Kralovice u Rakovníka — Příchod nového jízdního řádu bude ve většině krajů znamenat zachování současného rozsahu objednávané dopravy bez výraznějších změn. Jinak tomu však je mimo jiné v Plzeňském kraji, kde množství vlaků poklesne o vcelku výraznou hodnotu 5,6 procenta. Jedním z míst v kraji, kde se redukce dotkne obyvatel větší mírou, je oblast Kralovicka, kde dojde k razantnímu omezení provozu na trati 162 mezi stanicemi Čistá a Kralovice u Rakovníka. Nynější stav navíc je spíše výhrou místních, jelikož původní plán kraje počítal s úplným zastavením provozu ve zmíněném úseku a ukončení všech vlaků od Rakovníka v dopravně Čistá.
Hlavním důvodem, proč se Plzeňský kraj rozhodl dopravu do Kralovic utlumit, je, kromě obvyklého nedostatku financí, hlavně důvod geografický. Město je téměř na samotné hranici kraje a pětikilometrový úsek tratě, ležící na území Plzeňského kraje, nemá pro jeho obslužnost podle představitelů krajské samosprávy velký význam. Trať totiž v blízkosti zastávky Strachovice pokračuje do sousedního Středočeského kraje. Sám tento kraj sice dopravu nijak omezovat nehodlá, nicméně na provoz vlaků až do Kralovic rovněž logicky doplácet dopravci nechce. Postoj Plzeňského kraje popisuje ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová: „Na našem úseku se ten vlak už skutečně nevyužívá. Domnívám se, že tam jezdí většinou zaměstnanci ČD,“ uvedla Kmochová. Právě společnost POVED jízdní řády veřejné dopravy v Plzeňském kraji připravuje.
Zásluhy na zachování dopravy na trati mají nakonec hlavně obce Kralovice a Kožlany, které na budoucí provoz tří párů vlaků o víkendu a jednoho páru v pracovní dny v dotčeném úseku budou také přispívat. Přesnou částku ale zatím žádná ze stran nezná a nevědí jí ani starostové, kteří ji tak nemohou zahrnout do příprav rozpočtu na další rok. Zajímavostí také je, že zkrácením většiny vlaků nedojde k úspoře vozidla ani vlakového personálu na straně Českých drah. Zatímco Plzeňský kraj mluví díky zprůměrované ceně za vlakokilometr o milionových úsporách ve svém rozpočtu, na straně Českých drah dojde zřejmě jen k úspoře paliva a poplatků za dopravní cestu, která bude zřejmě podstatně nižší. Nabízí se také otázka, jaký vlastně má podobně redukovaný provoz na trati smysl a zdali by nebylo účelnější buď zachovat plnohodnotný provoz v současném rozsahu, nebo naopak nahradit autobusovou dopravou celou trať. Nyní totiž budou nastávat situace, kdy například žáci dojíždějící do Kralovic do školy budou pro cestu tam využívat autobus, ale pro cestu zpět vlak, což může být při neexistenci společných jízdenek podstatným problémem.
Zdroje: Česká televize, Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, ŽelPage
Samozřejmě, to je bez diskuse. Analýza, resp. její ekonomická stránka by ale musela být trochu "cinknutá" ve prospěch železnice, protože jinak by se musely zavřít tratě zřejmě skoro všechny. Tam, kde by dopravně vyšel vlak lépe, by se rekonstruovalo a modernizovalo. Samozřejmostí by bylo nasazení moderních vozidel, ne 40 let starých křápů, rekordmanů v hmotnosti na sedadlo apod. :-/ O účinnosti přenosu nemluvě.
Rozumná úvaha. Závěry se mohou lišit - více méně ekonomická úvaha vycházející z potenciálu. (Nezdůrazňji konflikt privátních investorů v Praze, kaňon Vltavy a pod.)
Váš bod 3) - Rychlodráha Kladno (letiště) Praha Střed považuji již po léta za prioritu.
Bod 2) - více pohledů - Liberec-Praha, zejména nové trasování, stávající trasa ani po vylepšování nemože konkurovat zavedené čtyřproudové rychlostní silnici; Drážní spojení Mělník - Praha je časově (i směrovně) mizerné. O optimalizací této části středních Čech máte plnou pravdu, doplním, že Kraluy (?Roudnice?) jsou zralé na oddělení dálkové a příměstské dopravy = 3 a 4 kolej. Absence téhož mezi Praha Libeň a Kolín (Pardubice) považuji za "drobné" opomenutí. (Kdo nedopatříl?!?)
ad bod 1) - neznám detail, nemohu posoudit.
Větina lokálek vznikala kvůli nákladům. Takže paklže ... (viz váš korektní komentář).
Jako příklad na zlepšení, který by měl smysl mohu uvést:
1) Znojmo - Břeclav (včetně elektrifikace)
2) optimalizace sítě tratí v prostoru ohraničeném Mělník - Nymburk - Hradec Králové - Náchod - Trutnov - Liberec - Mladá Boleslav tak, aby měl cca 2 slušné trati sever-jih a 2 slušné trati západ-východ, které zajistí jak slušnou lokální obsluhu, tak zkrácení jízdní doby mezi Libercem a Hradcem, Jičínem a Hradcem, Trutnovem a Prahou, Libercem a Prahou, Jičínem a Prahou. Zbytek prostě pozavírat.
3) Trať Praha - Kladno - Rakovník včetně elektrifikace a zvoukolejnění minimálně Praha - Kladno.
Řekněme si upřímně - chceme mít síť železnic nejhustší anebo chceme, aby občané dostali kvalitní VHD? Ve velké většině případů bude osou dopravy železnice, ale ne lokálka, vždy něco jako Plzeň-Žatec apod. Lokálky do 15 let končí, ač se mi líbí a rád s nimi jezdím na čundr. Není důvod, proč by u nás nemělo dojít k podobnému rušení, jako v západní Evropě. Nutné bude pohlídat, aby nám zde vzniknul kvalitní systém VHD.
Dokud se o tom nezačne mluvit, tak je to samozřejmě balancování na hraně nesmyslných, rádobypopulistických opatření a výkřiků do tmy, rušení-nerušení á la Pardubický kraj, opatření, která nic rozumného nepřinesou, akorát všechny udržují v nejistotě, co vlastně za rok (2, 5) bude...
Pokud nemá trať vyloženě komerční dálkový potenciál, začíná být problém se dostat z regionu do regionu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.