Vánoce! Jak já se na ně coby malý těšil! První den zimních prázdnin jsem si mohl postavit kolem psacího stolu okruh v TT a ve skrytu duše jsem doufal, že Ježíšek i letos něco nadělí – mašinku, vagonek, nebo aspoň výhybku. Většinou nezklamal a já pod stromečkem něco našel. Oblíbil jsem si bobinku a nechával ji jezdit s patrovým kloubovým vagónem. Počátkem sedmdesátých let nebyl výběr v Mladém techniku příliš velký, ale z nabídky výrobce z Německé demokratické republiky se vždy něco dalo vybrat. Červené „ferkltaxi“ jezdilo skvěle. Nikdy jsem to ale nedotáhl tak daleko, jako Trainmaniak a v mládí to příležitostně postaveným okruhem skončilo. Nyní odpočívají mašinky v garáži.
Naštěstí se najdou i jiní, daleko šikovnější než já, kteří se pustili do výstavby modelového kolejiště. A protože je dnes Štědrý den, pojďme se podívat na modelová kolejiště laděná vánočně. Začít můžeme třeba ve Spojených státech amerických. V texasském Livingstonu v roce 2011 proběhl už devátý ročník „Christmas Train Village“. Ten rok bylo kolejiště na ploše 257 čtverečních stop, na 260 stopách kolejí byl v provozu 1 nákladní vlak, dva osobní, jeden cirkusový a jeden vánoční. Městem s 80 domy pendlovala i tramvaj. Santů bylo přítomno hned sedmnáct. Nadšení amerických modelářů je pověstné a velkorysé, nahlédněte příležitostně do jejich časopisu Model Railroader.
V roce 1990 vznikla společnost Lemax, která se stala jedním z výrazných světových dodavatelů miniatur vesnic, městeček a vlastně všeho malého a drobného, co k takové zábavě patří. A stranou nemohou zůstat ani Vánoce. Pravda, někteří by mohli říci, že Trainmaniakova nádraží jsou daleko propracovanější, ale zase vezměme v potaz, že vánoční čas trvá jen krátce, tak proč se zdržovat detaily, když tu jde spíše o náladu.
Můžeme se rozhlédnout i po Evropě. Skandinávskou zimu představuje třeba hamburský Wonderland, snad největší modelová železnice v Evropě. A mnoho německých prodejců vystavuje vánoční diorama. Dorty s okruhem ve velikosti Z nejsou výjimkou i u pekařů.
Takže pokud máte trošku větší byt, zamyslete se před příštími Vánocemi a zkuste si taky postavit menší železnou dráhu.
Doufám, tatínkové, že vaši synové najdou pod stromečkem nějaký přírůstek do kolejiště. A prosím vás, občas je k těm vláčkům pusťte!
Varování: Některé (ex)manželky soustavné provozování a péči o modelové kolejiště hůře snášejí! (poznámka recenzenta)
Zdroj: Wikimedia Commons
Také jsem si koupil model jedné mašinky (a byla dost drahá), ale nesešpatňoval jsem ani výrobce, ani prodejce, protože mi tento předmět stále dělá radost.
Také publikují snímky, vesměs zdarma, někdy za velmi malý honorář, takže o tom něco vím a zárověň se omlouvám za nesprávný výraz.
A není to jen o tom napsat nějakou aktualitu nebo schválit fotku. Zkuste si napsat krátkou aktualitu - spolu s hledáním podkladů a zdrojů, vložením, editací u jejího zpracování strávíte alespoň dvě hodiny. Zpravidla i déle.
Schválení fotky do galerie se může zdát, že je vykonáno dílem okamžiku. Ale fotografům, kteří jsou ochotni naslouchat a učit se, galeristé radí, jak fotky upravit, aby se z nich dalo "vytáhnout" maximum. Je to vlastně taková malá škola focení a editace. (Chcete srovnání u někoho? Podívejte se na začátky třeba Dennise Hübsche, kdy fotil stanicovky na nádraží Ostrava-střed, a srovnejte s jeho současnou tvorbou.)
Do řazení vlaků se jen za rok 2012 podívalo přes 11,8 miliónu lidí. Ale ten systém musí někdo naplnit. A to není vůbec jednoduché. Každý vlak se vkládá vagonek po vagonku. Uvést někdy všechny poznámky a informace z kterého vlaku a na který vlak daný vůz přechází někdy zabere víc času, než jen vložení ikony obrázku. Řadiči, kteří řeší třeba jižní Čechy by mohli vyprávět.
Přidejte k tomu kalendář akcí. Vzniká atlas vozů. Bez adminů (programátorů) by web vůbec nejel... To jsem ani nevyjmenoval všechny skupiny, které se na provozu ŽP podílejí.
Když by se sečetl čas všech, kteří se za rok podíleli na tom, že jste se mohli podívat na stránky ŽelPage, možná by to bylo číslo, které by nás překvapilo všechny. A všichni, kdo se na chodu ŽelPage podílejí, to dělají zadarmo, věnují tomu svůj volný čas. Jedinou odměnou jim je vaše občasné poděkování. A možná i pohled do statistik - vždyť ŽP denně navštíví v průměru přes 12 tisíc lidí. Kdyby tady nenašli něco, co je zajímá, co je baví, asi by šli na jiné stránky.
Stačí Vám to jako malé vysvětlení, že je občas i něco zadarmo?
Vlastně ono to není zadarmo. My za to, že tento web jede, ještě platíme. Z našich pravidelných příspěvků se platí webhosting, domény... (Potřebné místo na serverech není vůbec malé.)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.