Praha — Český soukromý železniční dopravce RegioJet v uplynulém týdnu oznámil nákup dalších ojetých vozů z Rakouska, kterých měl dosud ve svém vozovém parku k dispozici kolem čtyřiceti. Nově se počet vagonů téměř zdvojnásobí a postupně se dostane až na číslo 95. Od Rakouských spolkových drah (ÖBB) společnost podnikatele Radima Jančury nakupuje podobné vozy jako v minulosti, převážně řady Ampz 18-91 (u RegioJetu tarifní kategorie Relax a Business). Dále pak do Čech dorazí také oddílové vozy typů Bmz 21-91 a Bmz 28-91, ABmz 30-90 či jídelní vozy WRmz. Souprava s první sérií vagonů přitom už dorazila na naše území o víkendu, tažená lokomotivou společnosti Metrans. Některé vozy byly přepraveny do dílen v Krnově či Šumperku, kde proběhnou dílčí úpravy.
Pro RegioJet aktuální nákup znamená již čtvrtou dodávku vagonů z Rakouska. Kromě toho odebral v květnu minulého roku také 12 vozů 1. třídy řady Am od Švýcarských spolkových drah (SBB), které modernizují dílny Legios České Velenice na řadu Amz 19-90. Z pohledu cestujících není bez zajímavosti, že minimálně jeden z nově dodaných vozů obsahuje úpravu pro dětský oddíl, u ÖBB označovaný jako Kinderspielabteil. První z nově dodaných vozů by do provozů dálkových vlaků Regiojetu měly zasáhnout v březnu letošního roku.
Nákup vozů z Rakouska přitom nedávno ohlásil také majoritní dopravce, České dráhy, jenž avizoval postupné převzetí až osmdesáti vozů od ÖBB. Závazné smlouvy však dosud nebyly zveřejněny ve věstníku, a potvrzená je tak pouze první tranše, čítající šest oddílových vozů řady Bmz, v hodnotě 1,2 milionu eur (33 mil. korun). Otázkou tak zůstává, zda se nákupní plány hned dvou českých dopravců navzájem nepřekrývají, a zdali uvolněné rakouské zdroje dostačují k pokrytí potřeb ČD i Regiojetu.
Zdroj: RegioJet, Věstník veřejných zakázek, Atlas vozů, Databáze vozů RegioJet
Když čtu tento příspěvek, zůstává mi tak trochu rozum stát.
Tam snad musí sedět opravdoví diletanti, jen se zeptám zdejších odborníků a znalců jestli je třeba i na nákup skoro vyřazených vozů, vypisovat výběrové řízení? Na nová vozidla ano viz šaškárna riljet... Pokud ano, tak tohle nemůže do budoucna fungovat. Stačilo by schválení nějakou radou odborníkú a ne politikú, sedící v dozorčích radách. Soukromník se neptá a kupuje okamžitě když je cena a možnost, pokud to za nic nestojí, nic se nekupuje.
Ano rozdíl je v tom že soukromník nebude čekat na ůplatu od dodavatele... kdežto politici sedící v doz. radách ano. Nelíbí se vám ty moje kecy? Mne taky ne... ale bohužel je to tak.
Proč třeba u sousedů konkrétně ÖBB se dali i do rekonstrukcí tehdy 20ti letých vozů, a celkem do zásadních rekonstrukcí. Tam to celkově funguje jinak, ano tarifní politika a cena jízdného u ÖBB je někde jinde jak u ČD. Pak i tržby a celkové hospodaření je jiné, ale zas tak zásadní rozdíl bych v tom neviděl. Spíše je to o lidech, co o tom rozhodují.
Původce: Radim Jančura
Hostitelé: ČD/SŽDC
Příznaky: ucpávání dopravních cest
Lék: regulátor
Tak se nám tento patologický dopravce množí a ČD zatím tento boj bohužel prohrávají :-(
V případě ojetin pro ČD bych si velké iluze nedělal. Určo jich nebude 80. Typoval bych tak na 11*Bmz vraků, které půjdou na reko na Bmpz pro linku Praha-Hamburg, dále si DB přejí na každém vlaku Bbmvz, takže také 11* a pak 8*Ampz na EC do Žiliny a něco málo na Budapest a Warzsavu a konec. Žádná masivní obnova u ČD nebude. Určitě ne se Zeleným.
Josef Petrák: Tak to držim RJ palce jestli jsou dobrodruzi.. :D
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.