..: Dodávka vozů ABpee pro ČD se oddaluje :..

Ilustrační fotografie, interiér vozu Bdmpee, foto: Aleš Petrovský Praha/Bydgoszcz — Zákazníci majoritního železničního dopravce se i nadále budou muset spokojit na určitých rychlíkových linkách s „komfortem“ vozů první a druhé třídy řady AB či první třídy A. Polská společnost PESA, která pro dráhy rekonstruuje patnáct vagonů druhé třídy řady Bdt na první a druhou třídu v nově vzniklé řadě ABpee, má totiž problémy s jejich nasazením do zkušebního provozu. Nyní je již jasné, že avizované dodání vozů na přelomu roku 2013 a 2014 se nestihne. Jak pro portál ŽelPage uvedl Drážní úřad České republiky (DÚČR), tak k dnešnímu dni zkušební provoz stále nebyl povolen, navzdory zveřejnění protichůdné informace v aktuálním čísle Železničního magazínu.

Jaké jsou tedy důvody příslušného rozhodnutí Drážního úřadu? „Při jednání vyplynula skutečnost, že výrobce PESA pro zvýšení rychlosti drážního vozidla ze 120 km/h na 140 km/h, která je limitována použitím podvozků drážního vozidla GP200, použil jinou než doporučenou metodu úpravy podvozků ke zvýšení rychlosti, kterou si nechaly v minulosti vypracovat dřívější ČSD u VÚKV Praha, ale použil metodu, kterou PESA používá u podvozků GP 200 vyrobených v Německu pro německé zakázky,“ uvedl Pavel Kostka z oddělení drážních vozidel DÚČR.

To úřad odmítl akceptovat, jelikož podvozky GP200 z Vagonky Studénka jsou jiné konstrukce, než jejich německý ekvivalent. DÚČR tak požadoval pro podvozky posouzení odbornou právnickou osobou. Mimo jiné bylo také během zkoušek na Zkušebním okruhu ve Velimi zjištěno překročení povolených hodnot rušivých proudů (EMC). Drážní úřad následně 22. listopadu 2013 dostal od společnosti PESA žádost o povolení zkušebního provozu s jedním vozem ABpee, která mj. obsahovala vyjádření VÚŽ Praha a.s. a VÚKV Praha a.s. k celkové modernizaci vozidla, a to včetně úprav provedených na podvozku. U žádosti však chyběl souhlas s jejich obsahem od dopravce, tedy od zadavatele modernizace a majitele drážního vozidla.

Drážní úřad po pečlivé analýze všech předložených dokumentů dospěl k závěru, že není možné dostát všem podmínkám Zákona o drahách (konkrétně paragrafu 43 odstavce 9), při schválení zkušebního provozu bez omezení, jelikož by mohlo dojít při provádění zkoušek k ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy. DÚČR taktéž nepovolil zkušební provoz s omezením, které bylo Drážnímu úřadu doporučeno právnickou osobou s přihlédnutím k nevyhovujícím hodnotám elektromagnetické kompatibility vozidla a pevnosti podvozku, jelikož se zkušební provoz vydává na drážní vozidlo jako celek (to znamená, že není možné omezení elektrického vytápění apod.).

Polská PESA ve svém stanovisku uvádí, že po dokončení probíhajících prací bude finalizována technická dokumentace, která bude po odsouhlasení ČD zaslána na DÚČR. Jakmile Drážní úřad schválí zkušební provoz, tak budou Českým drahám přistaveny dva vozy pro testovací provoz s cestujícími. Samotné dráhy pak dodávají, že v případě nedodržení stanovených termínů dodání budou uplatňovány na výrobci standardní smluvní pokuty.

Zdroje: PESA Bydgoszcz, České dráhy, Drážní úřad, rozhodnutí o nepovolení zkušebního provozu DÚČR pro vůz řady ABpee347


Aleš Petrovský | 7.2.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
09.02.2014 (17:38)  
Jip: No těžké ty 054 asi jsou (nezjišťoval jsem kolik mají), to že nemají klimatizace je velké +, mají normální okna a lehce zatmavená (ne ale tak moc jako u ešusu), takže se dá koukat ven. Taky se dá zhasínat světlo, barevně to není nejhorší a má to fakt pohodlné sedačky (možná ještě pohodlnější než ty klasický Bdtčkový). Na rozdíl od těch nereko, bych řekl, že topení je v pohodě (u těch nereko často smrdělo a čmoudilo). Ty podvozky teda mohli taky zrekonstruovat, když to pořádně rozjede, tak to tak rachtá, při kazdým náběhu na brzdy to zapíská a to brždění samotný taky stojí za to, kam se hrabe tornádo pomalu.

Ale i tak, dokud nebyly v Děčíně pantery, tak pro cestu z Děčína do Ústí nebo naopak, byly pro mě Bdtn nejvíce preferované. Hned po nich osobák Bdt a rychlík z Bček pak spíš jako nouzovka.
registrovaný uživatel joki  mail  
09.02.2014 (16:51)  
Tohle jsem skopíroval na K-reportu asi náhoda...

"Už dloho si kladu jednu otázku - ČD dělají rekonstrukce všeho možného, ale vozům Bdmtee se z nějakého důvodu všechny modernizace obloukem vyhýbají (to že v pár vozech jsou nový sedačky neberu jako reko ale spíš jako náhodný výstřel/iniciativu depa). Přitom vždyť ty vozy mají lepší hardware než třeba Bdt, můžou 160 km/h (Bdt i po reko jen 140 km/h), tak proč se na nich neudělá nějaká pořádná reko s klimatizací zásuvkama, některé předělat na řídící vozy? Na rychlíky by to pak byly super vozy. Proč se místo toho rekonstruují Bdt? Stejně vagonů je/bude nadbytek a některé půjdou do šmelcu (řekl bych že konkrétně Bdmtee už je nadbytek minimálně kvůli Panterům na pardubicku), tak proč se prodlužuje životnost těch konstrukčně horších vozů?"

JiP Loni jsem jel s 3 letou dcerou z Hranic na raildays do Ostravy v Bbdgmee. Seděli jsme v 6 a naproti sedící paní s pánem tak kolem 55-60 sama od sebe řekla že "sedět na tom z Prahy je neunosné" příště že pojedou regiojetem. No a při cestě z Hranic do Třebové stejným vozem začátkem ledna, se mladé holky kroutily jako žížaly už v Zábřehu s poznámkou že na té "židli" se nadá sedět. To mne rozesmálo a řek jsem jim ať to napíšou na vedení ČD v čem je vozí.
Tady je kontakt přímo na vedení představenstva ČD na jejich oficielních stránkách v pravo dole jsou kontakty na jednotlivá odděleníhttp://www.ceskedrahy.cz/skupina-cd/organizacni-struktura/predstavenstvo/-800/
no a když kliknete na ty kontakty se objeví tohle http://www.ceskedrahy.cz/kontakty/generalni-reditelstvi/-1351/
mne se objeví prázdná stránka, ale asi nebudu sám...
Mne ty sedačka nehorší nepřijdou ale prostě každý holt asi máme jiné požadavky.
Já projel republiku v 80tých letech v tehdeších Bm. Když jsem viděl přicházet do Bohumína nové Bmee se žlutým pruhem pernamentně nasazované na Ostravana, tak to byl svátek a věřil jsem že těch vozů bude taky tisícová seríe tak jako tehdy B. Jinak poslední B, teda tehdy Bm přišly s pořadovými čísly taky do Bohumína č.981-999. Taky šly na Ostravana než dorazily v roce 1986 Bmee. Ale to je více jak 25 let.
Když jedete nějakým R na Vsetín, tak se tak trochu přenesu v čase, pokud nesednu do najbrtí dehumanizace.
V tomhle mají ČD obrovskou výhodu k pořádání retro, historicky, nostalgických jízd nemusí složitě shánět vozy a upravovat je do pův podoby, na rozdíl od Jančury který by musel své 30ti leté veterány složitě předělat do původního stavu z výroby.
registrovaný uživatel JiP 
09.02.2014 (16:09)  
To Neonym: To tim rict nechci, ale chci rict neco jineho. Bylo rozhodnuto o modernizaci vagonu pro matky s detmi, invalidy a cyklisty a cekal bych, ze modernizace ma prinest zlepseni cestovani teto skupiny cestujicich a vzhledem k cene bych cekal zasadni. Vysledkem ale je, ze cykliste maji nehlidana kola, kocarek s ditetem nemuzete mit pod dozorem a prostor k tomu urceny je spise pec ci sklenik nez vagon pro cestovani. Kupe pro rodice s detmi neni nicim vybaveno, co by melo toto kupe nejak k tomu predurcovat. Tim tedy rikam, ze z jedne hruzy, vznikla jina hruza. Cemu navic rikate "obycejny cestujici". Obycejny cestujici v tomto voze je cyklista s kolem, matka s kocarkem, invalida na voziku. Berte muj nazor jako nazor cestujiciho, ktery tento vagon uz mel moznost nekolikrat pouzit a shledal ho i po modernizaci opet jako neprijatelny svemu ucelu. Takova zpetna vazba. Nemohu se totiz zbavit dojmu, ze potreby cestujicich jsou pri modernizacich vagonu CD az ten posledni parametr, ktery se bere v potaz. Jestli vubec je tento parametr bran nekdy v potaz.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
09.02.2014 (15:05)  
JiP: Nechcete tím doufám říct, že v BDs nebo AB či A se s kočárkem cestuje lépe? Nevím jak by se děťátku spalo v BDs při 100-140kph s otevřeným oknem. To, že vůz není moc vhodný pro cestování s kočárkem, neznamená, že pro běžného cestujícího není lepší, než A
registrovaný uživatel Lev 
09.02.2014 (13:43)  
JiP: Navíc kvůli Bbdgmee je u všech rychlíků do Chebu, i přes Ústí, povinná rezervace pro kola. Jestli se nepletu, tak ve starších půlhytlácích bylo míst pro kolo deset. Přeprava kol byla bez nutné rezervace. Přirovnal bych to k
rekonstrukci silnice, kde by se zároveň snížila rychlost jízdy. Nakonec je dobře, že na rychlících Plzeň - Brno jsou
Bp a přes sezónu jsou přidávány hytláky navíc. Protože na těchto rychlících se taky už Bbdgmee začly objevovat. A těch
míst pro kola se tam mohlo udělat víc. Neměl bych takové obavy, že v případě budoucího nahrazení Bp jinými vozy, by povinná rezervace pro kola byla zavedena i tady. Jen tak mimochodem. V ČD pro vás bylo napsáno, že v Bbdgmee je pro kola míst 12. To se tam asi někdo překlep.
registrovaný uživatel SYN 
09.02.2014 (13:35)  
Tak vždycky jsem si říkal že vozy první třídy by se měly především kupovat nové, dvojky se z nich klidně můžou dělat až při reko, přece už jsme dávno mimo dobu čistých kupátek kdy byla rozteč příček určující pro prostor v kupé a tím pádem pro třídu vozu...
Jinak je to pro ty jedničkáře (platící) fakt dost krutý když jim přijede nějaký AB350 :(
registrovaný uživatel JiP 
09.02.2014 (12:49)  
To Honza: Bdtn-jak se to vezme. Rekneme ze interier neni uplne spatny, ale z dnesniho pohledu nijak inovativni, nejsou zde zasuvky, neni klimatizace a maji stale naftove topeni. Nejednou jsem videl tento vuz stat kompletne zahalen v oblaku bileho dymu smrdiciho naftou-komentare (a hlavne obavy) cestujicich nemusim snad komentovat. Navic vuz je tezky a cele to tahaji obvykle nevykonne 854 coz z toho tvori pomalu se rozjizdejici ingot zeleza. Nevim jak by takovy vuz mohl nalakat nove cestujici.

To Neonym:
Bbdgmee-jel jste v tom nekdy, s kolem nebo s kocarem? Ten vagon je neuveritleny kockopes, kdy uplne jednoduche veci jsou provedeny neskutecne slozite. Navic na to kolik ty vagony staly, tak moje zkusenost je takova, ze tam spousta veci nefunguje, predevsim dvere. Nastupni prostor pro kola a kocarky neni klimatizovan, coz je zasadni problem. Jeli jsme takto s manzelkou s kocarkem, maly spal, tak jsme ho nalozili v kocarku a chteli ho tam nechat. Za prve nemate takto kocar a hlavne dite pod dohlem (ani kolo) a jelikoz rozsirewny predstavek je neklimatizovany, ale soucasne ma neoteviratelna okna, tak tam bylo nejmene 35 stupnu. Takze kluk ven a cele dve hodiny nam rval nevyspaly v kupe. Uzasna slauzba. Pritom by to slo cele resit mnohem jednoduseji a levneji viz upravene vagony nemeckych drah, kde je ve tretine vagonu odstranena jedna rada sedacek, jak kocar tak dite mate pod dohledem (i kolo), prostor pro kola muzete dle potreby libovolne zvetsit nebo zmensit a vse s komfortem pro vsechny - jednoduche, elegantni, funkcni. Bbdgmee se snazi slouzit vsem moznyjm potrebam, ve sktecnosti ale ten vagon neumoznuje poradne a kvalitne vubec nic. Kdyz jsem se ptal pruvodciho, na koho se mame obratit, kdyz nam kocar nekdo poskodi, tak nam bylo suse oznameno, ze jelikoz se jedna o prepravu pod dohledem cestujiciho, tak je ta preprava na nase riziko. Jenom nevim, jak mam realizovat ten vlastni dozor. To tam jako mame 3 hodiny stat vcetne 6ti majitelu kol (v 35 stupnich) ? Uzasne vymysleny vagon !!!

Ja to tady opakuji porad, u toho vagonu (a i u vsech ostatnich) nemohla nikdy probehnout nejaka studie ergonomie a funkci interieru a to je to co dela ze vsech moderinzaci vagonu CD jenom vetsi a vetsi zmetky. Nebo to ma nastarosti u CD nejaky ourada, ktery vlakem vubec nejezdi-vubec bych se tomu nedivil. Prave doresene a promyslene detaily odlisuji kvalitni vyropbek od suntu ! Podivejte se na automobilovy prumysl. Kazda packa, tlacitko, vse se zkouma jestli to ma byt zde nebo o cm vedle, pouziti materialu....vedle toho vagony CD jsou proste tvrde, neergonomicke, vrzajici ingoty a kraksny.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
09.02.2014 (11:15)  
Hlavně by se konečně mělo něco vymyslet s vozy A a AB, protože nechat lidi si za ně připlácet(zvlášť, když za nimi je Bbdgmee) je fakt výsměch.
registrovaný uživatel Honza  mail  
09.02.2014 (0:55)  
Jip: Povedené mi přijdou Bdtn ("054"), to byly před modernizací docela hrozný vraky a jsou z nich pohodlný a hezký vagóny. Jen ty schody jsou docela nepraktický.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko