..: Zimní nabídka JLV: Klasika na ústupu, žijeme zdravě! :..

Jídelní vůz, foto: Aleš PetrovskýPraha — Konec stálice jídelního lístku, guláše s knedlíkem, a další rozšíření sezónní nabídky. Tak by se dalo shrnout představení zimního menu, na kterém si mohou cestující od středy 14. ledna pochutnávat v jídelních a bistro vozech Českých drah se servisem JLV, známými v poslední době pod obchodní značkou ČD Restaurant. Právě zimu, období různých předsevzetí, vzal v potaz i šéfkuchař a autor receptů Jaroslav Sapík: „Hosté jídelních vozů, kteří chtějí po vánočních svátcích shodit nějaké to přebytečné kilo, se s novou nabídkou svému novoročnímu předsevzetí nezpronevěří. To ale vůbec neznamená, že si nepochutnají,“ dodal předseda představenstva Československého svazu kuchařů. Co nás tedy v jídelních vozech nově čeká?

Před hlavním chodem si můžeme pochutnat na plátcích roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou nebo na dýňovém krému s chlebovými krutony. Hlavní chody zastupuje v zimním menu loupaná plec s houbovou omáčkou a krupicovými knedlíčky se špenátem či pečená husí prsíčka, kapusta dušená na slanině a bramborové špecle. Kdo chce žít opravdu zdravě, určitě pak uvítá celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem, pro mlsné jazýčky je zde poté sladká tečka ve formě vanilkové bábovky s kousky čokolády a omáčkou z černého rybízu, která „rozhodně není žádným jen tak ledajakým muffinem,“ jak uvedl jeden z řečníků na tiskové konferenci. Pro cestující, kteří preferují jen něco rychlého, je následně přichystán sendvič s uzeným lososem, citronovou majonézou a lístky rukoly.

Vanilková bábovka s kousky čokolády a omáčkou z černého rybízu, foto: JLV, a.s.Sendvič s uzeným lososem, citronovou majonézou a lístky rukoly, foto: JLV, a.s.Plátky roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou, foto: JLV, a.s.Pečená husí prsíčka, kapusta dušená na slanině, bramborové špecle, foto: JLV, a.s.Loupaná plec s houbovou omáčkou a krupicovými knedlíčky se špenátem, foto: JLV, a.s.Dýňový krém s chlebovými krutony, foto: JLV, a.s.Celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem, foto: JLV, a.s.

Naopak z nabídky byla vyřazena klasika ve formě hovězího guláše s knedlíkem, dále také hovězí vývar či velmi rozporuplné nakládané sýry, které byly přitom do nabídky přidány teprve nedávno. Nevýraznou, ale zajímavou změnou je přeřazení těstovin pappardelle ze stálé do sezonní nabídky, což značí, že je tedy možné očekávat jejich pravidelnou obměnu.

Zákazník si bude moci nově zvolit nejen tradiční Bistro menu (hlavní jídlo a nápoj, v jídelních vozech někdy pod názvem Denní menu) za 139 Kč či Sladké menu (dezert a teplý nápoj) za 75 Kč, ale také kombinaci hlavního jídla a polévky nebo hlavního jídla a dezertu za 165 Kč. Kompletní tříchodové menu ve složení polévka (předkrm), hlavní jídlo a dezert (+ nápoj) v nabídce ale stále nenajdeme. Za samostatný sezonní hlavní chod zaplatí cestující 129 Kč v případě loupané plece a 159 Kč v případě husích prsíček. Dýňová polévka či bábovka cestujícího přijdou na 49 Kč, roastbeef na 79 Kč a sendvič na 59 Kč. Kdo vyznává zdravý životní styl, tak si bude muset připravit za salát 99 Kč. Všechny ceny jsou uváděny v rámci nabídky Happy hours, což ve skutečnosti znamená snížené ceny na území ČR a SR.

V případě složených menu si ale redakční tým ve starých i nových elegantních jídelních lístcích všiml určitých přetrvávajících nejasností, které v provozu u těchto nabídek panují. K Bistro menu či Dennímu menu si podle jednoho jídelního lístku můžeme dát jakýkoliv nápoj, v angličtině či němčině už je ale napsáno, že pouze nealkoholický nápoj. Jídelní lístek pro jinou linku pak z možností vyjímá jablečný střik Apfelschorle či Redbull, další pak výběr omezuje už jen na Pepsi či vodu Toma natura. Podobné je to i u výběru jídla, kde je sice uvedeno, že si zákazník může vybrat hlavní jídlo dle výběru kromě minutek, nicméně zdali jsou sezónní husí prsíčka hlavní jídlo či minutka, to už je pro běžného zákazníka těžko odhadnutelné, když to nikde není výslovně uvedeno.

Celozrnný těstovinový salát - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýDýňový krém - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýLoupaná plec s houbovou omáčkou - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýHusí prsíčka se špeclemi - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýRoastbeef - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýSendvič s uzeným lososem - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýVanilková bábovka - skutečná podoba, foto: Aleš Petrovský

Nicméně chuťově nelze novým pokrmům prakticky nic vytknout a mírně stoupající tendenci mají snad v posledních letech i výkony personálu, i když v této oblasti stále panují velké rozdíly mezi jednotlivými posádkami. Podle Bohumíra Bárty, generálního ředitele JLV, pomohla ke zvyšování kvality poskytovaných služeb mimo jiné i konkurence na železnici. Jeho slova potvrdil také Jan Valeš, ředitel obchodu a marketingu JLV, který dodal, že zákazníci JLV jsou stále náročnější, a proto je důležité se tomuto trendu neustále přizpůsobovat. Oba členové vedení JLV zdůraznili, že momentálně zaměstnávají přes 240 stevardů a kuchařů a měsíčně projde jejich logistickým řetězcem 90 tun zboží a materiálu. Neopomněli zdůraznit také fungující tréninkové centrum pro zaměstnance JLV, které v podstatě kopíruje prostory restauračních vozů ve vlaku. „Podobné tréninkové centrum má v Evropě pouze Eurostar,“ dodává Valeš.

Školící centrum - interiér vozu, foto: Aleš PetrovskýŠkolící centrum - speciální kazetové sety s nádobím, foto: Aleš PetrovskýŠkolící centrum - prostory jídelního vozu, foto: Aleš Petrovský

Railjet, EuroCity, výběrové řízení

Zahájení tiskové konference JLV a ČD, foto: Aleš Petrovský Opomenut nezůstal ani catering v nejnovějších vlacích Českých drah, jednotkách ČD railjet. I na palubách těchto souprav bude k dispozici nabídka produktů Starbucks, na kterou jsou již cestující zvyklí ze spojů SC Pendolino. Na otázku magazínu ŽelPage, která se týkala prémiových služeb pro cestující třídy Business, odpověděl Radek Korselt, produktový manažer ČD, nejprve obecně: „České dráhy byly nuceny převzít koncept již rozšířeného produktu ÖBB railjet…,“ nicméně pak dodal podivuhodnou větu, že: „…pro šest míst nechtěly Dráhy připravovat speciální koncept,“ jako například redaktory našeho magazínu zmíněná tříchodová menu, která nově potkáme v nejvyšší třídě 1 plus u ZSSK. Jeho slova vzápětí poněkud mírnil ředitel odboru obchodu osobní dopravy ČD Jiří Ješeta, který prohlásil, že ČD nebyly „nuceny“ převzít koncept od ÖBB, ale bylo potřeba najít shodu s dalším poskytovatelem občerstvení na palubách rakouských railjetů a výsledek je rozumným kompromisem. Padesátikorunový voucher na nákup sortimentu JLV, který cestující v Business třídě dostávají na českém území jako součást poskytovaných služeb, označil Ješeta za vstřícný krok ČD pro jejich zákazníky.

Na náš další dotaz, týkající se nevypravování jídelních vozů, a s tím související další degradace spojů EC (dnes částečně jako kategorie Ex) na lince Ex 1 Praha - Ostrava - Žilina, odpověděli zástupci drah následovně: „Nemyslíme si, že jsme tyto spoje degradovali. Jen jsme upravili jejich koncepci. Je třeba si uvědomit, že na této trase poskytují dráhy dva koncepty služeb a to vlaky SC Pendolino a již zmíněné vlaky EuroCity. Ty ale, narozdíl od Pendolin, jsou využívány spíše úsekovou frekvencí, a je zde tak koncept minibaru dostačující. Jen málo cestujících jede v celé trase až do Žiliny. Minibar je opravdu plně v gesci Českých drah a je v současné době v testovacím provozu. Ohlasy na něj jsou však kladné.“

S tím pochopitelně souvisel i náš poslední dotaz ohledně chystaného výběrového řízení na poskytovatele cateringových služeb ve vlacích ČD od poloviny roku 2016. Bývalý generální ředitel, Daniel Kurucz, totiž uvažoval i nad variantou, že by si dráhy zajišťovaly restaurační služby samy a pouze by vysoutěžily dodavatele samotných produktů. Jiří Ješeta připustil, že se uvažuje nad několika variantami, které nyní dráhy podrobují důkladné analýze, a momentálně tedy nemohou poskytovat podrobné informace. Nicméně připouštějí, že termín vyhlášení výběrového řízení se opravdu již blíží.

Nutriční hodnoty, děti a diabetici

Příklad nutričních hodnot v menu JLV, foto: JLV, a.s. Součástí představení zimní gastronomie byla i prezentace věnovaná zdravé a správné výživě od Ivany Bednářové Častvajové, výživové poradkyně a manažerky projektu CEFF ČR (Certified E-Friendly Food). Ta spolupracovala na výběru surovin pro zimní nabídku. „Když teď svému dítěti ve vlaku objednáte celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem nebo pappardelle s tomaty, lilkem, cuketou, žampiony a parmazánem víte, že mu dáváte nutričně vyváženou a zdravou stravu. Nabídka ale obsahuje také doporučená jídla bez cukru pro diabetiky, jako jsou například plátky roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou,“ uvedla Bednářová Častvajová.

V nově koncipovaných jídelních lístcích naleznou cestující uvedené nutriční hodnoty jako obsah sacharidů, tuků a bílkovin a celkovou energetickou hodnotu jídla. Samozřejmostí je již také označení přítomných alergenů. Další novinkou je označení jídel vhodných pro děti a pro diabetiky.

Zdroje: JLV, ČD

Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 15.1.2015 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Služby

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registered user Kakov 
30.01.2015 (22:05)  
Páňula: Nevím, jestli kuchařům stojí za to krást vajíčko nebo porci masa...

odpovím Vám hned dvakrát

1) slovy klasika cituji radu Vacátka: "Žádnou logiku do toho netahejte, kdyby lidi uvažovali logicky, tak nebudou krást, zabíjet, dělat špionáž, lidé přestupují zákony, protože logicky neuvažují."


2) u nás v práci pracuje celá řada předdůchodců a Ti, když něco potřebují (byť prkotinu za pár korun), nezačnou přemýšlet v kterém obchodě to koupit, ale kdo to má na pracovišti, aby se to mohlo ukrást...
Registered user Sim 
29.01.2015 (12:03)  
Páňula > dik za info ... otazkou je, jak je tedy mozne, ze se v ramci gastroservisu u JLV vyskytuji jak standardni, tak i degustacni porce.
24.01.2015 (10:14)  
Sim:
Velikost porce je uvedena na základním balení, které se už jen ohřívá a aranžuje... Nevím, jestli kuchařům stojí za to krást vajíčko nebo porci masa... :-D http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1001503.jpg&httpref=28/263050

Koncepce jídel se mi líbí, hlavně Roastbeef nebo lososový sendwich, kdyby měli přímo ve vlacích nebo obecně JLV marketing lepší a na každém vlaku by jel aspoň bufet, ať to mají kde skladovat, tak si to cestující i kupují a časem by do těch hospod zavítali ve větším... Když u RJ se musí během obědu stát na jídlo fronta a ceny hlavních jídel jsou podobné...
Registered user Sim 
19.01.2015 (13:38)  
Karel Kovářík > to bude urcite vegetarianska varianta ;-)
Registered user Kakov 
19.01.2015 (12:57)  
ad porce, nějak se nemůžu zbavit dojmu, že je tu něco divné, když si prohlédnou loupanou plec skutečná podoba a obrázek zde http://666kb.com/i/cvdt36acvdf3c3nx0.jpg tak mi přijde, jako by tam zapoměli přidat maso,
Registered user Kakov 
19.01.2015 (12:52)  
velikost porce urcuje kuchar/ohrivac nevím jak dnes, ale za časů, kdy se vařilo podle Krále (cca. 3 roky zpět), tak měl v lednici porci hotovky v zatavené dóze v té to ohřál, naservíroval na talíř dozdobil a jídlo bylo (tak jsem to jednou viděl dělat)

jinak s příspěvkem zcela souhlas, jedná se o dvě protichůdné skupiny, ale oběma se jim dá vyhovět správnou volbou skladby jídelníčku, a podle mě by se JLV měli ucházet o přízeň obou skupin,

to další už záleží na personálu konkrétního vozu....
Registered user Byll 
19.01.2015 (10:29)  
Takže jestli to chápu správně, ČD nalákaj lidi do jídelňáku na jídlo za "100 Kč", někdo jako neznalec a nešotouš vybere první railjet, co jede vokolo, vleze do jídelňáku a rakušák si řekne za jídlo "300 stovky". Co udělá takový cestující příště?
Registered user Sim 
19.01.2015 (10:09)  
Josef Petrák > tak ono je na to mozne koukat z ruznych uhlu pohledu; me jako nejcastejsi prijdou tyhle dva:
- prepadl me hlad a chci se najist ... nechci zadnou hitparadu, cilem je jistota, ze si za primereny peniz zaplnim zaludek s predpokladem, ze si na tom pochutnam. V takovyhle situaci je tedy rozumejsi sazka na jistotu v podobe nejakeho klasickeho jidla, klidne sebevic proflaknuteho - alternativou k tomu jsou totiz bagety a sendvice, ktere v podstate diky unifikaci nabizi velmi predvidatelny chutovy zazitek ... a ja hledam v podstate podobnou jistotu, ale ve variante tepleho jidla.
- honi me mlsna a neco bych zobnul, optimalne at je to neco jinyho, nez co si muzu dat ve firemni jidelne ... nehledam primo neco na zaplneni zaludku, jde mi o chut. A v tyhle variante pomerne casto plati to, co pise michawel: A když toho bude méně, ale bude to skvělé, tak o to radši si dám navíc ještě něco jiného.

Tohle jsou podle meho dva nejcastejsi podnety, proc vyuzit sluzeb jidelniho vozu. Problem vidim hlavne v tom, ze tyto skupiny maji v podstate protichudne pozadavky ... a kdyz si pripustim, ze motivace druhe skupiny byva casto ve stylu "mam urcity rozpocet na cestu a co jsem usetril na jizdence, chci projist a propit behem cesty", takze nejde ani tak o uspokojeni chuti, jako spis o variantu jak utratit behem cesty definovany obnos penez s pocitem co nejlepsi efektivity, je mi jasny, ze udelat jidelnicek tak, aby byl spokojen co nejvetsi pocet zakazniku, neni jednoduche. Ale hlavne, slozenim jidelnicku to nekonci.
Uz v predchozich clancich a diskusich k nim bylo uvedeno, ze i pri opakovanych cestach si dane konkretni vyhlidnute jidlo cestujici nemohl dat, protoze sice v jidelnicku bylo zarazeno, ale v kuchyni chybelo (a v tehle souvislosti by me docela zajimalo, jestli jsou vsechna jidla vzdy naporcovana predem a jednotlive zabalena, nebo zda velikost porce urcuje kuchar/ohrivac ... vi nekdo?) ... no a druhym zabijakem je potom pokazeni jidla behem pripravy (at uz je duvodem cokoliv) - preci jen, nad spatne rozmrazenym kolacem v radu desetikoruny se da vcelku mavnout rukou, ale pokud si objednam bavorske vdolecky a dostanu v mikrovlnce ohratou (= po vychladnuti nepozivatelnou) koblihu bez naplne pokrytou slehackou ze spreje (ktera pred ocima steka z horke koblihy), pricemz cenove to bylo tusim kolem 40 korun ... to rozhodne neni nic, co by me lakalo vyuzit dalsi (a drazsi) polozky z nabidky pokrmu.
18.01.2015 (20:53)  
Karel Kovářík: Ptám se proto, že jsem současný stav u JLV ani nerozporoval, ani nechci nic drastického, co by vyhnalo klienty.

Svíčková a guláš jsou pro mě jen nouzové volby, když nic z toho, co chci, už není. Obvykle si vybírám v sezonních volbách, preferuju lehčí věci. Proto mi právě přijdou nářky o rušení těchto dvou jídel stejně jako názor "však stačí guláš a svíčková" jako kontraproduktivní.
Registered user Kakov 
18.01.2015 (15:36)  
Josef Petrák:

nevylučuje (však jsem také nikde nepsal, že vylučuje), jen bych rád znal Váš názor
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko