Česká Lípa — Cestující, kteří po delší době pojedou na českolipské hlavní nádraží, si mohou po výstupu nyní snadno připadat jako v jiném světě. Tento železniční uzel totiž v poslední době prošel velkou rekonstrukcí a změnil se prakticky k nepoznání. Celá stanice se posunula o několik set metrů blíže k centru města, původní nízké peróny nahradila standardizovaná nástupiště ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice, doplněn je i obligátní nový audiovizuální informační systém. Po dokončení stavby bude do prakticky nové stanice zaústěna i regionální trať 087 z Lovosic, která doposud ústila na samostatné nástupiště na druhé straně původní stanice. Nejzajímavější na celé stavbě je však bezpochyby nová výpravní budova, která je zajímavým architektonickým počinem, jenž nemá zatím v České republice při srovnatelných stavbách obdoby.
Samozřejmostí v nové budově jsou kromě pokladen či toalet také místa k sezení pro cestující a další zázemí. Řada prvků je však ještě před dokončením. Chybí například jakákoliv možnost občerstvení, jako automat na kávu a drobné pochutiny či přímo nějaký bufet nebo trafika. Využita zatím nejsou ani autobusová stání před nádražní budovou, takže cestující musí jít při přestupu na autobus nebo na dočasně zachované lovosické nástupiště mírně delší cestu.
Původní staniční budova, která již nebude mít pro cestující využití, bude nadále sloužit jako zázemí pro zabezpečovací zařízení. V přízemí také vznikne dispečerské pracoviště pro pracovníky řízení dopravy SŽDC. Horní patro by pak mělo být využito k administrativním účelům. Výpravní budova také přijde o část nevzhledných doplňovaných přístaveb, čímž by jí měl být vrácen původní historický vzhled.
Celá rekonstrukce stanice Česká Lípa hl.n. vyjde asi na miliardu korun, přičemž na financování se bude výraznou měrou podílet Evropská unie. Zhotovitelem je stavební firma SKANSKA.
Další stavby na severu Čech
Rekonstrukce stanice v České Lípě není jedinou stavbou, která byla v severních Čechách v poslední době dokončena či je dokončována. Správa železniční dopravní cesty v listopadu ukončila mimo jiné například modernizaci železniční trati číslo 081 v úseku mezi Benešovem nad Ploučnicí a Rumburkem, která přišla celkem rovněž na bezmála miliardu korun. Na trati byla provedena obnova železničního svršku i spodku, stejně jako mostů, propustků a zabezpečovací techniky. Rekonstruována či nově instalována byla také přejezdová zabezpečovací zařízení. V neposlední řadě byla obnovena stanice Markvartice, kde od nového grafikonu pravidelně probíhá křižování osobních vlaků. Jízdní doba osobních vlaků z Benešova nad Ploučnicí do Rumburku se snížila o přibližně 5 až 10 minut na dnešní hodinu a dvě minuty.
Výrazně se začala měnit také podoba stanic Raspenava a Frýdlant v Čechách na trati 037 v Libereckém kraji. Při stavební akci v hodnotě mezi 300 a 400 miliony korun získají obě stanice stejně jako v předchozích případech nová nástupiště, zabezpečovací a sdělovací zařízení i informační systém pro cestující. Tato stavba je zatím teprve v poločase a dokončena bude v průběhu letošního roku. Přesto již obě stanice prošly velkou proměnou, jak můžete nahlédnout na několika reportážních fotografiích.
Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, Liberecká drbna, Silnice - železnice
Nedoporucuji! Priroda je nebezpecná! Ptáci rvou, tráva smrdí a kyslík je jedovatý! Zato odkap z maznice lokomotivy, to je vune! :-)
Tak tam jeď a namaluj tam vláček. A k tomu připiš:"Jeďte vlakem, příroda vám poděkuje".
No jo, ale ani tohle není tak zcela jednoduché. V jistém usporádání je prodej jiste tou nevhodnejsí alternativou. A dále jsme opet u toho, na které úrvoni optimalizujeme. Aneb co je výhodné pro jednoho, nemusí být výhodné pro jiného.
Nevi nekdo proc se vubec stavi ty "jednostranny" nastupiste (na fotkach 13-15) misto normalnich oboustrannejch? Jaky to ma vyhody?
Jo, takze problem je ridkej takt a dlouha jizdni doba. Ne "palivo".
Stačilo by Regionovy nahradit něčím, co má motor a ne to chrchlátko, udělat kolejové spojky u Spořilova a Komořan, aby vznikly dvojkolejné úseky Kačerov-Krč plus Modřany-Komořany na letmé křižování, a hned by se s tou tratí dalo něco dělat.
Ten pacifik - to je vtip ne? Tohle elektrifikovat by byly vyloženě vyhozený prachy. Doprava je tam silná akorát o víkendu a ještě když je hezky, jinak to nemá moc potenciál... Vrané je vesnice, na cestě jsou akorát vesnice.
S tím ostatním lze souhlasit, to ano. Ale pacifik by se drátoval snad jen pro šotouše.
Dráty do Žatce - rsp. Března u Chomutova - se tahaly kvůli odvozu uhlí z Března - předávací stanice z lomu nástup Tušimice. Jezdí se tam elektricky stále. Písek je první a (zatím?) poslední etapa zamýšlené elektrifikace trati Zdice-Protivín. Byl to takový doběh setrvačností z časů plánovaného hospodářství, už v době realizace s minimálním využitím.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.