..: Noční spojení Česka se Slovenskem se od příštího roku zredukuje :..

R 420 Excelsior na trati Žilina - Košice, foto: JohníkPraha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.

Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.

Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.

Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.

České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.

Zdroj: České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 11.5.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
15.05.2014 (19:07)  
To zkraceni Ostravanu bude vypadat zhruba takto.
Dnes jede 100 lidi do Olomouce a 100 lidi do Ostravy (cisla jsou jen tak...). V useku Olomouc-Ostrava jede tedy jen 100 lidi a to je malo. V Useku Pardubice-Olomouc jede 200 lidi a to je dost. Zrusi se tedy ten posledni usek. Pak se ale zjisti, ze najednou je posledni usek Pardubice-Olomouc a v nem jezdi jen 100 lidi, protoze ti cestujici, co ted jezdi az do Ostravy prekvapive nejedou ani do Olomouce.
Sumasumarum, je to o vynechani posledni vagonu:-))
15.05.2014 (15:32)  
Nemůžu si ale nevzpomenout, jak cca. 2 roky zpět bylo slyšení v (myslím) dopravním výboru PSP. Tehdy ještě náměstek GŘ Blažek "fňukal", že noční + pozdní/včasné vlaky jsou děsně prodělečné (myslel i Ostravan a Beskyd) a chtějí je zpět do 10leté smlouvy, nebo je zruší. Když mi Jančura za zády naznačil, že by to převzali bez dotace, požadavek stáhnul. :) Zajímalo by mě, co by na to řeklo Brno, kdyby se tato gentlemanská nabídka po dvou letech využila...

Nicméně při současném stavu trhu, co se prodeje, uznávání a clearing jízdenek týká, by to skoro nic neřešilo.
15.05.2014 (11:58)  
P.S. ČD mají možná trochu pravdu s rušením časného ranního Ostravanu z Ostravska, obrat v Olomouci/Přerově a zkrácení trasy i jízdní doby, komfortnější ranní dojezd do Phy pro střední Moravu/Zlínsko apod. bude přece jen logičtější.
Dnes se navíc odjezd Ostravanu z OV hl. n. těsně přiblížil k rozmezí pouhých 20 minut po noční Šíravě směrem na Prahu. Jiná věc jsou ovšem věčná zpoždění a nepohodlnost vagónů v "nočnících", jízdní doba, čistota vagónů apod.

Pokud by ale člověk nevěděl, jak dráhy poslední léta velice nešťastně osekávaly v podobných časových polohách protijedoucí Beskyd (nejprve zkrácení ze Žiliny do OC, později do OV, obrat jen v neděli večer/pondělí ráno), tak by byl s omezením Ostravanu docela i smířen...
15.05.2014 (11:33)  
Celkovo je problém, že nočné vlaky v našich končinách ponúkajú v medzištátnej doprave za veľa peňazí málo muziky. Cena vysoká, komfort otázny (okrem EN Slovakia), tarifné podmienky nejasné, eshop stojí za prd. Keď chcem zistiť, aké mám možnosti nákupu lístka a ich ceny, tak to vyžaduje osobnú návštevu pokladne alebo telefonát na infolinku, a v oboch prípadoch to bude dlhá konzultácia. A na tom sa pramálo zmení od nového GVD.

Preto sa nedivím, že Excelsior prepravuje hlavne vnútroštátnu frekvenciu, či už ranných pracujúcich alebo nočných návštevníkov pražských koncertov. A samozrejme prepravuje sa ním isté etnikum medzi severnými Čechami a východným Slovenskom. V takej situácii je podľa mňa načase zamyslieť sa nad tým, či by rozdelenie na viacero vlakov nebolo lepšie. Už len preto, aby sa neprenášali meškania.
15.05.2014 (10:41)  
Trutnovák: keď som raz cestoval vlakom Viedeň - Florencia a späť (samozrejme ako socka posediačky za akciový lístok), všimol som si, že luxusný lôžkový vagón, plný japonských turistov, je zamknutý, nedalo sa cezeň prechádzať. Určite to bolo legálne. Takže sú krajiny, kde sa to dá.

bartik09: krádeže batožiny v diaľkových autobusoch (denných aj nočných) nie sú také zriedkavé. Stáva sa to, že cestujúci vystúpi v cieli svojej cesty, a jeho kufor v batožinovom priestore autobusu skrátka nie je. Hotovo. Ale napriek tomu je asi pravdepodobnosť okradnutia v autobuse menšia ako v nočných vlakoch...
15.05.2014 (10:16)  
Z mých bohatých zkušeností z cest nočními R (většinou přímé vozy do PL, na Slovensko jen zřídka) vyjímám:

- Možnost expresní rezervace po odjezdu z výchozí stanice v nočních R neexistovala (nevím, jak je to teď), konkrétně to tak bývalo na Excelsioru i Šíravě - takže když se člověk rozhodl třeba až po koncertě, že pojede nočním vlakem a odjížděl z Olomouce, neměl už po 21./22. hodině šanci si v nabitějších dnech pořídit místenku do kupé ergo sednout, přestože rychlík odjížděl z OC až po půlnoci - většinou jsem to pak z OC do Bohumína odstál na chodbičce. Nahrávala tomu i zamčená kupé s 1-2 cestujícími, kteří samozřejmě po 3 hodinách jízdy z Prahy spali tvrdým spánkem, takže ani s místenkou by nebyla moc šance...

- Nejotravnější bylo vždy šoupání s přímými vozy do Varšavy a Krakova. Béčka a lůžka Pha-Krakov nakonec hodili na Šíravu, zatímco Varšavu přepojovali v Bohumíně na Chopina. Silesia byla před pár lety nešťastně zkrácena na trasu Bohumín-Krakov, takže přímé vozy z Phy aby člověk horko těžko dohledával (nakonec se objevily na oné Šíravě, která jela o hodinu později za Excelsiorem, zatímco vozy z Vídně přecházely na Silesii z Chopina). Lepší tak bylo počkat si v Přerově nebo v Bohumíně na polské vagóny z Vídně a urvat si volné lehátko přecházející z Chopina, ale kdysi, když ještě noční R vyjížděly celkem brzo z Phy, bývala v Bohumíně čekačka na Chopina až 3,5 hodiny (v posledních GVD se to zlepšilo/zkrátilo).

- Zapomíná se na to, že Excelsior je dodnes poslední šance, jak se vůbec po 20. hodině dostat z Ostravy vlakem na Prahu. To bude největší ztráta co se týká veřejného dopravního spojení Ostravska se zbytkem ČR v pozdních večerních a nočních hodinách...
registrovaný uživatel M 
14.05.2014 (23:20)  
Honzy - jak jsem psal - ani ja to nechapu a divim se. Soucasne ale rikam, ze kdyz clovek klikne A->B, tak to na nej vybafne nejakou cenu a bud koupi nebo ne.
Stejny jako kdyz pujdes do obchodu a budou tam mit vec C za nejakej peniz. Koupis nebo ne. A kdyz vis, ze to za rohem maji za pulku, tak se zasmejes a pujdes to koupit za roh...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
14.05.2014 (22:29)  
bartik09: Nevím jestli se pán nezamknul, případně se třeba zamknul jen jedním a ne dvěma zámkama, anebo prostě překonali i ten druhej zámek... (Čtyřhran samozřejmě není pro zloděje problém si opatřit, tak tam byla ještě FABka, ale šikovnej zloděj můžu umět odemknout i FABku... Je otázka jak moc to zvládne potichu a jak moc tvrdě kupé spalo...) To jsou každopádně spekulace, to prostě nevim, co jsem věděl jsem napsal v předchozím příspěvku.
Nevím jestli byl vagón zamčenej, to nevim jak bych poznal.
registrovaný uživatel E699 
14.05.2014 (22:13)  
bartik09: Vagon s ohledem na bezpečnost nelze zamknout, pokud v něm cestují lidé.
14.05.2014 (21:15)  
R.U.R.: Nechci rict ze kecate, ale nechce se mi tomu verit. To proboha neni ten vagon zamcenej? A jak se dostali do toho zamceneho kupe?
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko