Praha — Dlouhé čekání, okořeněné řadou sporů, je u konce. České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží oficiálně představily cestujícím i veřejnosti novou netrakční jednotku s komerčním označením ČD railjet, která teď veze první běžné cestující na pravidelném spoji IC 571 z Prahy do Břeclavi. Již od zítřka bude souprava s pronajatou lokomotivou řady 1216.2 ÖBB jezdit na páru expresů Brněnský drak z Brna do Prahy a zpět. V polovině června by pak měl začít provoz až do Vídně a od poloviny prosince budou všechny vlaky v relaci Praha - Vídeň - Graz vedeny výhradně jednotkami railjet, střídavě v gesci českého a rakouského dopravce a s uspořádáním do třech vozových tříd. Do té doby budou cestující railjety potkávat v omezeném testovacím provozu i na některých netradičních vlacích.
Od předchozího představení ve výrobním závodě společnosti Siemens ve Vídni prodělal interiér vlaku pouze kosmetické změny: byly doplněny piktogramy a samolepky; na první pohled je patrné doplnění tmavě modrých textilních podhlavníků ve druhé, respektive economy třídě. Na rozdíl od rakouské verze naopak nebudou instalovány skleněné přepážky oddělující od ostatního prostoru i mezi sebou sedačky v oddíle business. Kvalitativní standard nejvyšší vozové třídy tak i v plném provozu zůstane mezi českou a rakouskou verzi odlišný. Na druhou stranu se má odlišit od třídy first také rozsahem palubních služeb, který doposud není znám.
Co se týče dalších dodávek a nasazení do provozu, ještě během května by měla dle vyjádření zástupců ČD do Česka dorazit další jednotka. Railjety by poté měly kromě zmíněných expresů zkušebně jezdit na páru rychlíků 866/867 Viktor Kaplan. Poté by se mělo tempo dodávek dalších vlaků dostat na rozmezí tří až čtyř týdnů na jednu soupravu tak, aby na přelomu října a listopadu byly u nás všechny soupravy a aby mohly railjety od prosince vyjet na svou zamýšlenou trasu naostro. V průběhu zkušebního provozu nebude vyžadován žádný doplatek za třídu business, kterou tak bude moci využít kterýkoliv cestující s jízdenkou 1. třídy. Od prosince pak dráhy chtějí představit pro tyto vlaky nový ceník.
Vlakové bistro bude nabízet běžný sortiment, který známe z ostatních jídelních vozů se servisem společnosti JLV. Podle manažerů ČD se navíc plánuje ve spolupráci s rakouským partnerem úprava cen tak, aby nabídka i ceny v českých a rakouských railjetech nebyly tak odlišné.
Myslím, že na relace jako Šumperk-Brno by asi bylo výhodnější R s garantovanou návazností na místní tak. Když zastavovat EC, protože to v letošním GVD vyjde(EC se v ČT potkává s něčím zajímavým) tak jo.
M 474 003: "Navíc ty soupravy se Syslem..." A proč se šotouši orientojou podle lokomotivy a ne podle displejí/cedulí? A co když by se z Praha-Hlavní Nádraží do Pardubic jelo z důvodu mimořádnosti třeba přes Vršovice? Beru, když vagon má displej, tak na něj ve stanicích na jedné trati vykreslit i šipku, neuškodí.
Tady jde přece o to, že Jančura přidával zastavení. Na 010 mohl přidat pouze jedno, protože jak jsem již dříve uvedl, byl by jinak ve směru do Prahy předjet EC. Takže měl na výběr buď ČT anebo už vyzkoušené Ústí. A pro některé diskutující zvolil (obdobně jako ty ČD) naprosto nepochopitelně a špatně, protože oni na to mají jiný názor.
Prechádzanie ČT má význam v prípade, že sa ním u tej Ex linky podarí skrátiť JD AB-BO pod 2:10. Inak je to zbytočná snaha byť pápežskejší ako pápež, ktorá do tých vlakov prinesie podstatne menej cestujúcich než Česká Třebová. Nesmieme zabúdať, že vlaky u ktorých sa hádame o zmysle zastavovania v ČT potom bez problémov zastavia v lokalitách ako Kúty, Nagymaros-Visegrád, Sankt Veit and der Glan, Elsterwerda, a pod.
Inak k tomu zdržaniu. Ona je ČT dispozičná stanica. Takže je možné (znalci konštrukcie grafikonu opravujte!), že aj ten prechodiaci vlak má v GVD napočítanú dobu na zastavenie a rozbeh v prípade, že by fasoval rozkaz... Na druhej strane som tam teda nikdy kvôli tomu žiaden vlak zastavovať nevidel. Možno to majú nejak prenesené do Pardubíc. Lebo Leoša zastavovať na nafasovanie rozkazu v Pardubicích som videl už niekoľkokrát.
A inak čo sa týka dopytu, tak minimálne v úseku Pardubice - Svitavy poslednou dobou v rýchikoch tých ľudí čoraz viac a viac pribúda, až normálne dumám, odkiaľ sa berú...
To tedy s prominutím pěkně kecáte, protože jsem Vás neobvinil z neznalosti ale argumentačního faulu...:-)
A dále jsem upozorňoval na to, že dnes už razítko nějaké fakulty rozhodně neznamená, že je to pravda, přes kterou vlak nejede, protože prostě jiné pracoviště bude mít jiný názor. Že říct: "...vědci vyzkoumali a proto to tak je...," je dnes argumentačně mimo...
O Vašich znalostech nebo neznalostech jediné slovo...:-)
A kdy že jsem Vás já obvinil z neznalosti?
A že je spojení Brno - Olomouc - Šumperk tragicky pomalé a ve starých vozech, to snad dokládat nemusím...
Zrovna tak by mohli být uraženi Lovosičáci, že zde EC nestaví a houfy lidí nemohou přestupoat do Litoměřic...
Jakou máme jistotu, že v některém z příštím GVD bude přestupová relace Brno Šumperk rychlejší než přímý spoj ?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.