..: Bombardier představil dvoupodlažní Omneo :..

Bombardier Omneo, foto: Bombardier Crespin — Společnost Bombardier představila veřejnosti nové dvoupodlažní jednotky Omneo. Jedná se o modulární článkovou elektrickou jednotku, která je nabízena jako příměstská, regionální nebo meziměstská, a to v délkách – podle počtu vložených vozů (4 až 8) – od 81 po 135 m. Kapacita se pohybuje od 350 do 600 sedadel a pro pohodlí cestujících v interiéru je nová jednotka o něco málo širší než její předchůdci. Regionální varianta nabízí maximální rychlost 160 km/h, dálková pak až 200 km/h. První série vlaků je určena pro francouzského dopravce SNCF, šest francouzských regionů – Akvitánie, Bretaň, Centre, Nord-Pas de Calais, Provence-Alpes-Côte d'Azur a Rhône-Alpes – objednalo zatím celkem 129 souprav v různých konfiguracích. Rámcová smlouva mezi dopravcem a Bombardierem pak předpokládá výrobu celkem 860 vlaků.

Koncepce souprav je jiná, než jsme byli u běžných dvoupodlažních jednotek zvyklí, jedná se totiž o mix dvoupodlažních a jednopodlažních vozů tří typů. Čelní vozy jsou jednopodlažní (v délce 14,3 m, uzpůsobené pro hendikepované), nebo dvoupodlažní (19,215 m). „Krátké“ vložené vozy (10,02 m) jsou jednopodlažní (na střeše je umístěna technická infrastruktura, v interiéru jsou situována WC, k dispozici může být i prostor pro uložení kol), „dlouhé“ vložené vozy jsou dvoupodlažní (v délce buď 13,695 m, nebo 15,445 m). Novinkou je, že vložené dvoupodlažní vozy nejsou vybaveny dveřmi, pro nástup a výstup cestujících jsou určeny dvojice dvoukřídlých dveří v „krátkých“ vložených vozech. Rovněž čelní vozy jsou vybaveny jedním párem dvoukřídlých dveří na každé straně. Toto řešení umožňuje výrobci nabízet různé typy souprav v několika délkových provedeních:

  • Krátká – 1. varianta: čelní vůz v kratším provedení, 2 vložené dvoupodlažní vozy v kratším provedení, 2 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (80,945 m)
  • Krátká – 2. varianta: čelní vůz v kratším provedení, 1 vložený dvoupodlažní vůz v delším provedení, 1 vložený dvoupodlažní vůz v kratším provedení, 2 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (82,695 m)
  • Střední: čelní vůz v kratším provedení, 3 vložené dvoupodlažní vozy v delším provedení, 2 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (94,975 m)
  • Dlouhá: čelní vůz v kratším provedení, 3 vložené dvoupodlažní vozy v delším provedení, 3 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (109,910 m)
  • Extra dlouhá: čelní vůz v kratším provedení, 4 vložené dvoupodlažní vozy v delším provedení, 4 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (135,375 m)

Jednotky se dají spojovat a systém řízení umožňuje ovládání až tří souprav z jednoho stanoviště.

Tak, jako je modulárně nabízena konfigurace „délková“, je výrobcem nabízena i možnost různé konfigurace interiérů – od sestav 2+3 pro příměstský provoz až po 2+2 (ve 2. třídě), resp. 2+1 (v 1. třídě) pro dálkový provoz.

Ke zvýšení komfortu přispělo, mimo jiné, i nahrazení konvenčního vytápění vozidla topením v podlahách, čímž se zvětšil prostor pro nohy a ani konfigurace 2+3 tak není příliš stísněná. Navržené řešení nabízí ve srovnání s předešlými typy větší kapacitu: v konfiguraci 2+2 se počítá s 4,8 místy na jeden metr (zvýšení o 15 %), v konfiguraci 2+3 se počítá s 5,7 místy na jeden metr (zvýšení kapacity o 35 %). Podíl recykovatelných materiálů činí 95 procent. Jednotka využívá technologii Bombardier ECO4 a je vybavena elektrickou výzbrojí Bombardier MITRAC, která je v podstatě standardní pro všechna nová vozidla a spolu s dalšími elementy technologie ECO4 (řízení spotřeby energie, optimalizované řízení klimatizace, ale například i optimalizace vnějšího tvaru vozidla), umožňuje výrazné snížení spotřeby energie.

Technické charakteristiky Krátká Střední Dlouhá Extra dlouhá V200 Intercity
Počet spojených jednotek 3 3 3 3 3
Délka mezi spřáhly (m) 80,9 – 82,7 – 84,5 93,2 nebo 95 108,2 nebo 109,9 133,6 nebo 135,4 109,9
Výška (mm) 4 320 4 320 4 320 4 320 4 320
Šířka jednopodlažního vozidla (mm) 3 050 3 050 3 050 3 050 3 050
Šířka dvoupodlažního vozidla 2 990 2 990 2 990 2 990 2 990
Výkon (MW) 2,4 2,4 2,4 nebo 3,2 2,4 nebo 3,2 2,55
Rychlost (km/h) 160 160 160 160 200
Akcelerace 0 – 50 km/h (m/s²) 0,78 0,67 0,59 nebo 0,79 0,48 nebo 0,58 0,54
Nástupní výška (mm) 600 600 600 600 600
Počet dveří na 1 straně soupravy 6 6 8 10 8
Šířka dveří (mm) 1 600 1 600 1 600 1 600 1 600
kapacita sedadel 2+2 / 2+3 horní a dolní podlaží 350 až 380 / 400 až 440 425 až 440 / 490 až 510 505 až 520 / 585 až 605 640 až 660 / 750 až 770 475
Počet toalet (včetně 1 pro vozíčkáře) 3 3 4 5 7
Zatížení náprav normální / extrémní (t) 19 / 20 19 / 20 19 / 20 19 / 20 19 / 20

Poznámky: Délky souprav a kapacity jsou závislé na skladbě použitých vložených dvoupodlažních vozů (13,695 m nebo 15,445 m). Vozy mohou být na žádost objednatele také dodány s variabilní nástupní výškou 800 nebo 970 mm.

Bombardier Omneo - vnitřní dispozice (různé varianty řešení), foto: Bombardier Bombardier Omneo - interiér, foto: Bombardier Bombardier Omneo - interiér, foto: Bombardier Bombardier Omneo - interiér, foto: Bombardier Bombardier Omneo - interiér, foto: Bombardier

V současné době je vyrobeno 9 souprav, které jsou určeny pro testování. Výrobce uvádí, že již proběhlo 90 % testů, ještě se dolaďují některé provozní záležitosti, chod klimatizace a věci týkající se elektromagnetické kompatibility. Statické zkoušky byly zahájeny vloni v únoru, v září 2012 pak na testovacím okruhu u Velimi probíhaly dynamické zkoušky. Tři soupravy budou v prosinci předány k testování SNCF v oblasti Rhône-Alpes v zimních podmínkách.

Bombardier Omneo, foto: Bombardier V závodu Bombardieru ve francouzském městě Crespin se zatím kompletuje jedna souprava měsíčně. Od října se produkce zvýší na dvě jednotky měsíčně, od ledna 2014 pak budou výrobní závod opouštět tři soupravy měsíčně.

Ve Francii, kam budou první dodávky směřovat, budou označovány jako Regio 2N. Měly by postupně nahradit dosluhující jednotky Z2N, V2N, VO-VR2N, RRR-RIO a Corail.

„Tento vlak je tou pravou volbou pro splnění budoucích potřeb regionální dopravy nejen kvůli své velké kapacitě, osobnímu pohodlí a vysokému výkonu, ale také díky mnoha konfiguracím, které jsou k dispozici, jako je třeba verze InterCity V200,“ uvedl při představení jednotky Lutz Bertling, prezident společnosti Bombardier Transportation.

Zdroje: Bombardier [1], [2], [3], [4], International Railway Journal, Railway Technology


Vlad Poslat mail autorovi | 31.10.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Německo Francie


  1 2      Zpráv na stránku:   
31.10.2013 (16:38)  
bartik09 A ta konfigurace 2+3 (to asi byli panove u nas na exkurzi a potkali sukafon?), to bude urcite taky lahudka.
Jel jste někdy ve Francii metrem? ;-)
registrovaný uživatel Sim 
31.10.2013 (16:03)  
Vít Burian > na pudorysu je jasne videt, ze schody jsou vzdy z obou stran

bartik09 > vyhoda je to pro konstruktery, kteri diky tomu umozni jednotky vyrabet jako stavebnici ... tedy levneji - a to uz pociti i provozovatel.
Konkrete v clanku zminena moznost mit variabilni vysku podlahy v nastupnim prostoru znamena, ze se meni jen ten kratky modul, ktery - diky tomu, ze nema "obytne" patro - ma nad hlavou mista dost, at date podlahu kamkoliv. U konvencniho reseni mate jen dve moznosti - bud ji mit dole (Bmto, esus), nebo nad podvozky v mezipatre (= ve vysce podlahy beznych vozu UIC - rakouska a nemecka patra). Nic mezi tim a pokud chcete jednu takovou a druhou makovou, dostanete vlastne uplne jiny vuz/vlak.

Jinak konfigurace 2+3 neni nic divokeho, pokud se bavime o vetsi sirce skrine. Ale samosebou, ve srovnani se ctyrnistnym byznysabtajlem kupe je to druhy extrem :-)
31.10.2013 (14:37)  
Mne se náhodou ta myšlenka krátkých vozů docela líbí. Jen si nejsem jist (kdyžtak mne opravte) zda je celá jednotka kompletně průchozí? Mám pocit, že schody do 2. podlaží jsou jen z jedné strany.
31.10.2013 (13:55)  
Proc presne je tak strasne super mit misto jednoho normalniho dlouhyho vagonu (jsem konzervativec, takze mam na mysli vagon s dverma) jeden stredni bez dveri + jeden kratkej s dverma?

Jinak tam vidim klasicky nedostatky soucasnejch konstrukci - jedna velka ratejna - na stanici se otevrou dvere -> pruvan celou soupravou a v jednom vagonu rve fagan -> kraval v celym vlaku.

A ta konfigurace 2+3 (to asi byli panove u nas na exkurzi a potkali sukafon?), to bude urcite taky lahudka.
31.10.2013 (13:44)  
Pokud to dobře chápu, tak v jednontce musí být vždy umístěn alespoň jeden jednopodlažní vložený vůz, ten jako jediný nese sběrač a je schopen napájet až 2 sady výzbroje, tj. 4 hnací podvozky.
Krátký čelní vůz je jednopodlažní a pravděpodobně nese výzbroj pro "své" dva podvozky. Zřejmě je tedy v krátkých jednopodlažních vozech (vč. čelních) trakční výzbroj a přilehlé Jacobsovy podvozky jsou hnací. V uspořádání hancích náprav může být "nepochopitelný" zmatek: Je-li řazen dlouhý čelní vůz, tak jeho krajní podvozek není hnací. Všechny ostatní ano.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
31.10.2013 (12:08)  
Tady by se měla škoda učit, jak vypadá moderní dvoupodlažní jednotka.
31.10.2013 (11:06)  
Díky za zajímavou zprávu. Nové Omneo mně hodně oslovilo - ať už modularitou, novými "vychytávkami", ale především řešením interiéru.

Co mi ve zprávě scházelo - kolik taková jednotka (resp. kontrahovaná série) stojí... Jsou informace ke kontraktu na Omnea se SNCF? Zajímavé by bylo také porovnat s Twindexxy a spol. A nakonec: má V200 InterCity verze i nějaké možnosti občerstvení? Na pojízdný minibar bych to moc neviděl :-) .
registrovaný uživatel stoupa  mail  
31.10.2013 (10:47)  
:-) Hele, to vymýšlela fabrika na vláčky, ne jen výrobní dílna! I počty dodávaných jednotek tomu odpovídají!:-)
registrovaný uživatel OJakup 
31.10.2013 (6:54)  
Tahle jednotka je víc jak flexibilní!
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko