..: SBB přijala bezpečnostní opatření po červencové srážce vlaků :..

ABReh 150.204-2 ADLER, Oberried am Brienzersee - Niederried, foto: Filip Štajner Bern — SBB přijaly první bezpečnostní opatření po červencové srážce vlaků u Granges-près-Marnand. Tam jeden ze strojvedoucích projel červenou, strojvedoucí protijedoucí soupravy to odnesl životem a 20 cestujících bylo zraněno. Před 20 lety zavedly SBB systém, kdy odjezd ze stanice byl závislý jen na strojvedoucím. S účinností od 1. října 2013 začalo ve vybraných sedmi stanicích – Cugy (VD), Estavayer (FR), Yvonand (VD), Court (BE), Pruntrut (JU), Zweidlen (ZH) a Granges-près-Marnand (VD) – platit „pravidlo čtyř očí“, tedy k opuštění stanice musí vlakvedoucí dostat i souhlas dispečera. SBB naléhavým opatřením sází opět na lidský faktor. Na sedmi nádražích výpravčí, kteří pouze obsluhovali blok (panel elektronického řízení vlakové cesty) opět osobně na místě kontrolují odjezd vlaků. Výběr provedla interní pracovní skupina a zvolila ty stanice, kde dochází k mimořádným křižováním. Druhá skupina stanic, kde bude zavedeno obdobné opatření, bude vybrána do konce roku.

Tato okamžitá opatření nejsou ale jediná, co SBB připravuje. Je zpracován střednědobý a dlouhodobý plán technických zlepšení. Síť by měla být vybavena monitoringem rychlosti vlaků. Instalace těchto zařízení je již v běhu a měla být dokončena do roku 2020. Nyní je snaha, aby byl systém zprovozněn jako celek nejpozději v roce 2018, případně dříve. SBB již investovala 50 milionů franků do výměny 1700 návěstí se zastaralou technologií za moderní. „Bude třeba přijmout další opatření, aby se budoucí zatížení sítě způsobené rostoucí poptávkou mohlo udržet v rovnováze s našimi vysokými požadavky na zabezpečení,“ řekl Philippe Gauderon, ředitel infrastruktury SBB. Vyšetřování nehody by mělo být ukončeno v červnu 2014 a na základě závěru vyšetřovatelů budou ze strany SBB přijaty další kroky ke zvýšení bezpečnosti. Už dnes se ukazuje, že čtyřem z pěti železničních nehod z posledního období šlo teoreticky předejít, pokud by byla k dispozici kvalitnější technika.

ABe 8/12 RhB 3506, Bernina Lagalp, foto: Tomáš Kubovec Švýcaři měli v plánu mít celou svou síť pokrytou ETSC úrovně 2 do roku 2065. Ukazuje se, že tento termín je příliš vzdálený a začínají se hledat cesty, jak jej výrazně zkrátit a přiblížit současnosti.

SBB velmi úzce spolupracuje se strojvedoucími, kteří mohou formou interních hlášení upozorňovat na problémy na trati. Současně Jeannine Pilloud, personální ředitelka SBB, ujistila, že nebude docházet k žádným kompromisům při bezpečnostních školeních. Vždy ale zůstává zbytkové riziko. Chybu lidského faktoru nelze stoprocentně vyloučit.

Zdroje: 20 minuten, Global Rail News, SRF


Vlad Poslat mail autorovi | 3.12.2013 (6:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty Nehody a mimořádnosti

More from Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
04.12.2013 (18:05)  
Pikehead: A nenese spoluvinu za Studénku spíš výpravčí z Bohumína která přinesla jiný papír?
04.12.2013 (17:38)  
Pikehead: Nezlobte se, ale co je tohle za kecy? Uz snad bylo nescetnekrat receno, ze ta kriticka stavebni operace byla naplanovana na jindy a na tu dobu byla planovana pomala jizda.
A to s tema kotoucovkama - to je jak kdybyste rekl ze obet kradeze si za okradeni muze castecne sama, protoze u sebe nemela mit tolik penez... Tak snad bud je ten vuz provozuschopnej, nebo neni.
04.12.2013 (16:33)  
RABDe: pozor, na Wikipedii není všechno, jsou to jen ty nejhorší; Jiří Kocourek udělal překlep, myslel 1993, tj. 20 let.

Následky Studénky jsou určitě spoluzaviněné železnicí, dočasná pomalá jízda + dodržené řazení vozů s kotoučovými brzdami mohlo určitě nehodě zabránit.
04.12.2013 (14:51)  
J. Kocourek: takže jsem měl pravdu, díky za odkaz na wiki. On rok 1983 nebyl před 20 lety...Vlastně pokud bude počítat jen cestující, tak tu jsou jen dva případy kde se umíralo, z nichž jen ta Krouna padá na hlavu železnice. Co mi ale připadá šílené, že podle přiloženého dokumentu máme (2011) nejvíc sebevražd na kolejích z celé Evropy (na člověka). 235 lidí je prostě hodně...
04.12.2013 (14:24)  
Joska: No jestli vás to zajímá jako jednotlivce, tak bych se spíš díval na statistiku podle typu tratí, kterými cestujete. Lokálky budou asi nejrizikovější.

Jinak, pokud je v Německu podobný podíl Carga na Vlkm jako u nás a podobná obsazenost, mělo by to moje číslo říkat totéž, co hledáte Vy.
04.12.2013 (12:36)  
RABDe 500:
Za posledních 20 let, tj od roku 1983: Nehod: 7, Mrtvých 56.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_nehod_v_%C4%8Cesku

Pikehead: Nedovedu si představit, že by se u Ivanovic vysypal narvaný studentský rychlík s >800 lidmi na palubě namísto prázdných uhláků...
04.12.2013 (12:23)  
RABDe: z těch statistik není jasné, zda to byl přímo fíra, ale na odkazu na str. 44 jsou informace o Employees - tj. všechny typy drážních zaměstnanců. Fírů ale bude za dvacet let spíš k desítce - Moravany, Čerčany, Zelenice, Hroznětín... Cestující z času na čas umřou na lokálkách při kolizích na přejezdech, tři lidi zabili détrojkoví kouzelníci z Bavorov-Vodňany. Takže vaše paměť bohužel není úplně přesný historický pramen.

A to se bavíme jen o mrtvých, průsery většího ražení jako je třeba opakované sáňkování do Tannwaldu naštěstí všichni přežili, ale taky vůbec nemuseli...
04.12.2013 (12:21)  
Jestli ten graf správně chápu, tak v Německu během pětiletého období klesala úrazovost v průměru o 5% ročně, v ČR jen o 2-3% ročně.
Zaráží mě ale, že ta čísla jsou přepočítána na vlakokilometry. Mě by spíš zajímal vztah mezi úrazovostí a oskm. Když to řeknu poněkud expresivně, tak pro mě není důležité, kolik vlaky nalítají km než se zabiju. Pro mě je důležité, kolik já v těch vlacích nalítám km, než se zabiju.

Pro příklad:
železnice A: ročně 2.000.000 vlkm, 100.000.000 oskm, 1 mrtvý
železnice B: ročně 1.000.000 vlkm, 200.000.000 oskm, 1 mrtvý
Zdravý rozum mi říká, že bezpečnější je pro mě železnice B (mrtvý budu až po ujetí 200.000.000 km, ne už po ujetí 100.000.000 km jako u železnice A). Metodika použitá pro ten graf ale říká, že bezpečnější je železnice A (úmrtnost je po přepočtu na vlkm oproti železnici B poloviční).
04.12.2013 (11:00)  
Joska: To máte určitě pravdu a taky to tam sám píšu, ale původní hypotézu o srovnatelné bezpečnosti v ČR a Německu jste tím nijak nepodpořil.

Tady, na straně 25 je grafík ukazující KSI (zabití a vážná zranění) na milion kilometrů včetně trendu - co je pod horizontální osou, má rostoucí trend. Zase je tam markantní rozdíl mez CZ a DE a je tam i delší trend.
http://www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/Railway-Safety-Performance-Rep-2013.aspx
04.12.2013 (9:36)  
Opravte mě jestli se mýlím, ale u nás jsou za 20 let 4 nehody, u dvou zemřeli "jen" fírové a ve dvou případech cestující: Krouna a Studénka (19 a 8 obětí). Srovnání s automobily? Nesrovnatelné. Ať to počítáte jakkoli...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko