..: Zimní nabídka JLV: Klasika na ústupu, žijeme zdravě! :..

Jídelní vůz, foto: Aleš PetrovskýPraha — Konec stálice jídelního lístku, guláše s knedlíkem, a další rozšíření sezónní nabídky. Tak by se dalo shrnout představení zimního menu, na kterém si mohou cestující od středy 14. ledna pochutnávat v jídelních a bistro vozech Českých drah se servisem JLV, známými v poslední době pod obchodní značkou ČD Restaurant. Právě zimu, období různých předsevzetí, vzal v potaz i šéfkuchař a autor receptů Jaroslav Sapík: „Hosté jídelních vozů, kteří chtějí po vánočních svátcích shodit nějaké to přebytečné kilo, se s novou nabídkou svému novoročnímu předsevzetí nezpronevěří. To ale vůbec neznamená, že si nepochutnají,“ dodal předseda představenstva Československého svazu kuchařů. Co nás tedy v jídelních vozech nově čeká?

Před hlavním chodem si můžeme pochutnat na plátcích roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou nebo na dýňovém krému s chlebovými krutony. Hlavní chody zastupuje v zimním menu loupaná plec s houbovou omáčkou a krupicovými knedlíčky se špenátem či pečená husí prsíčka, kapusta dušená na slanině a bramborové špecle. Kdo chce žít opravdu zdravě, určitě pak uvítá celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem, pro mlsné jazýčky je zde poté sladká tečka ve formě vanilkové bábovky s kousky čokolády a omáčkou z černého rybízu, která „rozhodně není žádným jen tak ledajakým muffinem,“ jak uvedl jeden z řečníků na tiskové konferenci. Pro cestující, kteří preferují jen něco rychlého, je následně přichystán sendvič s uzeným lososem, citronovou majonézou a lístky rukoly.

Vanilková bábovka s kousky čokolády a omáčkou z černého rybízu, foto: JLV, a.s.Sendvič s uzeným lososem, citronovou majonézou a lístky rukoly, foto: JLV, a.s.Plátky roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou, foto: JLV, a.s.Pečená husí prsíčka, kapusta dušená na slanině, bramborové špecle, foto: JLV, a.s.Loupaná plec s houbovou omáčkou a krupicovými knedlíčky se špenátem, foto: JLV, a.s.Dýňový krém s chlebovými krutony, foto: JLV, a.s.Celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem, foto: JLV, a.s.

Naopak z nabídky byla vyřazena klasika ve formě hovězího guláše s knedlíkem, dále také hovězí vývar či velmi rozporuplné nakládané sýry, které byly přitom do nabídky přidány teprve nedávno. Nevýraznou, ale zajímavou změnou je přeřazení těstovin pappardelle ze stálé do sezonní nabídky, což značí, že je tedy možné očekávat jejich pravidelnou obměnu.

Zákazník si bude moci nově zvolit nejen tradiční Bistro menu (hlavní jídlo a nápoj, v jídelních vozech někdy pod názvem Denní menu) za 139 Kč či Sladké menu (dezert a teplý nápoj) za 75 Kč, ale také kombinaci hlavního jídla a polévky nebo hlavního jídla a dezertu za 165 Kč. Kompletní tříchodové menu ve složení polévka (předkrm), hlavní jídlo a dezert (+ nápoj) v nabídce ale stále nenajdeme. Za samostatný sezonní hlavní chod zaplatí cestující 129 Kč v případě loupané plece a 159 Kč v případě husích prsíček. Dýňová polévka či bábovka cestujícího přijdou na 49 Kč, roastbeef na 79 Kč a sendvič na 59 Kč. Kdo vyznává zdravý životní styl, tak si bude muset připravit za salát 99 Kč. Všechny ceny jsou uváděny v rámci nabídky Happy hours, což ve skutečnosti znamená snížené ceny na území ČR a SR.

V případě složených menu si ale redakční tým ve starých i nových elegantních jídelních lístcích všiml určitých přetrvávajících nejasností, které v provozu u těchto nabídek panují. K Bistro menu či Dennímu menu si podle jednoho jídelního lístku můžeme dát jakýkoliv nápoj, v angličtině či němčině už je ale napsáno, že pouze nealkoholický nápoj. Jídelní lístek pro jinou linku pak z možností vyjímá jablečný střik Apfelschorle či Redbull, další pak výběr omezuje už jen na Pepsi či vodu Toma natura. Podobné je to i u výběru jídla, kde je sice uvedeno, že si zákazník může vybrat hlavní jídlo dle výběru kromě minutek, nicméně zdali jsou sezónní husí prsíčka hlavní jídlo či minutka, to už je pro běžného zákazníka těžko odhadnutelné, když to nikde není výslovně uvedeno.

Celozrnný těstovinový salát - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýDýňový krém - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýLoupaná plec s houbovou omáčkou - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýHusí prsíčka se špeclemi - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýRoastbeef - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýSendvič s uzeným lososem - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýVanilková bábovka - skutečná podoba, foto: Aleš Petrovský

Nicméně chuťově nelze novým pokrmům prakticky nic vytknout a mírně stoupající tendenci mají snad v posledních letech i výkony personálu, i když v této oblasti stále panují velké rozdíly mezi jednotlivými posádkami. Podle Bohumíra Bárty, generálního ředitele JLV, pomohla ke zvyšování kvality poskytovaných služeb mimo jiné i konkurence na železnici. Jeho slova potvrdil také Jan Valeš, ředitel obchodu a marketingu JLV, který dodal, že zákazníci JLV jsou stále náročnější, a proto je důležité se tomuto trendu neustále přizpůsobovat. Oba členové vedení JLV zdůraznili, že momentálně zaměstnávají přes 240 stevardů a kuchařů a měsíčně projde jejich logistickým řetězcem 90 tun zboží a materiálu. Neopomněli zdůraznit také fungující tréninkové centrum pro zaměstnance JLV, které v podstatě kopíruje prostory restauračních vozů ve vlaku. „Podobné tréninkové centrum má v Evropě pouze Eurostar,“ dodává Valeš.

Školící centrum - interiér vozu, foto: Aleš PetrovskýŠkolící centrum - speciální kazetové sety s nádobím, foto: Aleš PetrovskýŠkolící centrum - prostory jídelního vozu, foto: Aleš Petrovský

Railjet, EuroCity, výběrové řízení

Zahájení tiskové konference JLV a ČD, foto: Aleš Petrovský Opomenut nezůstal ani catering v nejnovějších vlacích Českých drah, jednotkách ČD railjet. I na palubách těchto souprav bude k dispozici nabídka produktů Starbucks, na kterou jsou již cestující zvyklí ze spojů SC Pendolino. Na otázku magazínu ŽelPage, která se týkala prémiových služeb pro cestující třídy Business, odpověděl Radek Korselt, produktový manažer ČD, nejprve obecně: „České dráhy byly nuceny převzít koncept již rozšířeného produktu ÖBB railjet…,“ nicméně pak dodal podivuhodnou větu, že: „…pro šest míst nechtěly Dráhy připravovat speciální koncept,“ jako například redaktory našeho magazínu zmíněná tříchodová menu, která nově potkáme v nejvyšší třídě 1 plus u ZSSK. Jeho slova vzápětí poněkud mírnil ředitel odboru obchodu osobní dopravy ČD Jiří Ješeta, který prohlásil, že ČD nebyly „nuceny“ převzít koncept od ÖBB, ale bylo potřeba najít shodu s dalším poskytovatelem občerstvení na palubách rakouských railjetů a výsledek je rozumným kompromisem. Padesátikorunový voucher na nákup sortimentu JLV, který cestující v Business třídě dostávají na českém území jako součást poskytovaných služeb, označil Ješeta za vstřícný krok ČD pro jejich zákazníky.

Na náš další dotaz, týkající se nevypravování jídelních vozů, a s tím související další degradace spojů EC (dnes částečně jako kategorie Ex) na lince Ex 1 Praha - Ostrava - Žilina, odpověděli zástupci drah následovně: „Nemyslíme si, že jsme tyto spoje degradovali. Jen jsme upravili jejich koncepci. Je třeba si uvědomit, že na této trase poskytují dráhy dva koncepty služeb a to vlaky SC Pendolino a již zmíněné vlaky EuroCity. Ty ale, narozdíl od Pendolin, jsou využívány spíše úsekovou frekvencí, a je zde tak koncept minibaru dostačující. Jen málo cestujících jede v celé trase až do Žiliny. Minibar je opravdu plně v gesci Českých drah a je v současné době v testovacím provozu. Ohlasy na něj jsou však kladné.“

S tím pochopitelně souvisel i náš poslední dotaz ohledně chystaného výběrového řízení na poskytovatele cateringových služeb ve vlacích ČD od poloviny roku 2016. Bývalý generální ředitel, Daniel Kurucz, totiž uvažoval i nad variantou, že by si dráhy zajišťovaly restaurační služby samy a pouze by vysoutěžily dodavatele samotných produktů. Jiří Ješeta připustil, že se uvažuje nad několika variantami, které nyní dráhy podrobují důkladné analýze, a momentálně tedy nemohou poskytovat podrobné informace. Nicméně připouštějí, že termín vyhlášení výběrového řízení se opravdu již blíží.

Nutriční hodnoty, děti a diabetici

Příklad nutričních hodnot v menu JLV, foto: JLV, a.s. Součástí představení zimní gastronomie byla i prezentace věnovaná zdravé a správné výživě od Ivany Bednářové Častvajové, výživové poradkyně a manažerky projektu CEFF ČR (Certified E-Friendly Food). Ta spolupracovala na výběru surovin pro zimní nabídku. „Když teď svému dítěti ve vlaku objednáte celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem nebo pappardelle s tomaty, lilkem, cuketou, žampiony a parmazánem víte, že mu dáváte nutričně vyváženou a zdravou stravu. Nabídka ale obsahuje také doporučená jídla bez cukru pro diabetiky, jako jsou například plátky roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou,“ uvedla Bednářová Častvajová.

V nově koncipovaných jídelních lístcích naleznou cestující uvedené nutriční hodnoty jako obsah sacharidů, tuků a bílkovin a celkovou energetickou hodnotu jídla. Samozřejmostí je již také označení přítomných alergenů. Další novinkou je označení jídel vhodných pro děti a pro diabetiky.

Zdroje: JLV, ČD

Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 15.1.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
15.01.2015 (17:15)  
Mimochodem, pappardelle se pisou se dvema L. Kdyz uz to potrebujete mit italsky (coz stejne nikdo nevi, co to je) a nestaci "siroke nudle"...
registrovaný uživatel M 
15.01.2015 (17:12)  
Sim: Tak to s trhovcem, to bylo dobre, ne ze ne:-)

Co se tyce toho jahloveho salatu, tak zvazte jeden list ledoveho salatu, jednu papriku, lehky posyp z jahel (primerene velikosti listu), lzicku dresinku a mate. Tipoval bych to na 150 gramu aji s vidlickou.
V tomto smyslu jsou kazdopadne nejobjektivnejsim jidlem ty parky asi. Uz i u tech vajicek by jeden neveril, ze to muzou byt tri, ale asi kupuju nejaky moc velky, kdy moje michany ze dvou mi prijdou jako vetsi porce:-))
registrovaný uživatel Kakov 
15.01.2015 (16:57)  
Sim:

plně s Tebou souhlasím, já se obávám, že management ČD+JLV se zaslepil svými půl milionovými platy a zapomněli kdo jezdí vlakem...

teď budu trochu přehánět, aby lépe vynikla myšlenka:
ono degustační porce alá Polreich mají své opodstatnění v luxusních = předražených restauracích, když si někdo zajde na jídlo o dvou předkrmech, třech hlavních chodech a třech chodech zákusků, a je mu fuk, jestli za jídlo zaplatí 1000 nebo 10000 Kč, tak jsou degustační porce úplně super...

ale takových lidí moc vlakem nepojede a do jídelního vozu je takový koncept naprosto nevhodný, tam je přeci jen potřeba se "najíst"....
registrovaný uživatel Kakov 
15.01.2015 (16:44)  
Jugy:
mohu vědět které EC staví v Přelouči a Července? děkuji
registrovaný uživatel Sim 
15.01.2015 (15:32)  
On uz to tu nakousl M a vedla se o tom diskuse u predchozich clanku tykajicich se hospod na kolejich ... predpokladam, ze JLV stale neplanuje zavest hmotnosti porci do jidelniho listku. Mohu pozadat nekoho z redaktoru, aby se na toto tema pri pristi tiskovce zeptal? Zda je to nenapsano schvalne, aby se dala porce omezit na dekustacni velikost za plnou cenu, nebo zda soudi, ze jsou zakaznici radeji, kdyz si kupuji zajice v pytli, nez kdyby si aspon orientacne dovedli predstavit, kolik toho za sve penize dostanou?

Mi prijde docela na palici, kdyz je nutne zminovat vysledky rozboru, nutricni hodnoty a alergeny, ale neni nutne uvadet, k jakemu mnozstvi se cena vztahuje. Jak by asi pochodil pred COIkou trhovec, ktery by mel cedulku "jablka za 20 kc, mnozstvi za tuto cenu vam urcim sam podle nalady"?

Na stranu druhou, zrovna zminka o absenci gulase v nasledujicim obdobi me mrzi - mimo jine prave proto, ze u nej jsem s pomerem "co za kolik" byl spokojeny a vzdy jsem dostal na talir mnozstvi, ktere muj hlad dokazalo zahnat a i chutove poharky byly spokojeny.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
15.01.2015 (14:59)  
Trocha humoru a nechtěné (doufejme že nechtěné) komiky:

Z webu ČD: EuroCity (EC) – vlaky pro pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti především do zahraničí zastavující pouze v nejvýznamnějších stanicích, bez příplatku, vozy 1. a 2. třídy, ve vlacích jsou řazeny restaurační vozy, možnost rezervace míst.

Z tiskové konference: „Nemyslíme si, že jsme tyto spoje degradovali. Jen jsme upravili jejich koncepci. Je třeba si uvědomit, že na této trase poskytují dráhy dva koncepty služeb a to vlaky SC Pendolino a již zmíněné vlaky EuroCity. Ty ale, narozdíl od Pendolin, jsou využívány spíše úsekovou frekvencí, a je zde tak koncept minibaru dostačující. Jen málo cestujících jede v celé trase až do Žiliny."

Zajímalo by mě, jaká je vlastně "koncepce" vlaků EC, IC, Ex a Rx. Odpovím si sám. U všech vlaků stejná: sliby bez garance, servis různý, jednotlivé produkty od sebe běžný cestující v podstatě nemá šanci odlišit. Máme "koncepci" a kdyby náhodou, tak koncepci upravíme. Jen si prosím nemyslete, že spoje degradujeme. Kdepak. Všechno jsou to spoje vysoké, vyšší a nejvyšší kvality. Takže EC bez jídelního vozu zastaví v nejvýznamnějších stanicích Července, Mohelnici a Přelouči, a všichni jsou happy, jakou svělou koncepci mají.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
15.01.2015 (14:52)  
Jsem rád, že už žijeme v zemi, kde se železniční doprava natolik zlepšila (bez ironie), že tady jako téma řešíme, jestli je dýňová polívka dostatečně dýňová a jestli řízek za 129 Kč je drahej, nebo ne.
15.01.2015 (13:38)  
Juristic007: platit za jídlo 300 korun je přece jenom dost
Vsak to je taky kravina na kvadrat provozovat v Cechach rakouskou hospodu. Ale uprimne receno - ja myslim, ze za danejch okolnosti je hodne i tech 129 za rizek...
15.01.2015 (13:24)  
Jiří Hasil: To je dobrá otázka :-)
15.01.2015 (12:44)  
Jak je to v bussines třídě railjetu ÖBB na českém území, také dostanu voucher 50 kč? To asi ne, ne?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko