Praha — Řekne-li se: „Bardotky v sobotu 14. prosince 2013 skončí v pravidelném provozu u Českých drah,“ asi se najdou i tací, kterým ukápne slza. Podle neoficiálních zdrojů by na trati Posázavského pacifiku měla být ten den vystavena dvojice lokomotiv z depa Vršovice. První bude zařazena na vlaky Os 9055 (Praha hl.n. 8.24 – Čerčany 10.09), Os 9058 (Čerčany 11.18 – Praha hl.n. 13.08), Os 9063 (Praha hl.n. 14.00 – Čerčany 15.39) a Os 9064 (Čerčany 16.48 – Praha hl.n. 18.40); druhá bardotka potáhne vlaky Os 9057 (Praha hl.n. 9.24 - Čerčany 11.09) a Os 9062 (Čerčany 15.48 – Praha hl.n. 17.40). Tato sobota je tedy poslední den pro obdivování úžasné lokomotivy se svým nezaměnitelným bubláním motoru.
Dodejme, že od nového GVD již nebude řada 749/751 turnusována. Nicméně při mimořádnostech, náhradách nebo napěťových výlukách se zřejmě nárazově v provozu objeví i po 15. prosinci 2013. Minimálně pod Bohdalcem zůstanou ještě nějakou dobu jako provozní záloha, díky čemuž je nastávající konec spíše papírový. Posledních několik provozních kousků rovněž zůstává u ČD Cargo, přičemž minimálně s 749.018 a 751.219 se ještě v provozu počítá.
Připomínat historii těchto strojů je téměř zbytečné, mnozí ji znají více než dobře a kdo chce, může se podívat do zdejšího archivu. Psalo se o nich vážně, ale i s úsměvem a nadsázkou. Sáhněme tedy do zdejší galerie a připomeňme si tyto stroje malým výběrem fotografií.
Jasně, fotky dnes ještě neumí zachytit i zvuk…
Rychlá dokumentace stavu stanice Ledečko z přípravy sobotního, veřejnosti přístupného provozu na kolejišti DDM Praha ;)
V.
Kromě toho ještě v 70. letech na téže trati vozily "ekonomické" soupravy T 478.1,2x Bai (osmidveřové) a k tomu někdy dvouossý služebák Dsd (pozdější Daad). Tyto soupravy se ve Světlé nad Sázavou obracely zvláštním způsobem. Po příjezdu do Světlé posunovač odpojil lokomotivu od vlaku a ze soupravy vypustil všechen vzduch. Poté nastoupil na jeden vůz k brzdovému kolu na plošině. Po té signalista na odjezdovém návěstidle postavil návěst "posun dovolen", na návěst posunovače lokomotiva začala soupravu tlačit ven ze stanice, ale před odjezdovým návěstidlem přibrzdila, čímž soupravu odrazila a ta dále pokračovala do stoupání za prvním přejezdem. Zde na spádu posunovač soupravu zabrzdil. Signalista mezi tím přehodil výhybku na vedlejší kolej, posunovač soupravu odbrzdil a ta začala samospádem sjíždět na tuto kolej. Když na tuto kolej souprava samospádem najela, tak na ni najela lokomotiva a po zkoušce brzdy byl vlak připraven k odjezdu směr Čerčany.
Dále se mi vybaví vzpomínka na zamračené na dnešní trati 240 Brno - Jihlava. V 80. letech byly ještě v Třebíči, Vladislavi, Náměšti či mezi Kralicemi a Rapoticemi staré příhradové mosty nýtované konstrukce. Zamračené měly na těchto mostech omezenou přechodnost, což znamenalo, že před mostem každá z nich musela zpomalit asi na 20 km/h, touto rychlostí se vlak doslova přes zmíněný most "přeplazil" a teprve když lokomotiva byla za mostem, mohl ji strojvedoucí zase rozjet na původní šedesátku (nebo kolik tam jinak je). Toť moje nejvýraznější vzpomínky na zamračené.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.