Praha — Český soukromý železniční dopravce RegioJet v uplynulém týdnu oznámil nákup dalších ojetých vozů z Rakouska, kterých měl dosud ve svém vozovém parku k dispozici kolem čtyřiceti. Nově se počet vagonů téměř zdvojnásobí a postupně se dostane až na číslo 95. Od Rakouských spolkových drah (ÖBB) společnost podnikatele Radima Jančury nakupuje podobné vozy jako v minulosti, převážně řady Ampz 18-91 (u RegioJetu tarifní kategorie Relax a Business). Dále pak do Čech dorazí také oddílové vozy typů Bmz 21-91 a Bmz 28-91, ABmz 30-90 či jídelní vozy WRmz. Souprava s první sérií vagonů přitom už dorazila na naše území o víkendu, tažená lokomotivou společnosti Metrans. Některé vozy byly přepraveny do dílen v Krnově či Šumperku, kde proběhnou dílčí úpravy.
Pro RegioJet aktuální nákup znamená již čtvrtou dodávku vagonů z Rakouska. Kromě toho odebral v květnu minulého roku také 12 vozů 1. třídy řady Am od Švýcarských spolkových drah (SBB), které modernizují dílny Legios České Velenice na řadu Amz 19-90. Z pohledu cestujících není bez zajímavosti, že minimálně jeden z nově dodaných vozů obsahuje úpravu pro dětský oddíl, u ÖBB označovaný jako Kinderspielabteil. První z nově dodaných vozů by do provozů dálkových vlaků Regiojetu měly zasáhnout v březnu letošního roku.
Nákup vozů z Rakouska přitom nedávno ohlásil také majoritní dopravce, České dráhy, jenž avizoval postupné převzetí až osmdesáti vozů od ÖBB. Závazné smlouvy však dosud nebyly zveřejněny ve věstníku, a potvrzená je tak pouze první tranše, čítající šest oddílových vozů řady Bmz, v hodnotě 1,2 milionu eur (33 mil. korun). Otázkou tak zůstává, zda se nákupní plány hned dvou českých dopravců navzájem nepřekrývají, a zdali uvolněné rakouské zdroje dostačují k pokrytí potřeb ČD i Regiojetu.
Zdroj: RegioJet, Věstník veřejných zakázek, Atlas vozů, Databáze vozů RegioJet
Samozřejmě cestující jsou pobláznění superluxusem, ale státní dopravce tuto radost rozhodně nesdílí. Ani samotný stát z toho moc netěží.
Díky nastolenému "superluxusu" začala spousta cestujících na této trase opět využívat vlak. A každé zmizelé auto v MS kraji je plus. Státní dopravce zaspal na celé čáře, měl dostatek času během absolutního monopolu vylepšovat své služby, ale tuto příležitost promeškal. Stát z postupné liberalizace železniční dopravy (pokud bude pokračovat) může těžit úspory na nově vysoutěžených tratích.
Z hlediska SŽDC RJ/LE zabírají kapacitu, což je horší než nějaké poplatky za dopravní cestu.
Z hlediska SŽDC zabírá úplně stejně kapacitu DC i ČD nebo ČDC. Ale od toho snad koleje máme, aby se po nich jezdilo nebo snad ne?
ČD zas kvůli nim přicházejí o tržby. Ty si tržby zaslouží, je to skoro stát.
Máme tržní ekonomiku, takže tržby si zaslouží ten lepší. Ovšem i RJ a LE platí daně a jejich nástupem na trh byla vytvořena pracovní místa a to i v oblastech s vysokou nezaměstnaností. Tato pracovní místa jsou vhodná i pro čerstvé absolventy, takže stát je nemusí živit prostřednictvím sociálních dávek.
Stát zase odebíral/odebírá přemrštěné kompenzace za studentské slevy, což je nezpochybnitelný parazitismus.
Pokud stát nařizuje přepravovat určitou skupinu levněji musí to dopravcům kompenzovat. V tomto případě parazituje tedy na státu i ČD.
Stačí?
Stačí?
http://ozk5.webnode.cz/news/preprava-vozu-pro-regiojet/
Samozřejmě cestující jsou pobláznění superluxusem, ale státní dopravce tuto radost rozhodně nesdílí. Ani samotný stát z toho moc netěží.
Z hlediska SŽDC RJ/LE zabírají kapacitu, což je horší než nějaké poplatky za dopravní cestu.
ČD zas kvůli nim přicházejí o tržby. Ty si tržby zaslouží, je to skoro stát.
Stát zase odebíral/odebírá přemrštěné kompenzace za studentské slevy, což je nezpochybnitelný parazitismus.
Stačí?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.