Crespin — Společnost Bombardier představila veřejnosti nové dvoupodlažní jednotky Omneo. Jedná se o modulární článkovou elektrickou jednotku, která je nabízena jako příměstská, regionální nebo meziměstská, a to v délkách – podle počtu vložených vozů (4 až 8) – od 81 po 135 m. Kapacita se pohybuje od 350 do 600 sedadel a pro pohodlí cestujících v interiéru je nová jednotka o něco málo širší než její předchůdci. Regionální varianta nabízí maximální rychlost 160 km/h, dálková pak až 200 km/h. První série vlaků je určena pro francouzského dopravce SNCF, šest francouzských regionů – Akvitánie, Bretaň, Centre, Nord-Pas de Calais, Provence-Alpes-Côte d'Azur a Rhône-Alpes – objednalo zatím celkem 129 souprav v různých konfiguracích. Rámcová smlouva mezi dopravcem a Bombardierem pak předpokládá výrobu celkem 860 vlaků.
Koncepce souprav je jiná, než jsme byli u běžných dvoupodlažních jednotek zvyklí, jedná se totiž o mix dvoupodlažních a jednopodlažních vozů tří typů. Čelní vozy jsou jednopodlažní (v délce 14,3 m, uzpůsobené pro hendikepované), nebo dvoupodlažní (19,215 m). „Krátké“ vložené vozy (10,02 m) jsou jednopodlažní (na střeše je umístěna technická infrastruktura, v interiéru jsou situována WC, k dispozici může být i prostor pro uložení kol), „dlouhé“ vložené vozy jsou dvoupodlažní (v délce buď 13,695 m, nebo 15,445 m). Novinkou je, že vložené dvoupodlažní vozy nejsou vybaveny dveřmi, pro nástup a výstup cestujících jsou určeny dvojice dvoukřídlých dveří v „krátkých“ vložených vozech. Rovněž čelní vozy jsou vybaveny jedním párem dvoukřídlých dveří na každé straně. Toto řešení umožňuje výrobci nabízet různé typy souprav v několika délkových provedeních:
- Krátká – 1. varianta: čelní vůz v kratším provedení, 2 vložené dvoupodlažní vozy v kratším provedení, 2 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (80,945 m)
- Krátká – 2. varianta: čelní vůz v kratším provedení, 1 vložený dvoupodlažní vůz v delším provedení, 1 vložený dvoupodlažní vůz v kratším provedení, 2 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (82,695 m)
- Střední: čelní vůz v kratším provedení, 3 vložené dvoupodlažní vozy v delším provedení, 2 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (94,975 m)
- Dlouhá: čelní vůz v kratším provedení, 3 vložené dvoupodlažní vozy v delším provedení, 3 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (109,910 m)
- Extra dlouhá: čelní vůz v kratším provedení, 4 vložené dvoupodlažní vozy v delším provedení, 4 vložené jednopodlažní vozy, čelní vůz v delším provedení (135,375 m)
Jednotky se dají spojovat a systém řízení umožňuje ovládání až tří souprav z jednoho stanoviště.
Tak, jako je modulárně nabízena konfigurace „délková“, je výrobcem nabízena i možnost různé konfigurace interiérů – od sestav 2+3 pro příměstský provoz až po 2+2 (ve 2. třídě), resp. 2+1 (v 1. třídě) pro dálkový provoz.
Ke zvýšení komfortu přispělo, mimo jiné, i nahrazení konvenčního vytápění vozidla topením v podlahách, čímž se zvětšil prostor pro nohy a ani konfigurace 2+3 tak není příliš stísněná. Navržené řešení nabízí ve srovnání s předešlými typy větší kapacitu: v konfiguraci 2+2 se počítá s 4,8 místy na jeden metr (zvýšení o 15 %), v konfiguraci 2+3 se počítá s 5,7 místy na jeden metr (zvýšení kapacity o 35 %). Podíl recykovatelných materiálů činí 95 procent. Jednotka využívá technologii Bombardier ECO4 a je vybavena elektrickou výzbrojí Bombardier MITRAC, která je v podstatě standardní pro všechna nová vozidla a spolu s dalšími elementy technologie ECO4 (řízení spotřeby energie, optimalizované řízení klimatizace, ale například i optimalizace vnějšího tvaru vozidla), umožňuje výrazné snížení spotřeby energie.
Technické charakteristiky | Krátká | Střední | Dlouhá | Extra dlouhá | V200 Intercity |
---|---|---|---|---|---|
Počet spojených jednotek | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Délka mezi spřáhly (m) | 80,9 – 82,7 – 84,5 | 93,2 nebo 95 | 108,2 nebo 109,9 | 133,6 nebo 135,4 | 109,9 |
Výška (mm) | 4 320 | 4 320 | 4 320 | 4 320 | 4 320 |
Šířka jednopodlažního vozidla (mm) | 3 050 | 3 050 | 3 050 | 3 050 | 3 050 |
Šířka dvoupodlažního vozidla | 2 990 | 2 990 | 2 990 | 2 990 | 2 990 |
Výkon (MW) | 2,4 | 2,4 | 2,4 nebo 3,2 | 2,4 nebo 3,2 | 2,55 |
Rychlost (km/h) | 160 | 160 | 160 | 160 | 200 |
Akcelerace 0 – 50 km/h (m/s²) | 0,78 | 0,67 | 0,59 nebo 0,79 | 0,48 nebo 0,58 | 0,54 |
Nástupní výška (mm) | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Počet dveří na 1 straně soupravy | 6 | 6 | 8 | 10 | 8 |
Šířka dveří (mm) | 1 600 | 1 600 | 1 600 | 1 600 | 1 600 |
kapacita sedadel 2+2 / 2+3 horní a dolní podlaží | 350 až 380 / 400 až 440 | 425 až 440 / 490 až 510 | 505 až 520 / 585 až 605 | 640 až 660 / 750 až 770 | 475 |
Počet toalet (včetně 1 pro vozíčkáře) | 3 | 3 | 4 | 5 | 7 |
Zatížení náprav normální / extrémní (t) | 19 / 20 | 19 / 20 | 19 / 20 | 19 / 20 | 19 / 20 |
Poznámky: Délky souprav a kapacity jsou závislé na skladbě použitých vložených dvoupodlažních vozů (13,695 m nebo 15,445 m). Vozy mohou být na žádost objednatele také dodány s variabilní nástupní výškou 800 nebo 970 mm.
V současné době je vyrobeno 9 souprav, které jsou určeny pro testování. Výrobce uvádí, že již proběhlo 90 % testů, ještě se dolaďují některé provozní záležitosti, chod klimatizace a věci týkající se elektromagnetické kompatibility. Statické zkoušky byly zahájeny vloni v únoru, v září 2012 pak na testovacím okruhu u Velimi probíhaly dynamické zkoušky. Tři soupravy budou v prosinci předány k testování SNCF v oblasti Rhône-Alpes v zimních podmínkách.
V závodu Bombardieru ve francouzském městě Crespin se zatím kompletuje jedna souprava měsíčně. Od října se produkce zvýší na dvě jednotky měsíčně, od ledna 2014 pak budou výrobní závod opouštět tři soupravy měsíčně.
Ve Francii, kam budou první dodávky směřovat, budou označovány jako Regio 2N. Měly by postupně nahradit dosluhující jednotky Z2N, V2N, VO-VR2N, RRR-RIO a Corail.
„Tento vlak je tou pravou volbou pro splnění budoucích potřeb regionální dopravy nejen kvůli své velké kapacitě, osobnímu pohodlí a vysokému výkonu, ale také díky mnoha konfiguracím, které jsou k dispozici, jako je třeba verze InterCity V200,“ uvedl při představení jednotky Lutz Bertling, prezident společnosti Bombardier Transportation.
Zdroje: Bombardier [1], [2], [3], [4], International Railway Journal, Railway Technology
1 2 | Zpráv na stránku: |
A jaký je v tomto ohledu dlouhodobý výhled, bude to znamenat že se podobné jednotky u nás nikdy neobjeví, nebo že v případě kdy je jiná alternativa tak se dá přednost raději té alternativě (ale kdyby "na chleba nebylo" tak by se to nějak zvládlo). A nové udržbářské kapacity už s tím budou počítat takže se to "časem vyřeší samo"?
Bombardier podle interních materiálů garantuje nástupní výšku od 550 do 920 mm nad TK. Jak to udělají, bohužel netuším. Asi tam vznikne docela strmá rampa.
Na závěr pouze vyjádřím přání, aby se jednotka objevila na INNOTRANS.
A toto přání má určitě i Bombardier, takže bych o přítomnosti Omnea nepochyboval. Je to přeci jen událost.
Před rokem, možná dvěma, jsem četl v ŽM, že se snad skříně dělají v České Lípě, takže se na tom podílí český průmysl.
Stejně jako pro Talenty 2. ČD se opravdu mohly k něčemu přidat, možná spíš k těm Talentům - nebyl by problém s obrysem.
S tím průvanem bych možná až tak nesouhlasil. Všimni si třetí fotky; nástupní prostory jsou od oddílu určeném pro sezení celkem daleko. I kdyby vlak stál, je jednotka vybavena automatickými dveřmi mezi oddílem pro nástup/výstup a oddílem pro sezení. Druhou otázkou je jejich poruchovost, ale o tom se nemá cenu teď bavit. To ukáže provoz.
A abych zhodnotil jednotku, velice se mi líbí. Jak po stránce technické, tak i po stránce vizuální (byť na papíře vypadalo čelo trochu lépe). Myslím, že by se v českých podmínkách hodil tento vlak na rychlíky, ať už třeba na linku Praha-Pardubice-Brno a nebo Brno-Olomouc. I ve Francii budou tyto vlaky používány na podobně dlouhé trasy.
A ještě k interiéru dané jednotky pro SNCF. Nevím, jestli tento interiér je určený pouze pro jeden z regionů nebo rovnou pro všechny, ale dodám k němu pouze jediné. Může směle konkurovat vlakům LEO Expressu či Bdmpee. Je sice například otázkou, jak pohodlné jsou sedačky od Compinu, ale už třeba takový rozkládací stolek u "čtyřek" něco naznačuje. Jediné, co mi na interiéru vadí, je nedostatek odpadkových košů.
Na závěr pouze vyjádřím přání, aby se jednotka objevila na INNOTRANS.
1) máme k dobru 44 cm
2) nebude se tím cestovat přes půl Evropy, ale jen na příměstských linkách
3) nesnažíme se nabídnout vozidlo luxusní, ale "jen" vozidlo solidní
Samozřejmě by se dalo diskutovat o jiných parametrech (rozteč sedadel, letecké/protisedadlové uspořádání, šířka uličky...). Ale 5 sedadel vzhledem k uvedenému opravdu nepovažuju za průšvih.
Délka: 79,2 m vs. 80,9 m
Počet sedadel: 310 vs 350 (obojí 2+2)
Samosebou, na nekolikahodinove sezeni v plnem obsazeni to neni, ale porad jeste to neni nic, co by me nejak urazelo, pokud to bude nasazeno tam, kam to patri.
Edit: Sukafon je sirsi nez tohle... (3120)
A ze to ma variabilni vysku podlahy nastupniho prostoru... Fajn. A co kdyz nakej kverulant bude chtit treba 550?
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.