..: ČD doběhly a předběhly konkurenci, mobilní aplikace je na světě :..

ČD aplikace Můj vlak: vyhledání spojení, foto: Josef Petrák Praha — České dráhy, stejně jako předtím LEO Express a RegioJet, nabízejí ode dneška cestujícím mobilní aplikaci pro platformy Apple iOS (iPhone) a Android. Zatímco soukromí dopravci vsadili na jednoúčelové řešení pro rezervaci jízdenek ve svých vlakových, případně autobusových spojích, České dráhy šly cestou víceúčelové aplikace Můj vlak, která umožní nejen nákup jízdních dokladů, ale bude také nástrojem pro získání informací o samotné cestě vlakem. Poskytované služby na nádražích, informace o zpoždění, odjezdové tabule nebo aktuální poloha vlaku jsou informace, které v některých situacích vyvážíte zlatem, a přitom jsou často ukryty hluboko na webu dopravce či správce infrastruktury. Vývojový tým ČD poodhalil našemu magazínu úskalí, která přinesl vývoj takto rozsáhlé mobilní aplikace.

Základem jsou data

Silnou stránkou aplikace jsou poskytované informace. Ty tvoří služby na pozadí, jež získávají data z různých samostatných systémů Českých drah i Správy železniční dopravní cesty. Má tak přehled o plánovaných a skutečných jízdních řádech, aktuální a očekávané poloze, mimořádnostech, výlukách atp. Ty se následně zpracují a hotové zasílají do aplikace uživateli.

Jen samotné určení polohy a včasnosti jízdy vlaku ukázalo na několik úskalí, které ve výsledku zpozdily zveřejnění aplikace proti plánovanému termínu. Data o jízdě vlaku mohou být v některých dopravnách ještě pořád zadávána ručně a ukazuje se, že někdy i s velkým zpožděním. Běžně pozorovaná odchylka zadání činí dvě až pět minut. Ani programové rozhraní (API) SŽDC neposkytuje data vhodným způsobem pro dané využití – informace jsou zveřejňovány po dávkách a může se stát, že v daném momentu již existuje novější informace pro daný vlak. Služba si musí poradit třeba se situací, kdy chybí příjezd vlaku do koncové stanice, avšak existuje informace o odjezdu soupravového vlaku na odstavné nádraží

Díky tomu musel být systém výpočtu zpoždění upraven o logiku, která si chybějící údaje domyslí a rekonstruuje; proto budou chybějící informace vyhodnoceny jako falešné zpoždění. Jako doplňkový zdroj dat se proto používá pozice vozidel z GPS podle telemetrie, pokud jsou vybavena takovým zařízením. Poloha je pak promítnuta do očekávaného umístění vlaku (POI) a porovnána s jeho jízdním řádem.

Nakonec byl zvolen model, kdy zdrojem informací je Dispečerský systém osobní dopravy (DISOD ČD), který využívá všechny zmíněné zdroje ČD a SŽDC, ale také stahuje informace od zahraničních partnerů. Ten navíc obsahuje informace o změnách jízdy vlaku z důvodu výluky, mimořádnosti nebo jiného důvodu. Ostatně jízdní řád má v této architektuře několik zdrojů:

  1. knižní jízdní řád,
  2. plánovaný jízdní řád, který vzniká cca 13 hodin před jízdou vlaku souhlasem dispečera a obsahuje provozní, výluková či jiná opatření,
  3. aktuální jízdní řád, který obsahuje i změny v průběhu jízdy vlaku.

Závislost na externích systémech a dispečerské úpravy jsou však zároveň dalším zdrojem nepřesností údajů o vlaku. Například odklony mohou být zanášeny do systémů jako kopie jiného vlaku, u kterého se nemusí shodovat seznam zastávek. Pokud je při odklonu Kolín – Nymburk – Praha uvedeno zastavení v Praze-Vysočanech jako textová poznámka, systém nedokáže cestujícího upozornit na alternativu k výstupu ve stanici Praha-Libeň.

Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský Notifikace z aplikace ČD Můj vlak na OS Android, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak: Detail spojení umí započítat reálné zpoždění, foto: Aleš Petrovský Elementární přehled řazení vlaku v aplikaci ČD Můj vlak, foto: Aleš Petrovský ČD Můj vlak dokáže nahradit informační systém vlaku, foto: Aleš Petrovský

Zpoždění je navíc podle dostupných informací odhadováno – pokud vlak nedorazil do určeného bodu, je jasné, jaké má zpoždění aktuálně, ale nelze určit, kdy daného bodu skutečně dosáhne. I proto se musí s informací o zpoždění pracovat s opatrností, protože ohlášené zpoždění se může změnit. Přesto je taková informace cennější, než původní model, kdy vlak jel „včas“ do chvíle, než vyjel s velkým zpožděním z místa, kde se zdržel.

Aplikace nahrazuje informační systém vlaku

ČD aplikace Můj vlak: upozornění, foto: Josef Petrák Můj vlak poskytuje před cestou i během ní kontextové informace, a může tak nahradit jak elektronický informační systém ve vozidlech, tak informace od palubního personálu. Tvůrci přesto doporučují se v případě mimořádností nebo nejasností informovat u zaměstnanců drah.

Ať už máte vyhledaný spoj a na něm zapnutá upozornění, nebo zakoupený jízdní doklad, mobilní telefon vás upozorní na čas odjezdu, výluky a mimořádnosti na trase. Během cesty vám včas připomene přestup a případně zprostředkuje informaci o nástupišti navazujícího vlaku. Informace si můžete hledat i ručně – k dispozici jsou informace o stanicích včetně informačních tabulí SŽDC, na nichž jsou zobrazeny vlaky všech dopravců. Detaily ovšem získáte pouze k vlakům ČD. Zajímavou kontextovou informací je dohledání dalšího návazného spoje přímo z detailu vašeho spojení, pokud vám původní ujel či se chcete v místě přestupu zdržet déle.

Uživatelé Androidu si mohou vybrané funkce přenést na plochu ve formě widgetu – např. odjezdy/příjezdy, detail spojení, popř. aktuální seznam jízdenek.

Offline jízdní řády, mobilní eshop, přístupnost

ČD aplikace Můj vlak: spojení, foto: Josef PetrákSnad nejhodnotnější funkcí aplikace je vyhledávání vlakového spojení ČD, které funguje jak online, tak i s offline datovým balíčkem. Díky tomu můžete šetřit váš datový limit u mobilního tarifu a lépe se vám bude s aplikací pracovat v místech s horším mobilním pokrytím.

Díky propojení s eShopem pak uvidíte v mobilu i všechny jízdenky, které jste si online zakoupili. Doručení je okamžité, což jsme při testování ocenili (např. když spěcháte a někdo kupuje jízdenku za vás u počítače). Pro zobrazení je použit stejný formát, jako u mobilního webu ČD – PNG obrázek. Formát digitálních dokladů Apple Passbook nevyhovoval, protože nepodporuje drážní Aztec kódy, jen QR kódy. Alternativní zprostředkovatel jízdních dokladů Bileto před časem sice zasílal své bilety přímo v Passbooku, nicméně využíval možnosti prokázání se personálu transakčním kódem. Není však vyloučeno, že se o Passbooky aplikace přesto v budoucnu rozšíří, stejně jako u srovnatelných formátů konkurence.

ČD aplikace Můj vlak: souhrn objednávky, foto: Josef PetrákPořídit jízdenky samozřejmě lze i přímo v aplikaci. Nákupní proces je velmi podobný mobilnímu webu ČD – pokud máte vyplněné údaje jako zapamatované číslo osobního dokladu či In-karty v ČD eShopu, aplikace si je automaticky převezme a nemusíte je pokaždé vyplňovat. Zatím nelze využít funkci zapamatování platební karty, kterou musí napřed podporovat poskytovatel platební brány – ČSOB. Výhledově se ale s touto možností počítá. Nákup probíhá v sedmi krocích: vyhledání spojení, výběr dokladu, volba jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, specifikace cestujících, doplňkové služby, totožnost a platba kartou či systémem Paysec.

Elektronický obchod má zatím asi největší mezery v možnosti výběru rezervací. Zde se počítá s vývojem v dalším období. V tuzemské dopravě je největší překážkou rozmanitost vozidlového parku a případně velké datové toky při přenosu sedadlových map. Mezinárodní rezervace pak komplikuje dvě dekády starý systém UIC, který například nepodporuje předběžné blokace míst. Řešením tak jsou bilaterální dohody s okolními správami a ad-hoc přístup do jejich lokálních rezervačních systémů.

Už během testování se také ukázalo, že aplikace je velkým přínosem pro zrakově postižené. Ti slabozrací mohou informace pohodlně číst na zařízení, na kterém jsou zvyklí, ti více postižení pak využít funkcí pro přístupnost poskytovaných mobilními operačními systémy.

Verze 1.0.1

České dráhy zveřejní aplikaci cestujícím během čtvrtka 30. října 2014 v iTunes Store a Google Play Store. Testování probíhalo od prosince 2013 a poslední verze vyšla v průběhu října. Na náš dotaz, jaký je výhled pro platformu Windows Phone (WP), dopravce potvrdil zájem tuto aplikaci vyvinout. Problémem však je, že zatímco iOS a Android sdílí určitou společnou funkcionalitu, pro WP by se muselo vše znovu navrhnout, a proto byl vývoj naplánován až po zveřejnění prvních dvou mutací. Závěrem by České dráhy rády poděkovaly všem testerům za pomoc a velmi hodnotné informace, které pomohly odhalit mnoho kritických míst jak v samotné mobilní aplikaci, tak v systémech na pozadí.

Zdroj: České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.10.2014 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
06.11.2014 (20:07)  
Mne ale vyhovuje, ze mu na to nekdo reaguje, protoze kdyby nereagoval, tak to trolla prestane bavit. A mne jeho poznamky leckdy pobavi:-)
06.11.2014 (11:43)  
omlouvám se za příspěvek mimo téma, ale kdysi jsem našel někde toto:
Cílem trolla je bavit se rozvracením diskuse. Pokud jej diskusní komunita bude ignorovat, přestane jej jeho činnost bavit. V angličtině pro vyjádření tohoto postoje existuje několik ustálených rčení a zkratek, například:
DNFTT. – Do not feed the trolls. – v češtině Nekrmte trolly, smyslem je nedělejte to, co troll chce (tj. reakce, které troll očekával).
YHBT. YHL. HAND. – You have been trolled. You have lost. Have a nice day. – Doslova Byl jste potrollen. Prohrál jste. Pěkný den. Používá se jako odpověď na příspěvek diskutéra, který se nechal trollem vyprovokovat k reakci.
:)
registrovaný uživatel Sim 
05.11.2014 (15:10)  
Jirko, pocitam, ze za chvili se tu objevi dalsi klon trolla s nickem M-pokladni :-D
05.11.2014 (14:14)  
M-průvodčí takhle aplikace připraví o práci stovky pokladních a v budoucnu i průvodčí

Pokud budou jako Vy, tak jenom dobře :D
05.11.2014 (14:07)  
takhle aplikace připraví o práci stovky pokladních a v budoucnu i průvodčí protestujme proti tomu!!!!
registrovaný uživatel Sim 
05.11.2014 (13:40)  
KK > asi jsem prastenej kolejnici, ale ja si to na babitronu/grappu overuju i v pripade, ze zadny zpozdeni vyvesene neni ;-)
registrovaný uživatel Kakov 
05.11.2014 (13:00)  
Sim:

já jak vidím zpoždění, vytáhnu mobil a přes SMS ověřím reálný stav, dost často se údaje z provozu velmi liší od údajů na "pragotronech"...
registrovaný uživatel Sim 
05.11.2014 (12:09)  
M > pred par lety mi ten vlak kvuli tomu ujel ... ted si na to proste davam bacha, takze kdzy pred mesicem bylo uvedeno zpozdeni 20 minut a v realu bylo cca 5, vlak jsem si ujet nenechal.

Nemusi jit o zcela nesmyslne hodnoty zpozdeni, v tech situacich zpravidla zbystri i ten, kdo moc zkusenosti nema ... ja spatruju pruser spis v situacich, ktere na prvni pohled nijak vyjimecne nejsou a pritom dokazi solidne zkomplikovat situaci.
registrovaný uživatel M 
05.11.2014 (11:44)  
1.Jak jsem psal. Nikdy se mi nestalo, ze by se zpozdeni, ktere nekde vidim, bylo nejak zvlastni. Ano, pokud uvidim zpozdeni 1446 minut, tak minimalne zbystrim.
2.Nevim jak dalece je relevantni, co se stalo pred nekolika lety a to jak ve smyslu, ze se mohlo neco zmenit nebo ze je to absolutne marginalni vzorek.

I pres tyto "hruzne" zkusenosti na mem cestovani nic menit nebudu a to i kdybych jednou z 200 pripadu narazil na pripad, ze budu "umyslne obelhan" a vlak mi ujede.
registrovaný uživatel Sim 
05.11.2014 (11:30)  
M > v tomhle se priklanim na stranu Alese - zkusenosti z jezdenim modrovlaky me naucily na zpozdeni (a vseobecne na oficialni informace) nespolehat a radsi si informace sehnat jeste nekde jinde. Pak nastava samosebou ta situace, kdy je potreba rozhodnout, zda verit vice oficialni verzi, nebo zakulisnim sotoinformacim.

Konkretne mi kvuli tomu pred par lety ujel vlak, ktery jet nemel - zpozdeni bylo 30 minut, jeste jsem volal na nadrazi, jestli nahodou nebude vypravena (v case puvodniho odjezdu) nahradni souprava. Pry ne, takze jsem prestal chvatat, zvolnil krok, nedobihal trolejbus ... a na nadrazi pak videl pouze koncova svetla prave odjizdejiciho "meho" vlaku.

A problem je, ze takovato velkohuba marketingova prohlaseni pri podobnych situacich jsou medvedi sluzbou; malokoho skutecne trapilo, ze podobna aplikace neni ... ale spouste lidi lezi v krku salamova metoda prihazovani zpozdeni, nedostatky v informovani cestujicich pri mimoradnostech a tak podobne. Takze verim tomu, ze se najde nemale mnozstvi lidi, kteri si aplikaci stahnou v ocekavani zlepseni i techto veci ... a prestoze aplikace je skutecne prinosna, budou v konecnem dusledku spis zklamani. Protoze treba pozdni hlaseni vlaku nadraznim rozhlasem (takze pokud v tu chvili opustim cekarnu, vidim vlak odjizdet) aplikace nijak omezit nedokaze.
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko