráhy navazují zlevněným či zcela bezplatným parkováním. Po pilotním projektu v České Třebové, který již běží, se projekt nově rozšiřuje do Pardubic a v plánu je i Praha. Konkrétně v případě Pardubic budou moci cestující využít parkování zdarma zřejmě od února při zakoupení jízdenky na vzdálenost vyšší než 120 kilometrů. Podmínkou však bude, podobně jako u žluté konkurence, zakoupení jízdenky na eshopu a pravděpodobně i zvolení této služby předem.

Autobusová linka Airport Express spojující pražské hlavní nádraží s Letištěm Václava Havla bude v letní sezóně ještě dále posílena, a to na interval 15 minut ve většině dne. Mimo sezónu a v okrajových obdobích bude i nadále platit interval 30 minut. Zároveň se u tohoto spoje ruší zastávka na Dejvické.

České dráhy plánují také rozjet služby půjčování osobních automobilů na Slovensku, konkrétně ve stanicích Poprad-Tatry, Košice a Bratislava. Naopak poněkud za očekáváním zůstává nadále služba ČD Taxi. Současné ceny okolo 20 korun za kilometr jsou totiž minimálně v případě Prahy stejné nebo dokonce spíše vyšší než v případě, kdy si cestující objedná taxi sám přes dispečink většiny běžných taxislužeb.

1. třídou levněji, storno pro držitele In-karet zdarma

Po několika letech, kdy se snažily České dráhy svými kroky od cestování 1. třídou spíše odradit, přichází nyní obrat. Zatímco vloni zdražil roční časový doplatek do „jedničky“ na In-kartě o vysokých 25 procent, letos přichází zmenšení rozdílu mezi jednotlivými třídami u kilometrického tarifu. U cest nad 120 kilometrů bude nově totiž cenový odstup mezi 1. a 2. třídou pouze přibližně 30 procent, namísto dosavadních padesáti.

Je však pravdou, že rozdíl bude stejně i na dálkových trasách daleko větší, a to díky existenci Akčních a Včasných jízdenek, které existují jen pro 2. třídu. Například jízdenka z Prahy do Ostravy tak stojí 295 korun ve 2. třídě a i po zlevnění 625 korun v 1. třídě, což o více jak 100 procent vyšší cena.

Držitelům svých zákaznických karet přináší modrý dopravce také další příjemnou novinku v podobě bezplatného storna jízdenky, pokud bude částka vrácena v podobě kreditu na elektronickou peněženku na In-kartě.

Levněji do Rakouska, Německa i na Slovensko, ale…

Railjet ve Vídni, foto: ŽelPageV mezinárodní dopravě ČD snižují řadu cen Včasných jízdenek, kterými se snaží cestující motivovat k využívání železnice i při delších cestách do Evropy. Jízdenky z české metropole to Salcburku, Lipska, Grazu nebo Kłodzka tak zlevní o 5 eur, v dalších destinacích o 6–10 eur a v relaci Praha - Villach/Klagenfurt dokonce o 15 eur z 39 na 24 €. Zavádí se také nová relační sleva pro skupiny jedoucí z Ostravy do Krakova a v neposlední řadě je třeba zmínit adventní akční nabídky ČD Tip do Vídně a Drážďan, kdy přijde zpáteční jízdenka na 29, resp. 16 eur. V mírně odlišné podobě se vrací na scénu také vloni výrazně zdražená nabídka Wien Spezial, která se nově bude jmenovat Railjet Spezial a bude možné ji zakoupit mezi libovolnými dvěma stanicemi vlaků railjet v mezinárodní přepravě. Ceny však doposud dopravci nezveřejnili.

Nadále však hlavním problémem mezinárodní dopravy zůstává na naše poměry vcelku vysoká cenová hladina běžného tarifu SCIC-NRT, a to i třeba v přepravě mezi Českou republikou a Slovenskem, byť v tomto případě je ještě z běžného jízdného plošně uplatňována sleva. Zde jsou tak Dráhy v nemalé nevýhodě oproti soukromým dopravcům, kteří mají jednotný tarif pro celou mezinárodní linku, zatímco ČD nabízejí jen omezený počet výhodných akčních jízdenek a cestující, který přijde na pokladnu na poslední chvíli, prakticky nemá na výběr.

Redaktor MF Dnes na tiskové konferenci k novému jízdnímu řádu také položil vedení Českých drah nepříjemnou otázku: Jak to, že doposud jezdí České dráhy pod dotačním deštníkem z Prahy do Košic za určité ceny a od nového grafikonu budou jezdit bez dotací s jednotkou Pendolino za ceny o třetinu nižší? „Základní jízdné je běžné mezinárodní jízdné. Naše spoje jsou však uzpůsobené pro mnohé tarifní nabídky. To, že je zde určitá cenová nabídka s omezeným kontingentem je běžné i u leteckých a jiných dopravců,“ odpovídá Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Pro úplnost dodejme, že dnešní cena Včasných jízdenek se pohybuje kolem 625 korun, nová cena je 425 korun. Běžná mezinárodní jízdenka pak vyjde na částku kolem 1200 korun.

Jízdenky i pro děti do 6 let

Zatímco na Slovensku si musí nulové jízdní doklady pořizovat zájemci o bezplatnou přepravu z řad starších dětí, studentů či důchodců, u nás k tomu budou nuceni cestující s dětmi do 6 let. Tyto děti se totiž nadále sice budou přepravovat zdarma, ale pouze s konkrétním jízdním dokladem za nulovou cenu. Jako důvod uvádí Michal Štěpán z vedení Českých drah zejména získání statistických údajů o pohybech a cestách těchto cestujících.

Skupiny, nahlaste se!

Určité komplikace čekají také menší i větší skupiny, které pro své cestování chtějí použít vlaky ČD. Nově se totiž budou muset skupiny nad 5 osob 3 dny předem nahlásit dopravci, pokud budou chtít využít skupinovou slevu. I zde dopravce argumentuje potřebou získání dat a zejména možností operativně reagovat na pohyby a přepravy většího množství cestujících. Tato podmínka nebude podle sdělení Českých drah platit již od začátku platnosti nového jízdního řádu, ale ode dne vyhlášení, který dopravce včas oznámí. Naopak bonusem pro tyto cestující je možnost získání místenky zdarma, dnes se za ni platilo 20 korun za osobu.

Samotné nahlášení bude technicky probíhat tak, že cestující při registraci na internetu ČD obdrží unikátní kód, na základě kterého si poté bude moci na eshopu nebo i u pokladní přepážky nejpozději dva dny předem zakoupit jízdenku. Pokud tak neučiní, ohlášení se ruší.

Další změny

Stevardka a vlakvedoucí ve voze ARmpee, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Mezi další změny v oblasti služeb se řadí například změna konceptu gastronomie na trase Praha - Ostrava - Žilina. Na většině expresů v této relaci totiž nově nebude řazen restaurační ani bistro vůz, občerstvení bude zajištěno pouze minibarem. Ten si nově budou zajišťovat dle svých slov České dráhy samy, a to prostřednictvím tzv. vlakušek, respektive stevardů. Ti budou cestujícím k dispozici také ve stanici Praha hl.n. u všech vlaků vyšší kvality v období 5:00 - 20:00, kde budou tito pracovníci poskytovat informační a asistenční servis cestujícím přímo na nástupištích u vlaků.

V průběhu roku se počítá také s rozšířením možnosti připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi. Kromě Pendolin a některých regionálních vlaků se tato možnost rozšíří také do všech railjetů v barvách ČD (ty rakouské by již internet na palubě mít měly) a rovněž do asi třicítky vozů na vlacích EC/IC/Ex v trase Praha - Ostrava - Žilina. Změn dozná také informační systém v jednotkách railjet, který by měl nově ukazovat aktuální informace o nástupišti a přípojích nebo zpoždění. Do budoucna se České dráhy budou snažit zlepšit a změnit právě vizuální podávání informací ve vozech na úkor jednorázových hlášení, která by se měla spíše omezit.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
27.11.2014 (9:31)  
arj: To je jednoduché. Přesně jako před rokem 1990, ale s jízdným ve výši slevy In 25%. Podobně to mají všichni menší dopravci a nedostatkem cestujících netrpějí.

Starouš: A co se rozdělit na skupiny do pěti osob? Je to sice o trochu dražší, ale pořád zdaleka ne plná sazba. Tím se opatření nezastávám, jen hledám nejsnazší východisko. Náš oddíl pak již léta s úspěchem kombinuje Skupinové víkendové jízdenky s dětskými do počtu.
registrovaný uživatel arj 
26.11.2014 (22:26)  
Yves a další: Přehlednost a atraktivita ceníku jde neustále špatným směrem

Můžu se zeptat, jak si představujete "přehledný tarif"?

Pokud si pamatuji tarif před rokem 1990 (ale +- i po něm), tak byl tarif základní a z něj poloviční podle km, k tomu rekreační s poměrně dost omezeními (ten skončil, mám pocit, ještě dřív než -ismus) a tarif dělnický a žákovský ("skoro zadarmo", ale s velmi mnoha omezeními - až do cca 1987 platný jen v prac.dny tam a zpět, povinností jet celou trať a nemožností dělnickou jízdenku získat na trať v souběhu s MHD). Přiznám se, že nevím, kolik platily skupiny dětí (mám pocit, že pro dospělé nebyla sleva vůbec).

Takže plusy a mínusy dávejte dle libosti, ale já bych hlavně rád slyšel, co znamená "přehledný" a přitom atraktivní ceník/tarif.
registrovaný uživatel Yves 
25.11.2014 (22:59)  
Přehlednost a atraktivita ceníku jde neustále špatným směrem a železnice s velkým potenciálem bude nadále mimo jednu dominantní trasu skomírat. Bohužel je to v lidech, čím hůře lidech na vysokých pozicích. Těm v naší zemi neskutečně chybí smysl pro realitu a všední starosti zákazníků - většinou obyčejných lidí.
25.11.2014 (20:36)  
Takže jsme na čundrech levně docestovali. Hezky za plné jízdné. Těžko budeme plánovat, kam dojdeme, tři dny předem.
25.11.2014 (10:33)  
MilanM: V tarifu ČD raději nehledám logiku; platí spíše pravidlo "pozor, ta či ona sleva by se mohla cestujícímu hodit, tak ji raději zrušíme". Prostě spousta pravidel a výjimek, tarif je nepřehledný a podmínky se často mění, což situaci dosti zhoršuje.
registrovaný uživatel MilanM  mail  
24.11.2014 (17:02)  
Zdravím.
Nejde mi na rozum jedna věc. ČD zruší od nového GVD bonus 3 procenta za nákup jízdenky z EPIKu, přitom storno jízdenky bez poplatku půjde pouze připsáním na EPIK. Tak buďto chci EPIK omezit a časem třeba zrušit, tak odstraním bonus za nákup, ale nepřidám výhodu bezpoplatkového storna s podmínkou částky vrácené na EPIK. Podle mě se tyhle dvě "akce" protiřečí. Jen škoda, že jsem si před týdnem do EPIKU nahrál docela vysokou částku, abych nemusel běhat k pokladně každou chvilku po pár stovkách nabití. Tímto nějak pro mě EPIK ztrácí smysl, i když jsem ji leta využíval hlavně v UNIPAJi a u průvodčích.
24.11.2014 (15:39)  
Flexa: EPem na in-kartě lze platit u kterékoliv přepážky, u průvodčího, ve vlacích "sámoškách". Co tak pozoruju variabilitu frekvence, skutečně ne každý počítač (smartphone aj.) má anebo se mu vyplatí jej zapínat. Je to statisticky významná položka, odhadnout pochopitelně neumím.
24.11.2014 (14:47)  
Martin Špád: ne každý má taky in-kartu a ne každý má platební kartu, ne v každé stanici je automat na jízdenky... takže tenhle argument kulhá na obě nohy. Komu se to vyplatí a komu ne, to už je individuální. Mně se například, pokud v tom zase neudělají nějakou habaďúru, z toho za rok dají při současné frekvenci cest Horní lideč - Praha zhruba 2-3 jízdenky. A argumentovat, že spousta lidí nemá počítač, bych v éře mobilního internetu považoval za asi podobně silné zdůvodnění, jako že spousta lidí nemá vanu, takže by se nemělo prodávat mýdlo.
24.11.2014 (10:57)  
V článku se neobjevila informace, že se ruší 3 % sleva za platbu EPIKem. Je to malý bonus, zato docela pravidelný. Majitelé inkaret, v podstatě nejvěrnější zákazníci, se tím trochu nespravedlivě (přijde mi) odsouvají na druhou kolej. Osobně mi ta kompenzace za bonus-body v e-shopu obdobně jako řadě diskutujících přijde celkem k ničemu, kromě toho člověk musí cestu plánovat, ne každý má počítač apod.
registrovaný uživatel Vosa 
23.11.2014 (20:22)  
Tady je problém v něčem trochu jiném.
Ti, co vedou dětské oddíly, z toho vůbec nic nemají. Jsou to povětšinou studenti vysokých nebo často středních škol, kteří to dělají pro vlastní potěšení a nezřídka s tím mají (mohu říci z vlstní zkušenosti) práce až nad hlavu.
Organizování kolem víkendových výprav je skutečně mnoho. Proto mi přijde naprosto zbytečné, aby Dráhy znepříjemňovaly život těmto dobrovolníkům, kteří o víkendech zabavují děti a ulevují rodičům, ještě o další, s prominutím naprosto debilní práci. (Obnáší to více, než si myslíte - s předstihem děti spočítat, předem vybrat peníze (kde by středoškolák vzal naráz plonkové dva tisíce, že), hodinu klikání na totálně nepřehledném webu ČD a další.)
Kdyby tohle opatření mělo nějaký reálný dopad, neřeknu ani Ň. Všichni ale přece dobře víme, že České dráhy prostě ani náhodou nejsou schopny dle poptávky posílit vlak (to prostě s dnešní koncepcí není možné).
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko