Praha — Desetiletou smlouvu na provozování městské železniční linky S34 získala od Hlavního města Prahy společnost KŽC Doprava. Ta osobní vlaky na trase mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi zajišťuje od 1. října loňského roku, ovšem zatím pouze ve zkušebním provozu. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, bude podle nového kontraktu na provoz linky doplácet 76,56 korun za vlakový kilometr. To je o sedm korun méně, než kolik dopravce inkasoval v průběhu dosavadního testování, ale zároveň o desítky korun méně, než kolik stál například mimořádný provoz během povodní v červnu 2013. Uzavření smlouvy bez tendru však kritizují další dopravci, zejména s odkazem na dřívější slib ROPIDu, že poptávkové řízení vypíše. Kritici poukazují také na používaný vozový park, jenž je pro městskou železnici nevhodný.
Regionální organizátor Pražské integrované dopravy odůvodňuje svoje rozhodnutí legislativními a právními obavami: „Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," uvedl mluvčí společnosti Filip Drápal. „Otevírání železničního trhu pro soukromé dopravce je složité,“ doplňuje radní pro dopravu hlavního města Jiří Pařízek. Těmto postojům však oponuje například Jan Šatava ze společnosti Rail system, která provozuje dopravu na Švestkové, Doupovské a Kozí dráze v Ústeckém kraji: „Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo,“ říká Šatava.
Rozhodnutí ROPIDu je dalším šrámem v procesu liberalizace osobní dopravy, která je i v současnosti téměř v celé České republice objednávána bez jakéhokoliv výběrového řízení, na základě desetiletých smluv s Českými drahami. Takový postup umožňovala starší legislativa, po naplnění stávajících kontraktů v roce 2019 už ale podobný postup bude právně napadnutelný. Proti trendu uvolňování dopravního trhu se však staví i nový ministr dopravy Antonín Prachař, jenž vypisování tendrů na rychlíkové linky odložil navzdory plánům schváleným několika předchozími vládami. Argumenty jsou přesto odlišné: na rozdíl od rychlíků je linka S34 zapojena do Pražské integrované dopravy, a objednatel tak nemusí řešit společné odbavení – ve vlacích na území hlavního města platí zóna 0 PID. ROPID alespoň slibuje zveřejnění smlouvy, kterou hlavní město s firmou KŽC Doprava uzavřelo.
Bez ohledu na konflikty ohledně výběru dopravce lze však běžným pozorováním zjistit, že nová linka si minimálně v dopravních špičkách našla své cestující a vlaky jezdí slušně obsazené. Omezení naopak představuje vozový park: na lince dnes jezdí staré motorové vozy řady 810, které dopravce odkoupil ze Slovenska. Podle serveru iDnes.cz budou navíc tyto vlaky jezdit z centra do Čakovic možná až dalších pět let. Kritické hlasy argumentují, že na poměry moderní příměstské železnice je taková volba vozidel nevhodná, ať už svou technickou a morální zastaralostí, nebo kvůli špatné použitelnosti pro cestující s omezenou mobilitou.
Zdroje: iDnes.cz, ROPID, KŽC Doprava
No a pokud jde o soutěž, celé mi to přijde ušité po vzoru někdejší smlouvy s "ČSD", to vše okolo jsou jen výmluvy (jistě, lhůty pro odvolání by mohly být kratší) a spíše se obávám, že se někdo snaži předběžně vyhovět buď panu ministrovi, nebo přinejmenším onomu dopravci.
Martin Jarath: Jistě. Dá se to brát i z pohledu, že tohle je pouze dočasné řešení a cílem je, až koleje dovolí, linku protáhnout tak, aby smysl měla.
Koleji pro protazeni linky je po Praze natahano habakuk...
Taky jsem nikdy neviděl, že by se tendrovaly autobusy, třeba ušmudlané a letité karosy ČSAD Vršovice (na současném jménu nezáleží, hrůza je to pořád stejná) by dávno měly zdobit smetiště a firma následovat ČSAD Praha-Západ...
No a dál je hodně zajímavé, že SID kontrakty od Rathistanu zase získávají okresní ČSAD, se mi nechce věřit, že by s těmi tragickými proběhy a jízdními řády nikdo jiný nedal lepší nabídku.
Takže zametat ano, ale proč jen v jednom rožku...
To by mě taky zajímalo. Cokoliv novějšího než opravená 810 (snad možná ještě derivace 814) by na té lince cenu zvedlo, a ne nevýrazně, tak možná proto ten odklad, aby se to rozložilo v čase (část se starým a pak z toho po zbytek žít s dražším) a cena nebyla ještě vyšší, už takhle není s ohledem na okolnosti zrovna nízká. Fakt nevím a od ROPIDu se to asi nedozvíme. (Nejen s RJSK se nedá KŽC-D moc srovnávat, snad leda kdyby se někdo zbláznil a chtěl soutěži samostatně třeba linku Studénka - Bílovec, to by bylo docela podobné.)
Václav:
Je rozdíl mezi pravidelným nasazením a občasným. Pravidelně 810 a navíc skoro v původním stavu straší už snad akorát od Čerčan dál, do Čerčan jsou na valné většině spojů aspoň ty 814 (případně patráky ve stavu, co si s olezlou 810 nemají moc co závidět :-(( ).
Ano.
bartik09:
Jistě. Dá se to brát i z pohledu, že tohle je pouze dočasné řešení a cílem je, až koleje dovolí, linku protáhnout tak, aby smysl měla.
Smutné je, že tu není moc indicií, že by se s kolejemi mělo něco v dohledné době změnit (zlepšit).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.