..: Příměstská doprava v Perthu dostává nové jednotky :..

Jednotka série B (Transperth) na stanici Mclver, foto: DBZ2313 Perth — Příměstská železniční doprava v australském Perthu je posilována dodávkou nových vozů série B. Zakázka byla uzavřena v závěru roku 2012, kdy bylo objednáno 22 tříčlánkových souprav s termínem dodání od poloviny roku 2013 do roku 2016. Jedná se o investici za 243 milionů australských dolarů. Jde se o třetí dodávku vozů série B od roku 2004, kdy byl představen první koncept. Tím se počet vozů zajišťujících příměstskou dopravu dostane na 300 a bude se snažit držet krok s poptávkou, která se v posledních třech letech zvýšila asi o 15 %. Provozovat je bude dopravce Transperth, nasazeny budou na Clarkson rail line. Vozy jsou vyráběny ve spolupráci společností Downer Rail (dříve EDI Rail) a Bombardier, z Queenslandu do Perthu jsou převáženy po vlastní ose po železniční síti a v Perthu se musí vyměnit podvozky za úzkorozchodné (1067 mm).

Technické údaje tříčlánkové jednotky:

délka soupravy 73 m
šířka 2,9 m
výška 3,1
maximální rychlost konstrukční: 260 km/h
provozní (v současné době): 130 km/h
hmotnost 120 tun
trakční systém Bombardier MITRAC protiprokluzový systém s IGBT měniči pohání 8 AC trakčních motorů
pojezd Bo-Bo, 2-2, Bo-Bo
elektrický systém 25 kV AC
rozchod 1067 mm

Jednotky mohou jezdit samostatně, případně mohou být zpraženy dvě nebo tři.

Pořízení nových vlaků se dokonce stalo jedním z bodů předvolební kampaně v roce 2013. Zpoždění dodávek předchozích vozů (způsobené zejména problémy s elektromagnetickou kompatibilitou a zabezpečovacím zařízením) a zvýšená frekvence cestujících vedly k přeplňování souprav a ke zhoršení pohodlí při cestování. Proto byly slibovány dodávky další vozů v následujícím období. Zatím se hovoří o dalších 10 tříčlánkových soupravách za cenu 110 milionů australských dolarů.

Interiér jednotky B série (Transperth) nasazované na Clarkson rail line, foto: Mitchell Johnson Australané už se ale dívají dál, co by mělo být předmětem další veřejné zakázky. V nových vozech by se asi měly objevit nové prvky, příklad si berou z brazilského Rio de Janaira. To by mohlo znamenat výraznou změnu – místo dvoudveřových vozů by se nově pořizovaly vozy třídveřové. Pravděpodobně by se snížil počet sedadel, ale přispělo by to ke zvýšení celkové kapacity a hlavně by se tím zkrátil prostoj vlaků ve stanicích, protože třemi dveřmi by se výrazně urychlil výstup a nástup cestujících. Konstruktéři dostanou za úkol vyřešit zásadní problém – zvýšit provozní rychlost (u příměstských souprav s častými zastávkami) ze současných 130 km/h na 160 až 190 km/h a zajistit přitom bezpečné cestování i pro stojící cestující. Kromě vyřešení pohodlného sezení se očekává, že v nových vozech bude akcentován vývoj v oblasti technologií, aby cestující byli v reálném čase informováni o jejich cestě. Očekává se, že nové vlaky by měly být aerodynamiky propracovanější, což by mělo vést ke snížení spotřeby elektrické energie. A v neposlední řadě by vlaky měly být vybaveny aktualizovaným systémem automatického zabezpečení jízdy vlaků, který by pomohl zabránit chybám řidiče. Zakázka by měla být vypsána v polovině roku 2014 a dodávka se očekává v roce 2017.

Zdroje: Global Rail News, Government News, Perth Now, Wikimedia Commons [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 4.12.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Svět


  1 2      Zpráv na stránku:   
05.12.2013 (11:50)  
optus: Dík za doplnění.
registrovaný uživatel optus 
04.12.2013 (22:54)  
Ukulele: Ano, nehoda se stala, ale nemá to nic společného s tím, že by byl na vině užší rozchod. Scénář byl stejný jako u letošní nehody u Santiago de Compostela... Strojvedoucí jel do zatáčky mnohem vyšší rychlostí...
04.12.2013 (21:28)  
optus: Naneštěstí při zadání Tilt Train do vyhledávače vyjede spousta fotek z jedné nepěkné nehody.
registrovaný uživatel Ešus 
04.12.2013 (21:18)  
Obvykle se ohledně pravopisu jen chytnu za hlavu a dál to neventiluji, ale tady se to nedá:
Jednotky mohou jezdit samostatně, případně mohou být zpraženy dvě nebo tři.
To ty nové jednotky bude někdo pražit jako pistácie? :) Kdyby tam bylo ř místo r, toleroval bych to, ale takhle nabrala věta poněkud jiný význam.

Ale samozřejmě jsem rád za každou aktualitu, ať už tam jsou pravopisné chyby nebo ne.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
04.12.2013 (21:06)  
Pro studio:

Nejen krásně strohý, věcný a správný výklad pana Kocourka, ale jsou i tací, kteří mají rádi "faldíky". :-)
registrovaný uživatel optus 
04.12.2013 (20:19)  
Maximální rychlost pro příměstské jednotky bohatě stačí 120-140km/h. Podle mého soudu je použití vyšší rychlosti než 140km/h nesmyslem z toho důvodu, že jízdní doba mezi stanicemi příměstského vlaku v Perthu je asi 2-3 minuty.Na tak krátkých úsecích by možná nebyl problém dosáhnout vyšší rychlosti, ale za vysokých energetických nákladů. Na druhé straně ubrzdit jednotku na krátkém úseku bude opět velmi náročné - takže ekonomický nesmysl. Nehledě k bezpečnosti cestujících, zejména stojících, jak je uvedeno v hlavním článku.

Jiří Bajer:
Mimochodem, v Austrálii jezdí na "Kapském" rozchodu i pendolíno - jmenuje se Tilt Train a jezdí mezi Brisbane a Cairns. Cestovní 160km/h jako u našeho pendolína a maximálka 210km/h. Více zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Tilt_Train

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/ostatni/ostatni027.html

A co se týče přímestských jednotek EDI Bombardier tak zde:
http://www.railgallery.cz/beta/index.php?id=61&n=jak-jezdi-klokani-eskem-aneb-primestska-doprava-u-protinozcu

;)
registrovaný uživatel studio 
04.12.2013 (16:18)  
Jiří Kocurek: Díky, tušil jsem cosi podobného, už mě ale napadly i anti grafitti odolnosti a jiné voloviny :-D
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
04.12.2013 (15:59)  
Tak výrobce hovoří o 130 km/h a jako obrázek má londýnské metro: http://goo.gl/P57W34
Jinak těch 260 bych viděl jako přepočet ze 160 km/h, které někdo považoval za míle a vynásobil to ještě jednou (x 1,609).
04.12.2013 (15:47)  
Vlnitý plech tl. 0,7 mm, délky 2m, šířky 80 cm: Můžete po něm chodit, ikdyž je podepřen pouze na okrajích. Zkuste totéž s tabulovým plechem shodných rozměrů - prohne se vlastní vahou a vysmekne se z uložení.
Důvodem pro zvlnění je pevnost.
registrovaný uživatel studio 
04.12.2013 (15:41)  
to už je fakt rychlotramvaj, hlavně ten interiér, btw, nevíte někdo, proč se tak často používají celkem nezvhledné vlnité plechy?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko