Praha — Český soukromý železniční dopravce RegioJet v uplynulém týdnu oznámil nákup dalších ojetých vozů z Rakouska, kterých měl dosud ve svém vozovém parku k dispozici kolem čtyřiceti. Nově se počet vagonů téměř zdvojnásobí a postupně se dostane až na číslo 95. Od Rakouských spolkových drah (ÖBB) společnost podnikatele Radima Jančury nakupuje podobné vozy jako v minulosti, převážně řady Ampz 18-91 (u RegioJetu tarifní kategorie Relax a Business). Dále pak do Čech dorazí také oddílové vozy typů Bmz 21-91 a Bmz 28-91, ABmz 30-90 či jídelní vozy WRmz. Souprava s první sérií vagonů přitom už dorazila na naše území o víkendu, tažená lokomotivou společnosti Metrans. Některé vozy byly přepraveny do dílen v Krnově či Šumperku, kde proběhnou dílčí úpravy.
Pro RegioJet aktuální nákup znamená již čtvrtou dodávku vagonů z Rakouska. Kromě toho odebral v květnu minulého roku také 12 vozů 1. třídy řady Am od Švýcarských spolkových drah (SBB), které modernizují dílny Legios České Velenice na řadu Amz 19-90. Z pohledu cestujících není bez zajímavosti, že minimálně jeden z nově dodaných vozů obsahuje úpravu pro dětský oddíl, u ÖBB označovaný jako Kinderspielabteil. První z nově dodaných vozů by do provozů dálkových vlaků Regiojetu měly zasáhnout v březnu letošního roku.
Nákup vozů z Rakouska přitom nedávno ohlásil také majoritní dopravce, České dráhy, jenž avizoval postupné převzetí až osmdesáti vozů od ÖBB. Závazné smlouvy však dosud nebyly zveřejněny ve věstníku, a potvrzená je tak pouze první tranše, čítající šest oddílových vozů řady Bmz, v hodnotě 1,2 milionu eur (33 mil. korun). Otázkou tak zůstává, zda se nákupní plány hned dvou českých dopravců navzájem nepřekrývají, a zdali uvolněné rakouské zdroje dostačují k pokrytí potřeb ČD i Regiojetu.
Zdroj: RegioJet, Věstník veřejných zakázek, Atlas vozů, Databáze vozů RegioJet
Nicmene zpatky k tematu zpravy. Z informaci, co plynou z diskuse, mi tedy vychazi nasledujici:
- u zlutych se pravdepodobne v dohledne dobe dockame skutecneho jidelniho vozu v soupravach, predpokladam, ze doposud provoznimu nasazeni branil jejich maly pocet
- otazkou zustava osud kindervagonu, jeden kus je malo, takze ocekavam bud prestaveni dalsich Bmz podle tohoto vzoru, nebo naopak vraceni interieru tohoto vagonu do stavu bezneho Bmz
- u modrych se mozna pohnou ledy a pocet cervenosedych emzet v provozu se zase o fous navysi ... treba se (za par let) tato vymozenost objevi i v Plzni, kam byly od zacatku nakupu slibeny
- mezi radky tak nejak predpokladam, ze zaroven jsou tim padem odpiskany rumunske novostavby pro zlute
Pak si tu můžete něco vyprávět o krátkých vlacích soukromých dopravců.
I vzhledem k tomuto nákupu vlaky regiojetu zas tak krátké nebudou, dle vyjádření Jančura plánuje desetivozové soupravy.
Ale od toho snad koleje máme, aby se po nich jezdilo nebo snad ne?
S tím souhlasím. Problém je ale v tom, že po kolejích jezdí v krátkých intervalech několikavozové vlaky osobní dopravy, zatímco třicetivozové nákladní vlaky postávají na vedlejších kolejích, protože pro ně prostě není místo.
[i]Díky nastolenému "superluxusu" začala spousta cestujících na této trase opět využívat vlak. A každé zmizelé auto v MS kraji je plus.
Jsem přesvědčen, že nejen koleje, ale i silnice jsou od toho, aby se po nich jezdilo.
Není lepší člověk v RJ/LE, než člověk v autě?
Pro RJ/LE určitě. Ale pro stát? Pokud ten člověk pojede z Prahy do Ostravy vlakem místo autem, přijde stát o nějakých 400 Kč (spotřební daň a DPH z benzínu). Pokud občané začnou vlakem jezdit opravdu ve velkém, bude to mít pro stát dalekosáhlé důsledky (snížení prodeje aut, méně práce pro autoservisy, nižší příjmy z dálničních známek, nižší příjmy bank a pojišťoven, pro které je automobilová kultura velkým zdrojem; ve všech těchto oborech se sníží zisky a tím i daňové příjmy státu).
Taky fandím železnici, ale chápu, že při takto nastavených cenách je pro stát výhodnější podporovat silniční dopravu. Pokud člověk pojede vlakem místo autem a zaplatí 100 Kč za jízdenku, tak stát sice ušetří 100 Kč na dotacích, ale zároveň minimálně tu stovku ztratí na daňových příjmech z autodopravy.
ČD mají od státu jasné zadání:
1) svézt tu hrstku "socek", které nemají auto
2) zbytečně nepřetahovat další lidi z aut do vlaků
Když přijde nějaký soukromník a začne ty lidi přetahovat, je pochopitelné, že státu se to nelíbí.
Jančurovi fandím, přeji mu další vozy a spokojené zákazníky a plusové bilance. Především díky jeho firmě došlo k lepšímu vývoji na železnici. Od zvýšení úrovně cestování, navýšení počtu cestujících až po banality typu logického číslování vagónů a přehlednější eshop. Celkem se těším, co RegioJet na kolejích ještě vymyslí a přinese, :-).
Alex7:
"Z hlediska SŽDC RJ/LE zabírají kapacitu, což je horší než nějaké poplatky za dopravní cestu." - koleje sou snad na to, aby se po nich jezdilo. Možná by se dalo diskutovat o pravidlech udělování a zpoplatňování slotů.
"ČD zas kvůli nim přicházejí o tržby." - Počet cestujích vlakem stoupá. Není lepší člověk v RJ/LE, než člověk v autě?
"Stát zase odebíral/odebírá přemrštěné kompenzace za studentské slevy" - ok, i pravidla studentského jízdného a kompenzací bych změnil. Max % ceny jízenky, max Kč/km, souběžně nejede nic levnějšího.
"Lék: regulátor" - na co? Lékem by bylo státní IDS s takovou kvalitou, že by cestující neměl důvod jezdit něčím mimo.
"Samozřejmě cestující jsou pobláznění superluxusem" - myslíš jako zásuvkou ve vagoně, uklizenym vagonem, pitnou vodou na 2-3h cesty?
14.01.2014 (17:27)
EN477: Možná kdyby nebyla Janoza v insolovenci, tak to vypadá jinak. ;)
Janoza v Insolvenci není stačí se podívat na portal.justice.cz byla, ale již byla insolvence vymazána.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.