Praha — Ačkoliv příchod nového jízdního řádu je ještě daleko a nastane až za více jak půl roku, již nyní se objevují některé zprávy o plánované redukci nočních vlaků spojujících Čechy, Moravu a Slovensko. Úmysly Ministerstva dopravy a Českých drah nepřímo potvrdil i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: „Skutečně dojde k úpravě rozsahu noční dopravy mezi ČR a SK. Místo tří tras současných vlaků budou realizovány dvě, čímž reagujeme na vývoj poptávky jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech k sezení,“ uvedl Šťáhlavský. Na železničních diskuzních fórech se v souvislosti se zrušením mluví zejména o dnešním vlaku R 440/441 Excelsior.
Připomeňme si stávající rozsah noční dopravy v dotčené trase: Zmíněný rychlík 440/441 odjíždí z Prahy do Košic po půlnoci a zpět z Košic okolo šesté hodiny večerní. Cesta mu trvá asi deset hodin, přičemž jeho cesta začíná a končí na české straně již v Chebu, odkud vyjíždí v 18.16 a kam se vrací z opačného směru těsně před desátou hodinou dopoledne. Nutno ale podotknout, že ho zdržuje dlouhé čekání na pražském hlavním nádraží. Vlak je tvořen starými vozy k sezení řady A, BDs a B, přičemž veze přímé lůžkové a lehátkové vozy také z Chebu přes Plzeň do Prahy a naopak.
Rychlík R 442/443 Šírava spojuje Prahu s východoslovenským městem Humenné. Kromě svých vozů veze přímé vozy do Krakova. Je tvořen vozy podobné kategorie, jako je tomu u předchozího vlaku 440/441, akorát jeho odjezd z Prahy je už ve 22.26 a jeho návrat do Prahy naopak téměř o čtyři hodiny pozdější. Trasu Praha - Košice zvládne za devět a půl hodiny.
Poslední z vlaků, EN 444/445 Slovakia, je tvořen v současné době výhradně ubytovacími vozy, přičemž veze také přímé vozy do Varšavy či Zvolena, které se odpojují cestou. Řazen je rovněž vůz pro přepravu osobních automobilů. Jízdní doba vlaku je bezmála deset hodin.
České dráhy plánují, že noční provoz těchto vlaků více zefektivní: „Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají naplno, plně nevyužívají normativ hmotnosti. Vzhledem k probíhajícím jednáním však nelze poskytnout podrobnější informace,“ doplňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V případě zrušení rychlíku Excelsior však bude pravděpodobně zachována jeho část z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy, případně až do Pardubic. Podobně by mělo být zachováno brzké ranní spojení Ostravska se Žilinou, což však jsou opravdu již jen spekulace.
Zdroj: České dráhy
Domnívám se, že dva vlaky tady stačí, Šírava i Excelsior se Slovakií mají hodně podobné časy, takže proč tři vlaky na Slovensko? Excel protažený do Humenného může Šíravu nahradit. Takže proč jeden z vlaků "zaříznout" a proč přechodné řešení? vždy tu budou lidé, kteří budou klimatizaci z těch či oněch důvodů odmítat (například kvůli zdravotnímu stavu). Pro Slováky tohle znamená ušetřenou lokomotivu, pro nás možnost obnovit Duklu.
1) zrušení 1 vlaku (vždy, když jsem jel excelem nebo slovakií, s obsazeností problém nebyl, 2/3 lůžek vyprodáno dlouho dopředu)
2) používání starých vozů, ano lze to jako přechodné udělat, ale pouze jako přechodné
Slovakiu již dnes mezi Ostravou a Žilinou tvoří výlučně lehátka a lůžka, vůz na přepravu spoluzavazadel je třeba, uznávám, že Phoenixe jsem jen viděl, ale poslal jsem s ním svého otce a co mi vyprávěl bylo zajímavé, skrze oběmný kufr ze soupravy vykopli cestujícího, kterému spolucestující nepovolil si jej vzít do kupé (lehátko), nebo si snad myslíte, že 210 lidí velké kufry a batohy, zejména v zimě, mít nebude? na Dsku je to možná málo, ale BDska předělaná z části na lehátko by byla, myslím, zajímavá volba. A kolik žije lidí ve stanicích, mezi Prahou a Pardubicemi a Popradem a košicemi? to je trochu víc lidí, ne? Nemluvě o tom, že na nižší úrovni komfortu tato služba možná je právě díky vozu BDs. Takže, frk, nebo seriózní nápad?
Jeden z Chebu až do Humenného, přibližné řazení Aee145, BDs450, 10*B249, 4*Bc833, 2*WLABmee823, další podle potřeby do Košic, vozy rozděleny podle potřeby dle úseků, že ten vlak kouká ze stanice? Pominu-li, že to je "zakázaný" (a Amicus to dost často v Brně porušoval), v noci je v čistě osobních stanicích minimální provoz, takže neovlivní jiné vlaky, přez den to lze pořešit prací průvodčích, plánováním soupravy (lůžka umístím tak, aby vždy byly u perónů, vlak vždy na nejkrajnější koleji ve směru jízdy) a nulovou tolerancí zpoždění (byť je to někdy těžší na dosažení), tenhle vlak, pracovně jej nazvěme Excelsiorem, by měl zajišťovat základní spojení a proto je stavěný jako o lehátka a lůžka posílený těžký rychlík, všechny vozy by měly být opravené, přečalouněné do plyše a co hlavně udržované, přípojky na 230 a Wi-Fi by se taky hodily, ale nejsou podmínkou, vakuové WC a klimatizaci považuji tady za zbytečné u nižších tříd, u lůžek i druhou třídu pak považuji za třídu vyšší (proto jedníčka s klímou).
Druhá souprava by měla být v podstatě dnešní Slovakia, doplněná o vůz na přepravu spoluzavazadel (velké kufry manažerů a batohy cestovatelů, kola...), možná i jídelňák. Vůbec by neměla stavět mezi Pardubicemi a Popradem (v zásadě stejný koncept jako CNL), měla by být určena výhradně pro mezinárodní přepravu a poskytovat "vyšší standard přepravy", tady myšleno formou čistě lůžkového vlaku.
Zásadní je pro tyto dva vlaky rozdíl v poskytovaných službách, čemuž by měl odpovídat i ceník.
Pro řešní Warszawy se nabízí obnova Dukly, která by měla jezdit mezi Prahou, Krakowem, Przemyslí, Lvovem a Kievem, bůh ví, že by se sama zaplatila, možnost obnovení přímých vozů do Oděsy a nové přímé vozy do Charkova by taky mohly být zajímavé.
a co je podle Vás nejlepší?
a) 3 nekvalitní vlaky
b) 1 vlak kvalitní + 2 nekvalitní
c) 2 kvalitní vlaky + nic
d) 3 kvalitní vlaky
osobně jsem přesvědčen, že všechny 3 vlaky mají svůj účel, svůj okruh cestujících a tudíž své místo...
proč se tu vždycky objeví někdo, kdo prosazuje polovičaté řešení???
návaznost do dalších směrů. Stejně tak opačným směrem v Praze na hlaváku je návaznost na Beroun a dál na Plzeň. Sice
s přestupem a couráky, ale je. Přeprava kol jen s jednou rezervací, zrušením tohoto R by byly potřeba dvě. Jen tak pro zajímavost. Když ještě Excelsior stavěl v Mostech u Jablunkova, celková trasa vlaku Mosty - Cheb byla asi 704 km. Byl tak jediným přímým vlakem s takto dlouhou trasou.
Kam ale utikaji lidi z horiciho vlaku, kdy je to jeden vagon, to mi moc jasny neni...
Sam jste vyjmenoval nekolik resitelnych problemu (a ostatni zde vyjmenovali dalsi). Nebylo by tedy lepsi resit priciny nizke obsazenosti, nez resit dusledky?
Co se tyce bezpecnosti - zavarit nastupni dvere na jednom konci vozu (tak jak to maj hospody) a na druhym konci dvere predelat na predsuvny a blokovany - odblokovavat bude pruvodce. Na tvrdo zamknout mezivozovy prechody (u spousty vozu ani nejsou, tak by to snad nemusel bejt problem). Jizdenky prodavat pouze na jmeno (uz to tak ted vicemene funguje). Takto to muze fungovat u drazsich spacich vozu i u levnejsich velkoprostorovych...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.